بازدید 14805
ارسال اولین محموله کوواکس به کشورمان

محموله ۷۰۰ هزار دوزی واکسن «آسترازنکا-آکسفورد» در راه ایران/ مجموع واکسن‌های وارداتی به یک میلیون و ۵۹۵ هزار دوز می‌رسد

بعد از چندین و چند نوبت خلف وعده، بالاخره نخستین محموله واکسن خریداری شده از سبد کوواکس به مقصد کشورمان بارگیری شد. اتفاقی که می‌تواند روند واکسیناسیون کرونا در کشورمان را سرعت دهد؛ هرچند برای جبران عقب افتادگی‌های کشورمان در برنامه واکسیناسیون ملی کووید ۱۹ کافی نیست.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۰ 05 April 2021
تابناک اجتماعیبعد از چندین و چند نوبت خلف وعده، بالاخره نخستین محموله واکسن خریداری شده از سبد کوواکس به مقصد کشورمان بارگیری شد!

به گزارش «تابناک»؛ نخستین محموله واکسن «آسترازنکا-آکسفورد» که کشورمان به واسطه کنسرسیوم کوواکس در زیر مجموعه سازمان بهداشت جهانی خریداری کرده، از آمستردام به مقصد تهران بارگیری شد؛ محموله‌ای شامل ۷۰۰ هزار دوز که قرار بود خیلی پیش از این‌ها به کشورمان ارسال شود، اما بعد از چند نوبت خلف وعده، گفته شد که ۱۴ فروردین ارسال می‌شود و حالا با تاخیری چند روزه در حال انجام است.

این را کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان طی توییتی در صفحه شخصی خود اعلام کرد و یادآور شد که این محموله، واکسن تولیدی شرکت SK-Bio کره جنوبی است که تنها بخشی از سفارش خرید ایران از سبد کوواکس است که بالغ بر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز است؛ سفارشی که قرار بود در شروع به تحویل چند میلیون دوز به کشورمان گره بخورد که این گونه نشد.

نکته قابل تامل در این میان، مشکلاتی است که بعد از شیوع کرونا و عالم گیری آن میان کشورمان و کره جنوبی بروز کرد و موجب گشت که کیت‌های تست خریداری شده توسط کشورمان کمی پیش از بارگیری از مبدا این کشور، توقیف شوند و مشکلاتی دور از انتظار برای کشورمان به ارمغان بیاورد. اتفاقی که بعد با بلوکه کردن دارایی‌های کشورمان در کره جنوبی تشدید هم شد.
 
محموله ۷۰۰ هزار دوزی واکسن «آسترازنکا-آکسفورد» در راه ایران/ مجموع واکسن‌های وارداتی به یک میلیون و ۵۹۵ هزار دوز می‌رسد

به این ترتیب، بارگیری محموله واکسن تولید شده در کره جنوبی (آسترازنکا-آکسفورد واکسن تولیدی یک شرکت سوئدی-انگلیسی با همکاری دانشگاه آکسفورد است که در خطوط تولید این شرکت در نقاط مختلف جهان تولید می‌شود)، آن هم از اروپا به مقصد ایران، چندان عجیب نیست و بالعکس، نشانه امیدوارکننده‌ای برای تداوم تحویل واکسن‌های پیش خرید شده کشورمان از سبد کوواکس است.

این امیدواری زمانی تقویت می‌شود که بدانیم محموله اخیر واکسن وارداتی، کمی بزرگتر از همه محموله‌هایی است که تا پایان سال ۹۹ به کشورمان وارد شده اند؛ ۶۹۵ هزار دوز که شامل ۳۲۰ هزار دوز واکسن روسی «اسپوتنیک وی» بود، ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی «سینوفارم» و ۱۲۵ هزار دوز واکسن هندی «کوواکسین». البته اخیرا دو محموله ۱۰۰ هزار دوزی واکسن اسپوتنیک هم به کشورمان وارد شده که با احتساب آن، تا کنون ۸۹۵ هزار دوز واکسن وارد کرده ایم.

عددی که ساعاتی بعد و با رسیدن محموله وارداتی از هلند، به یک میلیون و ۵۹۵ هزار دوز خواهد رسید. میزانی از واکسن که تقریبا برای واکسیناسیون ۸۰۰ هزار تن کافی است و می‌تواند موجب سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در کشورمان شود، هرچند برای جبران عقب افتادگی‌های کشورمان در برنامه واکسیناسیون ملی کووید ۱۹ کافی نیست.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
یک میلیون و ششصد هزار دوز یعنی برای ۸۰۰ هزار نفر !!! شما که نمیتوند حتی برای ۱ میلون نفر یعنی یک هشتادم جمعیت ایران واکسن تهیه کنید چطور ادعای افزایش جمعیت دارید....
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
یک هشتاد و پنجم هم یک هشتادم هم نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
بهترین واکسن که در دنیا دهها میلیون نفر تزریق کرده اند و بهترین نتیجه را داشته اول فایزر است. دست از سیاسی بازی بردارید و مسائل علمی را به دست
متخصصان بسپرید
در درجه بعدی هم واکسن مدرنا است
نهایتا واکسن روسی که ان را هم توان ندارید وارد کنید
آسترازنکا همون واکسنیه که هر روز ازش یه خبر بد منتشر می شه برای انگلیسه و تو هند و کره هم کارخونه تولیدیش هست. چنتا سوال مگه قرار نبود واکسن انگلیسی وارد نشه خوب چی شد ؟ حالا چرا بدنام ترینو وارد کردین لااقل فایزر امریکایی رو وارد می کردین نه اینکه داره همه جا زدنش متوقف می شه
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندرخم یک کوچه ایم
خبری سال پیش خواندم که مجموعه واکسن های وارداتی به ۱ میلیون و ۲۰۰ دوز رسید . الان نوشته ۸۰۰ هزار دوز تاحالا وارد شده .
داستان چیه
از همه رنگ واکسن اوردید . چند هزارتا از اون اندکی از اون . اخرشم کلا شده ۸۰۰ هزار دوز که میشه ۴۰۰ هزار نفر واکسینه .
مگر تزریق آسترازنکا در خیلی مناطق دنیا متوقف نشده؟
چطور فایزر ممنوعه با نتایج خیلی خوبش ممنوع شد و این با نتایج مبهمش مجوز واردات گرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
فایزر امریکایی تهدای وارد شد برابر نامه بکلی سری وزارت بهداشت درجای خاص مصرف شد برای ملت ممنوع هست ولی برای خودشون فایزرمصرف میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
والا قرار بود هم واکسن امریکایی ممنوع باشه هم انگلیسی. آمریکایی اثربخشیش پایینه و خطرات بالقوه اش بالاس. این انگلیسیه هم ک انقد پرعارضه اس که اسم تحاری گذاشته شاید مردم یادشون بره این همون واکسن بدنامه
متاسفانه این واکسن عوارض بیشتری دارد و احتمال لخته شدن خون وجود دارد.
بهتر است از آن برای گروه در معرض خطر مانندبالای 55 سال و کسانی که بیماری دارند استفاده نشود.

این واکسن در بسیاری از کشورها محدود شده. در کانادا بعلت نبود گزینه های دیگر از آن دارند استفاده میکنند. آمریکا استفاده نمی کنه. در اروپا محدود استفاده میشه.
مگه انگليسي ممنوع نبود
هیچی واکسن نیارید.
واسه چیمونه
بزارین تا بمیریم راحت شیم.والا بخدا
خحالت داره هنوز ۱درصد ملت هم واکسن نشدن.رفتن اوتیسمی ها رو واوسن زدن که اصلا آماری ازشون معلوم نیست.چرا دیابتی ها رو واکسینه نکردین که کارایی دارن واسه کشور؟
جواب این سوالات رو همه میدونن
چرا این واکسن ؟؟!!! اینکه در بیشتر کشورها به دلیل عارضه فعلا" تزریق آن کنسل شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
خوب بخاطر همین رفتن خریدنش دیگه... دیگه هیچ کشوری نمیخره! اینا بدو بدو رفتن خریدن چون جون مردم براشون پشیزی ارزش نداره.
خلف وعده ای در کار نبوده؛ مشگل اصلی اونجاست که واردات واکسن انگلیسی و امریکایی ممنوع اعلام شد! الان هم خود تو تابناک هم جرات نداری بپرسی برای چی ممنوع بود (و احتمالا چرا ممنوع هست)
بگذریم که تنها کشوری شدیم که میخواد برای واکسن زدن از مردم پول بگیره!
بلوکه شدن دارایی های کشورمان در کره جنوبی ربطی به کرونا ندارد و مدتها قبل از کرونا و به دنبال خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاده بود. «توقیف کیت های تست» هم، حتی اگر راست باشد، هیچ ارتباطی با برنامه واکسیناسیون ندارد. برنامه کواکس هم یک برنامه جهانی است و طبق برنامه پیش می رود و تأخیرهای چند روزه در برنامه های آن با توجه به شرایط جهانی توزیع واکسن امری رایج است و در مورد کشورهای دیگر هم اتفاق می افتد. قرار نیست بی کفایتی مقامات وزارت بهداشت را در سفارش و تهیه به موقع واکسن به گردن توطئه ای جهانی بیاندازیم.
من تنها واکسن ایرانی خواهم زد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
مگه دستِ خودته ؟
در اروپا تزریق این واکسن ممنوع شده آنوقت شما با افتخار از ورود این واکسن خبر می دهید؟ بیچاره آنانی که بدون آگاهی این واکسن را برای آزمایشات بیشتر به آنها تزریق خواهید کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
وقتی واکسن چینی و کوبایی و ایرانی که اصلا معلوم نیست چی هست و عوارضش چیه رو پاکبان های بیچاره آزمایش شد هم همین حرفارو زدی؟
ایا مطالبی که نوشتی همه واقعیت بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
«چندین و چند نوبت خلف وعده» ای در کار نبوده. حتی خود وزیر بهداشت و سایر مقامات بهداشتی در اواخر اسفند صریحاً گفتند که اولین محموله کواکس در فروردین تحویل داده خواهد شد. اشاره نویسنده هم به تأخیر یکی دو روزه در بارگیری محموله کمی مضحک به نظر می رسد.

به هر حال برنامه کواکس یک برنامه جهانی و زمانبندی شده است که با توجه به محدودیت های موجود در تهیه واکسن کرونا در جهان، بسیار هم منظم و دقیق پیش می رود. قرار نبوده به هیچ کشوری در همان ابتدا «چند میلیون دوز» واکسن تحویل شود. کشورهایی که واکسیناسیون را در ابعادی میلیونی و دهها میلیونی انجام داده اند، آنها را از کواکس نخریده اند بلکه به موقع مستقیماً سفارش داده اند و به موقع دریافت کرده اند.
آسترازنکا را کشورهای اروپایی به خاطر لخته کردن خون دارند کنار می گذارند ایران دارد جور ضرر و زیان شرکت انگلیسی را تقبل می کند.
واکسن استرازانکا که باعث لخته شدن خون میشه و خیلی از کشورها تزریقش را متوقف کردند حالا میخوان به ایران بندازن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
دقیقا... چون مارو جزو کشورهای فقیر میدونن
دائما در اخبار عوارض و کشته های این واکسن در کشورهای اروپایی خبر ساز است و خود اروپایی ها آن را نمی زنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
خواهشا توجه کنید
خود انگلیس تمام مدت از این واکسن استفاده کرده و میکنه. (نتایج یه تحقیقات در اسکاتلند و انگلیس نشون داده حتی تک دوز این واکسن هم میتونه در جلوگیری از نوع شدید کرونا و مرگ تا حد زیادی موثر باشه) خیلی از کشورهای اروپایی هم بعد اینکه هیچ دلیل اثبات شده ای بین این واکسن و موارد فوتی پیدا نشد تزریقش رو دوباره شروع کردن. اخبار رو از منابع معتبر و به روز دنبال کنید
ترکیه تا امروز بیش از 18 میلیون نفر را دوز اول را زده و 8 میلیون نفر را دوز دوم ما کجای کاریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
دمش گرم ترکیه ولی با این همه تزریق باز تو کرونا غوطه وره. گویا تزریق واکسن توی ترکیه شیوع کرونا رو بیشتر کرده
جنهوری اسلامی اون زمانیکه همه دنیا داشت واکسن آسترازنکارو میخرید و میزد هیچ اقدامی نکرد. الان که همه آسترازنکارو گذاشتن کنار و ممنوعش کردن رفته خریده!!!!
البته یه چیزی هم هست.
کوواکس دیده کشورهای پولدار آسترازنکا نمیخرن یا خریداشونو پس دادن گعته بفروشیمشون به ایران. چرا تاحالا. خبری از کوواکس نبود؟
مسئولین ما هم که این چیزا مهم نیست براشون
خودشون فایزرو زدن و خیالها جنع جمعه.
خدا کنه این واکسنها سر از ناصرخسرو در نیاره و بدست مردم برسه بهترین واکسنهای دنیا فایزر و بعد جانسون اند جانسونه که ورودش بخاطر مسائل سیاسی ممنوع شده هرکس که از زمان ممنوعیت ورود این واکسنها بمیره خونش گردن دولته و این مردم قطعا از این دولتمردان جواب پس خواهند گرفت
برای دولتی که نماینده سرمایه مالی در ایران است چه عجب؟؟
مگه قرار نبود انگلیسی نیاد؟
تبصره خورد بهش؟
مدیریت افتضاح و مدیران افتضاحتر حاصلش بی برنامگی تمام کشور را فرا گرفته است.
کاشکی فایزری رو وارد میکردید که بیش از نود و پنج درصد کارایی داره.نه آسترازنکایی که حتی بی بی سی هم گزارش هفت مورد مرگ رو پس از تزریق تو انگلیس داده.
کاشکی فایزری رو وارد میکردید که بیش از نود و پنج درصد کارایی داره.نه آسترازنکایی که حتی بی بی سی هم گزارش هفت مورد مرگ رو پس از تزریق تو انگلیس داده.
باز هم مجبورشدید از انگلیس واکسن بیارید از آمریکا هم میارید فقط خواهشاً با دنیا تعامل کنید برای بقا بهتر است .مردم را اولویت اول قرار بدهید .
چطوری این واکسن تولید کره جنوبی هست بعد از هلند داره وارد کشور میشه؟ یعنی داذن هلنی ها اونا نخواستنش بعد دادن به ما؟
پس دانشمندان ما دارن چه میکنن فقط میگن ما چنین کردیم چنان کردیم واقعا که.......واکسنای این خارجیها هم معلوم نیست چیه اینا به این راختی به ما واکسن نمیدن این واکسنارو نزنیم بخدا بهتره...درکل خدا قوت دانشمندان ایرانی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر