بازدید 1652

مصرف سيگارباعث بيش از2هزارمرگ درهفته مي‌شود

کد خبر: ۱۰۴۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۷ 16 June 2010

حدود 20 دقيقه بعد از ترک آخرين سيگار، فشار خون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبيعي بازگشته و تقريباً 5 سال بعد از ترک، خطر بيماري‌هاي وابسته به سيگار به اندازه افراد غيرسيگاري كاهش مي‌يابد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد معاونت سلامت وزارت بهداشت، در ايران 15 درصد از جمعيت عمومي سيگار مي‌کشند که اين آمار در افراد بالاي 19 سال، 25 درصد مردان و 5 درصد از زنان از سيگار استفاده مي‌کنند. مصرف سيگار باعث بيش از 2000 مرگ در هفته مي‌شود.

شايع‌ترين بيماري‌هاي وابسته به سرطان ريه، دهان، حنجره، برونشيت مزمن، مشکلات قلبي عروقي و سکته قلبي هستند. سيگار خطر ناتواني جنسي در مردان را بالا برده و قدرت باروري را در زنان کاهش مي‌دهد. همچنين مصرف سيگار در طول دوران حاملگي موجب افزايش خطر سقط و تولد نوزاد با وزن کم مي‌شود در هر زمان معمولاً 75 درصد از سيگاري‌ها قصد ترک دارند.

مواد مخرب سيگار عبارتند از نيکوتين که باعث افزايش ضربان قلب و کاهش اشتها مي شود. منواکسيد کربن گازي سمي است که باعث کاهش اکسيژن خون و مانع از کارايي موثر مي شود.

20 دقيقه بعد از آخرين سيگار، فشار خون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبيعي برمي گردد. در مدت 48 ساعت انتهاي عصبي شروع به رشد کرده و حس چشايي و بويايي افزايش مي‌يابد. در مدت 1 تا 9 ماه سرفه، تنگي نفس و خستگي کاهش و سطح انرژي افزايش مي‌يابد. تقريباً 5 سال بعد از ترک خطر بيماري‌هاي وابسته به سيگار به اندازه افراد غيرسيگاري مي‌شود. ولع، افزايش وزن و بي‌حوصلگي از شايع‌ترين مشکلات ترک است.

درمان جايگزين نيکوتين براي افراد مصرف بيش از 10 نخ سيگار در روز مفيد است. پس از آن که مصرف قطع شد، اين درمان شروع مي‌شود و در فرم‌هاي مختلف برچسب هاي پوستي، آدامس، اسپري بيني، استنشاقي و قرص زيرزباني وجود دارد.


 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی