بازدید 5017
رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش پاسخ داد؛

برای اینکه ایران از نردبان صادراتی بالا رود چه باید کرد؟

سلطانی گفت: برای اینکه یک کشور نردبان صادرات را بالا برود، باید چند موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه صادرات نیاز به تولید دارد و تولید نیاز به سرمایه گذاری که این یک فرمول ساده است؛ پس در یک کشور باید به صورت مستمر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات صورت گیرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ 14 April 2021
رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش گفت: برای اینکه یک کشور نردبان صادرات را بالا برود، باید چند موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه صادرات نیاز به تولید دارد و تولید نیاز به سرمایه گذاری که این یک فرمول ساده است؛ پس در یک کشور باید به صورت مستمر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات صورت گیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، پدرام سلطانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در نشست تخصصی کلاب هاوس در روم کنفدراسیون صادرات ایران گفت: برای اینکه یک کشور نردبان صادرات را بالا برود، باید چند موضوع را مدنظر قرار دهد، چراکه صادرات نیاز به تولید دارد و تولید نیاز به سرمایه گذاری که این یک فرمول ساده است؛ پس در یک کشور باید به صورت مستمر سرمایه گذاری در زیرساخت‌های تولید کالا و خدمات صورت گیرد؛ اما در دهه ۹۰ نرخ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور همواره نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در سال ۹۸ در سه ماهه چهارم به جایی رسیدیم که میزان سرمایه گذاری در حد استهلاک سرمایه انباشته کشور نبود. پس چنین کشوری نمی‌تواند ظرفیت سازی لازم را برای افزایش صادرات انجام دهد.

وی افزود: حتی اگر در سال ۱۴۰۰ از تحریم خارج شویم، زیرساخت‌های صادراتی تکافوی جهش صادراتی نمی‌دهد. اما راهبرد توسعه صادراتی و توسعه صنعتی هم مهم است؛ این در حالی است که راهبرد‌های ایران در این دو حوزه در حد سند و کاغذ مانده، ولی اینکه در چه ترکیبی از کالا و خدمات باید سرمایه گذاری شده یا تشویق و تقویت سرمایه گذاری صورت گیرد، مشخص نیست. به نقل از اکسپورتنا؛ به گفته سلطانی، حضور در پیمان‌های تجاری نیز پیش نیاز صادرات است پس باید موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای از پیش روی صادرات برداشته شود؛ این در حالی است که ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان جهانی تجارت است که این خود یک ضعف است؛ این در حالی است که برخی از موافقت نامه‌های تجاری ایران منقضی شده است.

وی اظهار داشت: دسترسی جغرافیایی به بازار کالا و کشور‌های هدف نیز باید مبنای صادرات قرار گیرد؛ اما این کار هم بر مبنای تصمیم و برنامه ریزی صورت نگرفته و یک اتفاق است که، چون کشور‌های همسایه در دسترس هستند به عراق و افغانستان صادرات ایران رشد کرده است؛ اما اینکه پرگاری در وسط نقشه ایران بگذاریم و شعاع بزنیم که در کجا صادرات را تقویت کنیم، صورت نگرفته است.

سلطانی گفت: صادرات کالا فقط تولید کالا نیست بلکه باید هزینه‌های لجستیک را نیز در نظر گرفت؛ اما این نگاه‌ها نبوده و به صورت واکنشی اقدام به صادرات کرده ایم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی