بازدید 13497

در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است اما نه همیشه!

طبق قانون، اگر عابر پیاده از معابری که برای او ممنوع است، عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود و در این شرایط راننده با سرعت مطمئن و مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست.
کد خبر: ۱۰۴۶۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 17 April 2021

در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است اما نه همیشه!

در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است اما نه همیشه!وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، در اکثر تصادفات حق به عابر داده شده و راننده مقصر اصلی حادثه قلمداد می ‎‎شود؛ اما گاهی عابران با بی‎ توجهی باعث بروز حوادث رانندگی می‎ شوند و قوانین و مقررات در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‎ دهد.

به گزارش «تابناک»؛ در مواردی که عابر پیاده با عبور از معابر غیرمجاز باعث بروز حادثه‎ای شده است، کارشناسان صحنه تصادف را بررسی کرده و سهم تقصیر هر یک از طرف‎های تصادف، یعنی هم عابر پیاده و هم راننده را مشخص می‎ کنند.از جمله مهمترین تخلفاتی که عابران مرتکب می‎شوند که می‎تواند منجر به تصادفات رانندگی شود، می‎توان به مواردی از قبیل بی‎توجهی به خط‎کشی عابران پیاده، ورود ناگهانی به سطح سواره‎رو، بی‎توجهی به چراغ قرمز و استفاده نکردن از پل عابر پیاده اشاره کرد.

وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، اکثر ما حق را به عابر می‌دهیم و راننده را مقصر اصلی حادثه می‌دانیم! اما آمار‌های رسمی منتشر شده، نشان می‌دهد عامل ۳۰ درصد تصادفات درون‌شهری، عابرین پیاده هستند؛ حتی عابران پیاده در ۱۰ درصد تصادفات برون‌شهری نیز حضور داشته‌اند و قوانین در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‌دهد.

تصادف وسیله نقلیه با عابر پیاده

طبق قانون، اگر عابر پیاده از معابری که برای او ممنوع است، عبور کند و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود و در این شرایط راننده با سرعت مطمئن و مجاز در حرکت بوده و وسیله نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد کند، راننده ضامن دیه و خسارت واردشده نیست.

هر کس در محل‌هایی که توقف در آنجا جایز نیست متوقف شده یا شی‌ء یا وسیله‌ای را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد و کسی اشتبا‌ها و بدون قصد، با شخص یا شی‌ء یا وسیله مزبور برخورد کند و بمیرد، شخص متوقف یا کسی که شیء یا وسیله مزبور را در محل مستقر ساخته است، عهده‌دار پرداخت دیه خواهد بود.

همچنین اگر توقف شخص مزبور با استقرار شیء و وسیله مورد نظر موجب لغزش رهگذر و آسیب کسی شود، مسئول پرداخت دیه صدمه یا آسیب وارده است؛ مگر آن که عابر با وسعت راه و محل، عمدا قصد برخورد داشته باشد که در این صورت نه فقط خسارتی به او تعلق نمی‌گیرد، بلکه پرداخت خسارت وارده را نیز برعهده دارد.اگر راننده تمام قوانین و مقررات را رعایت کند و عابر پیاده به وظایف و قوانین مرتبط با عابران عمل نکند، در صورت بروز حادثه مسئولیتی نخواهد داشت. البته باید توجه کرد که مسئولیت نداشتن راننده به معنای منع استفاده وراث قانونی متوفی از مزایای بیمه نیست و میزان دیه عابر پیاده و سایر شرایط استفاده از بیمه توسط مراجع قانونی ذی‎صلاح مشخص می‌شود.

دیه عابر پیاده مقصر چگونه پرداخت می‌شود؟

عبور عابر پیاده از عرض خیابان در هیچ قانونی ممنوع نشده است، اما اگر عابر حین عبور از عرض خیابان یا محل‌های غیرمجاز، بدون توجه به مقررات راهنمایی، با وسیله نقلیه‎ای برخورد کند و پلیس وی را مقصر بداند، در صورتی که منجر به ضرب یا جرح یا قتل یا خسارت مالی عابر پیاده شود، راننده وسیله نقلیه که با عابر برخورد کرده است، در این خصوص مسئولیتی ندارد و پرداخت دیه به او تعلق نمی‎گیرد.

اما این موضوع مانع استفاده عابر پیاده از مقررات بیمه نخواهد بود و در صورت تصادف با عابر پیاده که منجر به صدمات جانی یا فوت وی شود، دیه و هزینه‎‌های درمان توسط بیمه پرداخت می‎شود.

همچنین در صورتی که وسیله نقلیه بدون بیمه‌نامه باشد، دیه و هزینه‎‌های درمانی از محل صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‎شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که راننده در صورت بروز حادثه موظف است شخص آسیب‎‌دیده را با وسیله نقلیه خود یا وسیله دیگر بلافاصله به اولین درمانگاه یا بیمارستان برساند و مراتب را به ماموران انتظامی اطلاع دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
بیمه ضخص ثالث برای چه اخذ می شود؟
متاسفانه گرفتار بد اقتصاد دولتی امپریالیستی هستیم.
البته فکر کنم چند خط آخرش نیاز به اصلاح دارد. در حادثه ای که منجر به صدمه به شخصی شود، نباید صحنه حادثه را تغییر داد
یکی از دلایلی که باعث شده این همه ترافیک بوجود بیاد همین رعایت نکردن قوانین توسط عابر پیاده است وقتی در ایران باب شده که عابر پیاده در هر شرایطی مقصر نیست باعث شده عابرین پیاده به خود اجازه دهند در میدان یا چهار راه ، دو باند از خیابان سه بانده را بند بیاورد برای تاکسی گرفتن! اگر چند بار موقع تصادف به بیمارستان منتقل شدند و هزینه بیمارستان را پرداخت کردند ، بار بعد در ایستگاه تاکسی خواهند ایستاد!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
وقتی ماشین ها توی پیاده رو پارک می کنند و موتورسیکلت ها از پیاده رو برای تردد استفاده می کنند دیگ مرزی برای عابرپیاده و سواره رو وجود نداره
با این حساب:
یکم، خط کشی عابر پیاده برای دولت و شرکت های بیمه (دولتی!؟) کاملا دو سر باخت است!!!
دوم، چون هیچ کوچه و خیابان فرعی خط کشی عابر پیاده ندارد و معابر فرعی برای رفاه حال سواره ها اکثرا یا پیاده رو ندارند یا بقدری باریک هستند که عملا غیراستفاده اند بنابراین ماشین بخرید. شرط عقل است. تا سوپری و نانوایی هم با ماشین بروید وگرنه خونتان پای خودتان!!!
سوم، کسی را خواستی بدون مجازات شدن بکشی با ماشین در فرعی ها زیر بگیر!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
این قانون در خصوص بزرگراهها و محل هایی است که عابر از عرض خیابان رد شده است در حالی که در انجا پل عابر یا خط کشی بوده ولی عابر از انجا عبور نکرده در خیابانهای فرعی که اینها وجود ندارد هر طور ماشین به عابر بزند راننده مقصر است فقط در خصوص بزرگراهها اگر راننده به عابر بزند عابر مقصر است . چون عابر نباید از عرض بزرگراهها بگذرد باید یا از خط کشی یا پل عبور کند .
مفید بود. امیدورام برای هیچ راننده و عابری پیش نیاد.
یکی از مهمترین راهکار کشورهای غربی برای جلوگیری از تصادفات قوانین رانندگی و استانداردهای خیابانی و پیاده روها است .کشور ما پیاده رو و خط کشی مناسب و ترافیک و ...خوبی ندارد و پیاده ها از قوانین زیاد نمی دانند و یا سهل انگاری میکنند .
اجرای قانون و اصلاح آن در کم شدن تصادفات بسیار مهم است
در اکثر بازارها و مراکز خرید رانندگان تا درب فروشگاه ها با خودرو می ایندفرهنگ سازی کنید که در فروشگاههایی که محوطه دارند حداقل پنجاه متر دور تر خودرو راپارک کنند و بعد برای خرید به فروشگاهها مراجعه کنند
توی بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها که عابر حق عبور نداره و اگر عبور کنه و ماشین بهش بزنه و به ماشین خسارت وارد بشه، خسارت ماشین رو چه کسی عهده‌دار میشه؟
در تصادف با وسایل نقلیه عابر پیاده تحت حمایت قانون است اما نه همیشه!
قانون از این مسخره تر وجود ندارد
اسمش رویش است عابر پیاده ، باید از خط عابر پیاده عبور کند انهم در زمان معین که چراغ به او اجازه عبور میدهد نه اینکه هر زمان و از هر مکان که دلش میخواهد عبور کند این که میشود هرج ومرج و وقتی تصادف با عابر پیاده رخ میدهد
بعد بگویند راننده مقصر است راننده زمانی مقصر است کع در خط عابر پیاده با عابر تصادف کند والسلام
رویکرد ما در رابطه با اجرایی کردن قوانین بسیار پیش پا افتاده راهنمایی و رانندگی، فلاکت بار است! بیش از زمان جنگ کشته و بمراتب بیشتر از جنگ، مجروح و معلول داده ایم از این بابت!
بجای اعلان بحران، خیلی عادی راجع به این موضوع صحبت میکنیم!
بنظرتآن، وقت بحث جدی و اجرایی کردن قوانین راهنمایی و رانندگی، در مجلس و دیگر ارکانها، فرا نرسیده است؟!
آخر تا کی؟!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها