بازدید 11504

از تصویر اولیه دلار ۴۲۰۰ تا تولد سه سالگی؛ دلا‌ری که به هدف نخورد اما ادامه دارد!

به تازگی ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چهارمین سال حیات خود شد؛ مدیرکل عملیات و تعهدات  ارزی بانک مرکزی درباره سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری گفت: برای شش ماه ابتدایی امسال، ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده که فرآیند تخصیص این ارز ترجیحی از اسفندماه سال گذشته آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵ 26 April 2021

از تصویر اولیه دلار ۴۲۰۰ تا تولد سه سالگی؛ دلا‌ری که به هدف نخورد اما همچنان ادامه دارد!

فروردین ۱۳۹۷ در سپهر اقتصاد ایران، واژه جدیدی به نام ارز ۴۲۰۰ تومانی یا دلار جهانگیری وارد شد که سرآغازی بر یک توزیع عظیم و گسترده رانت برای عده‌ای خاص بود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ و بعد از جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز اعلام کرد، از روز سه شنبه مورخ ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ نرخ دلار برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیاز‌های قانونی، نیاز‌های مسافران، دانشجویان و محققان ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

جهانگیری تاکید نمود که ارز مورد نیاز همه بخش‌ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می‌شود و مردم و فعالان اقتصادی برای تامین ارزشان با این نرخ نباید نگران باشند. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد، دولت هیچ نرخ ارز دیگری را به رسمیت نمی‌شناسد و فروش ارز به قیمتی به جز آنچه اعلام شده قاچاق تلقی خواهد شد. درست مثل قاچاق مواد مخدر که کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد، دستگاه قضایی و نیرو‌های امنیتی برخورد خواهند کرد و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 

ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چهارمین سال شد/ چقدر ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نیمه اول سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است؟

از ۲۰ فروردین ماه سال جاری، ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد چهارمین سال تولد خود شد. شیوا راوشی، مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، به توضیح وضعیت تامین و تخصیص ارز کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی پرداخت و در ادامه تصریح کرد: واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی در سه سال گذشته مطابق با تکالیف ستاد هماهنگی اقتصادی دولت انجام شده و موید آن است که به‌رغم فشار‌های وارده، این موضوع مدیریت و کنترل شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال درباره ارز ترجیحی تعیین شده در سال جاری توضیح داد: برای شش ماه ابتدایی امسال ۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شده است که فرآیند تخصیص این ارز ترجیحی از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و طی دوماه گذشته ۱.۴ میلیارد دلار ارز تخصیص پیدا کرده که از این مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار تامین شده است.

راوشی تصریح کرد: فرآیند تخصیص ارز ترجیحی در وهله اول از وصول درآمد‌های صادراتی کشور شروع می‌شود و این بنیه صادراتی کشور است که منابع ارزی لازم برای واردات کالا‌های اساسی را تامین می‌کند. وی افزود: ظرفیت صادراتی کشور شامل نفت، پتروشیمی، فولاد و تمام کالا‌هایی که در کشور قابلیت صادرات دارند، توسط صادرکنندگان و تولیدکنندگان با مدیریت وزارتخانه‌های ذی‌ربط محقق و منجر به تولید ارز می‌شود.

او با تاکید بر اینکه تحقق درآمد ارزی مقدم بر تامین و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی است، ادامه داد: بانک مرکزی منبع تولید ارز نیست و وظیفه مدیریت و کنترل درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات کشور پس از وصول آنها را به عهده دارد.

ادامه سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی زیر بار مخالفت ها!

۹ اردیبهشت ۹۸ فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در دومین نشست هم اندیشی با مجمع کارآفرینان بزرگ گفت: هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و تعارفی هم در این خصوص نداریم. تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی موضوعیت ندارد.

۲۸ مهر ۹۸ عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت: من موافق دلار ۴۲۰۰ نیستم و این سیاست دولت بوده است، البته بانک مرکزی همه دولت و همه نظام نیست.

۳ شهریور ۹۹ دوباره همتی طی مصاحبه‌ای گفت: من از ابتدا با اعطای چنین ارزی مخالف بودم و هنوز هم مخالفم، اما تابع سیاست‌های دولت هم هستم و می‌دانم دولت قصد خیر دارد و می‌خواهد کالا‌های اساسی با قیمت پایین به دست طبقات مختلف جامعه برسد.

۴ شهریور ۹۹ حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار با برخی مدیران رسانه‌ها به چگونگی تصویب ارز ۴۲۰۰ تومانی در هیات دولت پرداخت. وی گفت: تقریباً دولت موافق بود، من با این نظر که ارز را تک نرخی کنیم مخالف بودم. در دولت، چون مخالفت کردم به نتیجه نرسید، معاون اول جلسات متعددی را در این زمینه گذاشت. بعد به من گفتند که به اتفاق نظر رسیدیم. گفتم اگر به اتفاق نظر رسیدید یک جلسه‌ای می‌گذارم، آمدند یک جلسه‌ای در ریاست جمهوری و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت تقریباً مشاورین همه حضور داشتند، آنجا گفتم اگر شما به این نتیجه رسیدید که ارز باید تک نرخی شود و همه‌تان اجماع دارید، با اینکه مخالف هستم موافقت می‌کنم اگر همه اجماع دارید، گفتند همه اجماع داریم. یعنی جلسه یکپارچه گفتند ما اجماع داریم، من در نظر خودم تردید کردم. گفتم من یک نظر دارم و همه اقتصادی‌های دولت و مشاورین همه در جلسه‌ای به اتفاق می‌گویند راه‌حل ارز تک نرخی است، گفتم اگر این است موافقت می‌کنم به عنوان "اکل میته" در این شرایط برای اینکه آرام شود.

۴ شهریور ۹۹ اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور گفت: با خوش‌خیالی ارز را ۴۲۰۰ تومان دادیم، یک عده هم بردند. فکر می‌کنید کالا‌هایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آوردند با چه قیمتی فروختند؟ مسلما با قیمت ارز آزاد. وی افزود: ما به التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت بازار را چه کسانی خوردند؟ آیا یک فرد، کاسب یا تاجر معمولی می‌توانست ارز ارزان بگیرد؟ هیچ‌وقت، چون فساد‌هایی اتفاق افتاد و ارز‌های ارزان را به عده‌ای دادند و آن‌ها هم خوردند، یک لیوان آب هم روی آن. الان هم جوابگو نیستند، تنها شلوغ‌کاری می‌کنیم و بعد هم آب‌ها از آسیاب می‌افتد و فرزندانشان در کانادا و استرالیا کیف می‌کنند. مشاور سابق رئیس جمهور افزود: بچه‌سوسول‌هایی که ریش‌هایشان درنیامده و پشت ماشین‌های چندمیلیارد تومانی در خیابان‌های تهران دوردور می‌کنند را که حتما دیده‌اید. آیا پدرهایشان با عرق جبین و کد یمین این پول‌ها را درآورده‌اند؟ این پول‌ها از کجا آمده؟ از همین دلار‌هایی که مفت دادیم و بردند خارج خوردند.


آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدف خود رسید؟

هدف از اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی از ابتدا این بود که نوسانات بازار ارز به بازار کالا‌ها و خدمات راه نیابد و افزایش قیمت در بازار ارز به بازار کالا و خدمات سرایت نکند. بعد از روی کار آمدن همتی در بانک مرکزی در مرداد ماه سال ۹۷ و کاهش تعداد کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات (کالا‌های اساسی) هم این سیاست با نظم بیشتری دنبال شد. اما پرسش این است که در این سال‌ها اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف خود رسید؟

برای پاسخ به این پرسش، بهتر است قیمت برخی کالا‌های اساسی را بررسی کنیم. برای واردات این کالا‌های اساسی یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد.

همان گونه که ملاحظه می‌شود، قیمت این کالا‌های اساسی که به نوعی برای واردات آن‌ها یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شد، تقریبا رشد ۲۰۰ درصدی داشته است!

بنابراین به صراحت می‌توان گفت، سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای جلوگیری از افزایش قیمت کالا‌های اساسی عملا شکست خورد، اما این روند پرداخت ارز همچنان ادامه دارد.

از تصویر اولیه دلار ۴۲۰۰ تا تولد سه سالگی؛ دلا‌ری که به هدف نخورد اما همچنان ادامه دارد!

علاوه بر اینکه این سیاست شکست خورد و به اهداف خود نرسید، معایبی همچون توزیع رانت گسترده، ضربه به تولید داخلی، تشکیل پرونده های گسترده در قوه قضائیه و ... را نیز با خود به همراه داشت.

واقعا پرسش جدی این است، چرا علیرغم اینکه این سیاست با شکست مواجه شده است و همه مسئولین به ناکارآمدی آن اذعان می کنند، همچنان این سیاست باید ادامه یابد و مردم بهره ای از آن نبرند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مردم بیچاره....
خوب سر کارمون گذاشتن....
مسئولان و مدیرانی که حقوق های نجومی دریافت می کنند اما نمی توانند دلار 4200 تومانی را مدیریت کنند با حذف و افزایش دوباره چند برابری قیمت کالاهای اساسی مردم عادی تاوان می دهند
اسم افرادی که ارز دولتی گرفتند را بدهید دادگستری ببینیم پی گیری میکنند یا نه
درست است که این ارز به هدف خود نرسید و خیلیها بار خودشان را با این رانت بستند ولی در همان جدولی که گذاشتید اکر همین ارز رانتی نبود، الان روغن باید سی هزار تومان، گوشت گوسفند ۲۴۰ هزار تومان و ... خرید میشد، بالاخره دلار شش برابر شده و ...
منافع یک عده ای باید تامین شود
این دلارو گروگان گرفتن اگه بدنش به دلالها میگیرن و جنسشون رو با دلار ازاد میفروشن
اما اگه همینو قطع کنن دیگه جنسو با دلار صد هزار تومنی میفروشن صد رحمت به کوپن هزار رحمت به اقتصاد سوسیالیستی بابا شما چه نوع سیستمی هستید معرفی کنید لااقل
قتی قالیباف انتقاد می کرد شب روز می کوبیدید چه ملت حزب بازی هستید
قیمت ها 300 در صد به بالا نه این چیزی که نوشید
فساد ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد بد هم ادامه دارد.
اقایون جوجه با ارز ۴۲۰۰ وارددمیکنند و از ان طرف جوجه های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ را به ان سوی مرزها با ارز ۲۵۰۰۰ قاچاق مجدد.
خسته نباشند
خیلی جالبه
چیزی که تو این مملکت رانت داشته باشد

هیچگاه از بین نخواهد رفت

چون اگه برای مردم آب نداره! برای خیلی ها نون داره!!
کشور رو از تحریم خارج کنید. و بذارید اقتصاد خودش رو پیدا کنه. صادرات فرش ما طبق آماری که شنیدم حدود 50-60 میلیون دلاره، در حالیکه 20 سال پیش بالای یک میلیارد دلار صادرات فرش دستباف داشتیم. مشکل از تولید نیست، مشکل ریشه در تحریم بانکی داره که جلوی صادرکننده رو گرفته. کشور نیاز به تراز مثبت ارزی داره و بدون صادرات ممکن نیست.
دو و چند نرخی کردن از چیزی جز رانت نداشته و نداره.
فکر نکنم کسی از مردم تاثیری توی بازار بابت 4200 دیده باشه حداقل من که ندیدم هر چی میخوایم بخریم نگاه میکنی چون دلار گرون شده اونها هم قیمتشون چند برابر شده.. اگه شما جنسی سراغ دارین که نسبت به چند سال پیش که دلار 4200 بود فقط بر پایه تورم گرون شده اسم ببرین
یا سلام . ضمن تشکر از اینکه توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی با وجود ثابت نگه داشتن نرخ ارز 4200 تومانی بوده اید . میزان درصد افزایش را به شکلی که شما محاسبه کرده اید نمیکنند . شما با این عمل اطلاعات نادرست به مخاطب میدهید. مثلا 206 درصد رشد قیمت میزان قیمت پایه ضرب در 2.06 خواهد بود نه اینکه اختلاف افزایش قیمت را تقسیم بر قیمت پایه نمایید و بعد این را میزان افزایش قیمت بگذارید این باعث اشکال در فهم موضوع میشود
اتفاقا دقیقا به هدفهایی که داشتن از دلار ۴۲۰۰ تومانی رسیدن
اینطور وانمود می کنن که شما خیال کنین یک اشتباه تاریخی بوده
نه تابناک این برای پر کردن جیب ها بوده و هنوز هم ادامه داره نمونه اش هم استفاده در وارد کردن واکسن برای بخش خصوصی!
البته شما بخوانید نورچشمی ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل