بازدید 17993
بسته ویدیویی «تابناک»

ساعات آخر نبرد استالینگراد / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / آخرین موضع‌گیری سخنگوی صدام قبل‌ از‌ سقوط‌ بغداد / بندر بوشهر در اشغال انگلیس

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳ 14 April 2021

ساعات آخر نبرد استالینگراد / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / آخرین موضع‌گیری سخنگوی صدام قبل‌از‌سقوط‌ بغداد / بندر بوشهر در اشغال انگلیس

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


ساعات آخر نبرد استالینگراد

نبرد استالینگراد یکی از نبرد‌های تعیین کننده سرنوشت جنگ جهانی دوم بود. اکنون تصاویری از ساعات آخر نبرد استالینگراد را می‌بینید که در آن نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی، لشکر ششم آلمان به فرماندهی بزرگ‌ارتشبد پائولوس را شکست داده و او را به اسارت گرفتند. هیتلر که اجازه تسلیم و عقب نشینی به نیرو‌های خود نداده بود، در عمل آن‌ها را محکوم به نابودی کرده بود. او با اشاره به اینکه ژنرال‌های آلمانی تسلیم نمی‌شوند، به پائولوس دستور داده بود در صورت خطر اسارت خودکشی کند. اما پائلوس نهایتا تسلیم شد و روسیه ۲۴ ژنرال آلمانی را در این نبرد اسیر گرفت و شعار رادیو‌های آلمانی را در هم شکست. در این ویدئو آخرین شلیک‌های ارتش سرخ و لحظه تسلیم نیرو‌های آلمانی را ببینید. شما در تابناک پایانی برای یکی از بزرگترین نبرد‌های تاریخ جنگ را با زیرنویس فارسی برای نخستین بار می‌بینید.

 


چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران

سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ توسط گروهی از دانشجویان نزدیک به جریان‌هایی که اکنون عمدتاً به عنوان اصلاح طلب شناخته می‌شوند، تصرف شد. این اتفاق منجر افزایش بحران در روابط ایران و آمریکا شد که از زمان همراهی آمریکا با شاه رو به وخامت نهاده بود. تصاویری که در ادامه می‌بینید، در ۲۷ بهمن ۱۳۵۸ یعنی چهارده هفته پس از تسخیر سفارت آمریکا ثبت شده است. این تصاویر را که شرایط آن مقطع را تا حدودی به تصویر می‌کشد، در تابناک می‌بینید.

 


آخرین موضع‌گیری سخنگوی صدام قبل‌ از‌ سقوط‌ بغداد

برای نسلی که صدام حسین را به خاطر می‌آورند، سعید الصحاف سخنگوی دولت صدام نیز شناخته شده است. محمد سعید الصحاف آخرین وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ، در زمان حاکمیت رژیم بعث عراق بود که در سال ۱۹۹۲ وزیر امور خارجه وقت عراق نیز بود. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه «المنتصریه» بغداد است و تبحر خاصی در به کار بردن کلمات نامأنوس و کم کاربرد زبان عربی و انگلیسی دارد. به عنوان مثال، او یک بار واژه «العلوج» را درباره نیرو‌های غربی به کار برد و ناتوانی مترجمان در ترجمه این واژه، باعث ورود واژه‌ای جدید به زبان انگلیسی شد! او که تا آخرین لحظات پیش از سقوط بغداد همچنان همه چیز را تکذیب و پیشروی ارتش آمریکا را رد می‌کرد، وقتی ارتش آمریکا، فرودگاه بغداد را به کنترل خود درآورد، سعید الصحاف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، نیرو‌های ایالات متحده که فرودگاه را تحت اشغال در آورده بودند، اکنون تسلیم افراد عراقی شده‌اند و در حال حاضر فرودگاه تحت کنترل نیرو‌های عراق است؛ اما به گفته او تا پاکسازی کامل فرودگاه قادر به نشان دادن محوطه آن به مخبرین جراید نیست! او پس از اشغال کامل عراق خود را به نیرو‌های آمریکایی تسلیم نمود. نبود کیفرخواست علیه او، باعث آزادی‌اش شد و دولت امارات با فرستادن یک هواپیمای اختصاصی، وی را به ابوظبی انتقال داد. تصاویر آخرین موضع گیری سخنگوی صدام را قبل از سقوط بغداد می‌بینید.

 


بندر بوشهر در اشغال انگلیس

در دوران جنگ جهانی دوم، ایران از شمال توسط روسیه و از جنوب توسط انگلیس اشغال و بندر بوشهر دروازه کمک به روسیه از طریق خلیج فارس شد. در این ویدیوی تاریخی، صحنه هایی از هشت کشتی متحدین در ایران و بار زدن گندم به واگن های قطار، تمرکز اشغال گران در بنادر ایران، حرکت قطار با نیروهای هندی و همچنین تصاویری از غواصی برای بازیابی کشتی هوهنفل را در «تابناک» می بینید.

سوختن سینمارکس در آستانه انقلاب

آتش سوزی سینما رکس آبادان در شب ۲۸ مرداد ۱۳۵۷ و در حین نمایش فیلم گوزن‌ها، ضربه محکمی به رژیم پهلوی زد و بر حرارت مطالبات انقلابی مردم در آن دوران افزود. این ویدیو روایتی از آن واقعه است که شبکه مستند پخش کرده است. این روایت را در «تابناک» می‌بینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل