بازدید 38180
پیمانه اقتصادی

افزایش دو کاناله دلار در روز‌های نیمه تعطیل نوروز/ همتی: نرخ ارز به‌ دلیل دو موضوع مهم دچار نوسان شد/ شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت/ قیمت مصوب مرغ گران تر شد/ تورم برای ثروتمندترین خانوار‌های ایران چند درصد است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ضرر سنگین شرکت‌های بیمه به خاطر بسته شدن کانال سوئز، عقب نشینی اسکناس آمریکایی در بازار جهانی، جهش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس، سهام ژاپن و چین رشد کرد و امارات دومین شریک تجاری ایران در سال ۹۹ را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 02 April 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ضرر سنگین شرکت‌های بیمه به خاطر بسته شدن کانال سوئز، عقب نشینی اسکناس آمریکایی در بازار جهانی، جهش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس، سهام ژاپن و چین رشد کرد و امارات دومین شریک تجاری ایران در سال ۹۹ را در بر دارد.

 

ضرر سنگین شرکت‌های بیمه به خاطر بسته شدن کانال سوئز

رویترز: مدیر عامل بازار بیمه‌ای لویدز لندن اعلام کرد: در حالی که شیوع ویروس کرونا برای این بازار ۱.۲ میلیارد دلار ضرر به بار آورد، مسدود شدن کانال سوئز هم ضرر سنگینی برای شرکت‌های بیمه ایجاد خواهم کرد.

کانال سوئز چند روز پیش به دلیل انحراف یک کشتی تجاری ۴۰۰ متری و به گل نشستن آن در حاشیه کانال مسدود شد و حدود ۶ روز هیچ کشتی نتوانست از این کانال عبور کند. البته دو سه روز پیش بود که کانال سوئز باز شد، اما هنوز کشتی‌هایی که در طول مدت مسدود بودن آن در دو طرف کانال صف کشیده بودند، در حال عبور نوبتی از آن هستند. مسدود شدن این کانال باعث شد تا چرخه تأمین کالا در حوزه بین‌الملل مختل شود. بروس کارنگی برون، مدیر بازار لویدز، می‌گوید: نه تنها شرکت‌های بیمه‌ای به خاطر به گل نشستن کشتی تجاری در کانال سوئز متضرر خواهند شد، بلکه به خاطر کشتی‌هایی که طی چند روز انسداد سوئز در دو طرف این گذرگاه معطل شدند، ضرر خواهند داد. وی ادامه داد که این ضرر معادل ۱۰۰ میلیون دلار یا حتی بیشتر خواهد بود.

 

شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را تشریح کرد. سمیه محمدی با بیان اینکه رونمایی از کارت اعتباری سهام عدالت توسط مراجع بالادستی صورت گرفته است، اظهار کرد: برخی بانکها زیرساختها راپیاده سازی و برخی پیاده سازی نکردند. تا قبل از ایام نوروز دو بانک ملی و تجارت زیرساختهای لازم را پیاده سازی و تا دو هفته مانده به سال نو بیش از ۳۰۰۰ درخواست از سوی مشمولان سهام عدالت که روش مستقیم یا روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، به سمت شرکت سپرده گذاری ارسال و توثیق آن انجام شد. در اعطای کارت اعتباری سهام عدالت نکاتی وجود دارد که سهامداران باید دقت کنند؛ نخست اینکه، سهام دارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، حتی اگر یک سهم هم از پرتفوی سهام عدالت خود فروخته باشند، نمی‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند. نکته دیگر آنکه اگر یک مرجع قانونی به شرکت سپرده گذاری نامه داده باشد که بر اساس آن سهام فرد توقیف شده باشد، آن فرد نمی‌تواند کارت اعتباری دریافت کند.

مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی، با تاکید بر اینکه فرایند تسهیلات کمی زمان‌بر است، گفت: این فرایند در بانک های ملی و تجارت الکترونیکی انجام می‌شود و نیاز نیست سهامدار مراجعه حضوری داشته باشد. البته سهامدار حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد. کارت اعتباری هم فیزیکی نیست بلکه نشان بانک و نوعی دسترسی است. برای مثال فردی که از بانک ملی کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کرده است، می‌تواند به فروشگاه طرف قرارداد بانک ملی مراجعه و خرید کند. فردی که بانک تجارت را انتخاب کرده است، هم می‌تواند به هر فروشگاهی مراجعه کند.

وی با این که آیا فقط دو بانک مذکور کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند، پاسخ داد: با مابقی بانکها هم تفاهم نامه منعقد شده است. کار حساس و زمان‌بر است و بانکها باید جوانب و ریسک‌ها را بسنجند که همین موضوع سرعت کار را کند می‌کند. حدود ده بانک کار را موازی پیش می‌برند و مشمولان هم بین بانک‌ها حق انتخاب دارند. البته افرادی که روش مستقیم را برگزیده‌اند، باید گزینه تغییر کارگزار ناظر را فعال کنند. به نقل از ایسنا، به گفته مدیر پروژه کارت های اعتباری شرکت سپرده گذاری مرکزی، به طور کلی ۶۰ درصد دارایی سهامداران قابل معامله است و بانک بر مبنای همین ۶۰ درصد کارت اعتباری صادر می‌کند. محمدی تاکید کرد که شماره موبایل فرد خواهان کارت اعتباری باید با نام خود فرد مطابقت داشته باشد و اطلاعاتی که در بانک ثبت کرده است باید کامل و جامع باشد. شماره تلفن ۱۵۶۹ نیز شبانه روزی پاسخگوی سوالات مشمولان است.

افزایش دو کاناله دلار در روز‌های نیمه تعطیل نوروز

با پایان فعالیت بازار ارز در ایام نوروز، بهای دلار آمریکا از کانال ۲۳ هزار تومانی در پایان سال، به کانال ۲۵ هزار تومانی در پایان یازدهمین روز از نوروز رسید؛ بنابراین، قیمت فروش هر اسکناس دلار آمریکا در آخرین روز کاری این هفته (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) به رقم ۲۵۲۰۵ تومان رسید که نسبت به نرخ بیست و هشتم اسفندماه ۱۳۹۹، ۱۲۴۵ تومان گران‌تر شده است.

همتی: نرخ ارز به‌ دلیل دو موضوع مهم دچار نوسان شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: "نرخ ارز به‌دلیل دو موضوع مهم دچار نوسان شد. موضوع اوّل، انتظاراتی بود که بانک مرکزی در سه سال گذشته درگیر کنترل‌ کردنش بود. تحریم‌ها و انتظارات منفی که در جامعه توسط دشمنان ایجاد شد، عملاً نوساناتی را در بازار ارز ایجاد کرد. ما تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم هم نوسانات را کنترل کنیم، هم بتوانیم کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز مردم را به‌موقع تأمین کنیم که الحمدللّه انجام شد.

موضوع دوم که در نرخ ارز تأثیرگذار بود، تداوم رشدهای بالای نقدینگی است. ما باید هرچه زودتر برای ناتَرازی‌های سیستم بانکی، کسری بودجه و رشد ساختاری نقدینگی در کشور فکری کنیم تا بتوانیم جلوی انتظارات منفی و التهاب در بخش‌هایی از دارایی را بگیریم. خوشبختانه ما در حد توانمان توانستیم فشار حداکثری را خنثی کنیم و از پیچ اصلی رد شویم. البته من به امسال بسیار امیدوارم.

لازم است در اینجا نکته‌ی مهمی را هم بگویم. ثبات اقتصادی عمدتاً با سرکوب نرخ ارز شکل نمی‌گیرد؛ یعنی نرخ ارز را باید پیش‌بینی‌پذیر کنیم. کار بانک مرکزی کنترل نوسانات است. هدف ما از کنترل نوسانات، ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است. اگر امکانش باشد که نرخ ارز را تعدیل کنیم، به‌ تدریج، این کار را حتماً خواهیم کرد. اگر ما بتوانیم انضباط بیشتری را در سیاست‌های مالی‌مان داشته باشیم با ابزاری که بانک مرکزی تحت عنوان "عملیات بازار باز" در چهارچوب سیاست‌گذاری نوین پولی دارد، ان‌شاءاللّه امسال ثبات نسبی اقتصادی را خواهیم داشت.

تورم برای ثروتمندترین خانوار‌های ایران چند درصد است؟

مرکز آمار: نگاهی بر جزئیات تغییرات تورمی در دهک های هزینه ای، بیانگر نوسان تورم در بازه ۳۴.۶  تا ۴۳.۵ درصد است. در این میان، دهک اول جامعه با نرخ تورم سالانه ۳۴.۶ درصد در کمترین سطح قرار دارد و دهک دهم هزینه ای در جامعه با نرخ تورم سالانه ۴۳.۵ درصد، در صدر شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت است. همچنین تورم سالانه منتهی به اسفندماه سال گذشته، در بخش خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات، در کل کشور ۳۹ درصد اعلام شده است. در این بخش هزینه ای، دهک دوم با ۴۱.۲  درصد بیشترین نرخ تورم و دهک دهم با ۳۶.۵ درصد کمترین نرخ تورم سالانه را در بر دارند. در اسفندماه ۱۳۹۹، نرخ تورم سالانه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۵.۲ درصد در کل کشور اعلام شده است. به گونه ای که کمترین نرخ تورم سالانه کالاهای غیرخوراکی برای دهک دوم با ۳۰ درصد و بیشترین نرخ تورم نیز برای دهک دهم ۴۵.۳ درصد برآورد شده است.

افزایش دو کاناله دلار در روز‌های نیمه تعطیل نوروز/ همتی: نرخ ارز به‌ دلیل دو موضوع مهم دچار نوسان شد/ شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت/ قیمت مصوب مرغ گران تر شد/ تورم برای ثروتمندترین خانوار‌های ایران چند درصد است؟

عقب نشینی اسکناس آمریکایی در بازار جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۶ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۳۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۶۱ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

جهش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام پس از اینکه اعضای اوپک پلاس در انتهای اجلاس خود تصمیم گرفتند کاهش تولید کنونی خود را به تدریج کمتر کنند، بیش از ۳ درصد جهش کرد. تا ساعت ۱۲:۳۳ ظهر جمعه به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت، ۳.۰۴ درصد جهش کرد و به ۶۴.۶۵ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین غرب تگزاس آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۳.۵۲ درصد جهش کرد و به ۶۱.۲۴ دلار رسید. اعضای اوپک پلاس در پایان اجلاس دیشب خود که با هدف تعیین سیاست‌گذاری نفتی آنها در آینده برگزار می‌شد به این نتیجه رسیدند که از ماه می به تدریج از میزان کاهش تولید خود بکاهند. در حال حاضر اعضای اوپک پلاس روی هم رفته ۷ میلیون بشکه در روز کمتر نفت تولید می‌کنند و عربستان سعودی هم یک میلیون بشکه در روز دیگر داوطلبانه از تولید خود کاسته است.

سهام ژاپن و چین رشد کرد

سی‌ان‌بی‌سی: سهام ژاپن در روز تعطیلی اغلب بازارهای آسیا اقیانوسیه، تحت تأثیر رکوردزنی سهام اس‌اندپی آمریکا جهش کردند. بازارهای مهم آسیا در اغلب کشورها مانند استرالیا، هنگ‌کنگ، هند و سنگاپور به علت عید «جمعه خوب» تعطیل بودند. شاخص نیکی ژاپن ۱.۵۸ درصد جهش کرد و شاخص کامپوزیت شانگهای ۰.۵۲ درصد بالا آمد. 

امارات دومین شریک تجاری ایران در سال ۹۹

سخنگوی گمرک گفت: به طور کلی امارات دومین شریک تجاری کشورمان در سال ۹۹ بود که در صادرات کالای ایرانی، بعد از چین و عراق سومین مقصد و در واردات کالا با فاصله کمی نسبت به چین، در رتبه دوم قرار دارد. لطیفی افزود: تجارت کشورمان در سال ۹۸ با امارات ۱۵ میلیون و ۸۷۸ هزارتن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۰۷ میلیون دلار بود که با افزایش چهار میلیون ۴۶۲ هزارتنی و رشد ۹۷۲ میلیون دلاری در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن و ۱۴ میلیارد و ۲۷۹ میلیون دلار رسید که رشد ۲۸ درصدی در وزن و رشد هفت درصدی در ارزش را شاهد بودیم. از این میزان تجارت، صادرات کشورمان در سال ۱۳۹۹ به امارات، ۱۵ میلیون و ۲۷۱ هزارتن به ارزش چهار میلیارد ۶۲۴ میلیون دلار بوده است که نسبت به سال ۹۸، سه میلیون و ۳۳۹ هزار تن و ۲۸۵ میلیون دلار بیشتر کالا به این کشور صادرات صورت گرفته است و رشد ۲۷ درصدی در وزن و ۶.۵ درصدی در ارزش را شاهد بودیم. لطیفی در مورد واردات کشورمان از امارات توضیح داد: در سال ۹۹ با رشد واردات یک میلیون و ۱۲۳ هزار تنی کالا و ۶۸۷ میلیون دلاری نسبت به سال ۹۸، حدود پنج میلیون و ۷۰ هزارتن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار، از امارات به کشورمان واردات داشتیم و شاهد رشد ۲۸.۴ درصدی در وزن و ۷.۶ درصدی در ارزش واردات از این کشور نسبت به سال ۹۸ بودیم.

قیمت مصوب مرغ گران تر شد

قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه قضائیه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مؤلفه‌های تولید نرخ مصوب مرغ را افزایش داد. بر این اساس قیمت مرغ منجمد درب سرد خانه کیلویی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه کیلویی ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف کننده کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. در این جلسه مصوب گردید که سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف کشور و سایر نهادهای مسئول بر رعایت دقیق این مصوبه نظارت و با هر گونه انحراف در این خصوص برخورد قانونی انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
شما تو هیچ بازاری نوسان ایجاد نکن بازار خودش کنترل میشه
آقای همتی مهم نیست که نرخ دلار به چه دلیلی بالا رفته،بلکه مهم این است که به هر دلیلی بالا رفته و به همین بهانه قیمتها بالاتر می روند و پدر درآورده مردم را به پودر تبدیل می کند.این همه دلیل و توجیه برای افزایش قیمتها نکنید،اگر می توانید کنترل کنید و اگر نه استعفا دهید
استاد
بعد از همه صحبتها در گذشته و حال اگر شما و رییس محترم اقای حسن روحانی توانستید قیمت مرغ و خیار را که از محصولات داخل کشور هستند کنترل کنید، باور میکنیم که قیمت ارز رو که عمدتا محصول تصمیمات خارج از کشور هم هست میتوانید کنترل بفرمایید. اول مرغ بعد دلار!!!!
اقا‌پدر‌مردم‌دراومده‌لطفا‌دراین‌چندروز‌باقی‌مانده‌از‌دولت‌۱۲‌نان‌خشک‌هم
ازسر‌سفره‌مردم‌جمع‌‌میشود‌وباید‌مردم‌هوا‌واکسبژن‌هم‌بخرند‌وبرای‌روغن
‌وبرنج‌و....‌ثبت‌نام‌اینترنتی‌کنند‌مانند‌همون‌ماشیناتون‌که‌هم‌گران‌کردید‌
وهم‌اگ۱۰۰۰‌بار‌هم‌ثبت‌نام‌کنیم‌اسمی‌در‌نمیاد‌فقط‌بند‌پ....‌مهم‌است
اقای همتی شما که هیچ وقت پیش بینی های شما درست درنمی اید من هم میتوانم اینجوری هر چیزی را توضیح دهم بهتر نیست اگر نمیتوانید به یک فرد دیگه واگذار کنید.
شما باید قیمت را کنترل کنید نه هر وقت تغییر کرد دلایل مختلف بیاورید!!!!!!!!!!!!
واقعا خدا به داد نزدم برسه با این تولید کننده ها که تمام اجناس خود را با قیمت دلار می فروشند امروز چند تا بستنی از بقال سر کوچه خریدم نوشته بود صد کرم بستنی بدون فند قیمت نپرسیدم و بعد معلوم شد ۱۳ هزار تومان یعنی نزذیک قیمت یک و نیم لیتر شیر چرا اینها حیب مردم را خالی می کنند در روزهایی که مردم سرگرمی ندارند چه کسی رشیدگی می کند به این کم فروشیها و دزدیهای شرکتهای بزرگ
اصلا نمیدونم چه اصراری دارید لگید دلار بالا میره
بعد از این آقا هم که اصلا کاره ای نیست هم بپرسید دلار چرا رفته بالا
این اقا دلار 20هزار تومانی رو آرزو بر جوانان میدید
و رییسش هم دلار 3000تومانی رو کرد 30000تومان
اقا عجب عیدیهایی به مردم دادند یک روز افزایش بهای اب و برق روز بعد افزایش قیمت مرغ دو سه روز پیش خدمات بهداست ودرمان
هرسال میگیم دریغ از پارسال دلار تا پنجاه هزار برای امسال جا دارد شدیم بی ارزشترین پول دنیا و گرسنه ترین مردم جهان
آقای همتی اگر قصد دارید از ایران جمع کنین بریم تعارف نکنید خواهشا اعلام کنید اینجور که شما پیش میرید ما نون خشکه هم دیگه نمیتونیم بخریم بخوریم مرغ و تخم مرغ که جای خود داره
قیمت مصوب مرغ گران تر شد:
تمام این نمایشها و جنگهای زرگری وزارت صمت، وزارت کشاوری، اصناف و اتحادیها، تعزیرات، بازار، تولیدکنندگان، دلالان، دولت، واسطه ها، قاچاقچیان و ... برای افزایش قیمت و تحمیل قیمت به مردم ناچار بود!
عوامل موثر در فرآیند و ساختار گرانی در ایران :
اول : ایجاد کمبود و عرضه نکردن .
دوم : تشکیل صف و تقاضای واقعی یا کاذب .
سوم : هجوم مردم برای خریدن و انبار کردن آن بیش از تقاضا به دلیل ترس از گرانتر شدن .
چهارم : گران کردن آن کالا طبق مصوبه تنظیم بازار برای کاهش تنش بازار و یا کاهش تقاضای کاذب .
پنجم : خبر سازی و تبلیغات رسانه ای و ماله کشیدن بر روی صورت مسئله.
ششم : عادی شدن و عادت کردن مردم به وضع موجود .
هفتم : استقرار وضع مطلوب البته به اقرار مسئولین .
هشتم : دخالت ها و اظهار نظرهای غیر حرفه ای و نامتخصصانه در بازار .
نهم : حباب سازی و غیر واقعی جلوه دادن واقعیت ها .
دهم : سوء مدیریت و سود جویی ها و رانت های بازار با تصمیمات اقتصادی .
یازدهم : فقدان وجدان اخلاقی و نظام ارزشگذاری میان فعالان بازار و اقتصاد .
دوازدهم : فقدان قوانین بازدارنده شدید و جدی در مبازه با فاسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
و البته همسویی و دخالت دلالان سیستمی (دلالان سازمان یافته و زیر زمینی ) با نهادهای تصمیم گیرنده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان