بازدید 6201

حمایت ناتو و انگلیس از اقدام ضد روسی جمهوری چک

انگلیس و ائتلاف ناتو از حمایت خود از جمهوری چک در تصمیمش در زمینه اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه از این کشور خبر دادند.
کد خبر: ۱۰۴۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶ 18 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی ائتلاف ناتو به خبرنگاران گفت، ناتو از تلاش‌های مقامات جمهوری چک در تحقیق در زمینه "فعالیت‌های خبیثانه روسیه" در خاک این کشور و مقابله با آن‌ها حمایت می‌کند.

اشاره او به اخراج ۱۸ دیپلمات روسیه از این کشور به بهانه دست داشتن مسکو در انفجار کارخانه مهمات سازی چک در سال ۲۰۱۴ است.

این سخنگو تاکید کرد: انفجار در این کارخانه مهمات سازی با رویکرد خطرناکی که روسیه دارد، مطابق است و ما با قربانیان این حادثه اعلام همبستگی می‌کنیم.

او اشاره کرد باید مسؤولان این حادثه به دست عدالت سپرده شوند.

پیش از ناتو، وزارت امور خارجه انگلیس از اقدام چک در اخراج دیپلمات‌های روس به دلیل ارتباط با انفجار سال ۲۰۱۴ در وربتیچ، حمایت کرد.

وزارت امور خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای اقدامات «بی‌پروا» و «خطرناک» سرویس اطلاعاتی روسیه در چک را محکوم کرد.

براساس این گزارش، افراد مذکور عاملان انفجار سال ۲۰۱۴ در شهر وربتیچ​​​​​​​ چک که منجر به مرگ ۲ نفر شد و همچنین روسلان بوشیروف و آلکساندر پتروف، عاملان مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا در شهر سالزبری انگلیس در سال ۲۰۱۸، بوده‌اند.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس از اقدام چک در افشای عملیات‌های خطرناک و مخرب سرویس اطلاعاتی روسیه در اروپا اعلام حمایت کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مصمم به محاکمه عاملان حمله سالزبری هستند، از اقدامات چک قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس همچنین روسیه را به «دست برداشتن از اقداماتی که اساسی‌ترین هنجار‌های بین‌المللی را نقض می‌کنند» دعوت کرد.

آندره بابیش، نخست وزیر چک روز گذشته از اخراج ۱۸ دیپلمات روس که با سرویس اطلاعاتی روسیه همکاری داشته و مظنون به انفجار در انبار تسلیحات و مهمات در موراویای جنوبی هستند، خبر داد.

این در حالی است که روسیه این تصمیم دولت جمهوری چک را اقدام تحریک‌آمیز بی‌سابقه خوانده است که رد پای آمریکا در آن مشهود است و وعده داده اقدام پراگ را بی پاسخ نخواهد گذاشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار