بازدید 4223
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب قانون منع خروج طلا و نقره» تا «تصمیمات مهم برای تنظیم بازار لیمو»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶ 27 April 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 اردیبهشت 1294، قانون منع خروج طلا و نقره از كشور به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

7 اردیبهشت 1320، یدالله عضدی به سمت معاون اولی وزارت دارایی برگزیده شد.

7 اردیبهشت 1328، بانک شاهی طبق تصویب نامه هیات وزیران مجبور شد پنجاه درصد سرمایه خود را به بانک ملی بسپارد.

7 اردیبهشت 1334، قرارداد تکمیل و تجهیز بنادر خلیج ‌فارس بین وزارت راه و کمپانی کامپکس امضا و مبادله شد.

7 اردیبهشت 1336، موافقتنامه ترانزیتی ایران و شوروی امضا و مبادله شد.

7 اردیبهشت 1342، هیات وزیران فروش سهام کارخانه ‌ها را به مالکان روستا تصویب کرد. همچنین در این روز، هوشنگ انصاری در راس یک هیات اقتصادی به عربستان سعودی رفت.

7 اردیبهشت 1349، هيأتي از سرمايه داران امريكايي به رهبري راكفلر، وارد تهران شد.

7 اردیبهشت 1356، رییس ‌جمهوری ونزوئلا جهت موضع‌گیری در خصوص رویه اوپک وارد تهران شد.

7 اردیبهشت 1394، سیدابوالحسن فیروزآبادی قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تا پایان سال جاری ۶ میلیون یارانه‌ بگیر ایرانی از لیست یارانه ‌ها حذف می ‌شوند.

7 اردیبهشت 1395، قیمت رسمی خودرو پس از دو سال تثبیت با رای شورای رقابت تغییر کرد. قیمت رسمی خودرو در سال ۹۳ به دلیل شرایط بازار ثابت مانده بود؛ اما در سال جدید با درخواست خودروسازان و موافقت شورای رقابت به‌ عنوان نهاد ناظر بر کالاهای غیررقابتی قیمت آن تغییر کرد. مصوبه شورای رقابت به ایران خودرو اجازه داده سقف قیمت محصولات خود را تا 1.81 درصد افزایش دهد. این رقم برای سایپا ۴ دهم درصد تعیین شده است.

7 اردیبهشت 1396، وزیر خزانه ‌داری آمریکا از طرح دونالد ترامپ، رونمایی کرد که براساس آن نرخ مالیات سرمایه‌گذاری‌ های خصوصی در آمریکا از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت. اقتصاددان‌ ها معتقدند این سیاست ترامپ چندین تریلیون دلار به کسری بودجه این کشور در دهه‌های آینده اضافه خواهد کرد؛ اما منوخین گفته است این طرح، از طریق «افزایش رشد اقتصادی، کاهش و بستن راه‌ های گریز مالیاتی» از پس هزینه ‌های خودش برخواهد آمد. بیشتر منتقدان ترامپ بر این باورند که از این کاهش مالیاتی تنها ثروتمندان منتفع می‌ شوند.

7 اردیبهشت 1397، سود خالص بزرگترین بانک آلمان در سه ماه نخست سال 2018 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۸۰ درصد کاهش به ۱۲۰ میلیون یورو رسید.

7 اردیبهشت 1399، سخنگوی ستاد تنظیم بازاراقدامات صورت گرفته در راستای تنظیم بازار لیمو ترش را تشریح و تاکید کرد: در کنار ممنوعیت صادرات لیموترش و لیمو شیرین، تمهیداتی برای تامین کسری بازار از طریق واردات لیموترش اندیشیده شده است. تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه برنامه ریزی برای واردات ۵ هزار تن لیموترش اجرایی خواهد شد.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار