اما و اگرها درباره تورم‌ زایی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه گفت: تورم یک میانگین وزنی از تمام سبدهای مصرفی خانوار است و هم اکنون بسیاری از سهام‌ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 13 April 2021

به گزارش بورس تابناک، حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نامه ۲۵ اقتصاددان در رابطه با اینکه، رشد بازار سرمایه سبب افزایش تورم در اقتصاد کشور می‌شود، اظهار کرد: از نظر تئوری‌های اقتصادی و ساختار اقتصاد ایران، بازار سرمایه ایجاد کننده تورم نیست.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: حجم گردش پول در بازار سرمایه نسبت به اقتصاد ایران  بسیار ناچیز است، بنابراین از نظر مقیاس دارایی، بازار سرمایه تورم‌زا نیست.

نصیری ادامه داد: از نظر تئوری‌های اقتصادی که ریشه آن سیاست‌های پولی است، بازار سرمایه علت افزایش تورم نیست.

او افزود: ریشه تئوری‌های اقتصادی، سیاست‌های پولی است و هیچ کدام از گردش‌های مالی در ترازنامه بانک مرکزی تاثیری ندارد و حتی کارمزد بازارهای مالی و اخذ مالیات دولت هم در gdp محاسبه می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص عامل اصلی ایجاد تورم گفت: از نظر تئوری‌های اقتصادی نیز، در کوتاه مدت ما نوسانات قیمت را شاهد هستیم که می‌تواند از سیاست‌های پولی - مالی و یا پولی - بانکی و یا سیاست‌های دولت ناشی شود، اما در کوتاه مدت و بلند مدت سیاست‌های پولی نقش اصلی در ایجاد تورم دارند. تورم ریشه پولی دارد و تاثیراتی که در پول و بدهی بانک مرکزی ایجاد می‌شود با ضریبی سبب ایجاد تورم می‌شود.

او بیان کرد: تولید ما در سال ۹۹ در حد صفر بوده و هرچه کاهش ارزش پول ملی را در طول سال داشته باشیم، به همان میزان تورم داریم، پس عامل اصلی ایجاد تورم سیاست‌های پولی است.

نصیری در خصوص تورم سال ۹۹ اقتصاد ایران، تصریح کرد: بازار سرمایه و دارایی‌ها متاثر از تورم هستند، در سال ۹۹،  بازارهای مالی نوسانات چشمگیری داشتند و بنا به گفته بانک مرکزی ۴۰ درصد تورم را در سال ۹۹ تجربه کردیم که این ۴۰ درصد تورم متوسط رشد قیمت‌ها در کل کشور است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان بیان کرد: تورم، یک میانگین وزنی از تمام سبدهای مصرفی خانوار است. متوسط رشد قیمت سهام بورسی در طول سال ۹۹، ۳ – ۴ برابر بوده است که هم اکنون بسیاری از سهام‌ها زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر