پیش شرط های بهبودی بورس در روزهای آتی

نشانه های بهبود بازار قابل ردیابی است اما همه چیز بعد از اراده جدی سیاست‌گذار، به رفتاری عملی او و سایر بازیگران در جهت حذف محدودیت ها و کمک به بازیابی توان تقاضا بستگی دارد.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴ 30 April 2021

به گزارش بورس تابناک، بازار این هفته را صعودی به پایان بُرد و شاخص توانست دوباره به کانال 1.2 میلیون واحد برگردد. در تقابل عرضه و تقاضا، تقاضاها فعلا دست برتر را دارند، هر چند که عرضه ها همچنان توانمند هستند. بر مبنای برآورد تحلیلگران برای نتیجه گیری درباره استمرار روند مثبت بازار باید منتظر روزهای آینده بود.

عرضه ها البته در بسیاری از نمادها به صورت صف‌های فروش خودش را نشان میدهد و در بسیاری از نمادها همچنان این رویه جاری است که نشان از توان بالای عرضه‌ها دارد. اگر چه بسته حمایتی بازار سرمایه با خود سیگنال های مثبت به دنبال داشته اما نمیتوان پایان بی اعتمادی در بازار سرمایه را با این بسته حتمی دانست، چرا که بخش عمده بی اعتمادی بازیگران نسبت به بازار به تصمیمات سیاست‌گذار بر می گردد. در یکسال گذشته بارها سیاست‌گذار در اقداماتی خواهان حمایت از بازار بوده اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، عکس این ماجرا بوده است.

از این زاویه بخشی از مسئولیت بهبود بازارها به سیاست‌گذار بر میگردد که به نظر این بار اراده اش برای اصلاح جدی است اما بخشی از این مسئولیت نیز به رفتار بازیگران بستگی دارد که در مقام تعیین استراتژی خرید و فروش آن‌ها قابل تبیین و ردیابی است.

با این وصف به نظر میرسد دامنه نامتقارن بلای جان بازار در این روزهاست و خواسته اصلی حذف موقعیت کنونی دامنه نوسان است. بورس بازان امیدوارند سیاست‌گذار علاوه بر ارایه بسته های حمایتی، به صورت جدی اقدامات اصلاحی را برای ورود راحت سرمایه و البته با عمق بخشی به بازار برای نگه داشت سرمایه به کار گیرد.

شرط بهبود بازار در هفته آینده

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

آخرین روز معاملاتی هفته، متفاوت از هفته های گذشته پایان یافت. در پی اعلام مصوبات 10 گانه روز سه‌شنبه هیات دولت در جهت حمایت از بازار سرمایه، شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم که روز چهارشنبه نیز ادامه داشت و علیرغم افزایش عرضه‌ها، تا پایان بازار همچنان قدرت تقاضا غالب بود.

در صورتی که روند فعلی بازار به هفته آینده نیز کشیده شود می‌توان امیدوار بود کم‌کم  صفوف فروش سایر نمادهای ارزنده نیز جمع آوری شده و بازار به تعادل نسبی برسد.

حمایت مقطعی و چند روزه چاره کار نیست و بهترین حالت جهت متعادل شدن کل بازار، درجا زدن و نوسان سهم‌های شاخص ساز  در محدوده‌های فعلی و دست به دست شدن سهم‌ها  طی روزهای آینده است.

باید منتظر روزهای آینده باشیم

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

شرایط بازار در این روزها منطقی‌تر شده است. همانند روزهای خوش بورس، بیشترین ارزش معاملات در دو روز اخیر در اختیار دو صندوق دارایکم و پالایش قرار دارد و بیشترین حجم معاملات هم به نمادهای خودرویی و بانکی اختصاص یافته است.

ارزش معاملات خرد رشد مختصری داشته است و از تعداد نمادهای گرفتار در صف فروش کاسته شده است. مهم‌ترین نکته روز چهارشنبه نیز سبزپوشی شاخص‌کل در روز آخرین روز کاری هفته است. طبق روال ماه‌های اخیر سهامداران ترجیح می‌دهند روزهای آخر هفته یا قبل از تعطیلی، استراتژی محافظه‌کارانه‌تری داشته باشند و در نتیجه حجم عرضه‌ها در روزهای چهارشنبه افزایش می‌یافت

 با این حال روز چهارشنبه نمادهای بانکی به صف خرید قابل توجه رسیدند و گروه‌های خودرویی، شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها هم وضعیت مساعدتری داشتند.

اما اگر بخواهیم از دید سهامداران خرد بازار را نگاه کنیم، هنوز بورس به تعادل نرسیده است و رنگ پورتفوها به قرمز متمایل است. کاهش مختصر شاخص‌هم وزن نیز گواه این مدعا است و برای اینکه ارزش پورتفوها بتواند بر مدار صعودی حرکت کند، باید منتظر روزهای آتی باشیم.

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

در ورزش کونگ فو اولین ضربه ای که معمولا به مبارزان می آموزند ضربه کیوتو است. این ضربه با پا و روی تنه حریف زده می شود و آن را ضربه کاری ای میدانند.

پدر علم کونگ فو اینطور عنوان می‌کند که من ضربات پا و علی الخصوص کیوتو را بیشتر دوست دارم چرا که ضربه ای منعطف و کاری است که حریف را تحت فشار قرار می‌دهد.

در معاملات سه روز اخیر شاهد آن بودیم که زهر عرضه ها گرفته شد و در تایم فریم ساعتی کندل شاخص کل توانست خود را به بالای کیجونسن فلت برساند.

به نظر می رسد با خریدهایی که در نمادهای بانکی همانند #وبملت و #وبصادر و نمادهای خودرویی همچون #خساپا و #خودرو انجام گردید. زهر عرضه ها گرفته شده باشد.

اما  از جانب بازار زمانی ضربه به بدنه عرضه ها زده می شود که دو اتفاق اساسی در بازار رخ بدهد:

اول: حمایت ها در روز شنبه و یکشنبه ادامه داشته باشد

دوم: سریع تر دامنه سهام به حالت متقارن بازگردد.

آنچه که پر واضح است، قیمت سهام، علی الخصوص شاخص سازها کشش منفی بیش از این را ندارند و اصلاح بیشتر را نمیتوان متصور بود.

اصلاح، جز ذات بازار است و به ندرت میتوان از آن در امان بود. اما رفتار تجربی و حرفه ای بازار نشان می دهد که باید اصلاح و صعود را در کنار یکدیگر قبول کرد و با آن ها همزیستی نمود.

پیس بینی بر این است که در هفته آتی حمایت ها ساز و شکل مناسب تر و جدی تری به خود بگیرند و بازار مسیر بهتری را در پیش بگیرد.

روزهای آتی زمان ضربه کیوتو به نمودار پر مقاومت و عرضه های بی امان سهامداران خسته است. آیا شما زننده ضربه هستید یا ضربه را نوش جان میکنید و از روند صعودی باز می‌مانید؟ صبر، چاشنی حرکات شما خواهد بود‌.

دامنه نامتقارن بلای جان بازار

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

این روزها بازار در حالی با دامنه نوسان متغیر دست و پنجه نرم میکند که بیشتر از دو ماه از این طرح گذشته است و نتایج این طرح کاملا مشخص شده است

مهمترین عیبی که میتوان بعد از کاهش نقدینگی در سهام  نام برد دامنه نامتقارن بودن سهام  است چون در اوایل اگر یک روز سهم صف خرید بود و در آخر وقت رنج منفی زده میشد حداقل سه روز صف فروش بود و الان با توجه به مصوبه جدید دو روز صف فروش است و از طرف دیگه وقتی سهمی میخواهد صف خرید شود با عرضه های سنگین حقوقی و حقیقی مواجه میشود که یکی از علت های آن  به دلیل دامنه نامتقارن است چون با توجه به عدم ثبات در بازار فروشنده روزهای بعد میتواند در قیمت کمتر خرید کند. پس اگر مسؤلان به دنبال ثبات در بازار هستند اولین گام تصویب دامنه متقارن میباشد

علی ای حال طبق انتظاری که داشتم آخر هفته خوب و پر حجمی نسبت به اوایل آن داشتیم انتظار دارم اوایل هفته بعد هم بازار پر حجم تر هم در منفی و هم در مثبت دنبال شود.

 

منبع: اقتصادنیوز

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر