انتقاد تند از وزیر خارجه از تریبون مجلس

انتقاد از صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر شده از او، محور جلسه امروز مجلس بود؛ نشستی که بعضا با چاشنی بیان اظهارات تند و طرح ابهاماتی همراه شد.
کد خبر: ۱۰۵۰۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷ 09 May 2021

انتقاد از صحبت‌های وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر شده از او، محور جلسه امروز مجلس بود؛ نشستی که بعضا با چاشنی بیان اظهارات تند و طرح ابهاماتی همراه شد.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس پس از دو هفته تعطیلی، در حالی تشکیل شد که بخش اعظم آن به طرح انتقاداتی از اظهارات وزیر خارجه در فایل صوتی منتشر شده او اختصاص یافت. برخی از نمایندگان علاوه بر اعتراض به «محمد جواد ظریف»، گریزی به مذاکرات وین داشته و حتی آن را هم زیر سوال بردند.

پیش از آغاز جلسه رسمی، نمایندگان در نشستی غیرعلنی مسائل مرتبط با مذاکرات وین و همچنین فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه را بررسی کردند؛ منظور همان مصاحبه‌ی تقطیع شده از محمدجواد ظریف است که ۵ اردیبهشت ماه توسط رسانه معاند ایران اینترنشنال منتشر شد.

در توضیح موارد مطرح در این جلسه، احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز از شروع دو تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه سخن گفت و اینکه باید در مذاکرات وین، تحریم یکباره و نه گام به گام برداشته شود؛ لذا تا آن زمان نباید هیچ مذاکره‌ای با آمریکا انجام شود.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس نیز گفت، در این جلسه تاکید شد که تیم مذاکره کننده به دلیل شتاب در گفتگو‌ها مراقب باشند منافع ملت ایران و کشور با خطری مواجه نشود. طبق فرمایش مقام معظم رهبری، برداشته شدن تحریم‌ها به صورت کلی و راستی آزمایی آن‌ها بسیار مهم است که باید در مذاکرات با گروه ۱+۴ مورد توجه قرار گیرد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس هم در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: درباره برخی صحبت‌ها علیه قهرمان ملی ایران و دوگانه سازی غیرکارشناسی و وهم‌آلود از قدرت میدانی و قدرت دیپلماسی باید گفت که این دوگانه سازی به طور حتم ضد منافع ملی است. بدون قدرت میدانی قدرت دیپلماسی توانی برای موفقیت ندارد و بدونِ قدرت دیپلماسی، قدرت میدانی هرگز به تمام اهداف خود برای تامین منافعِ ملی دست نخواهد یافت.

او تاکید کرد: مجلسِ شورایِ اسلامی وظیفه یِ خود می‌داند نسبت به برخورد با عوامل و موثرین این قبیل اقدامات نسنجیده پیگیری‌های لازم را به انجام رساند و از ظرفیت‌های قانونی خود در این مساله استفاده کند.

نمایندگان نیز در تذکر و نطق‌های خود به این موضوع اشاره داشتند؛ از جمله آن علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس است که گفت: سخنان وزیر خارجه جفا به سردار دل‌ها، تاریخ، نظام اسلامی و همه آزادگان بود. سوال اینجاست که کسی با این زمینه فکری می‌تواند از منافع جمهوری اسلامی دفاع کرده و باعث تحمیل برجام به عنوان خسارتی محض نشود؟ نکند در مذاکرات وین همان واقعه و قصه تلخ برجام تکرار شود.

او ادامه داد: سکه‌هایی که مذاکره‌کنندگان به عنوان پاداش دریافت کردند برای چه بود؟ آن‌ها که به هر صورت حق مأموریت می‌گرفتند. این دو گانگی‌های موهوم میز و میدان و جنگ و صلح برای چه بود؟ آقای ظریف چرا باید سخن دشمن را بر زبان جاری کنید؟

امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس هم اظهار کرد: این سوال بزرگ مطرح است، کسی که در مبانی استراتژیک نظام شبهه دارد چطور می‌تواند رییس گروه مذاکره کننده بوده و از منافع ملی دفاع کند و آن را به نتیجه برساند. البته تازه متوجه می‌شویم که چرا در این مذاکرات طولانی خطوط اصلی و قرمز رعایت نشد و به چنین سرانجامی گرفتار شد!

همچنین مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: گفته شد هدف زدن محور مقاومت نبوده، اما اگر به بیانات جناب آقای وزیر دقت کنید، این بیانات بیانگر یک کینه و عقده از سردار رشید اسلام و سردار محبوب دلها، شهید سردار سلیمانی است که ایشان اظهار می‌کند در فلان جا محبوبیت من حدود ۸۰ درصد بود و به ۶۰ درصد سقوط کرد و محبوبیت قاسم سلیمانی به بالای ۹۰ درصد رسید. این موضوع نشان می‌دهد هدف زدن میدان و سردار دل‌هاست؛ آن هم با توجه به موجی که در انسجام مردم و تقویت وحدت ملی شهادت سردار سلیمانی ایجاد کرد. می‌بینیم امنیت ملی نشانه رفته و حرف‌هایی زده می‌شود که حتی وزیر خارجه وقت آمریکا تکذیب می‌کند، حرف‌هایی زده می‌شود که روسیه و لاوروف تکذیب می‌کنند، حرف‌هایی زده می‌شود که امروز که در قالب مذاکرات وین به دنبال اخذ حقوق ملت هستیم، در مجموعه هم پیمانان و مدافعان خود، انشقاق و انشعاب ایجاد شود و روسیه و چین هم پشت تیم مذاکره کننده ما را خراب و خالی کنند.

علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز هم گفت که وزیر خارجه به مردم اعتماد کرده و از مکتب حاج قاسم سلیمانی کمک بگیرد که قطعا خدا به او کمک خواهد کرد. در مذاکرات قاطع باشید، مجلس انقلابی جلوی لبخند‌های بی اثر شما را می‌گیرد و بر رفتار شما در مذاکرات نظارت می‌کند.

علاوه بر این، ۲۰۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط کاندیداتوری نامزد‌ها در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۲۱
انتشار یافته: ۱۳
خودشون هم نمی دونن به چی حمله میکنن !!! حتی حرفهای وزیر خارجه امریکا و غیره براشون در تشخیص نیت ظریف سند است اما در جای دیگه میگن حرفهای امریکا کلک و حقه بازیه ضمنا اینا که تا قبل از این خودشون را طرفدار میدان میدانستند و به دیپلماسی حمله میکردند حالا چی شد برای جدایی میدان از دیپلماسی اشک میریزند امان از عطش قدرت
مجلس انقلابی کسی که به شما رای نداد بجز عده معدودی مثل خودتان چرا که مشارکت در انتخاب نمایندگان نزدیک به صفر بود. از وقتی رفتین فقط خوردین و خوابیدین هیچ کاری نکردین
پس کاندید اصلی ظریف است که می خواهند بزنندش
فتبارک الله به این نمایندگان که قدرت تصویت قانون را از خود گرفتند و به شورای نگهبان دادند،هیچ یک از نماینده ها هم تحلیل و بررسی درستی و نادرستی و پایه و اساس سخنان ظریف را بیان نکرد فقط محکوم کردند
لطفا نگین نماینده های مردم
"علاوه بر این، 203 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از مصوبه اخیر شورای نگهبان درباره شرایط کاندیداتوری نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند."

من حرفی ندارم.
مجلسی که با کمترین اقلیت ممکنه نمایندگانش وارد مجلس شده اند نباید از جانب کل مردم و یا منافع ملی کشور صحبت کنند. هر وقت خواستند چیزی از جانب مردم و حقوق آنها بگویند جون در کل رأی اکثریت را ندارند می‌توانند فقط بگویند : به نظر من ... و حرف خودشان را آدمه بدهند. یا بهتر است ، مثلاً هر وقت رییس مجلس خواست نطق احساسی بکند اولاً احساسات خودش را کنترل کند ولی اگر نتوانست کنترل کند بگوید: به نظر ما ۱۰ - ۱۵ در صد ... و حرفش را ادامه دهد. اما بهتر از همه این است نمایندگان قانونی وضع کنند که هر انتخاباتی که ارای نصف بعلاوه یک رأی از واجدین شرکت کنندگان در انتخابات را نداشته باشد آن انتخابات تجدید شود . خدا وکیلی نماینده مجلس و یا مجلسی که دارای حداقل نیمی از ارا را بعنوان پشتوانه نداشته باشد اگر مشروعیت ( به مفهوم شرعی بودن ، چون مسئول شرع و تشخیص شرعی بودن با دیگران است ) هم داشته باشد ولی لاجرم مقبولیت و وکالت عامه را ندارد. برای همین است که سخنان مناسبتی و‌اینچنینی نمایندگان که الحمدلله همیشه در کشورمان فراهم است بدل نمی نشیند و گاهاً فهمیده هم نمی شود. یادمان باشد که این نمایندگان با پنهانکاری مسئولین نسبت به شیوع و همه گیری کرونا در پارسال انتخاب شدند و این بهانه از آنها در توجیه ارای کم گرفته شده است.
پس فردا هم که انتخابات ریاست جمهوری هست اگر همین اش و کاسه شد که احتمال شدن آنهم از شواهد و قرائن پیداست گرچه بهانه همه گیری را رییس جمهور منتخب دم دستش دارد ولی مبادا استفاده کند که مسموع نیست. چون همین یکسال پیش بدون این بهانه رفقا رفتند و انتخاب شدند که انگار نشدند. اون مجلس بود و میتونستیم بگیم بعد از چهار دهه مجلسمون شده این عده و نه بر عکسش که بگیم این عده شدن مجلس کشور .اما اگر بعد از چهار دهه یکی انتخاب بشه بگیم رییس جمهوریمون شده این شخص خیلی خیلی فرق میکنه تا بگیم این شخص شده است رییس جمهوری . ممکنه سؤال پیش بیاد که چه فرقی میکند ؟ خیلی فرق میکند . خیلی . مثل این میماند که بجای اینکه بگوییم : پراید شده ۱۱۰ میلیون و شاخمون در بیاد بگیم ۱۱۰ میلیون پول ملی امان شده یک پراید !!!
این نماینده های اقلیت مردم فکر می کنند مردم آلزایمر دارند واتفاقات گذشته را فراموش می کنند مگر دو سه ماه پیش نبود که مصوب فرمودید والتیماتوم دادید که تا فلان تاریخ دولت می بایست مشکل برجام را حل نماید ووشورای نگهبان نیز در کمتر از ۲۴ ساعت مصوبه مجلس را تائید کرد ودولتی که نمی خوام ازش طرفداری کنم با چه طرفندی این مصوبه را دور زد ومذارات را شروع کرد ان موقع می گفتید یک ماه بیشتر برای مذاکره وقت ندارید وباید غنی سازی را شروع کنیدحالا می گویید دولت داره عجله می کنه
معلوم نیست این کارها بازیه یا واقعا میخوان ظریفو بکوبن ولی در هر صورت بار کج به مقصد نمیرسه.
به کارتون برسید . قبول دارم که کار اصلاح امور اقتصادی و معیشتی کار مشکلی هست و کار سیاسی بازی و شعار ساده . ولی دنبال کار ساده نباشید . این کار ها رو همه بلدند وقت و بودجه مجلس(مردم) رو به باد ندید و محض رضای خدا کار مفید بکنید . حد اقل یه 2 ساعتش رو.
حاصل یک مجلس منفعل و بلاتکلیف همین سخنرانی هاست مثل اینکه دیروز ظریف وزیر خارجه شده غافل از اینکه ایشون ۴۰ سال است یعنی از زمانی که یک جوان ۲۵ ساله بوده بالا ترین سمت ها رادر جمهوری اسلامی داشته خصوصا در امور خارجه
همه تمرکز مسئولان بر اینه که وزیر را گوشمالی بدهند یا اینکه چه کسی این فایل را بیرون آورده! کسی در مورد نقش روسیه و مسائلی که گفته شده عکس العملی نشون نمیده؟
من تا حالا تو تمام انتخابات شرکت کردم اما تصمیم گرفتم دیگه تو هیچ انتخاباتی شرکت نکنم این چه مجلسی دیگه آقایان به جای این مسخره بازی ها و دعواهای انتخاباتی به فکر مردم باشند من کارگر با بدبختی ۱۰ میلیون جور کردم به اسم خودم و خانمم پالایش یکم خریدم الان ۳میلیون و پونصد ضرر کردم حالمون بهم میخوره از این دعواهای سیاسی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل