بازدید 12057

نماینده مجلس: ۳ میلیون سرباز فراری داریم

طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم می‌گوید با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم. به گفته او، به خاطر قوانین فعلی سه میلیون جوان با عنوان سرباز فراری و غایب، مجرم تلقی می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۴۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸ 02 April 2021

به گزارش «تابناک»، ابوالفضل ابوترابی، طراح «طرح اصلاح قانون سربازی» در مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره دلایل طراحی و پیگیری چنین طرحی در مجلس گفت: سربازی در این طرح دارای پنج رکن است؛ رکن اول نیاز به تامین امنیت است بنابراین در رکن اول برطرف کردن نیاز نیروهای مسلح جزو ضروریات است و در این طرح این مساله در نظر گرفته شده که نیروی مازاد بر نیاز نیروهای مسلح اجباری برای سربازی رفتن ندارد.

او در این باره تشریح کرد: نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود از صفر تا مثبت ۱۰۰ و از صفر تا منفی ۱۰۰ رتبه‌بندی می‌کنند و به هر نفر یک نمره می‌دهند و خود ستاد کل آمار مسئولان را در دست دارد و بر اساس نیاز خود مبنی بر زیر دیپلم، بالای دیپلم، کارشناسی، مهندس و پزشک، و همچنین مطابق سن نمره‌بندی می‌کند.

ابوترابی با تاکید بر این مساله که جذب سرباز بر اساس نیاز صورت می‌گیرد افزود: رکن دوم طرح مزبور این است که سرباز باید همانند نیروهای مسلح حقوق دریافت کند بنابراین بعد از جذب سرباز این نیروها ۹۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند.

او درباره منابع مالی این طرح برای پرداخت حقوق به سربازان جذب‌شده گفت: این منابع مالی به این شرح پرداخت می‌شود که گروه‌هایی که سربازی نیامده‌اند باید مالیات بر امنیت را بر اساس جدول خدماتی که تنظیم شده، تا سن ۵۰ سالگی پرداخت کنند.

طراح طرح سرباز حرفه‌ای چهارمین رکن این طرح را افزایش مدت‌زمان سربازی از ۲ سال به ۵ سال برشمرد و توضیح داد: بعد از ۲ سال اجباری، سه سال بعدی اختیاری است و با تشخیص و الزام نیاز فرمانده یگان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ یعنی با این طرح به سمت سربازی حرفه‌ای و اختیاری می‌رویم که این مساله اختیاری بودن پنجمین رکن طرح است.

به عقیده ابوترابی، بر اساس نیاز روز جامعه باید به سمت سرباز حرفه‌ای رفت: امروز جنگ‌ها تجهیزات‌محور و گران‌قیمت هستند، لذا هرچه آموزش نیروهای ما بیشتر باشد در میدان عمل خروجی بهتری خواهیم داشت.

او توضیح داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت ناامنی‌های مختلف کشور سالانه به حدود ۴۰۰ هزار سرباز نیاز دارد و در طرح ما در صورت افزایش مدت سربازی از ۲ سال به ۵ سال، نیاز سالانه کشور به ۸۰ هزار نفر در سال می‌رسد.

ابوترابی گفت: به دنبال این شیوه سربازی، استخدامی‌های دولت باید از بین افرادی انتخاب شوند که پنج سال را گذرانده‌اند. در گام بعدی به دنبال این هستیم که استخدام‌های دولت از میان گروهی که پنج سال سربازی را به صورت اختیاری دیده‌اند باشد.

در شرایط فعلی با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی نظام راه انداخته‌ایم

ابوترابی با اشاره به قدمت ۱۰۴ساله قانون سربازی از زمان رضاخان تا امروز توضیح داد: از زمان رضاخان قانون سربازی ۲ساله اجباری برقرار است در حالی که قانون باید بر اساس نیاز روز جامعه تغییر کند و در شرایط فعلی به واقع با سربازی اجباری کارخانه دشمن‌سازی برای نظام راه انداخته‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین عامل تاخیر ازدواج آقایان سربازی است و این مساله خود ضرورت تغییر در قانون سربازی را بیشتر می‌کند.

تنها ۱۸ کشور در دنیا سربازی اجباری ۲ساله دارد

ابوترابی در تشریح قوانین سربازی در نقاط مختلف دنیا گفت: در دنیا ۲۸ کشور قانون سربازی اجباری دارند و از این کشورها تنها ۱۸ کشور سربازی اجباری بیش از یک سال دارند که ایران نیز در این زمره است.

۳ میلیون جوان را با قانون فعلی سرباز فراری و مجرم کرده‌ایم

طراح طرح اصلاح قانون سربازی در مجلس یازدهم در آخر گفت: اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم؛ در جامعه‌ای که قانون منطبق بر واقعیت نباشد شهروندان مجرم تلقی می‌شوند، به همین خاطر قانون سربازی فعلی نیازمند تغییر بنیادی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲۲
اگر سربازی نروی از یکسری حقوق که در جامعه افراد دارند محروم می شوی و اگر بروی هم علاوه بر عقب افتادن اقتصادی، کاری و ازدواج بهت می گویند که با اختیار خودت آمدی و زوری در کار نبود!!!!!!
این نگرش باعث ضربه شدید به حال و آینده جوانان و کشور شده است.
درود به شرفت
به امید خدا این مشکل حل میشود
مثلا الان در یک منطقه مرزی با یک پهپاد میتوان دشمن یا گروهک را زمین گیر کرد نیازی به سرباز پیاده نیست نمونه اش جنگ قره باغ
دولت علاوه بر استفاده های مختلف از این اجبارها در آخر سر یعنی اگر سرباز ی احتمالا کار دولتی دست و پا کرد در آخر خدمت سنوات یعنی مابه التفاوت بیمه ای را باید شخصا بپردازد منظور اینست که حتی این دوسال بیمه سنواتی هم ندارند .
من جای این قانونگزاران بودم. کارگروهی را درست میکردم که این سه میلیون نفر را به بیگاری ببرند تا از فرط درد این بیگاری به سربازی مراجعه کنند.
هدف از این طرح زیبا فقط کسب درآمد برای دولت است مثل تمام طرح ها مسوولین اگر همین توان فکر کردن رو در تولید بکار میبردند الان جز برترین اقتصاد دنیا بودیم قبلا فروختند مقداری پول گرفتند الان دنبال این هستند تا یک درامد تا 50 سالگی شخص داشته باشند
این نشانهای عدالت در این کشور است من خودم هنوز الام وزخمهای جنک تحمیلی را 40سال است تحمل میکنم وتمام هزینه اش را شخصا پرداخت کرده ام ویک ریال کمک از هیچ ارگانی دریافت نکرده ام وحتی کارت جانبازی هم نگرفته ام درحالی میشنوم سه میلیون سربازی فراری در کشور است حداقل توقع من وامثال من این بود که حداقل یکی از فرزندان ما از خدمت معاف میشد.
اقای ابوترابی واقعا جهادی وانقلابی هستی؟ واقعا متدین ودیندار هستی؟ بیامعافیت سربازی طلاب را لغو وطلاب هم مثل دیگر جوانان باید خدمت سربازی را انجام دهند واین نمونه بارز بیعدالتی وتبعیض هست ودرشان حکومتی که مدعی اسلامیت ودینمداری هست نیست بیا راست میگی این را انجام بده
اینکه 3 میلیون سرباز فراری داریم اصلا علامت خوبی نیست..واینکه عده ای پول دار از ابتدایی ترین وظایف شهر وندی شانه خالی کنند وبا پول وظیفه خود را به شانه دیگران بیندازند نیز کار را بد تر میکند بیایید ببینید چه عاملی باعث به وجود آمدن این وضع شده
خخخخخخخخخخخخخخ
قبل از انقلاب محصل بودم و سنم کم ،به خاطر تشابه اسمی با یکی از بستگانم دژبانی به مدرسه آمده بودند مرا از کلاس درس بیرون آوردند وبه من گفتند شما سربازید ومیبایست به سربازی بروید من در تعجب مانده بود با سن کم چگونه میبایست به خدمت سربازی بروم فراش مدرسه به مدیر گفت من ایشان و پدر ایشان را میشناسم آجازه بدهید این دانش آموز به منزل برود با پدرش بیاید مامور قبول کرد وگفت برو زودتر با اولیایت بیا .من رفتم به منزل اولین سوالی که از من پرسید شد چرا مدرسه نرفتی گفتم رفتم گفتم آمده اند مرا به خدمت سربازی ببرند ومدیر مدرسه گفتند برو با اولیاءات بیا . با پدرم به مدرسه رفتم و اوبا مامورین صحبت کردوموضوع را جویا شد و مشخص شد پسر عمویم از رفتن به سربازی امتناء کرد ه است ودژبانی برای احضار ایشان آمده اند
نکته اینجاست اول سوال از مدرسه نرفتنم شده است و بعد پیگیری مامورین نظام وظیفه برای دستگیری فرد خاطی برای نرفتن به سربازی.
نکته دوم احترام به قوانین سربازی در کشور ،
چرا قوانین خوب وبد را از هم تمیز نداده ایم وهمه را به ریخته ایم کجای قانون ایراد داشت و دارد که افراد به سربازی نمی روند ومسئول پیگیری نرفتن افرادبه سربازی در کشور کیست
از قدیم گفتن هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمیگیره
اولین سوالی که از نماینده میشود پرسید خودت پسر آماده بخدمت داری یانه ؟
بره سربازی و بیاد بیکار کهدچی بشه خوب نمیره.والا
اول از خودتون شروع کن کدام یک از شما فرزندش به سربازی رفته تمام فرزندان سپاهیان از سربازب معاف شدند آنوقت انتظار دارنید مردم برای فرزندان شما به سربازی برند واز امنیت شما دفاع کنند دوم اینکه برای چی به سربازی بره دولتی که نمی تواند برای مردمش کار ایجاد کند به چه انگیزه‌ای به سربازی بره
چرا طلاب به سربازی نمی برید چرا معاف از سربازی هستند شاه آنها راازسربازی معاف کرد تا آرتش خراب نکنند ولی اکنون چرا به سربازی نمی روند ادعای جهاد هم دارند در حالی که از بی سواد تا دکترا باید به سربازی برند سوم آنهایی که می رند بسیج از سربازی معاف می شوند پس ترجیح می دهند در بسیج بمانند ولی سربازی نرند می بینید فقط افراد وابسته به سربازی نمی روند .....
سربازی اجباری قانون ننگین رضا خان قلدر بود که قلدرانه دو سال زندگی جوانان و خانواده هایشان را به طور مستقیم را به تباهی و دوره جوانی را دچار گرفتاری های بیشمار کرده است.سربازی اجباری باید هر چه سریعتر منسوخ بشه و مخالفان هم اگه مشکلی دارند خودشون و فرزندانشون رو به سربازی بفرستند تا نگرانیهاشون برطرف بشه نه اینکه خود و فرزندان خود را با انواع و اقسام لطایف الحیل معاف و در عوض برای جوانان بیچاره دوسال نسخه سربازی اجباری بپیچند
فرار از خدمت نتیجه بی اعتمادی به آینده است، وگرنه زمان جنگ هم اینقدر فراری نداشتیم!!! کاری کنید که جوانان مطمئن شوند رفتن به خدمت سربازی مقدمه زندگی جدیدشان است و نه آغاز یک عمر نابودی و دربه دری و بیکاری و سرگردانی!!! آنوقت کسی از خدمت فرار نمی کند، ضمن اینکه این فکر را از سرتان بیرون کنید که جوانان به حقوق پایه کارمندی وارد خدمت سربازی حرفه ای بشوند و عمر عزیز خود را در بیابان ها و پاسگاه های مرزی و با حداقل امکانات سر کنند و جانباز یهم بفرمایند!!! کمترین دستمزد عادلانه برای خدمت سربازی حرفه ای ده میلیون تومان است، آیا می توانید چنین دستمزی را به چندصد هزار سرباز حرفه ای بدهید؟
اگر رضاخان منحوس بود و تمام کارش اشتباه و خیانت به کشور بود ، شما چرا قوانین تدوین شده ی او را اینچنین سختگیرانه اجرا می کنید؟
خسته نباشند با این طرح آبدوغ خیاریشون
اگر این طرح ها جواب می داد الان باید طرح قبلی فروش به غابین 8ساله موفق می شد که نشد؟!برای جیب مردم ندار برنامه ریزی کردن و دو دو تا کردن روی کاغذ راحت است ولی در عمل نتیجه ای جز طرح قبلی نخواهد داشت و فقط برای رفع بیکاری نمایندگان خوب است؟!
یکی از دلایل فرار مغزها همین سربازی اجباری است.
درصورتیکه 2 ماه آموزش و یکسال باشد بهتر جواب میدهد.
آن 3 میلیون نفر هم معادل 2-4 سال حقوق سرباز استخدامی را بدهند و پس از آموزش 2 ماهه معاف شوند.
خانواده های بیبضاعت هم وام بنام خود سرباز بگیرند نه پدر و مادر بدبختشان.
سربازی در ترازو

ما برخی کارها را تنها به این دلیل انجام می‌دهیم که به آنها عادت کرده‌ایم و تصور نمی‌کنیم که می‌شود آنها را انجام نداد یا به طریق دیگری انجام داد. در حالیکه عقل حکم میکند که حسن و قبح و سود و زیان انجام هر کاری را با توجه به تغییر شرایط محیطی بسنجیم و در صورتیکه سود آن بیشتر از زیانش بود به استمرار آن رضایت دهیم و در غیر این‌صورت به تجدید نظر در آن موضوع بپردازیم. در همین راستا ضرورت دارد که برای هر کار مهمی شاخص‌هایی تعریف کنیم و به کمک این شاخص‌ها به ارزیابی و پایش آن فعالیت بپردازیم و از قبل بدانیم که با احساس نوسان در کدام شاخص باید به درستی ادامه کار تردید کرده و به بازسازی و ترمیم روندها یا تغییر آنها فکر کنیم.
در مورد خدمت سربازی هم خوب است تصمیم‌گیرندگان، نکات مثبت را در یک کفه و نکات منفی را در کفه دیگر ترازو قرار دهند و تنها در صورتیکه کفه مثبت سنگینی کرد به ادامه روند فعلی رای دهند. هدفم این بود که در این نوشته ابتدا نکات مثبت سیستم فعلی سربازی را بنویسم ولی متاسفانه هیچ مورد مثبتی به نظرم نرسید. برای کامل شدن بررسی اگر کسی بتواند این نکات را بر شمارد بسیار سپاسگزار خواهم شد. اما آنچه را که بعنوان نکات منفی به نظرم می‌رسد جهت بحث و تبادل نظر فهرست‌وار ذکر می‌کنم:
1- پادگان‌های آموزشی تبدیل به کارخانه‌های ناراضی سازی جوانان شده‌اند. هر ساله هزاران نفر جوان با زمینه‌های فرهنگی و اعتقادی مختلف وارد نظام سربازی می‌شوند اما در پایان تقریباً نارضایتی همه آنها از نظام به نسبت‌های مختلف افزایش یافته است. مگر سربازی اجباری چه دستاوردی برای نظام دارد که به این درجه از افزایش نارضایتی بخشی از مردم رضایت دهد؟
2- از آنجائیکه هیچ گونه گزینشی در سیستم سربازی اجباری اعمال نمی‌گردد بنابراین ورود ناباب‌ترین افراد و مجاورت آنها با خام‌ترین و ساده‌ترین فرزندان این کشور امری کاملا محتمل و قطعی می‌باشد. در این‌جا برای جوانان سالم هیچ راه اجتناب از همسایگی و همکاری با این افراد شرور و ناباب وجود ندارد و لذا بدیهی است که در پایان این دوره به تعداد افراد متمرد و شرور و بزهکار افزوده گردد.
3- امکانات پادگان‌های آموزشی همه ساله چندین دوره برای کسانی صرف می‌شود که از سر اکراه در این مراکز حضور می‌یابند و بنابراین کارآیی و برون ده آموزش بسیار پایین خواهد بود. اگر این امکانات به طور متمرکز صرف آموزش نیروهای حرفه‌ای می‌شد قطعا از اتلاف هزینه‌های آموزش غیر مثمر جلوگیری می‌شد.
4- همه ساله تعداد زیادی سرباز فراری داریم. دلیل گریز از خدمت این افراد هر چه که باشد سبب می‌شود که آنها از زندگی یک شهروند عادی محروم شوند و از توانایی و استعداد آنها استفاده بهینه به عمل نیاید و از لحاظ اقتصادی و اجتماعی خسارت‌های جبران ناپذیری بر جامعه و نیز زندگی شخصی این افراد وارد آید.
5- دو سال از بهترین سالیان عمر زمان کمی نیست که اگر در تعداد جوانان مشمول خدمت ضرب شود اهمیت آن صدچندان میشود، اگر آنها در این مدت در فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی دلخواه خود مشغول باشند دستاوردهای عظیمی را برای خود و جامعه تولید خواهند کرد که خدمت اجباری سربازی این امکان را سلب میکند بی‌آنکه سود محتمل دیگری را میسر سازد.
6- تنها دلیلی که به نظر می‌رسد خدمت سربازی را موجه می‌سازد کمبود نیروی انسانی در مراکز نظامی و انتظامی باشد. بدیهی است مانند سایر کشورهای پیشرفته این کمبود باید به وسیله استخدام نیروهای حرفه‌ای جبران شود. در کوتاه مدت برای تامین هزینه مالی این اقدام می‌توان از محل فروش معافیت سربازی تامین اعتبار نمود. برای بیشتر جوانان مقبول است که دو سال به کار مورد علاقه خود بپردازند و درآمد آن‌را تقدیم کسانی کنند که مایلند سرباز حرفه‌ای شوند و سربازی را بعنوان یک شغل انتخاب کنند.
7- مطلب آخر را اختصاص می‌دهم به یک سوال از مسئولین و دولتمردان: " چه اتفاقی باید بیفتد تا ما قانع شویم یک روند متداول اشتباه است و باید اصلاح شود؟"
من تو سربازی میدیدم که خیلی ها به خاطر اجباری بودنش از کشورشون متنفر میشدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست