بازدید 21661
۴
پیمانه اقتصادی

دلار در بازار جهانی و داخلی عقب نشست/ قیمت جهانی طلا افت کرد/ پرفروش‌ترین برند‌های تلفن هوشمند در بازار جهانی/ بازار بزرگ تهران برای چهارمین هفته متوالی تعطیل است

این پیمانه تیتر‌هایی همچون حمایت پولی از بورس اشتباه است، کاهش وابستگی به دلار اجتناب ناپذیر است، گزارش شورای جهانی طلا از سه ماه گذشته، صادرات محصولات شوینده و بهداشتی ایران به آمریکا و اروپا، افزایش تولید روغن در اسفندماه ۹۹ و جدیدترین خبر از بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۹۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶ 30 April 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حمایت پولی از بورس اشتباه است، کاهش وابستگی به دلار اجتناب ناپذیر است، گزارش شورای جهانی طلا از سه ماه گذشته، صادرات محصولات شوینده و بهداشتی ایران به آمریکا و اروپا، افزایش تولید روغن در اسفندماه ۹۹ و جدیدترین خبر از بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

حمایت پولی از بورس اشتباه است

حسین درودیان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هر نوع حمایت پولی از بازار سرمایه غلط است، گفت: در این باره این حمایت‌ها از هر طریقی مانند پایه پولی، نقدینگی، وام‌دهی بانک‌ها و نیز با حمایت بانک مرکزی باشد، نادرست است، چون در اقتصاد، کمیت‌های پولی باید در خدمت تولید و بخش واقعی اقتصاد باشد و نباید از هرگونه بورس بازی، سفته بازی و خرید دارایی حمایت شود، مگر آنکه، آن دارایی فیزیکی باشد و در نهایت از آن در تولید استفاده شود. 

این اقتصاددان، نظام بانکی و سیاست‌های پولی را در وضعیت فعلی بازار بورس موثر ندانست و بیان کرد: در خصوص بازار سهام، یک امر مشهود است و آن اینکه‌ در یک بازه زمانی و با تکانه‌ای، توجه و اقبال مردم به بازار سهام جلب شد، این درحالی بود که پیش از آن توجه کمتری از سوی مردم به این بازار شده بود. همچنین با توجه به اصلاح قیمت سهام بازار سرمایه، دارایی بود که نسبت به مابقی دارایی‌ها کم ارزش‌تر و در عین حال کمتر مورد توجه بود، یکباره با اقبال عموم مردم مواجه شد. به نقل از ایسنا؛ وی افزود: لذا این اصلاح با یک «بیش پرش» (overshoot) همراه شد، به این معنی که میزان ورود مردم و خوش‌بینی که به افزایش قیمت سهام وجود داشت، بیش از اندازه بود و به همین دلیل نیز حبابی را شکل داد که بعداً این حباب تخلیه شد. 

کاهش ۱۰۰ تومانی دلار در هفته ای که گذشت

بررسی روند شش روز فعالیت بازار ارز در هفته قبل، نشان از افت شاخص ارزی دارد، به گونه‌ای که نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور با افت ۱۰۰ تومانی نسبت به پایان هفته قبل تر، به رقم ۲۳۲۳۷ تومان در پایان معاملات روز گذشته رسید. یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار نیز در این مدت بدون تغییر نرخ، در جایگاه ۲۳۲۳۷ تومانی جای گرفت.

دلار در بازار جهانی عقب نشست

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۶۴۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۹ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

کاهش وابستگی به دلار اجتناب ناپذیر است

دیمیتری پسکوف- سخنگوی کاخ کرملین- با اشاره به ادامه کاهش دلار از ذخایر ارزی روسیه گفت: کشورها زمانی به این نتیجه می رسند که دلار آن قدر ثبات ندارد که بتوانند روی آن حساب کنند و پس از آن وابستگی خود را به دلار کاهش می دهند. این یک مساله اجتناب ناپذیر است. پسکوف با انتقاد از تهدید آمریکا به قطع دسترسی روسیه به سوییفت نیز افزود: سامانه سوییفت غیر قابل اعتماد بودن خود را ثابت کرده است؛ با این حال در جهان فعلی امکان یافتن سریع راه های جایگزین وجود دارد. این مقام روس، روسیه را یک کشور خودکفا دانست که تحریم های آمریکا نمی تواند آن را وادار به تسلیم کند و افزود که روسیه به متنوع سازی ظرفیت های اقتصادی خود با هدف دستیابی به سطوح بالاتر رشد ادامه خواهد داد.

دلار در بازار جهانی و داخلی عقب نشست/ قیمت جهانی طلا افت کرد/ پرفروش‌ترین برند‌های تلفن هوشمند در بازار جهانی/ بازار بزرگ تهران برای چهارمین هفته متوالی تعطیل است

گزارش شورای جهانی طلا از سه ماه گذشته

جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا نشان داد تقاضای جهانی برای طلا در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ به ۸۱۵.۷ تن بالغ شد که تغییری در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ نداشت اما در مقایسه با سه ماهه نخست سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشت. در گزارش ترندهای تقاضای جهانی سه ماهه شورای جهانی طلا آمده است: بهبود تقاضا برای جواهرات و شمش و سکه طلا، افت شدید تقاضای سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند را جبران کرد. میانگین قیمت طلا در سه ماهه نخست امسال ۱۳ درصد بالاتر از سه ماهه نخست سال گذشته بود اما چهار درصد در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. مصرف کنندگان در سه ماهه نخست امسال ۳۳۹.۵ تن طلای فیزیکی خریدند که ۳۶ درصد در مقایسه با سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش داشت و بالاترین سطح تقاضا برای سکه و شمش طلا از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. تقاضا برای شمش و سکه طلای فیزیکی، افت قابل توجه تقاضای سرمایه گذاری را جبران کرد. صندوق های ETF طلا شاهد خروج ۱۷۷.۹ تن طلا بودند، در حالی که در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲۹.۱ تن طلا وارد این صندوق ها شده بود.

قیمت جهانی طلا افت کرد

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، جمعه، در حالی افت کرد که رشد سود اوراق قرضه آمریکا باعث شد تا دلار تقویت شود. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، تا ساعت ۱۰:۱۳ به وقت تهران، ۰.۱۵ درصد افت کرد و به ۱٫۷۶۸.۵۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه با ۰.۱ درصد افت به ۱٫۷۶۷.۵۰ دلار رسید. افت قیمت طلا در معاملات صبح امروز تداوم افت قیمت طلا در معاملات دیشب بود. در پایان معاملات دیشب قیمت شاخص اسپات‌گلد ۰.۹ درصد سقوط کرد و قیمت شاخص طلای آمریکا هم ۰.۶ درصد پایین آمد. رشد سود اوراق قرضه آمریکا و داده‌های اقتصادی امیدبخش از آمریکا که نشان می‌داد در سه ماهه اول روند ریکاوری تداوم داشته است، سرمایه‌گذاران را به سوی خرید سرمایه‌های ریسک‌دارتری مانند سهام تشویق کرد (رشد بازارهای وال‌استریت در معاملات دیشب). شاخص دلار در مقابل ارزهای مهم جهان ۰.۲ درصد تقویت شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و تقاضا برای خرید آن کاهش یابد.

طلای سیاه ارزان شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، جمعه، تحت تأثیر نگرانی از تشدید پاندمی کرونا در هند و نگرانی از کاهش تقاضای نفت افت کرد و نتوانست روند رشد دیشب خود را ادامه دهد. تا ساعت ۱۰:۰۶ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۷۰ درصد افت کرد و به ۶۸.۰۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم تا این لحظه با ۰.۸۶ درصد افت به ۶۴.۴۵ دلار بازگشت. اما هر دو شاخص نفت دیشب توانستند برای سومین جلسه معاملاتی متوالی رشد کنند. عامل رشد قیمت نفت در سه روز اخیر را می‌توان امید سرمایه‌گذاران به زودگذر بودن بحران کرونا در هند، برزیل و ژاپن دانست. هم شاخص برنت و هم شاخص نفت آمریکا در معاملات دیشب ۱.۳ درصد جهش کرده بودند.

صادرات محصولات شوینده و بهداشتی ایران به آمریکا و اروپا

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: تولید این محصولات با وجود همه مشکلات ناشی از کرونا و تحریم‌ها به اندازه کافی در کشور انجام می‌شود و برخی شرکت‌ها حتی به بازارهای آمریکا، کانادا و اروپا صادرات داشته‌اند.

بازار بزرگ تهران برای چهارمین هفته متوالی تعطیل است

نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران پیرامون تمدید مجدد محدودیت‌های ضد کرونایی در تهران اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا و ابلاغ استاندار تهران، مبنی بر تمدید مجدد یک هفته‌ای محدودیت‌های ضد کرونایی در شهر‌های قرمز و نارنجی، در شهر تهران گروه شغلی ۱ همچنان می‌توانند هفته آینده با رعایت دستورالعمل های بهداشتی فعالیت کنند و گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ همچون هفته‌های گذشته تعطیل هستند و به هیچ وجه امکان فعالیت را ندارند.

دلار در بازار جهانی و داخلی عقب نشست/ قیمت جهانی طلا افت کرد/ پرفروش‌ترین برند‌های تلفن هوشمند در بازار جهانی/ بازار بزرگ تهران برای چهارمین هفته متوالی تعطیل است

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره تمدید تعطیلی بازار بزرگ تهران، افزود: تمدید تعطیلی صنوف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ از شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه آغاز و تا جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. فراهانی با بیان اینکه صرفا با تعطیلی اصناف شیوع ویروس کرونا کنترل نخواهد شد، تاکید کرد: اصناف برای جلوگیری از ورشکستی باید فعالیت داشته باشند و آمادگی کامل برای اجرای هرنوع دستورالعمل بهداشتی را دارند، اما بسته بودن واحد‌های صنفی و فعالیت بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی و ... با توجه به شرایط اقتصادی سخت اصناف ـ آن هم بدون هیچ حمایتی ـ اصلا کارشناسی و گره گشا نیست و بار‌ها مراتب اعتراض خود را اعلام کرده ایم. وی در پایان گفت: حتی در سخت‌ترین شرایط نیز سلامتی مردم و هموطنان اولویت اول اصناف است و از تمامی صنوف شهر تهران درخواست دارم تمامی شیوه نامه های بهداشتی را کاملا رعایت فرمایند.

افزایش تولید روغن در اسفندماه ۹۹

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد تولید روغن بیش از نیاز مصرف داخلی است، گفت: در اسفندماه سال ۹۹ تولید این محصول به ۲۱۵ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۴ درصدی را نشان می‌دهد. سیف با بیان اینکه میانگین مصرف روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن به طور ماهانه است، تصریح کرد: در ماه های پایانی سال در هر ماه بیش از این میزان تولید داشته ایم.

پرفروش‌ترین برند‌های تلفن هوشمند در بازار جهانی

شرکت تحقیقات بازار Canalys اعلام کرد شرکت شیائومی پس از سامسونگ و اپل در رتبه سوم قرار گرفت و با رشد ۶۲ درصدی فروش به ۴۹ میلیون دستگاه و رشد سهم بازارش به ۱۴ درصد، بهترین عملکرد سه ماهه را داشت. در سه ماهه نخست سال میلادی جاری که گشایش اقتصاد چین پس از پاندمی و پیشرفت سریع واکسیناسیون در آمریکا امیدها به احیای اقتصادی را برانگیخت، مجموع فروش جهانی تلفن هوشمند ۲۷ درصد رشد کردند. طبق گزارش شرکت Canalys، شرکت کره ای سامسونگ در سه ماهه نخست ۷۶.۵ میلیون تلفن هوشمند فروخت و ۲۲ درصد سهم از بازار تلفن هوشمند داشت. این شرکت رشد ۶۶ درصدی سود سه ماهه در کسب و کار تلفن همراه را اعلام کرد که تحت تاثیر فروش خوب سری تلفن هوشمند گلکسی اس ۲۱ بود. اپل در همین مدت ۵۲.۴ میلیون آیفون فروخت و با سهم ۱۵ درصدی از بازار، به رتبه دوم سقوط کرد. با این حال وارون میشرا، تحلیلگر شرکت کانترپوینت اظهار کرد: اپل همچنان سهم بالایی از بازار آمریکا، چین، هند و ژاپن دارد و آیفون پرو مکس  پرفروش‌ترین مدل در آمریکا بود.

همتی: ارز واردات فوری یک میلیون دوز واکسن کرونا پرداخت شد

همتی، رئیس کل این بانک در یاداشتی در اینستاگرام نوشت: هفته گذشته اعلام کردم که بانک مرکزی حداقل 100 میلیون دلار ارز،‌ برای واردات واکسن کرونا تخصیص داده است. امروز بنا به درخواست وزارت بهداشت، اولین پرداخت ارزی برای واردات فوری یک میلیون دوز از یک مجموعه چند میلیون دوزی واکسن کرونا انجام شد.  طبق اطلاع‌، این محموله شنبه در دسترس قرار خواهد بود، مجموعه واکسن مورد اشاره علاوه بر سفارش های قبلی و در جریان واردات است.

نرخ حمل بار جاده‌ای افزایش یافت

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از بروزرسانی نرخ تن کیلومتر از پنجشنبه نهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور خبر داد. وی با اشاره به اینکه نرخ تن کیلومتر از پنجشنبه در سراسر کشور بروزرسانی شد، افزود: پیش از این لاستیک بر اساس پیمایش و با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار رانندگان قرار می‌گرفت که با توجه به پایان عرضه لاستیک با این نرخ و عرضه آن به‌ صورت نیمایی، این موضوع در بروزرسانی تن کیلومتر لحاظ شد.

جدیدترین خبر از بازار جهانی ارزهای دیجیتالی

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۰۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۱۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین دوازده سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

دلار در بازار جهانی و داخلی عقب نشست/ قیمت جهانی طلا افت کرد/ پرفروش‌ترین برند‌های تلفن هوشمند در بازار جهانی/ بازار بزرگ تهران برای چهارمین هفته متوالی تعطیل است

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۵۲ هزار و ۶۶۷.۷۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳.۰۷ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۲۷۱۵.۱۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۱ درصد کاهش 

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۰۶ درصد افزایش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۷۲.۷۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۹۵ درصد افزایش

۴- ریپل

قیمت: ۱.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۷۶ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد افزایش

۶- کاردانو

قیمت: ۱.۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۸۷ درصد افزایش

۷- دوج کوین

قیمت: ۰.۲۹۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۲۲ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۳.۰۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۳۱ درصد کاهش

۹- یونی سواپ

قیمت: ۴۰.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۴۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۳۷ درصد افزایش

۱۰- لایت کوین

قیمت: ۲۵۰.۸۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۱.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۶۱ درصد کاهش

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اون کارشناس محترم که در زمینه بورس نظر داده اند میشود مدرک تحصیلی و سوابق ایشان را بیان کنید یکسری ادم کارشناس نما در کشور وچود دارند که نظر میدهند اون هم نظرهای ابکی!!!!!!!!!!
برداشت از بورس و خالي کردن جيب سهامداران اشتباه نيست ولي تزريق پول بعبارتي بهتر برگرداندن درصدي از پول بار روانی داره!
خوش باور هستید اگر فکر کنید که دولت به خاطر مردم پول وارد بورس می کند! دولت دنبال منفعت خودش در بورس است و در این زمینه رحم ندارد وقتی بورس در اوج است عرضه اولیه ارائه می کند ولی وقتی پایین است هیچ خبری از عرضه اولیه نیست اگر دولت پول به بورس تزریق کرد مطمئن باشد منفعتی در بورس دیده است که پول تزریق می کند.
در زمینه دلار هم همینطور است تا وقتی در دلار سود باشد پای دولت وجود دارد چنانچه که در خودرو هم شاهد بودیم که دنبال این تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و در عرضه در بورس بود
واقعاً جای تعجب دارد که چین و روسیه و ایران با وجود نامطمئن بودن سوئیفت ولی اقدام عملی در زمینه سیستم جایگزین ندارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان