بازدید 8272

چرا تشکیل دادسرای «کارنکنان» اهمیت دارد؟

قوانین ما درباره جرایم ناشی از ترک فعل اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی به طور کلی بیان شده اند و متاسفانه دارای برخی ابهامات هستند که در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شوند و آخر هم اینکه اهمیت دادن به اصل نظارت بر اعمال دستگاه‌ها باید هم در مرحله اجرا و هم در مرحله اعمال و دادرسی قضایی محترم شمرده شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷ 23 April 2021

چرا تشکیل دادسرای «کارنکنان» اهمیت دارد؟

چرا تشکیل دادسرای «کارنکنان» اهمیت دارد؟متاسفانه بسیاری از مشکلات کنونی کشور ناشی از تَرک فِعل‌ها و عدم اجرای قانون توسط مدیران در حوزه‌های مختلف است. علت بسیاری از مشکلات، ترک فعل یعنی عدم اجرای قوانین مصوب است و بررسی ها نشان می دهد، هرچند بسیاری اوقات شاهد انحراف در اجرای قوانین مالی و اختیارات مدیران هستیم، گاهی هم مدیران با وجود قوانین مصوب، هیچ اقدامی برای اجرا نمی کنند و یکی از مشکلات عمده کنونی ناشی از عدم اجرای قوانین است، مانند قانون هوای پاک که بر اساس برخی گزارش‌ها کمتر از ۱۰ درصد احکام این قانون اجرا شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در همین ارتباط سید ابراهیم رئیسی، روز گذشته در جلسه «هم ‎اندیشی با اساتید، صاحب‎نظران و مدیران شبکه بانکی برای بررسی حقوقی و قضایی موانع تولید در حوزه بانکی» گفت: گاهی برخی ترک فعل‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد که انجام یک فعل به آن اندازه مشکل‌زا نیست و به نظر می‌رسد، باید در کنار دادسرای کارکنان دادسرایی هم برای «کارنکنان» ایجاد و به ترک فعل‌های مسئولان و دست اندرکاران که با عدم انجام به موقع وظیفه در زمان خود فرصت‌سوزی می‌کنند، رسیدگی کنیم.

لازم به ذکر است، پیشگیری از جرم، یکی از اصول محوری در قانون اساسی است که همه دستگاه‎ها در قبال آن مسئول هستند، به‎نحوی که هیچ دستگاهی را نمی‌توانیم نام ببریم، مگر آن‎که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم نیز برای آن تعیین شده باشد. طبق مقررات قانونی، اگر مدیری دچار ترک فعل شود، ضمن اینکه باید خسارات وارده را جبران کند، در برخی موارد مجازات هم می‌شود.

ترک فعل در اصطلاح علم حقوق جزا، عبارت است از رفتار مجرمانه منفی، که به صورت خوداری از انجام وظیفه ای است که قانون برای افراد مشخص می کند. 

انجام ندادن درست کار‌ها و مسئولیت ها، تخلفات و اختلاس‌ها و رانت بازی‌ها توسط مدیران دستگاه‌ها همیشه به ضرر مردم بوده و باعث ایجاد خسارات‌ زیادی به بیت المال شده است. به نظر می رسد، تاکنون اقدام جدی از سوی نهاد‌های نظارتی برای مقابله با ترک فعل انجام نشده و ابلاغ چندی پیش قوه قضاییه، باعث می شود تا حدی مدیران کم کار گوش به زنگ شده و در انجام تعهداتی که به آن‌ها سپرده می شود، عملاً پاسخگو باشند، چون در غیر این صورت باید منتظر بلند شدن از پشت میز مدیریت و ایستادن پای میز محاکمه باشند.

متاسفانه درباره جرایم ناشی از ترک فعل، آگاهی رسانی عمومی به خوبی انجام نمی شود و افکار عمومی تا حد زیادی به این گونه جرایم آشنا نیستند و از نحوه پیگیری آن‌ها اطلاع چندانی ندارند. مثلا شاید افراد جامعه جرایمی مانند رشوه یا اختلاس را بسیار دیده و شنیده و یا دادگاه‌هایی را دیده اند که برای مسئولان متخلف در این موارد برگزار شده، اما تاکنون کمتر شاهد این بوده اند که دادگاهی برای مسئولینی برگزار شود که به واسطه ضعف در نظارت و ترک فعل موجب ضرر رساندن به حقوق عامه مردم یا افرادی از جامعه شده باشند.

قوانین ما درباره جرایم ناشی از ترک فعل اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی به طور کلی بیان شده و متاسفانه دارای برخی از ابهامات هستند که در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شوند و آخر هم اینکه اهمیت دادن به اصل نظارت بر اعمال دستگاه‌ها باید هم در مرحله اجرا و هم در مرحله اعمال و دادرسی قضایی محترم شمرده شود، چون بسیاری از گزارش تخلفات، متاسفانه به دلایل مختلف اداری و غیر اداری در نظر گرفته نمی‌شوند و باید توجه داشت که گاهی ترک فعل یک مقام یا نهاد مسئول می‌تواند چه اثرات زیانباری داشته باشد و هروقت این اصول را فراموش کردیم، بهتر است یاد فجایع بزرگ سال های اخیر بیفتیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۹
بیشترین موارد ( کارنکنان) در دادگستریهاست ، آقای رئیسی لطف کنند اول زیرمجموعه خودشون رو درست کنند ، مردم ما بیشترین نارضایتی رو از دادگاهها و ثبت اسناد دارند ، تبلیغات دیگه کافیست ، چیزی که به کار مردم میاد " عمل " هست
درود بر ریاست محترم قوه قضائیه. یکی از جاهایی که نیازمند تشکیل دادسرای کارنکنان است، تامین اجتماعی و مالیات است که با قوانین تو در تو و کاغذبازی بسیار زیاد نه تنها پشتیبانی برای تولید نیستند بلکه موانعی در سر راه شرکتهای نوپا، دانش بنیان و تولیدی هستند و هزینه ها و انرژی عملیاتی زیادی از این شرکتها را به خود اختصاص میدهند.
باید بخشی از مدیریتهای دولتی که به جز مزاحمت برای مردم خاصیت دیگری ندارند، حذف شوند. البته این کار نیازمند اقداماتی انقلابی است که با دولت فشل و بیعرضه فعلی امکان پذیر نیست.
متاسفانه حرف زدن در خصوص ترک فعل تبدیل به یک ژست شده. اول میبایست بررسی شود که قوانین قابلیت اجرا دارند یا خیر. در کشور ما صدها طرح بدون طی مراحل کارشناسی تبدیل به قانون شده اند که عملا قابلیت اجرا ندارند. ایجاد تکالیف متعدد و ضد و نقیض برای قوای مجریه و قضاییه که قابلیت اجرا را ندارند. حال در این وضعیت قوه مجرییه بازخواست کننده دارد ولی قوه قضاییه چی؟
صدها قانون و بخشنامه حفظ حقوق شهروندی در دادسراهای کشور وجود دارد اما دریغ از پیگیری عدم اجرا و ترک فعل در آن قوه
جک قشنگی بود
ماکارمندان هم دوست داریم تمام قوانین اجرا بشه من جمله افزایش حقوق سالانه برحسب تورم و یا میزان حقوق همسان با کشورهای همسایه ایران و خیلی از موارد دیگر که طبق قانون اساسی کشور جزئ حقوق اولیه کارکنان و به اصطلاح شما کارنکنان هست
چه بامزه ه ه ه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
هنوز مونده تا مزه شو بچشی
اگر جناحی نشود خوب هست وگرنه معضل جدیدی خواهد بود.
مدیریت و انجام کار ابزار می خواهد نمی توانید دست و پای یک شناگر هر چند ماهر را ببندید و بگویید حالا شنا کن
وقتی روابط بین الملل این طوری است وقتی بودجه کشور در به مراکز غیرضرور اختصاص داده می شود وقتی حقوق یک مدیر خرج اجاره خونه اش را هم کفاف نمی دهد و.....
وقتی مدیر اختیار هیچ گونه استخدام و جابه جایی را ندارد و قبلا همه پست های اداری با هزار ترفند توسط افراد مختلف اشغال شده است
از یک مدیر چه انتظاری دارید که همه چیزش ۲۰ باشد
با این فرمایشات فقط چند مدیری که با هزار بدبختی در این شرایط یک جوری بالاخره کشور را اداره می کنند فراری می دهید وگرنه هیچ سودی برای کشور و مردم نخواهد داشت برادر
این آقا هم از الان شروع کرده برای تبلیغات احمدی نژادی
با این حساب بیش از هشتاد درصد پپرسنل اداری کشورباید محاکمه و برکنار شوند .
یا احترام و تشکر خدما ت جناب آقای رئیسی و تشکر از زحمات جانانه ایشان سوالی داشتم ، ترک فعل در خصوص اجرای قانون اساسی چه تلکیفی دارد ؟ و ایا ممکن است مسئولانی که اصول قانون اساسی را اجرا نمی کنند مجازات و یا برکنار شوند ؟ مسیولیت اینکار ی با کیست ؟ مخصوصا این ترک فعل ترک سوگند و عدم وفا به عهد و یمین مسولین در فرآیند انقلاب هم تلقی می شود . کاندیدا ها ی ریاست جمهوری به این سوال پاسخ دهند لطفا اجرکم عندالله
متاسفانه در ادرات دولتی از این قبیل کارکنان زیاد وجود دارد و آن بدین دلیل است که چارت سازمانی تعریف شده دچار اشکال است و هر مدیری که در راس هرم سازمانی قرار میگیرد فقط به فکر چارت سازمانی گسترده برای خود است که میبایست سازمان برنامه در این باره اقدام نمائید برای مثال تعریف خواستی دربازه تعداد مشاورین دستگاههای دولتی نیست و هر کدام با خاطر لابی و رانت که دارند بر این پست گمارده میشود هدف از ایجاد این نوع پستها فقط به فکر اشغال زائی برای اینگونه اشخاص است ،این نوع پست ها و سنگ اندازی در روند حرکت روبه جلو سازمان میباشد ،تعریف نشدن تعداد پرسنل وزده و بندهای سیاسی عامل دیگریست که دستگاههای اجرائی کشور با آن دست و پنچه نرم میکنند که خود یک آفت برای تشکیلات سازمانیست که میبایست از سوی سازمان برنامه اصلاح گردد .وچابک سازی دستگاههای دولتی نیز صورت پذیرد و تعداد کارکنان دولت نیز کمتر شود متاسفانه دولتیها هدفی برای چابکسازی دستگاههای دولتی ندارند .وهر روز به تعداد اینگونه افراد وکارکنان اضافه میگردد .
اگر کسی متوجه نیست یا بلد نیست عبارت کارنکنان دولت را بکار می برد بقیه نباید کو رکو رانه بک عبارت غلط را تکرار کنند کار کنان ویا کار نکنان ناظر به جرم نیست ناظر به کار کنان هم نیست دادسرای کارکنان دولت به جرایم کارکنان دولت رسیدگی می کند در این میان عنصر مادی برخی جرایم فعل وبرخی هم ترک فعل است بهتر است آقای رییسی بگوید دایره جرایم ناشی از ترک فعل را بیشتر کنیم مثلا کسانی که می توانستند جلو تحریم را ویا جلو فساد ویا بی عدالتی یا اطاله دادرسی را بگیرند ولی این کار را نکرده باشند این جرم ناشی از ترک فعل است
سانسور سوال جای پرسش دارد ؟؟؟؟؟/
ترک فعل و کار نکردن !!! بهتره هر کسی از خودش و جایی که هست شروع کنه .
مدیران و قوانین شبکه بانکی ! ! ! نه تنها ترک فعلی را انجام نمی دهند بلکه بیش از حد در انجام فعل فعالند . افعالی که به سود خودشان است و به زیان مردم . مثل بهره های بانکی ، ضمانت های عجیب و غریب ، بنگاه داری و دلالی ، ورود به بازار و خرید و فروش دلار سکه زمین و خانه و دپو کردن خودرو و غیره . خسته نباشید .
مدير شركت برق تهران كه نه تخصص دارد و نه حال كار كردن بيشتر اوقات در حال چرت زدن است براي اينكه نزديك انتخابات خودي نشان دهد و دل مدير دفترش را بدست اورد كه حيوانات موقع پياده روي دو نفر مزاحم نشوند دست به قتل عام سگ و گربه و كلاغ موجود در محوطه را داده و بعنوان افتخارات خود همه جا در بوق و كرنا ميكند اينست مديريت اصلاح طلبي
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر