بازدید 6007

هشدار گوترش درباره افزایش فاجعه آمیز دمای جهان

دبیرکل سازمان ملل متحد تغییرات اقلیمی را تهدیدی حیاتی برای بشر توصیف کرد و گفت دمای جهان به سمت آستانه فاجعه آمیز پیش می‌رود.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶ 23 April 2021
هشدار گوترش درباره افزایش فاجعه آمیز دمای جهان

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از بخش تصویری‌ ای پی تی ان، دبیرکل سازمان ملل متحد تغییرات اقلیمی را تهدیدی حیاتی برای بشر توصیف کرد و گفت دمای جهان به سمت آستانه فاجعه آمیز پیش می‌رود.
آنتونیو گوترش در سخنان خود در اجلاس تغییرات اقلیمی گفت: دهه گذشته داغ‌ترین دهه‌ای بود که تاکنون ثبت شد. گاز‌های خطرناک گلخانه‌ای در سطوحی افزایش یافتند که در سه میلیون سال گذشته شاهدش نبودیم. دمای جهان هم اکنون یک و دو دهم سانتی گراد افزایش یافته است و به سرعت به سمت آستانه فاجعه آمیز نزدیک می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: ما شاهد افزایش سطح آب دریا‌ها و شاهد دمای هوای بسیار سوزان هستیم، شاهد طوفان‌های استوایی ویرانگر هستیم، شاهد آتش سوزی‌های جنگلی بسیار مهیب هستیم. ما به یک سیاره سبز نیاز داریم، اما دنیا در حالت هشدار قرمز قرار دارد. ما در آستانه پرتگاه قرار داریم و باید اطمینان حاصل کنیم که گام بعدی در مسیر درست برداشته خواهد شد.
گوترش افزود: همه سران کشور‌ها باید اقدام کنند. اول از همه باید یک ائتلاف جهانی تشکیل شود تا کاری کنیم تا اواسط قرن جاری میزان انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به صفر برسد. هر کشوری، هر منطقه‌ای، هر شهری، هر شرکتی و هر صنعتی باید در این زمینه اقدام کند. نکته دوم این است که همه کشور‌ها از جمله کشور‌هایی که بیش از همه گاز‌های گلخانه‌ای منتشر می‌کنند باید طرح‌های بلندپروازانه در زمینه کاهش انتشار این آلاینده‌ها داشته باشند. سوم اینکه ما باید کاری کنیم که تعهدات در این زمینه به اجرا درآیند.

وی افزود: پیش بینی می‌شود ۱۸ تا ۲۴ درصد از هزینه‌های مربوط به بهبود از بیماری همه گیر (کرونا) به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، کاهش آلاینده‌های هوا یا تقویت سرمایه طبیعی اختصاص یافته باشد. تریلیون‌ها دلار پول که برای بهبود و بازیابی از وضعیت کرونایی لازم است پولی است که ما از نسل‌های آینده قرض می‌کنیم. ما نمی‌توانیم از این منابع برای سیاست‌ها و برنامه‌هایی استفاده کنیم که بار بدهی بیشتری را روی دوش آن‌ها می‌گذارد و یک سیاره ویران را تحویل آن‌ها می‌دهد.

گوترش افزود: ما باید برای کربن قیمت گذاری کنیم و مالیات را از بخش درآمد‌ها به کربن تغییر دهیم. ما باید برای سوخت‌های فسیلی یارانه در نظر بگیریم، ما باید سرمایه گذاری‌ها در بخش انرژی‌های تجدید پذیر و زیرساخت‌های سبز را تقویت کنیم. باید تامین مالی صنعت زغال سنگ و احداث نیروگاه‌های زغال سنگ را متوقف کنیم. باید به تدریج تا سال ۲۰۳۰ به مصرف زغال سنگ در کشور‌های ثروتمند خاتمه دهیم و باید تا سال ۲۰۴۰ به مصرف زغال سنگ در تمام مکان‌ها خاتمه دهیم. باید گذار عادلانه را برای افراد و جوامعی تضمین کنیم که تحت تاثیر قرار گرفته اند. چهارمین کاری که باید بکنیم این است که یک ائتلاف جهانی واقعی را برای رساندن انتشار کربن به صفر تشکیل دهیم.

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برنامه برگزاری اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسگو در ماه نوامبر اشاره کرد و گفت: ما قبل از برگزاری این اجلاس، نیازمند دریافت پیشنهادات ملموسی هستیم که از کشور‌های آسیب پذیر حمایت مالی و فناوری بکند. کشور‌های توسعه یافته باید در زمینه تامین مالی تغییرات اقلیمی به حرف‌ها عمل کنند که شامل عمل کردن به وعده یکصد میلیارد دلاری برای اقدام اقلیمی در کشور‌های در حال توسعه است که در اجلاس گروه هفت در ماه ژوئن مطرح شده بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار