رمزگشایی از تازه ترین تصمیمات بورس

با تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسان متقارن شد. همچنین تصمیم به افزایش دامنه نوسان به جلسات بعد موکول شد. باید منتظر واکنش امروز بازیگران بازار سهام به تصمیمات بود.
کد خبر: ۱۰۵۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱ 10 May 2021

به گزارش بورس تابناک، با استقبال صندوق های با درآمد ثابت از اوراق اختیار تبعی، میتوان از روزهای آینده منتظر ورود پول جدید از ناحیه صندوق توسعه بازار به بورس باشیم. البته نحوه تخصیص این منابع به بازار مشخص نیست اما همین اهرم میتواند نشان دهنده این باشد که با ورود پول‌های جدید، تغییرات جدیدی در انتظار بازار باشد. قرار است از ناحیه فروش اوراق تبعی نزدیک 4500 میلیار تومان تا 5 هزار میلیارد تومان نصیب صندوق توسعه شود.

البته تنها یک بخشی از ماجرا به بحث ورود پول‌های جدید به بازار بر میگردد، تصمیمات دیشب سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با حذف دامنه نوسان نامتقارن و افزایش احتمالی دامنه نوسان در جلسات بعد از شنبه 25 اردیبهشت ماه مهمترین خبری است که میتواند نشان دهد سیاست‌گذار به این نقطه رسیده که شرایط بسیار خطیر و نگران کننده است و بهتر است با رفع محدودیت ها، مسیر جدیدی پیش روی بازار قرار گیرد.

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر افزایش تدریجی وپیرو مطالعات صورت گرفته؛ در خصوص متقارن سازی دامنه در همین مقطع و سپس افزایش تدریجی دامنه به صورت متقارن تصمیم گرفت. از همین رو دامنه نوسان به جای +۶ و ۴-  به مثبت و منفی ۵  تغییر یافت و در آینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران  مقرر شد  از روز شنبه 25 اردیبهشت حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به 1.5 میلیارد تومان و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب یک میلیارد تومان، 500 میلیون تومان و 250 میلیون تومان تغییر یابد

 
 

 از دید ناظران با تصمیمات دیشب سازمان بورس و اوراق بهادار، باید منتظر اصلاح در سهام کوچک باشد، اما جنبه عملیاتی اثرگذاری را باید در روز شنبه منتظر ماند. هر چند که بازار امروز میتواند به این تصمیم واکنش نشان دهد. برخی از منابع مطلع از سازمان بورس هم میگویند که افزایش دامنه نوسان بورس به عدد دورقمی تا قبل از پایان این دولت ممکن است نهایی و یا حداقل برخی از نمادهای محدودیت های دامنه نوسان برداشته شود. البته این تصمیمات بستگی به روند بازار در روزها و ماههای آینده دارد و باید دید سیاست‌گذار چه تصمیمی در این رابطه میگیرند. سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرده تصمیمات بعدی را با توجه به بازارها از سر میگیرد.    

امیرحسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه با اشاره اینکه ثبت بزرگ‌ترین ریزش بورس در سال 1400، نشان دهنده نبود اعتماد و بی‌توجهی بازار به جلسات و نشست‌های حمایتی است، عنوان میکند: از ابتدای سال تاکنون نماگر بازار نزدیک به 150 هزار واحد کاهش داشته است. بحث دامنه نوسان نیز آن قدر لوث شده است که بازگشت آن به حالت قبل نیز اکنون نمی‌تواند راهگشا باشد.

از دید واعظ در واقع چه دامنه نوسان متقارن شود و چه به همین سبک و سیاق باقی بماند، تغییری در روند بازار ایجاد نمی‌کند. تصمیمات ده گانه و تایید آن توسط سران قوا نیز تغییری در روند نزولی بازار ایجاد نکرد و این تذکر جدی برای مسئولان و تصمیم‌گیران است. در شرایط فعلی فقط محرک‌های قوی و پُربسامدتر می‌تواند روند نزولی و فرسایشی بورس را تغییر دهد.

با این وصف تحلیلگران معتقدند بازار سهام در شرایط نامتعادل به سر میبرد که بخشی از این نامتعادلی به دولت به عنوان فروشنده بزرگ بر می گردد و بخشی مهمی به سهامداران خسته بر میگردد که رمقی برای بازیگری در بازار ندارند. از این نگاه، تصمیمات سیاست‌گذار در بازار به عنوان بخشی از جغرافیای اصلاحات ساختاری در بازار سرمایه ضروری و لازم است اما کافی نیست. با این اوصاف هر چه است، سیاستگذار باید فرصت را غنیمت شمارد و با اصلاحات اساسی، شرایط را برای حضور دوباره سرمایه گذاران و انگیزه کافی آنان برای سرمایه گذاری در بورس فراهم کند.

 

منبع: اقتصادنیوز

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل