بازدید 21977
بسته ویدیویی «تابناک»

سخنان شهید بهشتی پس از تسخیر سفارت آمریکا / برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ / نامه خداحافظی چه گوارا به فیدل کاسترو / انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام / پشت صحنه سخنرانی لئونید برژنف رهبر شوروی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹ 12 April 2021

سخنان شهید بهشتی پس از تسخیر سفارت آمریکا / برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ / نامه خداحافظی چه گوارا به فیدل کاسترو / انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام / پشت صحنه سخنرانی لئونید برژنف رهبر شوروی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.


سخنان شهید بهشتی پس از تسخیر سفارت آمریکا

آسوشتیدپرس در روزهای پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، گزارشی خبری در این زمینه مخابره کرده است. در این گزارش ابتدا قطعاتی از سخنرانی حضرت امام (ره) و سپس سخنان شهید بهشتی به انگلیسی در این باره پخش و با تصاویری از مجلس که در این باره بحث می‌کند تمام می‌شود. گزارش که مشخص است توسط خبرنگار نا آشنا با زبان فارسی تهیه شده است، برش‌هایی به سخنان امام و جلسه مجلس داده است که هیچ منطقی در سخنان مطرح را حفظ نمی‌کند و کاملا مشخص است آنچه مد نظر خبرنگار بوده نه حرف‌ها و مواضع مطرح، بلکه صرفا تصاویری است که نشان دهنده حس مورد نظر خبرنگار از شرایط باشد. دوران پس از تسخیر لانه جاسوسی، یکی از چالش برانگیزترین دوران سیاست خارجه ایران بود. نظام جمهوری اسلامی که تازه در حال شکل گیری و اعلام موجودیت در سطح بین‌الملل بود، باید با هجمه‌های آمریکا که سعی داشت تصویری مخرب از رابطه ایران با سایر کشورها بسازد مقابله می‌کرد. در این میدان که رسانه‌های بین‌المللی با کنجکاوی یا سوءنیت متمرکز روی مواضع ایران بودند، شهید بهشتی با تسلط به زبان انگلیسی، مواضع حکومت را بهتر منتقل می‌کرد. ترجمه سخنان شهید بهشتی را در این دوره در ویدیو تابناک ببینید.

 


برشی از آخرین سخنرانی مارتین لوترکینگ

«مارتین لوتر کینگ جونیور / Martin Luther King, Jr» واعظ مسیحی، فعال مدنی و رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود. او در کنار سایر شخصیت‌های برجسته دهه شصت مانند مالکوم ایکس در برابر ظلم و تبعیض علیه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار ایستاد و نهایتا در چهارم آوریل سال ۱۹۶۸ ترور شد. در سخنرانی که کینگ روز پیش از ترور خود انجام داد، حرف‌هایی زد که گویا از حادثه روز بعد خبر دارد. او گفت با این که مانند سایرین طول عمر را دوست دارد، نگرانی از مرگ زودرس به خاطر رسیدن به اهداف جنبش ندارد و از هیچ انسانی نمی‌ترسد. آخرین سخنرانی مارتین لوتر کینگ را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


نامه خداحافظی چه گوارا به فیدل کاسترو

ارنستو چه گوارا در چهاردهم ماه می ۱۹۲۸ در آرژانتین و از پدر و مادری ایرلندی – اسپانیایی متولد شد. "چه" علاقه شدیدی به مارکسیسم داشت و در مکزیک به فیدل کاسترو، رهبر یکی از جنبش‌های انقلابی پیوست تا برای آزادی کوبا بجنگد. پس از آنکه فیدل کاسترو، رژیم فولخنسیو باتیستا (Fulgencio Batista) را سرنگون کرد، چه گوارا به مقام بالایی در دولت جدید دست یافت. زمانی که او وزیر صنایع کوبا بود، دست از کار کشید و بار دیگر به زندگی چریکی بازگشت. چه گوارا در آمریکای لاتین و آفریقا به مبارزات مسلحانه پرداخت. او در ۸ اکتبر ۱۹۶۷ در روستای کوچکی در بولیوی همراه با چند تن از یارانش به محاصره ارتش بولیوی درآمد و دستگیر و در ۹ اکتبر همان سال تیر باران شد. قرائت قسمت‌هایی از نامه خداحافظی چه گوارا توسط فیدل را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


انتفاضه شعبانیه، قیام شیعیان عراق علیه صدام

پس از شکست ارتش عراق در جنگ خلیج فارس، مردم عراق که از ظلم و ستم دیکتاتوری او به تنگ آمده بودند، علیه رژیم بعثی قیام کردند. این قیام که از شهر‌های جنوبی عراق شروع شد، به کل کشور عراق گسترش پیدا کرد و جدا بقای حکومت صدام در عراق را به خطر انداخت. به دست گرفتن رهبری قیام توسط مراجع شیعه نهایتا باعث نگرانی کشور‌های همسایه به خصوص عربستان شد و نگرانی از تشکیل یک دولت شیعه در عراق باعث گشت که آمریکا و کشور‌های همسایه به قول همکاری خود با مردم عراق عمل نکنند و چشم خود را به فجایع و کشتاری که صدام در حال ارتکاب آن بود ببندند. این اقدام باعث شد که گارد جمهوری به رهبری داماد صدام "حسین کمال" قیام شعبانیه را سرکوب و با کشتاری عظیم و شکنجه‌های فجیع دولت از دست رفته صدام را احیا کند. یکی از مهمترین شهر‌هایی که در این قیام در برابر ارتش صدام مقاومت کرد، شهر کربلا بود. گفته می‌شود حسین کمال هنگامی که با تردید نیرو‌های خود برای حمله به کربلا مواجه شد با تانک به گنبد حرم حضرت امام حسین شلیک کرد و همچنین گفت: «من حسین هستم و آن هم حسین است، انتخاب کنید که با کدام حسین هستید!» تصاویر واقعی از انتفاضه را همراه با خاطرات مردمی که شاهد عینی وقایع مارس و آوریل ۱۹۹۱ بودند در ویدیو تابناک ببینید.

پشت صحنه سخنرانی لئونید برژنف رهبر شوروی

اواخر دسامبر سال ۱۹۷۹ برژنف دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی جلوی دوربین قرار می‌گیرد که سخنرانی سال نو خود را خطاب به جوانان شوروی انجام دهد. در این زمان او حدود ۱۵ سال است رهبر دومین قدرت بزرگ دنیاست. با ۷۳ سال سن، به شدت اضافه وزن دارد و معتاد به الکل و قرص‌های خواب آور است و از تعداد زیادی مشکلات سلامتی از جمله اختلالات شریانی و آثار باقی مانده از چندین سکته قلبی رنج می‌برد. رهبر شوروی نماد خرابی است که بر شوروی حاکم است، ولی علی رغم چالش‌هایی که در نتیجه فشار‌های جسمی و روحی دارد، نمی‌تواند تاثیرات منفی زوال جسمی و ذهنی خود را که در نحوه حرف زدن و حتی حرکت کردن او به آشکار است مخفی کند، اما می‌تواند در این پیام ویدیوی که سال ۱۹۷۹ ضبط شده است نه یک برداشت بلکه دو برداشت از سخنرانی را ضبط کند. سخنرانی تکرار سخنرانی‌های استاندارد اواخر دوران شوروی است، محکوم کردن جنگ و گرسنگی و نشان دادن اهمیتی که شوروی به سلامت و رفاه کودکان می‌دهد و اظهار امیدواری برای آینده‌ای پر از شادی و خوشبختی. اما تنها چند روز پیش از ضبط این سخنرانی رئیس حزب کمونیست دستور حمله به افغانستان را صادر کرد، اشغال نظامی ناشی از آن منجر به یک تراژدی شد که اثرات آن نه تنها پس از رفتن برژنف بلکه حتی پس از رفتن خود شوروی نیز باقی است. می‌توانید پشت صحنه این سخنرانی را که نشان دهنده وضعیت بد ذهنی و جسمی برژنف و نحوه هدایت یک رهبر شوروی در حین سخنرانی است را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی