بازدید 22545
تاملی بر چرایی افزایش لجام گسیخته آمار‌های کرونایی در هند

از چاله «کشف درمان کرونا» تا چاه «کرونا را شکست دادیم» و «الگوی جهان شدیم»!

هند با حدود ۱۷ میلیون مبتلای شناسایی شده تا به امروز، در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ رتبه‌ای که البته در قیاس با جمعیت یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون نفری این کشور، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد؛ اما نه تا زمانی که تصاویر تلخ مخابره شده در این روزها از این کشور را ندیده باشیم و روایت سوزاندن اجساد فوتی های کرونا به گوشمان نخورده باشد.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳ 25 April 2021
تابناک اجتماعی
«درمان کرونا را کشف کردیم»؛ این ادعا برایتان آشنا نیست؟ ادعایی که برخی افراد و گروه‌ها در روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا در کشورمان مطرح می‌کردند، حالا بلای جان دومین کشور پرجمعیت جهان شده و تصاویر هولناکی آفریده است.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با شکل گیری چهارمین موج شیوع کرونا در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران، اخبار هولناکی از هند مخابره می‌شود که لرزه بر اندام بسیاری انداخته و موجی از همدلی جهانیان با مردم این کشور را به دنبال داشته است؛ شیوع شدید و به نوعی لجام گسیخته ویروس کرونا در این کشور پر جمعیت که بعید است درباره وخامت اوضاع بهداشتی اش چیزی نشنیده باشیم.

وضعیتی وخیم که موجب شده بود از روز‌های نخست شیوع ویروس در جهان، چشم بسیاری به اخبار بیماری در این کشور باشد و وقوع فاجعه‌ای انسانی محتمل به نظر برسد. اتفاقی که در سایه برخی تدابیر از جمله وضع مقررات ویژه و محدودیت‌های شدید کرونایی رخ نداد؛ هرچند در همان ایام هم اخباری از این کشور به گوش می‌رسید که با روایات‌ رسمی مقامات این کشور تفاوتی فاحش داشت.
 

صحبت درباره کشوری است که شکاف طبقاتی در آن حتی در سینمایش هم متجلی است و کتمان نمی‌شود و همین گزاره کافی است تا بدانیم مقابله با کرونا در آن با چه چالش‌های وسیعی روبروست. چالش‌هایی از جمله کمبود شدید و حتی فقر امکانات ابتدایی تا جایی که ساده‌ترین روش مقابله با کرونا یعنی شست و شوی مداوم دست‌ها با صابون هم برای برخی شهروندان هندی ممکن نیست!

این‌ها نکاتی هستند که در گزارش‌ها و آمار‌های سازمان بهداشت جهانی و دیگر نهاد‌های فعال در حوزه بهداشت مشهود هستند. نکاتی که با همه گیری کرونا، دورنمای متفاوتی برای هند ترسیم می‌کردند که خوش بختانه محقق نشد. اتفاقی که بهتر است تجزیه و تحلیلش را به آینده موکول کرده و فعلا روی بلایی متمرکز شویم که این روز‌ها به جان هند افتاده و موجب شده همه آن نگرانی‌های اولیه بار دیگر مطرح شوند.


برای شروع بد نیست نگاهی به آمار‌های کرونایی این کشور بیندازیم که بر اساس آن، هند با حدود ۱۷ میلیون مبتلای شناسایی شده تا به امروز، در رتبه دوم جهان قرار دارد؛ رتبه‌ای که البته در قیاس با جمعیت یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون نفری این کشور، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد، اما نه زمانی که بدانیم میزان تست‌های پی‌سی‌آر انجام شده در هند کمتر از ۲۰۰ هزار به ازای یک میلیون نفر است.
 
از چاله «کشف درمان کرونا» تا چاه «کرونا را شکست دادیم» و «الگوی جهان شدیم»!
رشد هفت برابری آمار مبتلایان روزانه کرونا در هند در یک ماه اخیر

بر اساس این آمار، هند در زمره کشور‌هایی قرار می‌گیرد که تعداد تست‌های کرونای کمی انجام داده و در نتیجه در زمینه بیماری یابی ضعف شدید دارد. ضعفی که قطعا در آمار‌های این کشور هم هویداست و موجب شده بسیاری از بیماران در این کشور اساسا شناسایی نشوند و چه بسا بعد از وخامت حال و فوت هم به آمار‌های این بیماری راه نیابند. نکته‌ای کلیدی که چه بسا یکی از دلایل وخامت این روز‌های حال هند باشد.

درباره شرایطی سخن می‌گوییم که موجب شده تصاویر سوزاندن جنازه فوتی‌های کرونا در هند به صدر اخبار جهان برسد و کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی با #prayforindia رهایی این کشور از فاجعه این روز‌ها را آرزو کنند. رهایی از وضعیتی که به شکل تصاعدی در حال اوج گرفتن و بدتر شدن است تا جایی که می‌بینیم آمار بیماران شناسایی شده در این کشور طی یک ماه از ۵۳ هزار به ۳۵۰ هزار برسد و رشد هفت برابری نشان دهد!

فاجعه زمانی بهتر خودش را نشان می‌دهد که بدانیم دو ماه قبل در چنین روزی، آمار مبتلایان شناسایی شده در روز در هند به ۱۷ هزار تن می‌رسید و بر این اساس، آمار بیماران کووید ۱۹ در این کشور در شصت روز اخیر بیش از ۲۰ برابر شده است! افزایشی که احتمالا ادامه دار خواهد بود و چه بسا شدت خواهد گرفت، چون بنا بر گزارش‌های رسیده از این کشور، شمار بیماران و به طور ویژه "بیماران بدحال" رو به افزایش است و کمبود امثال ونتیلاتور و دستگاه اکسیژن ساز موجب جان باختن بسیاری از این بیماران می‌شود.

 
از چاله «کشف درمان کرونا» تا چاه «کرونا را شکست دادیم» و «الگوی جهان شدیم»!
رشد بیست برابری آمار مبتلایان روزانه کرونا در هند در دو ماه اخیر

اما چه شد که روال در پیش گرفته شده برای مقابله با کرونا در این کشور از هم پاشید و به این نقطه رسیدند؟ این سوال می‌تواند پاسخ‌های فراوانی داشته باشد؛ اما از جمله جدی‌ترین هایش، خبری است که اواخر ژانویه و به نقل از نخست وزیر هند در رسانه‌های این کشور منتشر شد و تاکید داشت ترس از سونامی کرونا در هند بی اساس است و این کشور کرونا را مغلوب کرده است!

این خبر شروع اتفاقی بود که خیلی زود تشدید هم شد، چون در نیمه ماه فوریه و در حالی که آمار‌ها در این کشور خیز برداشته و رو به افزایش بود، وزیر بهداشت این کشور در مراسم رونمایی از داروی کرونا حضور یافت! دارویی سنتی که گفته می‌شد تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را هم دریافت کرده، در حالی که این سازمان ادعای مطرح را رد می‌کرد؛ ادعایی مردود که به مردم این کشور برای ازسرگیری همه فعالیت‌ها با کمترین رعایت پروتکل‌ها اطمینان کاذب داد.

شلیک تیرخلاص و سقوط از چاله به چاه، زمانی رخ داد که موسم انتخابات در هند شد و حزب حاکم با قدرت هرچه تمام‌تر بیانیه شکست کرونا را صادر کرد و مدعی شد که هند الگوی جهانی در مقابله با کروناست. ادعایی که با برپایی کمپین‌های انتخاباتی به سرعت تکثیر شد و کار را به جایی رساند که برنامه واکسیناسیون کووید در این کشور، به رغم تولید واکسن در خاک هند، به سرعت به محاق برود و جدی گرفته نشود و در نتیجه، وضعیتی رقم بخورد که گوشه ای از آن پیش چشم جهانیان است!
 
از چاله «کشف درمان کرونا» تا چاه «کرونا را شکست دادیم» و «الگوی جهان شدیم»!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
چقدر این وعده ها وسخنان و شرایط مشابه است
کشوری که به ما خیانت کرد
دقیقا انکار که مسئولین ما هم از دانشگاه بالیودی سیاست بهداشتی هند الگو گرفته باشند.
هدیه مرگبار چین به مردم دنیا
حفظ جان مردم اولین مسولیت هست و بعد سیاست .....
درود
دیر شروع کردن واکسینه مردم و هجوم ویروس هندی به ایران می تواند فاجعه بار باشد...لطفا دولت کسانی که از هند می آیند را 14روز قرنطینه کنند..والا فاجعه هند هم در ایران اتفاق می افتند
هزینه زیاد و بودجه های زیاد مذهبی و نظامی به جهان نشان داد اولویت انسانها در اختصاص بودجه باید بهداشت باشد..حتی هزاران خدای هند و قدرت هسته‌ای هند قدرت موشکی قاره‌ای هم نمی تواند جلوی تلفات انسانی آنها را بگیرید
اصل اسمش ویروس چینی هست چون از چین شروع شد و بعدشم چرا العان آمار چین خیلی وقته که تقریبا صفر شده؟!! چین باید از طرف ما ایرانیا و جامعه بین الملل محاکمه و تنبیه شدید بشه(تحریم جهانی چین از هر لحاظ و ....) و به زورم که شده راه حل این مرض کشنده رو به همه بگه و جبران خسارت کنه .
تابناك بگو دلت ايران هم به هند كمك كنه اكسيژن ميخوان بگو كمك كنند به هر حال تو بد وضعيتي گير كردن بنده خدا ها بگو دولت ايران هم در حد توانش به هند كمك كنه ممنون
متاسفانه شاهد همین ادعاهای احمقانه در ایران هم بودیم. هر وقت آمار پایین آمد به تصور این که کرونا را شکست دادیم دوباره گرفتار عادی انگاری مردم و مسئولین شدیم و اصلا فکر نکردیم که ویروسهای جهش یافته به مراتب خطرناکتری هم هستند که باعث موجهای شدیدتری می شوند و شکستن این امواج پی در پی هر بار با تلفات و ضرهای سنگین انسانی و اقتصادی همراه است. در حالی که زیرساختهای مراکز درمانی بسیار محدود و رو به نابودی است. از حالا باید برای مقابله با ویروس هندی برنامه داشته باشیم تا به حال و روز هندیها نیفتیم.
هر چه بی فرهنگ تر، گرفتار تر. ما هم چوب طب سنتی را خوردیم.
ای کاش کرونا دلالان و اختلاسگران و انهایی زندگ را به مردم جهنم کرده اند نابود می کرد
همه اینهادرست کسی نیست بپرسه تو این یکساله چقدر موادشوینده بی سروصدا گرون شد وصداش درنیامد
خب که چی مثلل ؟ الان این توجیح بی کفایتی شماست ؟؟؟؟
خدا رحم کند. مسئولین عبرت بگیرند. الان هم در وضعیت خوبی نیستیم. بیش از ۴۵۰ فوتی!!!
نسبت کشته ها به جمعیت رو حساب کنین میبینین اوضاع ما به مراتب بدتر از هند هست. مسوولای بی کفایت ما هم که توو شعار دادن کم نمیارن
کرونا کسی رو نمیکشه. دگزامتازون و کورتون ها میکشند. با هر سرفه‌ای کورتون تجویز میکنن. در نتیجه سیستم ایمنی بدن خاموش میشه و ویروسها به سرعت تکثیر میشن. افرادی که به پزشک مراجعه نمیکنن هیچ مشکلی ندارن اما اونایی که میرن دکتر حالشون وخیم میشه و میمیرن.
جناب نمکی ، تعارف اومد و نیامد دارد !!!!
یکوقت دیدید که دولت هندوستان باور کرد
و گفت برایشان دارو و تجهیزات ارسال کنید!!!!
بعد می خواهید چکار کنید ؟؟
آنها که نمز دانند ، ما الان در عرصه دارو و خدمات درمانی به بیماران کروواسی خودمان به درد سر و کمبود افتادیم
و بیماران را به خانه هایشان برگشت میدهیم !!!!
احتیاط کنید و سکوت کنید ، بهتر است
جالبترش پیشنهاد کمک نمکی برای کنترل بحران کرونا در هند است که میخواهد تجربیات مشعشعش در کنترل کرونا در ایران را در هند پیاده کند
هندیها رو ول کنید مستعان خودمون را بچسبید
یادمه یه خبری خوندم خونه هاشون هم فاضلاب نداره و باید بیرون خونه دستشویی کنن دولت هند هم از ملت خواهش کرده که خونه هاشونو فاضلاب دار کنن.دگ نباید از همچین ادنهایی توقع شستن دست داشت.
از این تاملها چرا واسه کشور خودت نمیکنی تابناک ؟؟؟
تابی یه تاملی یه گزارشی یه بررسی هم بر کار برادران چینی تان بکنید ببینیم جریان چیه دوسه روز پیش لیگ فوتبالشون با حضورپرشور تماشاگرا شروع شد و توکشور1/200میلیاردنفری روزی شیش هفت نفر میمیره؟
خدا بخیر بگذراند انتخابات ایران را!!
لابد ایران در مهار کرونا الگوی خوبیه برای دنیا ؟؟
چقدر ادبیات این حرف ها آشناست. اگر جای هند کشور ایران رو بگذاری و کشته ها رو نسوزانند کامالا جور است تست بسیار کم در مقابل جمعیت. ما کرونا را شکست دادیم و البته ما گفتیم جهان بیاد از ما یاد بگیرد که اون بندگان خدا هنوز نگفتند مونده تا به ما برسند باید 7 هزار تا کشته در روز ثبت کنند تا نسبت تعداد کشته به جمعیت شان به ما برسد. ما این هستیم. هیچ کس به پای ما نمیرسه.
هند که ۲۰۰ هزار تست در برابر یک میلیون نفر یهنی ۲۰% انجام داده جزء کشورهایی است که تست کمی انجام داده ولی در ایران که کمتر از ۱% تست انجام شده جزء کشورهایی است که تست زیاد انجام داده
چقدر شبیه ایران .
زمان شیوع کرونا صدا و سیما رفت از مردم مصاحبه گرفت که همه چیز خوبه و ویروس شایعه ی فضای مجازیست .
بعد از مدتی در ۲۰:۳۰ پزشکی با عجله راه میرفت و خبرنگار سوال میپرسید . پزشک در حال تند راه رفتن گفت درمان کرونا را کشف کردیم .
اندکی جلو تر یکی از مسئولین گفت کشور های اروپایی از ما سوال میپرسند که چگونه کرونا را کنترل کردید.
و حالا ۴۰۰ فوتی در روز
چقدر شبیه اینجا
چقدر شبیه ما
فکر کردین آمار ما بهتر از هند هست؟ یه نسبت تعداد کشته ها به جمعیت کل بگیرین میفهمین فاجعه داره توو ایران رخ میده
دولتمردان چون کرونا را خواستند سیاسی کرده و به تحریم ها مرتبط کنند باعث این همه تلفات هستند!
بهتراست دکتر نمکی برای انتقال تجربیات گران بهای جهانی خود به هند صادر شود
نویسنده خوشحالی خود را در عدم شکست کرونا مخفی نمی کند کم مانده از اینکه هند در برابر کرونا شکست خورده بشکن هم بزند
علت اصلی این موج ویرانگر جدید کرونا در هند خرافات مذهبی و جشن های هندی ها بود که علارغم اوضاع کرونایی شست و شو در رود گنگ و جشن رنگ بازی باعث این فاجعه شده است! حالا هم دارند تاوان این کار خود را می پردازند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار