بازدید 7644

چاقی، افراد را مستعد افسردگی می‌کند

براساس گزارشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ۴۳٪ بزرگسالان ۲۰ ساله و بالاتر ایالات متحده که با افسردگی زندگی می‌کنند چاق هستند. همچنین بین بیماری روانی به طور کلی و چاقی ارتباط وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۶ 06 April 2021


به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از مدیکال نیوز نوشت: افزایش وزن یک عارضه جانبی شناخته شده در بسیاری از داروهای ضد افسردگی است. برعکس، تحقیقات نشان می‌دهد که چاقی می‌تواند تأثیر روانی بر روی افراد داشته باشد که آنها را مستعد افسردگی می‌کند.

اما محققان معتقدند که ممکن است ارتباط مستقیم و فیزیولوژیکی بین این دو بیماری نیز وجود داشته باشد.

دلایل احتمالی چاقی و بیماریهای روانی می‌تواند موارد مشترک زیر باشد:


این احتمال وجود دارد که مدارهای عصبی خاصی در مغز افراد را مستعد ابتلا به چاقی و شرایط روانی کند. با این حال، دقیقاً مکان این مدارها و نحوه کار آنها مشخص نیست.

اخیراً تیمی از محققان کالج پزشکی بیلور در هوستون احتمال وجود چنین مداراتی را در موش‌ها کشف کرده‌اند.

این تیم دریافت که با تغذیه رژیم غذایی پرچرب به موش‌ها، مدار مختل می‌شود و این امر علاوه بر افزایش وزن، علائم اضطراب و افسردگی را در آزمایشات استاندارد رفتاری نیز به همراه دارد.

هنگامی که محققان از تکنیک‌های ژنتیکی برای بازگرداندن عملکرد طبیعی گیرنده‌های عصبی در مدار استفاده کردند، این امر منجر به کاهش وزن و از بین رفتن علائم اضطراب و افسردگی حیوانات شد.

نکته قابل توجه اینکه، با وجود داشتن اشتهای سالم، موش‌ها غذای خود را کاهش داده و دیگر علاقه‌ای به غذای پرچرب نداشتند.

مدار مغزی که به تازگی شناسایی شده است، شامل ارتباطات بین نورون‌ها در هیپوتالاموس و آنهایی که در منطقه دیگری از مغز به نام هسته بستر stria terminalis (BNST) منبع معتبر هستند.

در حالی که هیپوتالاموس نقشی اساسی در تنظیم هورمونی اشتها و فیزیولوژی دارد، در میان سایر عملکردها، BNST در پاسخ‌های استرس و ترس نقش دارد.

محققان نشان دادند که در موش‌ها، رژیم غذایی پرچرب مدار را مختل می‌کند و توانایی تنظیم اشتها و احساسات را کاهش می‌دهد.

دانشمندان دریافتند که می‌توانند با تعدیل فعالیت دو گیرنده عصبی در BNST، از نظر ژنتیکی یا با داروهایی که گیرنده‌ها را هدف قرار می‌دهند، مدار را بازیابی کنند.

این اثرات منفی رژیم پرچرب را برعکس می‌کند، علائم اضطراب و افسردگی را از بین می‌برد و وزن بدن را کاهش می‌دهد.

سازمان غذا و دارو (FDA) قبلاً دو دارو زونیسامید و گرانیسترون را به ترتیب به عنوان درمان صرع و پیشگیری از حالت تهوع تأیید کرده است، اخیراً ترکیبی از دو داروی تأیید شده از نظر بالینی، زونیسامید و گرانیسترون، عمیقاً باعث کاهش اضطراب و افسردگی در موش‌ها شدد و با همکاری بین دو هدف مختلف مولکولی در مدار مغز تازه شناسایی شده، منجر به کاهش وزن شد.

محققان معتقدند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند منجر به آزمایش‌های بالینی آینده این ترکیب دارویی برای درمان ارتباط بین چاقی و شرایط بهداشت روانی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی