بازدید 17602

قرارداد ۲۵ ساله، نفت در برابر کالای چینی

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: درواقع چین بهای نفتی که قبلا از ایران خریده و یا در زمان حال و آینده از ایران می‌خرد، را در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و به نظر نمی‌رسد از جیب چین دلاری در ایران سرمایه‌گذاری شود.
کد خبر: ۱۰۴۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۰ 03 April 2021

به گزارش «تابناک»، محمود خاقانی در گفتگو با ایلنا در ارزیابی توافق ۲۵ ساله ایران-چین اظهار داشت: چین نفت و میعانات گازی ایران را با حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد و شاید هم ۲۵ درصد ارزان‌تر می‌خرید و باز هم خواهد خرید و به جای آن کالاهائی که نمی‌توانست به سایر کشور‌ها از جمله آمریکا صادر کند به ایران صادر خواهد کرد! احتمالا چین روی فروش کالا‌ها به ایران هم سودی حدود ۱۲ درصد و بیشتر می‌برد و خواهد برد.

وی افزود: در سند همکاری‌های ۲۵ ساله که بین چین و ایران امضاء شده است این ادعا مطرح است که چین حدود ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد. البته به ازای این سرمایه‌گذاری، چین از ایران نفت و گاز وارد خواهد کرد؛ بنابراین براساس برخی از گفته‌ها اینگونه ارزیابی می‌شود که قبل از سرمایه‌گذاری کلان چین در ایران در مدت پنج سال اول اجرای سند همکاری، حجم عمده‌ای از نفت ایران توسط چین برداشت خواهد شد.

این کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی مدعی شد: در واقع چین بهای نفتی که قبلا از ایران خریده و یا در زمان حال و آینده از ایران می‌خرد، را در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و به نظر نمی‌رسد از جیب چین دلاری در ایران سرمایه‌گذاری شود. در همین حال با راه‌اندازی کارخانجات چینی در ایران نظیر مشارکت‌هائی که چین با نظامیان میانماری و سایر کشور‌ها دارد، بازار تازه‌ای برای کالا‌های چینی در منطقه را در شرایطی که این کشور مشکل صادرات به اروپا و آمریکا دارد، ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همزمان چینی‌ها سعی خواهند کرد که شمال‌غربی کشور خود را از طریق خطوط ریلی که در ایران احداث و راه‌اندازی می‌کنند به آسیای میانه و اروپا متصل کنند. نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این واقعیت است که در چین نظام سوسیالیستی و یا کمونیستی حاکم نیست. بلکه نظیر کشور‌های دیگر یک گروه الیگارشی (اصحاب ثروت و قدرت) قدرت اقتصاد و سیاسی را در دست دارند. این نظام الیگارشی چینی و نظام الیگاریشی روسی نظیر نظام الیگارشی غربی که در کشور‌های مختلف اصحاب ثروت و قدرت را حمایت می‌کنند در ایران هم چنین رقابتی با هم دارند.

خاقانی گفت: اسنادی نظیر آنچه بین چین و ایران امضاء شد، فقط دربرگیرنده همکاری‌های اقتصادی نیست، هسته مرکزی سند همکاری ۲۵ ساله بین چین و ایران همانطور که مطرح شده است همکاری‌های نظامی در زمینه‌های هوائی، دریائی، امنیتی، جاسوسی و ... است که به‌گفته رئیس کمسیون امنیتی مجلس یازدهم امضاء سند مشابه با دولت روسیه را هم باید منتظر بود.

وی ادامه داد: چین و روسیه هر دو به ایران بعنوان یک دروازه طلائی برای توسعه و حفظ روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی با کشورهائی نظیر عراق و سوریه همزمان با روابط پنهان و آشکاری که با اسرائیل دارند نگاه می‌کنند. بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که ادعای جو بایدن که گفته است برای حدود بیش از یک سال نگران امضاء سند همکاری بین چین و ایران بوده است، را نباید جدی گرفت، زیرا به احتمال بسیار قوی موضوع بین وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه چین در اجلاس اخیر دو کشور در آلاسکا مطرح و مورد تبادل‌نظر قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱۳
دم خروس یواش یواش داره خودشونشون میده وقسم هاشون راداره بی اعتبارمیکنه
وابستگی وابستگی است چه آمریکا باشد چه چین و روسیه بهتر است بجای فحش دادن به این و آن بفکر منافع ملی باشیم
بهترین تحلیل همین هست و بس و باید گفت افراد با دانش کم ضربه ای به کشور زدند که نسل ها باید بیاید و برود تا بتواند اندکی از آثار تخریبیش را جبران کند
حالا البته در بوق کرده اند که بیایید ببینید چه گلی به سرتان زدیم ولی سالها بعد همین ها خواهند آمد و تمام مسئولیت بحران را به گردن دیگری می اندازند
تجربه ای دور و دراز که همه با گوشت و پوستمان و خونمان درک کرده ایم
اگر انگ برانداز و البانی نشین و منافق و ..... نمی زنید والله بخدا حرف دل مردم هم همینه. چینی جماعت دلش به حال ما نمیسوزه بیاد سرمایه گذاری کنه اونا دنبال منابع و معادن ایران هستند حالا یک سری دوستان نیان بگن امریکا چی؟ اونم همینه . بحث مردم اینه کشور را رایگان به بیگانگان ندهید. وجب به وجب این اب و خاک خون هزاران شهید ریخته شده کاری نکنیم شرمنده شهدا باشیم
چین در راه خدا پول خیرات میکند و کلی دلار به ایران سرازیر خواهد کرد آن هم بدون توقع و طمع .
چه جالب
شعار نه شرقی ، نه غربی به کجا رسید !!
ما مستعمر ه چین شدیم
چین پول بلوکه شده ایران را ازاد نکرده چطور 400 میلیارد سرمایه گذاری کنه
تو چین فقط دو بانک هست که با گذرنامه ایرانی کار میکنه
کو گوش شنوا؟
این قرارداد 25 ساله، راه حل نیست. آغاز یک پایان خواهد بود.
یعنی بیچاره ایران که بازیچه دست چین و روسیه شده
چین نفت را ۲۵ درصد ارزانتر میخرد و با فروش کالا در مقابل نفت سود ۱۲ درصدی حاصل از فروش کالا را نصیب خود میکند در واقع چین بدون پرداخت یک دلار نقدی هر بشکه نقت خام را ۳۷ درصد ارزانتر از سایر دنیا به غارت میبرد ننگ بر این دولت خاک بر سر ملت
ایرانم فروشی نیست....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی