بازدید 12647
کیوسک بین الملل تابناک

نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین در وین / بازداشت ۱۷۷ تن در ترکیه به اتهام‌های امنیتی و تروریستی / درخواست دیده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل / تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین در وین، بازداشت ۱۷۷ تن در ترکیه به اتهام‌های امنیتی و تروریستی، درخواست دیده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل، تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس و اعزام ناوگروه جنگی انگلیس به کره جنوبی، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۴۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱ 27 April 2021

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

کیوسک بین الملل تابناک: نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین در وین، بازداشت ۱۷۷ تن در ترکیه به اتهام‌های امنیتی و تروریستی، درخواست دیده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل، تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس و اعزام ناوگروه جنگی انگلیس به کره جنوبی، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین

روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین در نشستی سه جانبه در وین ضمن مرور آخرین وضعیت گفت‌وگوها درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، خواستار لغو یک جای تحریم‌های آمریکا شدند.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

در آستانه ازسرگیری نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، نشست سه جانبه هماهنگی بین روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین  امروز (سه‌شنبه) از ساعت ۱۱ (به وقت وین) در محل‌ نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد.

در این نشست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس هیأت این کشور در مذاکرات و «وانگ کان» رئیس هیأت چین حضور داشتند.

در این نشست، طرف‌ها ضمن مروری بر آخرین وضعیت گفت‌وگوها در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران، خواستار لغو یکجای تحریم‌های آمریکا به عنوان یک شرط ضروری برای بازگشت این کشور به برجام شدند.

روسای هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین بر اشتراک نظر کامل سه هیأت و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر بین سه کشور در این مذاکرات را تأکید کردند.

نشست کمیسیون مشترک با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا ساعت ۱۵ به وقت وین (۱۷:۳۰ به وقت تهران) در شهر وین برگزار می‌شود؛ ریاست این هیأت را «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد.

به همین منظور تیم مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیروز (دوشنبه) به وین رفت.

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه هم دیشب در توئیتی از احتمال طولانی‌تر شدن دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام در وین خبر داد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که روز یکشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافت تا اعضای کمیسیون را در جریان مذاکرات در وین قرار دهد، در گفت‌وگویی اظهار داشت: نمی‌شود با قطعیت مدت زمان مذاکرات را پیش بینی کرد، حتما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شود. اگر احساس کنیم که در طرف‌های مقابل جدیت وجود ندارد و یا به دنبال خرید زمان، تلف کردن زمان و یا کشیدن مذاکرات به مسائل فرسایشی و احیانا اضافه کردن موضوعات دیگر هستند، حتما مذاکرات را در همانجا قطع خواهیم کرد. در عین حال عجله و شتابزدگی هم نخواهیم داشت، در مذاکرات بحث‌های پیچیده‌ای مطرح است که باید با دقت کافی مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ کلمه به کلمه هر موضوعی جای بحث دارد.

بازداشت ۱۷۷ تن در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی

در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، ۱۶۶ تن امروز (سه‌شنبه) بازداشت شدند.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» پلیس ترکیه، امروز به دستور دادستانی استانبول، عملیاتی را برای بازداشت ۲۵۸ مظنون از جمله دویست وشانزده نظامی کنونی ارتش این کشور  در ۶۷ شهر مختلف آغاز کرد.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا – متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

خبرگزاری آناتولی همچنین در خبر دیگری نوشت که یازده مظنون به عضویت در گروهک حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) در عملیات هماهنگ پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه در استان دیاربکر بازداشت شدند.

اتهام این افراد تبلیغات اقدامات تروریستی در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده و برخی اسناد سازمانی و دستگاه‌های دیجیتال نیز از محل اختفای آنها توقیف شده است.

گروهک شبه‌نظامی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا گروه تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سرگرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از چهل هزار نفر، که بیشتر آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های چهل ساله کشته شدند.

درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل

رسانه‌ای شدن جمع بندی دیدبان حقوق بشر درباره جنایات آپارتاید و ستمگری اسرائیل علیه فلسطینیان، واکنش وزارت خارجه این رژیم را در پی داشت.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

وزارت خارجه رژیم اشغالگر قدس ضمن رد گزارش دیده بان حقوق بشر، این نهاد حقوق بشری را به داشتن «یک دستور کار ضد اسرائیلی بسیار طولانی مدت» متهم کرد.

این وزارتخانه همچنین مدعی شد: «گزارش دیده بان حقوق بشر، هیچ ارتباطی با واقعیت‌ها یا حقایق روی زمین ندارد و تنها جزوه تبلیغاتی و پروپاگاندایی است. ادعاهای خیالی جعل شده توسط دیدبان حقوق بشر، مزخرف و دروغین هستند.»

به نوشته گاردین، گزارش مفصل دیده بان حقوق بشر نتیجه سال‌ها مستندسازی درباره وضعیت حقوق بشر، تحلیل قوانین موجود در اسرائیل، بازنگری در طرح‌ها و سیاست‌های مد نظر دولت و بیانیه‌های مقام‌های اسرائیلی است.

دیدبان حقوق بشر، سیاست‌ها و رویه‌های اعمالی تل‌آویو در قبال حدود هفت میلیون فلسطینی ساکن در اراضی اشغال شده و همچنین در اراضی داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) را مورد قیاس قرار داده است.

نتیجه این بررسی تطبیقی در گزارش اینطور توضیح داده شده است: «در حال حاضر یک واقعیت تسلط و یک اقتدار منحصر که همان دولت اسرائیل است وجود دارد...و این موضوع از نظر روش شناسی به نفع اسرائیلی‌های یهودی و سرکوب فلسطینیان بوده و سرکوبگری در اراضی اشغالی به طرزی شدید در جریان است.»

اطلاق آپارتاید برای اولین بار درباره آفریقای جنوبی استفاده شد که در آن اقلیت سفیدپوست حاکم بر این کشور با سیاستهای نژادپرستانه بر اکثریت سیاه پوست مسلط بودند. رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی سرانجام با رهبری نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور فروپاشید.

طبق قوانین و قواعد بین‌المللی به ویژه اساسنامه رم (دیوان کیفری بین‌المللی)، آپارتاید جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

بنا بر گزارش دیده بان حقوق بشر، مقام‌های صهیونیست در درون اسرائیل (فلسطین اشغالی) که حدود یک نهم ساکنانش را فلسطینیان تشکیل می‌دهند و همچنین در اراضی اشغال شده، در تلاش برای حداکثرسازی اراضی برای یهودیان و استقرار فلسطینیان در مراکز بسیار پرجمعیت و محدود جغرافیایی بوده‌اند.

طبق یافته تحقیقی دیدهبان، مقام‌های تل‌آویو برای کم کردن «تهدید جمعیتی» فلسطینیان در قبال اسرائیل سیاست‌هایی را در پیش گرفتند تا پیشی گرفتن جمعیت فلسطینیان، آینده «دولت یهودی اسرائیل» را به خطر نیندازد.

دیده بان حقوق بشر در بخش دیگری از این گزارش تحقیقاتی ۱۲۳ صفحه‌ای می‌نویسد: «مقام‌های اسرائیلی، سیستماتیک علیه فلسطینیان اقدامات تبعیض آمیز انجام می‌دهند و این موضوع در اراضی اشغالی شامل سرزمین‌های کرانه باختری به شدیدترین حالت در جریان است.»

«کنت بوث» مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر، با تاکید بر اینکه این اقدامات تنها «اشغالگری تجاوزگرانه» نیست، اعلام کرد: «این سیاست‌ها به اسرائیلی‌های یهودی هر جا که باشند همان حقوق و مزایا را می دهد اما برای فلسطینیان هر جا که باشند تبعیض قائل می‌شوند.»

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواست که درباره یافته‌های دیده بان، تحقیق و عاملان آنها را محاکمه کند.

دیده بان حقوق بشر همچنین از نهادهای بین‌المللی، اعمال تحریم‌هایی از قبیل ممنوعیت مسافرت و توقیف دارایی‌های مقام‌های مسئول در زمینه آپارتاید علیه فلسطینیان را خواستار شد؛ اما به نام این مقام‌های مسئول اشاره صریحی نکرد.

دیده بان حقوق بشر که یک نهاد غیر دولتی و بین‌المللی مستقر در نیویورک است و از سال ۱۹۷۸ در رابطه با مسائل حقوق بشر فعالیت دارد، رژیم صهیونیستی را «آپارتاید» خواند و خواستار تحریم مقام‌های آن شد.

به نوشته رسانه‌های غربی از قبیل گاردین و رویترز، گزارش ۲۱۳ صفحه‌ای دیده بان حقوق بشر، قرار است امروز سه شنبه با این تیتر منتشر شود: «یک آستانه نقض شده: مقام‌های اسرائیلی و جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری.»

طبق گزارش دیدهبان حقوق بشر با توجه به مفاد اساسنامه رم، رژیم صهیونیستی از نظر قانونی و حقوقی از شرایط اطلاق جنایت آپارتاید برخوردار است.

دیوان کیفری بین‌المللی بر مبنای اساسنامه رم که اغلب به آن اساسنامه رم گفته می شود، در تاریخ ۱۷ ژوئیه ۱۹۹۸ در رم ایتالیا تاسیس شد. نمایندگان حاضر در کنفرانس رم خواهان تشکیل دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی بودند. تا نوامبر ۲۰۱۹ تعداد ۱۲۳ کشور عضو این دیوان شده‌اند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر اعلام شده است که مقام‌های اسرائیلی به جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری علیه فلسطینیان مرتکب شده‌اند.

طبق گزارش گاردین، این اولین نهاد حقوق بشری بین‌المللی بزرگ است که چنین اتهام‌هایی را وارد کرده است.

به گفته دیده بان حقوق بشر، بعد از چند دهه هشدارهای مکرر درباره احتمال منجر شدن سیطره اسرائیل بر زندگی فلسطینیان به رژیم آپارتاید، اکنون دیگر از این آستانه عبور شده و وضعیت جاری وضعیت آپارتاید است.

«عمر شکیر» مدیر بخش اسرائیل و فلسطین دیده بان حقوق بشر اعلام کرد: «این صریح ترین یافته‌ای است که دیده بان حقوق بشر درباره رفتار سی ساله اسرائیل به آن رسیده است؛ ما یافته‌های درباره آزارها و سوءرفتارهایش مستندانی جمع آوری کرده‌ایم.»

به گفته او، دیده بان حقوق بشر تا پیش از این، بررسی‌های سی ساله و مستندات آن هرگز مستقیم مقام‌های اسرائیل را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود.

تحریم چهارده شهروند روس توسط انگلیس

وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که چهارده شهروند روس در لیست جدید تحریم‌های این کشور قرار گرفتند.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک،‌ در لیست جدید انگلیس که با نام لیست تحریم‌های ضد فساد منتشر شده، شهروندانی از دیگر کشورها نیز دیده می‌شوند.

در میان شهروندان روسی که توسط انگلیس تحریم شده‌اند، نام مقامات، بازرگانان و بانکداران نیز دیده می‌شود.

پیشتر روز دوشنبه، «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس چارچوب قوانینی را در رابطه با تحریم‌های ضد فساد مشخص کرده بود.

تحریم‌های لندن علیه این افراد شامل بلوکه کردن دارایی‌های آنها و همچنین امتناع از ورود آنها به انگلیس می‌شود. این افراد همچنین امکان استفاده از کانال‌های مالی انگلیس را نخواهند داشت.

وزارت خارجه انگلیس پیشتر تاکید کرده بود که مانع از آن خواهد شد که افراد فاسد از انگلیس به عنوان پناهگاهی برای پول‌های کثیف خود استفاده کنند.

لندن پیشتر اقدامات دیگری را نیز علیه روسیه انجام داده و چند روز پیش سه فرد و یگان گارد ملی روسیه را به بهانه نقض حقوق بشر به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده بود.

این در حالی است که تنش میان روسیه و کشورهای غربی، هفته‌های گذشته به شدت افزایش یافته و به تقابل دیپلماتیک تبدیل شده است.

دولت آمریکا چند روز پیش تحریم‌های جدیدی علیه ۳۲ فرد و نهاد روسی اعمال کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای علاوه بر اعلام تحریم‌های جدید ـ که به بهانه دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و حمله سایبری علیه این کشور وضع شده‌اند ـ ده دیپلمات روس را به جاسوسی متهم کرده و از آن‌ها خواست آمریکا را ترک کنند.

وزیر خارجه روسیه در واکنش اعلام کرد که مسکو هشت مقام آمریکایی را در لیست تحریم‌های روسیه قرار می‌دهد و از فعالیت موسسات غیرانتفاعی و صندوق‌های آمریکایی در روسیه که در امور داخلی دخالت می‌کنند، جلوگیری می‌شود.

لاوروف در ادامه گفت که در واکنش مشابه به اقدام آمریکا، ده دیپلمات آمریکایی از روسیه اخراج می‌شوند.

از سوی دیگر جمهوری چک در ادامه مواضع خصمانه علیه روسیه اعلام کرد، تعداد زیادی از دپیلمات‌های روسی باید پراگ را ترک کنند.
 
چند روز پیش، وزیر امور خارجه جمهوری چک، اعلام کرد، تعداد دیپلمات‌های روس حاضر در این کشور نباید از تعداد دیپلمات‌های چک در مسکو بیشتر باشد.

او در ادامه گفت با توجه به این تصمیم، برآورد می‌شود حدود ۶۰ دیپلمات روس مجبور به ترک جمهوری چک باشند که تا پایان ماه جاری میلادی برای این کار فرصت دارند.

در واکنش به این اقدام نیز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: «پراگ وارد مسیر نابود کردن روابط دو کشور شده است. ما سریع به این اقدام پاسخ خواهیم داد. آن‌ها در روس‌هراسی افسارگسیخته‌ای گیر کرده‌اند.»

شنبه گذشته جمهوری چک به ۱۸ دیپلمات روس دستور داد تا طی ۲۴ساعت خاک این کشور را ترک کنند. پراگ مدعی شده که این دیپلمات‌ها عناصر سرویس ویژه روسیه هستند.

روسیه نیز در واکنش به این اقدام، دستور اخراج ۲۰ دیپلمات جمهوری چک را صادر و اعلام کرد که این دیپلمات‌ها، باید روسیه را ترک کنند. جمهوری چک در واکنشی اعتراضی گفته بود این تصمیم موجب فلج شدن سفارت این کشور در مسکو می‌شود.

اعزام ناوگروه جنگی انگلیس به کره جنوبی

به گزارش یونهاپ، وزارت دفاع کره جنوبی روز سه شنبه با اعلام این مطلب افزود: سئول با هدف تقویت همکاری دفاعی دوجانبه و مبادلات دوستانه، درخواست انگلیس برای حضور ناو هواپیمابر کوئین الیزابت (HMS Queen Elizabeth) برای پهلوگیری در بندر بوسان را پذیرفته است.

نشست سه جانبه ايران، روسیه و چین در وین| بازداشت ۱۷۷ نفر در ترکیه به اتهام های امنیتی و تروریستی| درخواست ديده بان حقوق بشر برای تحریم اسرائیل| تحریم ۱۴ شهروند روس توسط انگلیس

به گفته وزارت دفاع انگلیس، این ناو هواپیمابر با همراهی چندین ناو جنگی و جت نظامی، ماه آینده سفر به کره جنوبی، هند، ژاپن و سنگاپور را آغاز می کند.

یونهاپ اضافه می‌کند: این سفر در حالی صورت می گیرد که کره جنوبی تلاش می کند یک ناو هواپیمابر سبک کلاس ۳۰ هزار تنی با فناوری های خاص خود را تا سال ۲۰۳۳ ایمن سازی کند.

رسانه های انگلیس پیش از این گفته بودند، دولت های کره جنوبی و انگلیس مذاکرات غیررسمی در مورد همکاری فناوری برای این پروژه را آغاز کرده اند؛ هرچند سئول این گزارش را تکذیب کرد.

بو سیونگ چان سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی، امروز سه شنبه در یک جلسه مطبوعاتی گفت: امکان همکاری از جمله تبادل دانش، مانند تجربه کار انگلیس در زمینه ناوها وجود دارد.

حضور ناو هواپیمابر انگلیس در بنادر کره جنوبی، سومین سفر ناوهای هواپیمابر انگلیس به این کشور است. انگلیس پیش از این ناوهای هواپیمابر سبک را در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۷ به بوسان فرستاده بود.
وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد: دو کشور درباره برنامه های فعالیت مفصل برای تبادل و همکاری با دستورالعمل های دقیق ضد ویروس بحث خواهند کرد.

این گزارش می افزاید: دو فروند ناوشکن، دو فروند ناوچه ضد زیردریایی و یک فروند زیردریایی نیز ناو انگلیسی را همراهی خواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان