مزایای سبدگردانی در بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط، مزایا و مشکلات سبدگردانی در بورس توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹ 26 March 2021

به گزارش بورس تابناک، مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای سبدگردانی اظهار کرد: سبدگردانی فعالیتی در قالب شرکت های حقوقی و تحت مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور انجام سرمایه گذاری غیر مستقیم است.

او افزود: در بند ۴ ماده یک دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان سازمان بورس ، سبدگردانی عبارت است از، «تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار معین توسط سبدگردان در قالب قراردادی مشخص به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار ». با توجه به تعریف فوق، هر شخص حقوقی که مجوز فعالیت سبدگردانی را از سازمان بورس دریافت کرده، یک سبدگردان قانونی است.

وی بیان کرد: مدیریت غیر مستقیم دارایی مردم در قالب سبدهای اختصاصی، صندوق های سهامی و صندوق های مختلط و درآمد ثابت در ازای دریافت کارمزد مشخص، مهمترین فعالیت این نهاد مالی است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه چه افرادی مشتریان سبدگردان ها هستند؟ گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس و اوراق بهادار دارند و تخصص لازم برای اینکار را ندارند، در قالب قراردادهای سبدگردانی یا سرمایه گذاری در واحدهای سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری تحت مدیریت سبدگردان ها مهمترین مشتریان سبدگردان ها هستند.

وی تاکید کرد: البته برخی سبدگردان ها خدمات مدیریت صندوق های بازارگردانی، صندوق های جسورانه یا مشروط به اخذ مجوز جداگانه، خدمات مشاوره سرمایه گذاری، مشاوره عرضه و پذیرش اوراق بهادار را نیز ارائه می کنند.

قلی پور در رابطه با فواید سبدگردان ها اظهار کرد: مهمترین مزیت استفاده از خدمات سبدگردانی، سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق نهادی حرفه ای است. مدیران و کارشناسان سبدگردان ها به تفکیک هر لاین، خدمت و برای سطوح مختلف دارایی تحت مدیریت سازمان بورس و اوراق بهادار باید تایید صلاحیت شوند و از حداقل الزاماتی مثل، داشتن مدارک حرفه ای بازار سرمایه و تجربه کاری برخوردار باشند.

وی افزود: در کنار فواید نام برده شده، عملکرد و فعالیت های سبدگردان ها دائما تحت نظارت و بازرسی سازمان بورس است و امکان کلاهبرداری یا سوءاستفاده تقریبا صفر است.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه، اگر افراد پول های كلان خود را به سبدگردان ها بسپارند، كمتر ضرر می کنند ،تصریح کرد: بسیاری از آسیب دیدگان در بورس، اصول اولیه سرمایه گذاری به ویژه تنوع سبد دارایی را رعایت نکرده بودند، در حالی که سبدگردان ها به خاطر الزامات قانونی یا اصول حرفه ای سرمایه گذاری کمتر آسیب دیدند، هر چند در سقوط ۵۰ درصدی بازار همه به درجه ای آسیب دیدند ولی بعضی از تازه واردها تا ۸۰ درصد دارایی خود را از دست داده اند.

وی افزود: همچنین ابزارهای در دست سبدگردان ها هم متنوع است و در بازاری با چشم انداز بد می توانند سرمایه مردم را به سمت ابزارهایی مثل، اوراق بدهی یا صندوق های با درآمد ثابت سوق دهند.

قلی پور در پاسخ به این پرسش که، آیا سبدگردان ها دارای مجوز هستند؟ تشریح کرد: بله لیست شرکت های دارای مجوز در سایت سازمان بورس موجود است و بروزرسانی می شود. اساسا هر گونه واسطه گری مالی به علت ریسک بسیار بالای اعتبار، ارائه دهنده خدمات به شدت کنترلی و تحت نظارت، بر اساس مقررات متعدد است و سازمان بورس، بانک مرکزی و بیمه مرکزی تمام فعالیت های واسطه گری مالی را کنترل می کنند.

وی افزود: البته ممکن است این فعالیت بدون مجوز هم صورت بگیرد ولی وجاهت قانونی ندارد و مردم به هیچ وجه اعتماد نکنند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: برای اعتماد عمومی، بررسی مجوز سبدگردان ها کفایت می کند ولی برای اعتماد حرفه ای بهتر است افراد به گزارشات سازمان بورس در خصوص رتبه بندی سبدگردان ها از نظر عملکرد مراجعه کنند.

قلی پور در پایان در خصوص مشکلات سبدگردان ها بیان کرد: مهمترین مشکل سبدگردان ها شناخت پایین مردم و ضعف در فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم است، با این حال جذب نیروی انسانی با مشخصات مد نظر سازمان بورس به خصوص کمبود دارندگان مدارک حرفه ای (بعضا نیروی انسانی حرفه ای وجود دارد ولی مدارک حرفه ای مورد نظر سازمان را ندارد) ، عدم امکان جذب سرمایه های کوچک در قالب سبدگردانی به خاطر هزینه های عملیاتی (با راهکار ارائه مجوز سبدهای اشتراکی توسط سازمان بورس) و همچنین بوروکراسی و سخت گیری های شدید نهاد ناظر در اخذ مجوزهای فعالیت بویژه در حوزه صندوق های سرمایه گذاری و ایجاد شعب است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار