بازدید 14901
۱

تلف شدن گربه ماهی ها در ساحل جاسک

حدود یک کیلومتر از ساحل جاسک هرمزگان صفی از تلف شدن گربه ماهی تشکیل شده که هنوز کسی نسبت به علت آن پاسخی نداده است.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸ 03 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این صف ماهیان که در ساحل شمالی جاسک واقع در محله نفسا تا خور شیلات تشکیل شده با بالا آمدن آب هرلحظه به شمار این آبزیان اضافه می شود.

یک صیاد که دراین زمینه تجربه صید دارد به خبرنگار ایرنا گفت: شیلات برای ۴۴ فروند قایق مجوز صید با تور پرساین داده که از آن برای صید میگو ، ساردین و گربه ماهی استفاده می شود و امروز بدلیل توفانی بودن دریا احتمال اینکه صیادان صید این آبزی را در دریا رها کرده زیاد است.

حجم ذخایر گربه ماهی در آبهای جاسک زیاده بوده ، صید ان بیشتر برای تهیه پودر ماهی و همچنین صادرات صورت می گیرد و مصرف خوراک انسانی در کشور ندارد.

تا لحظه ارسال خبر با وجود تماس خبرنگار ایرنا، مسوولان حفاظت محیط زیست شهرستان و استان پاسخی نداده اند.

محل زندگی گربه ماهی ها

گربه‌ ماهی یا سگ‌ ماهی یا ماهی سبیلو (Catfish) نام گروه بزرگ و گوناگونی از پرتوبالگان است. بیشتر این ماهیان سبیل‌هایی در اطراف دهان خود دارند و دلیل نام‌گذاری آن‌ها به گربه‌ماهی نیز وجود همین سبیل‌ها است. گربه‌ ماهی فاقد پولک است.

انواع گوناگون این ماهی در اقیانوس هند، مجمع الجزایر مالاریاو پراکنش آن درسراسر سواحل شمالی دریای عمان وبخش شرقی خلیج فارس تا بوشهر می‌باشد. این ماهی اندازه متوسط داشته و در آب‌های نزدیک بستر سطح دریادارند، در دریاهای گرمسیر ونیمه گرمسیر تقریباً در تمام دنیا پراکنده می‌باشند. حضور این گروه از ماهیان در نقاط مختلف جهان در دماها و ارتفاعات مختلف تنوع قابل ملاحظه‌ای به آن‌ها داده‌ است.

گربه‌ ماهیان از گونه‌های مهم جانوری در دنیا محسوب می‌شوند و به دلیل حضور در نقاط مختلف جهان تنوع قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. اکثر مواقع در رودخانه‌های گلی و لجنی و سواحل گرمسیری و آب‌های معتدل یافت می‌شود.
آلودگی نفتی، دلیل احتمالی مرگ ماهیان

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با تایید گزارش های مردمی منتشر شده درباره مرگ تعدادی ماهی در سواحل جاسک، گفت: به احتمال زیاد آلودگی نفتی دلیل‌ این اتفاق است.

حبیب مسیح تازیانی در گفت وگو با ایرنا، فعالیت های صیادی را یکی دیگر از دلایل احتمالی مرگ جمعی ماهیان دانست.

وی افزود: بررسی میدانی ونمونه برداری از لاشه ماهیان برای ارسال به آزمایشگاه مرجع انجام شده وبیماری نیز به عنوان یک احتمال ضعیف مطرح است.

وی یادآور شد: همه ماهیان از گونه گربه ماهی هستند که لاشه های آنها که در ساحل مقسا مشاهده شده است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست بدون اشاره به تعداد ماهیان تلف شده اضافه کرد: زمان زیادی از مرگ این ماهی ها گذشته و به نظر می رسد لاشه های ماهیان شب گذشته توسط موج و جریان آب به ساحل آورده شده است.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی فرمانداری جاسک نیز گفته بود در بررسی اولیه تخمین زده می شود که بیش از ۱۰ تن لاشه گربه ماهی در دریا و سواحل این شهرستان یافت شود.

احمد احمدی نیا افزود: با توجه به حجم بالای لاشه های گربه ماهی ها، علت مرگ این ماهیان در سواحل جاسک در حال بررسی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱
مواد اولیه کارخانه های تن ماهی جور شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان