بازدید 10748
۶

ساکنان این دو روستا، سیگاری‌ها را اخراج می‌کنند

دو روستای "خوران سفلی" و "ونیت" از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام روستاهایی هستند که هیچ‌گونه دخانیاتی در آن استعمال و به فروش نمی‌رسد، اهالی روستا می‌گویند هرکس می‌خواهد دخانیات استعمال کند باید از روستا برود.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 24 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، دو روستای "خوران سفلی" و "ونیت" از توابع شهرستان ایوان در استان ایلام که از طبیعت بسیار زیبا و چشم نوازی برخوردارند، سالهاست به عنوان روستای پاک از دخانیات در کشور شناخته شده و ساکنین این روستاها بیش از ۳ دهه است که هیچگونه ماده دخانی استعمال نکرده‌ و همین امر سبب شده از سلامت بالایی برخوردار باشند.

آنچه در بازدید از این دو روستا توجه را جلب می‌کند حس کمک و نوعدوستی ساکنین در انجام کارها و امورات مختلف از قبیل کشاورزی، ساخت و تعمیر منازل و... است که بر اساس گفته‌ی مردم منطقه عدم مصرف دخانیات سبب شده ساکنین این روستاها علاوه بر سلامت جسم، از سلامت روحی نیز برخوردار باشند و تمام کارهای روزمره را با کمک یکدیگر انجام دهند.

سلامت جسمی و روحی ساکنین روستا

اقبال رشیدی یکی از ساکنین روستای ونیت گفت: بیش از ۳ دهه است که هیچگونه دخانیاتی در این روستا مصرف نمی‌شود و همین امر سبب سلامت جسمی و روحی ساکنین روستا شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه در گذشته برخی از بزرگان روستا به دلیل مصرف دخانیات به بیماری قلبی و ریوی دچار شده و فوت کرده‌اند سایر ساکنین تلاش کرده‌اند از استعمال دخانیات خودداری کنند.

ساکنین روستای ونیت می‌گویند؛ هزینه‌های دخانیات را صرف کمک به افراد نیازمند می‌کنند و تمام ساکنین در تلاشند این سنت حسنه به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

عدم فروش سیگار و توتون در مغازه‌های روستا

احمد کیانی یکی از ساکنین روستای خوران‌سفلی نیز گفت: جهت جلوگیری از مصرف دخانیات توسط مهمانانی که به این روستا می‌آیند،هیچ گونه سیگار و توتونی در مغازه‌های روستا به فروش نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون عدم استعمال مواد دخانی به عنوان یکی از رسوم روستا شناخته می‌شود، افزود: ساکنین روستا عقیده دارند که افراد سیگاری سلامت خود و اطرافیان را به خطر می‌اندازند، به همین دلیل دیگران را نیز از مصرف این مواد منع می‌کنند.

بر اساس گفته‌ی بزرگان روستای خوران سفلی؛ اوایل انقلاب به صورت نمادین مراسم تدفین سیگار و توتون در این روستا برگزار شده و پس از این مراسم ساکنین عهد کرده‌اند هرگز لب به دخانیات نزنند که خوشبختانه کماکان بر عهدشان استوارند.

ساکنین این دو روستا با آگاهی کامل از خطراتی که به واسطه مصرف دخانیات سلامت انسان را تهدید می‌کند، هرگونه مواد دخانی را از زندگی خود حذف کرده‌اند.

روستا ۱۰۰ درصد پاک و عاری از دخانیات است

شبنم نوری دهیار روستای ونیت گفت: سالهاست که روستای ونیت به‌صورت ۱۰۰ درصدی پاک و عاری از دخانیات است.

وی با بیان این‌که مصرف دخانیات در گذشته سبب بروز برخی بیماری‌ها در افراد سیگاری روستا شده اضافه‌ کرد: پس‌از آن بزرگان روستا به‌منظور حفظ سلامتی خود و فرزندانشان مصرف دخانیات را به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند و هرکسی بنای بر سیگار کشیدن دارد باید از روستا برود !

نوری با اشاره به علاقه مردم روستا به ویژه جوانان به ورزش، ساخت سالن ورزشی و زمین فوتبال را یکی از مطالبات اصلی مردم روستا عنوان کرد و گفت: از مسوولان تقاضا داریم با توسعه زیرساخت‌های ورزشی در این روستا گام مهمی درجهت پیشرفت و آبادانی آن بردارند.

مشکلات زیر ساختی معابر روستا یکی از مطالبات اهالی آن است

سیروس آزادی دهیار روستای خوران سفلی نیز می‌گوید: رفع مشکلات زیرساختی معابر روستا یکی از مهم‌ترین مطالبات اصلی ساکنین است که متأسفانه با وجود پیگیری‌ها کماکان این مهم محقق نشده‌ و از مسوولان تقاضا داریم به این مطالبه ساکنان روستا توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در ادامه با بیان این‌که خوران سفلی یکی از زیباترین روستاهای شهرستان ایوان محسوب می‌شود گفت: تمامی بزرگان و ریش‌سفیدان به فرزندان خود و مردم روستا تذکر داده‌اند که مصرف دخانیات سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند و ساکنین را از استعمال دخانیات منع کرده‌اند.

بی شک در صورتی که در روستاها امکانات و زیرساخت‌ها به نحو مطلوب مهیا شود از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌شود و ضروری است مسوولان مربوط به این مهم توجه کرده تا مردم نسبت به ماندن در روستا ترغیب شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
اینها هم از اون ور بوم افتادنه
زندگی با همه چیزای خوب و بدش قشنگه
اینها هم شدنه مثل بعضی ها که فقط گناه را تو بی حجابی می بینن و واسه بقیه چیزا یا کور رنگی دارن یا محروم از اونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
اینقدر همت و شعور داشتن که یک عادت صددرصد مضر رو کنار گذاشتن. حالا تو از دور ناله بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
پارادوکس جان برو عدم اعتماد به نفست رو با سیگار و قلیون جبران کن
تا دوتا بچه فوکولی ببیننت داری سیگار میکشی بلکه فکر کنن مردی هستی برای خودت
خخخخخ
احسنت . عالی هستین
ایول بابا. بعید بود تو فرهنگ ضعیف حال حاضر ایران همچین مواردی پیدا بشه
لوس بازی الکی. از این جانماز آب کشی ها کم ندیدیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار