بازدید 1645

دو سوم زنان ايراني اضافه وزن دارند

کد خبر: ۱۰۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۷ 19 June 2010

رئيس انجمن غدد درون ريز و متابوليك ايران گفت: در حال حاضر از هر سه زن ايراني دو نفر دچار اضافه وزن يا چاقي هستند.

فريدون عزيزي در حاشيه دومين كنگره بين‌المللي سندروم متابوليك، چاقي و ديابت در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در زنجان سطح علمي دومين دومين كنگره بين‌المللي سندروم متابوليك، چاقي و ديابت را بسيار خوب ارزيابي كرد و اظهار داشت: ارسال بيش از 500 خلاصه مقاله به كنگره نشان دهنده استقبال متخصصان از اين كنگره است.

وي با بيان اينكه استان زنجان در برگزاري اين كنگره موفق بوده است، خاطرنشان كرد: ما فكر مي‌كرديم متخصصان براي شركت در كنگره‌هايي كه‌ در استان‌هاي كوچك برگزار مي‌شود، تمايل نداشته باشند ولي با اين استقبال و سطحي كه در اين كنگره وجود دارد مي‌توان گفت كه استان‌هاي كوچك در برگزاري كنگره‌هاي سالني بزرگ موفق هستند.

رئيس پژوهشكده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه شهيد دكتر بهشتي از كاهش روند بيماري‌هاي تيروئيد در كشور خبر داد و گفت: اين بيماري يكي از بيماري‌هاي شايع در ايران بود كه بيش از نيمي از افراد كشور دچار اين بيماري بودند.
 
وي افزود: با انجام كارهاي خوبي كه در زمينه تحقيقات يد و توليد و توزيع نمك يد دار در جامعه صورت گرفت، درصد قابل توجهي از اين مبتلايان به اين بيماري در كشور كاسته شده است.

عزيزي با اشاره به اينكه درصد شيوع گواتر در دانش‌آموزان مدارس از 28 درصد در 20 سال پيش به شش درصد رسيده كه يك نرم بين‌المللي است، افزود: اگر چه بيماري تيروئيد يكي از بيماري‌هاي شايع اندوتوكسين است، ولي جنبه‌هاي پيشگيري آن تا حدود زيادي اعمال شده است.
 
وي با ابراز نگراني از روند رو به روشد دو بيماري چاقي و ديابت در كشور ادامه داد: دليل اصلي اين بيماري‌ها شيوه زندگي غلط، كمبود فعاليت‌هاي بدني، استفاده از انواع غذاهاي نا مناسب و حركت به سمت رژيم غذايي غربي است.

رئيس انجمن غدد درون ريز و متابوليك ايران با اشاره به اينكه رژيم غذايي غلط غربي جايگزين رژيم غذايي 50 سال قبل خانواده‌ها در ايران شده است، گفت: امروزه در رژيم غذايي خانواده‌ها استفاده از فيبر، ميوه و سبزي به مقدار خيلي كم و غذاهايي با كالري زياد به ويژه مواد كربوهيدرات، چربي و شيريني جايگاه بالايي را به خود اختصاص داده‌اند كه زمينه اصلي ايجاد چاقي و ديابت است.

وي به روند شيوع سريع چاقي در افراد 30 سال به ويژه بين زنان اشاره كرد و گفت: 50 تا 60 درصد افراد 20 تا 30 سال در كشور دچار چاقي هستند كه در شهرهاي بزرگ مانند تهران اين رقم در بين زنان بالاي 20 سال، به 70 درصد رسيده است.

عزيزي با اشاره به اينكه چاقي بيشتر زنان ايران را تهديد مي‌كنند، افزود: با توجه به اينكه بيشتر خانم‌ها در ايران خانه‌دار هستند و بيشتر با مواد غذايي سر و كار داشته و فعاليت بدني كمتري نسبت به مردها دارند در حال حاضر از هر سه زن ايراني دو نفر اضافه وزن يا چاقي دارند.
وي تصريح كرد: دولت بايد به سلامت زنان توجه كرده و در راستاي ارائه تسهيلات فعاليت‌هاي بدني در سطح محلات اقدامات اساسي انجام دهد.

رئيس پژوهشكده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه شهيد دكتر بهشتي در جواب سوال خبرنگار فارس در مورد زمينه‌هاي جلوگيري از چاقي زنان به ايجاد زمينه‌هاي فعاليت بدني و زمينه‌هاي اشتغال براي زنان در راستاي پيشگري از چاقي و عوارض آن اشاره كرد و افزود: عزم ملي در راستاي تغيير در شيوه زندگي، افزايش پياده روي، دوچرخه سواري و استفاده از پله به جاي آسانسور از راهكارهاي افزايش فعاليت‌هاي بدني است.

وي با اشاره به اينكه امروزه استفاده از غذاهاي آماده و خشك پر كالري و چرب در جامعه در حال افزايش است، گفت: با اين حال در حال حاضر بيش از 70 درصد مردم ايران از غذاهايي كه در منزل تهيه مي‌شود، استفاده مي‌كنند كه بايد فرهنگ تهيه غذا در منزل تغيير كند.

عزيزي با تاكيد بر اينكه بايد نوع غذا، نوع روغن مورد استفاده در غذا، نوع تهيه غذا و سرخ كردني‌ها در منزل مورد توجه قرار گيرد، تصريح كرد: با استفاده از غذاها پر كالري، انرژي و كالري زيادي به بدن مي‌رسد كه دليلي اصلي چاقي است.

وي برنامه‌ريزي كشوري را در راستاي مبارزه با چاقي ضروري دانست و افزود: بايد تك تك آحاد جامعه با رعايت رژيم غذايي مناسب با برنامه‌ريزي ملي همراهي داشته باشند تا اين طرح به ثمر برسد.

رئيس پژوهشكده علوم غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه شهيد دكتر بهشتي در مورد تبليغاتي كه در مورد درمان بيماري ديابت انجام مي‌شود، تاكيد كرد: بسياري از آگهي‌ها و تبليغات بايد محدود شود، چراكه ديابت بيماري است كه فاكتورها و عوامل متعددي در بروز آن دخالت دارند و علت اصلي آن نيز چاقي است.

وي عمل جراحي را راه مناسبي براي درمان ديابت ندانست و افزود: عمل جراحي پانكراس بسيار عمل جراحي وسيعي است كه امروزه تبليغات زيادي در خصوص اين عمل جراحي در جامعه وجود دارد كه به نظر متخصصان مناسب نيست.

عزيزي تاكيد كرد: راه مناسب‌تري به جز مصرف داروهاي مناسب و انسولين، رعايت رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني براي درمان بيماري ديابت وجود ندارد.

وي ادامه داد: مباحث مطرح شده در خصوص سلول‌هاي بنيادي در جامعه به هيچ وجه از نظر باليني و كلينيكي مورد تائيد نيست، چرا كه ممكن است با وارد كردن اين سلول‌ها به بدن يك سال ميزان انسولين را تامين شود، ولي به مرور سلول‌ها قدرت خود را از دست داده و فرد دوباره نياز به تزريق انسولين داشته باشد.

رئيس انجمن غدد درون ريز و متابوليك ايران با اشاره به اينكه در برخي از افراد سلول‌هاي بنيادي به سرطان تبديل شده‌اند، خاطرنشان كرد: براي اينكه سلول‌ها جاي مناسبي در بدن پيدا كرده و ترشح كنند بايد داروهاي گران قيمتي مصرف شود كه مطمئنا مصرف اين داروها عوارض جانبي ديگري براي آنها ايجاد مي‌كند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان