بازدید 12775

صف های شلوغ واکسیناسیون در شیراز

بی برنامگی و نبود یک روش مناسب برای واکسیناسیون به یکی از دغدغه های سالمندان و خانواده هایشان تبدیل شده است. در یکی از مراکز تزریق واکسن شاهد حضور کادر درمان در جوار سالمندان در صف واکسن هستیم که این مهم احتمال انتقال کرونا به سالمندان را سرعت می بخشد.
کد خبر: ۱۰۵۰۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ 07 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا از شیراز، قیامت است و شلوغ. بی‌هیچ نظمی. برخی‌ عصازنان و نالان جواب سربالا می‌شنوند، تا بعد شاید واکسنی باشد یا نه. ساعت ۱۱ صبح در حیاط هلال احمر واقع در شیشه گری زن و مرد، پیر و جوان پشت در صف بسته‌اند تا انتظار تزریق واکسن به پایان برسد.

مراکز بهداشت روزانه سهمیه محدودی واکسن دریافت می‌کنند در چنین اوضاعی مسئولان پایگاه‌های بهداشت مجبورند واکسن‌های مازاد را به کسانی تزریق کنند که بدون پیامک و تماس تلفنی مراجعه کرده‌اند گاهی که تعداد واکسن از تعداد مراجعه‌کننده‌ها کمتر باشد آنها از پایگاه‌های دیگر استعلام می‌گیرند و سالمندان را به آنجا ارجاع می‌دهند.

حضور کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و ماموران اورژانس و کارمندان بیمارستان در کنار افراد سالخورده ۸۰ سال به بالا هم سبب شده تا که احتمال شیوع کرونا در میان سالمندان افزایش یابد.

نبود ویلچر برای افراد معلول و ناتوان هم از دیگر معضلات و مشکلاتی است که افراد با پوست های چروک خورده و دست ها و پاهای ناتوان با آن مواجه اند.

لزوم واکسینه شدن سالمندان در مکان های راحت تر

آن طور که یکی از افراد حاضر در صف واکسن می گوید: هرچند که سالمندان در سن بالای ۸۰ سال قرار دارند اما تعدادی از این گروه توانا و گروه دیگر از سالمندان ناتوان هستند که در بسیاری از امور با مشکل مواجهند.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه تعدادی از سالمندان متاسفانه حتی در کنترل ادرار با مشکل مواجهند، افزود: به مسئولان توصیه می کنم که اقداماتی بیندیشند تا به تبع آن سالمندان ناتوان و افراد بالای ۸۰ سال که با مشکل مواجه اند بتوانند به دور از هر معطلی و در اسرع وقت واکسن بزنند این در حالیست که سالمندان حوصله و توان ایستادن در صف های طولانی را ندارند.

این سالمند در ادامه با اشاره به اینکه طی تماسی که توسط پزشک خانواده با وی انجام شد به ما اطلاع دادند که برای تزریق واکسن در زمان و مکان مقرر حضور پیدا کنیم افزود: حدود 30 دقیقه است که در صف منتظر تزریق واکسن هستم.

تعدد و شلوغی افراد در صف واکسن فاجعه می آفریند

یکی دیگر از سالمندان با اشاره به اینکه بنده هنوز برای ورود به سالن در صف انتظار به سر می برم گفت: شلوغی افراد در کنار هم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله ها باعث شده تا با مشکل مواجه شویم بطوریکه نزدن ماسک توسط بعضی از افراد هم در این صف از دیگر موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه درب های باریک برای ورود افراد به سالن باعث می شود تا فاصله ها کاهش یابد و در نهایت موجب انتشار ویروس کرونا می شود، ادامه داد: قطعا باید برای تمام این مشکلات چاره ای اندیشیده شود.

این سالمند با بیان اینکه برای زدن واکسن از ساعت ۱۰ در اینجا حضور یافته ام افزود: حدود یک ساعت است که در صف منتظر تزریق واکسن هستم و متاسفانه هنوز نتوانستم وارد سالن تزریق واکسن شوم.

وی با اشاره به شرایط اطلاع رسانی گفت: بنده پزشک هستم دوز اول واکسن را در تاریخ ۱۸ فروردین ماه تزریق کردم این در حالیست که رعایت نکردن فاصله مشکلاتی را برای مردم علی الخصوص سالمندان ایجاد خواهد کرد.

این سالمند در ادامه با اشاره به اینکه تزریق واکسن در خودرو به سالمندان به مراتب بهتر از فضای بسته است، گفت: قطعا ایستادن افراد سالمند در صفوف طولانی باعث به خطر افتادن سلامتی این قشر می شود.

لزوم تفکیک صف واکسیناسیون کادر درمان از سالمندان

یکی از کادر درمان هم با اشاره به اینکه مردم همچنان مشتاقانه از تزریق واکسن استقبال می کنند، افزود: در حال حاضر نظم مردم در صف ها به مراتب بهتر از روزهای نخست است.

وی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه مردم از طریق پزشک خانواده از تاریخ واکسن اطلاع پیدا می کنند، افزود: از این رو پزشکان خانواده با افراد بالای ۸۰ سال مستقیم تماس می گیرند و به آن ها در رابطه با تزریق واسن اطلاع می دهند.

این کادر درمان در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون مشکلی برای تزریق واکسن نداشتیم، افزود: بهتر بود که مسئولان برای تزریق واکسن، سالمندان را از کادر درمان تفکیک می کردند بطوری که خطر ابتلای کادر درمان به مراتب می تواند دامن سالمندان را بگیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امکان ناقل بودن کادر درمان به ویروس کرونا بسیار زیاد است بنابراین در یک مکان تزریق واکسن و ایستادن در یک صف مشترک با سالمندان به مراتب می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

این کادر درمان در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۴۰ دقیقه است که در صف تزریق واکسن ایستاده ام افزود: قطعا بهتر است برای تامین سلامتی افراد بالای ۸۰ سال مکان تزریق سالمندان با کادر درمان جدا شود.

بعضی افراد به صورت خودسرانه برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه می کنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم در ادامه با بیان اینکه قطعا ایجاد صف برای واکسن باعث شلوغی و تجمع افراد می شود ، گفت: اگرچه دانشگاه علوم پزشکی برای تزریق واکسن فراخوانی را به تعدادی افراد ارسال می کند اما نباید فراموش کرد که عده ای از افراد هم بدون اطلاع رسانی و به صورت خودسرانه برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه می کنند.

عبدالرسول همتی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از افراد که نامشان در سیستم تزریق واکسن نیست با حضور در مکان های تزریق واکسن باعث شلوغی صف و تجمع می شوند، افزود: قطعا باید برای تزریق واکسن یک فرهنگسازی در میان مردم انجام شود تا مردم بعد از اینکه پیامی دریافت کردند در مراکز تزریق واکسن حضور پیدا کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه مسئولان با مراجعه به سامانه سیب اسامی افراد واجدالشرایط تزریق واکسن را گردآوری می کنند افزود: از این رو مسئولان با در نظر گرفتن ظرفیت سالن ها به افراد اعلام می کنند که در چه زمان و تاریخی برای تزریق واکسن حضور پیدا کنند این در حالیست که متاسفانه بعضی از افراد بدون فراخوان و خارج از نوبت در صف های تزریق واکسن مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان هنوز صحبتی درباره تزریق واکسن بدون نوبت به افراد ۸۰ سال به بالا نداشته اند، ادامه داد: اگرچه وزیر اعلام کرده که تزریق واکسن برای تعداد اندکی که بدون نوبت به مراکز مراجعه می‌کنند انجام شود، اما آقای نمکی صحبتی مبنی بر واکسینه شدن افراد بالای ۸۰ سال در یک روز انجام نداده است.

وجود ۸۱ هزار نفر سالمند بالای ۸۰ سال در فارس

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه حدود ۸۱ هزار نفر سالمند بالای ۸۰ سال در استان فارس وجود دارد، ادامه داد: قطعا تزریق واکسن به این افراد در یک یا دو روز انجام نمی‌شود این در حالیست که ظرفیت واکسیناسیون در استان فارس حدود ۸ هزار نفر است که با این حساب واکسیناسیون سالمندان در استان فارس ۱۰ روز زمان می‌برد.

همتی در ادامه با اشاره به اینکه برای واکسینه کردن به صورت تک تک به افراد واجد الشرایط پیامک ارسال می‌کنیم، ادامه داد: هر فردی که یک بار به پزشک خانواده مراجعه کرده و اطلاعاتش در سامانه سیب ثبت شده باشد مشخصاتش در سیستم علوم پزشکی وجود دارد و سر موعد تزریق واکسن پیامک به او ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات ۱۰ درصد مردم استان در سامانه سیب ثبت نشده است، گفت: اطلاعات بیمه شدگان نیرو‌های مسلح، صدا و سیما و بانک‌ها و شرکت نفت ثبت نشده است که در تلاشیم تا با دریافت اطلاعات این افراد مشخخصات تمام افراد را در سامانه سیب ثبت کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تا زمانی که بیش از ۹۰ درصد سالمندان بالای ۸۰ سال در استان واکسینه نشوند به سراغ واکسینه کردن دیگر گروه‌های سنی نخواهیم رفت، گفت: قطعا دانشگاه علوم پزشکی شیراز بعد از واکسیناسیون کامل تزریق یک گروه سنی به واکسینه کردن و تزریق واکسن به گروه سنی دیگر می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه بعد از واکسینه کردن سالمندان ۸۵ سال برای تزریق واکسن به سراغ گروه سنی ۷۵ تا ۸۰ سال می‌رویم، افزود: در هر مرحله گروه‌های سنی را ۵ سال به ۵ سال کاهش می‌دهیم و واکسینه می‌کنیم.

همتی در ادامه ادامه داد: اگرچه امکان ارسال پیامک برای بعضی از افراد به دلایل خاموش بودن تلفن همراه و.. وجود دارد بنابراین این افراد می‌توانند با مراجعه به مراقبت سلامت از زمان تاریخ تزریق واکسن اطلاع پیدا کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با اشاره به اینکه سالن تزریق سالمندان با کادر درمان تفاوت دارد، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کادر درمان واکسینه شده اند.

رعایت پروتکل‌ها به مراتب بهتر از تزریق واکسن است

پاک فطرت نماینده شیراز و زرقان هم با بیان اینکه قطعا پیشگیری و رعایت پروتکل‌ها به مراتب بهتر از تزریق واکسن می‌تواند در مهار بیماری کرونا موثر باشد، گفت: ذکر این نکته ضروری است که تزریق واکسن نمی‌تواند به صورت ۱۰۰ درصد تضمین ابتلای مجدد به بیماری کرونا را صادر کند.

علیرضا پاک فطرت در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه اکثر تولید کنندگان واکسن معتقدند که تزریق واکسن تا ۶ ماه می‌تواند سلامتی و ابتلای افراد به بیماری کرونا را تضمین کند، افزود: در صورتی که افراد رعایت نکننند احتمال شیوع در افراد به مراتب افزایش می‌یابد.

پاک فطرت در ادامه با اشاره به اینکه کشور چین توانست با استفاده از دارو‌های گیاهی و رعایت پروتکل‌ها زنجیره شیوع کرونا را قطع کند، افزود: در جهت کنترل بیماری کرونا مردم باید بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در ادامه با انتقاد از بی توجهی مردم نسبت به شیوع و انتشار کرونا بیان کرد: متاسفانه زمانی که هوا خوب می‌شود و دولت هم سخت گیری‌های کرونایی را کاهش می‌دهد شاهد سیل عظیم مردم در پارک ها، خیابان‌ها و فروشگاه‌های بزرگ هستیم.

عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه هجوم مردم از دلایل مهم ایجاد صف‌های طولانی است، افزود: نداشتن برنامه ریزی مناسب توسط مسئولان هم از دیگر دلایل مهم وجود صف‌های طولانی است.

وی با اشاره به اینکه قطعا تازه بودن کرونا باعث شده تا در برخی از بخش‌ها با سختی‌هایی مواجه شویم گفت: نباید فراموش کرد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مراتب بهتر از تزریق واکسن است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
اگر واکسن کارآیی لازم را دارد چرا نگران رعایت فاصله اجتماعی هستید حب کسانی که تو صف وایستادند در کمتر از یک ساعت واکسن می گیرند(تزریق ویروس ضعیف شده) چگونه ممکن است مبتلا هم شوند ؟ یعنی می شود هم واکسن زد و هم مبتلا شد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
واکسن دو تزریق داره و بین دو تزریق چند هفته فاصله است، تا یک هفته بعد از تزریق دوم واکسن هنوز ایمنی کامل نشده است و احتمال ابتلا وجود داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
قبل از واکسیناسیون مبتلا بشن دیگه واکسن تاثیر نداره
این مسئولان استاد نابودی فرصتها و ایجاد تهدید هستند فکر نکنم یکی پیدا بشود کاری را درست انجان بدهد چون نخبه را رد و بی سوادان را جذب کرده اند نتیجه بکار گیری سهمیه ای اینی می شود که شاهدیم یک جای مملکت آنطوری که باید کار نمی کند چون انسان افزار خوبی سر کار نیست وقتی بزرگان وسط قرنطینه دو روز تنفس اعلام می کنند خود بخوان از این مجمل حدیث مفصل احتمالا یک جهش تازه به نام ویروس صوا بوجود بیاید مخفف ویروس صفوف ایرانی
نمونه مدیریت فشل در ایران. اینو تعمیم بدین به کل امور
من مادرم را همراهی میکردم که شاهد بودم انگار مسوولین نه انسانیت می فهمند نه مدیریت دارند نه عقل دارند وبه حال خودمان تاسف خوردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
اگه داشتن که اوضاعمون این نبود
رعایت پروتکل ها بهتر از واکسن است!!!!
ادعای مدیریت جهانی هم دارند !
من پدرم را به محل نمایشگاههای شیراز واقع در شهرک گلستان با ماشین بردم، حدود یک ساعت در صف با ماشین بودیم به راحتی وارد شدیم و داخل ماشین واکسن تزریق شد، پیشنهاد می کنم از سایر فضاهای بزرگ پارکینگهای نمایشگاه استفاده شود و تعداد بیشتری با ماشین جهت زدن واکسن مراجعه کنند، صمیمانه از مجریان و مدافعان سلامتی که در این کار همکاری داشتند تشکر می کنم.
صف...!!!!!!!!!!!!
صف مرغ، صف دلار، صف روغن، صف ....،، صف واکسن، صف انتخابات...
لطفا عامل ها رو زیاد کنید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی