بازدید 4964

کرونا، عیدی مردم به کادر درمان

فروکش کردن تب کرونا ، بازار مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دید و بازدید عید را گرم کرد، هر روز از عید که گذشت شمار بیماران جدید افزایش یافت و حالا به مرز سه رقمی شدن در روز رسیده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 24 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دومین عید کرونایی هم آغاز شد، سال قبل و در نوروزوی متفاوت مردم از ویروس جدید ترسیده بودند و روزها را با استرس و نگرانی از ابتلا سپری کردند.

چه بسیار افرادی که روزها از خانه بیرون نیامدند تا مبادا کرونا نفسشان را بگیرد، هشتم اسفند ۱۳۹۸ اولین مورد ابتلا به کرونا در کردستان اعلام عمومی شد و همزمان با آن ترس و دلهره نیز به جان مردم افتاد.

با شیوع کرونا در کشورمان همه جا درگیر ویروسی شد که چهره به چهره و خانه به خانه مهمان ناخوانده شهروندان شد ولی رفته رفته حساسیت‌ها کمتر و مردم به روزهای عادی زندگی خود برگشتند، محدودیت‌های قانونی هم برداشته شد تا اقتصاد و معیشت مردم بیشتر از این آسیب نبیند اما برخی فکر کردند برداشتن محدودیت‌ها یعنی تمام شدن کرونا و برای همین بار و بنه سفر بستند و دومین نوروز کرونایی را راهی این شهر و آن شهر شدند تا حال و هوایی عوض کنند ولی عیدی آنان برای کادر درمان تنها افزایش روز به روز بیماران شد، بیمارانی که فکر می‌کردند به ایمنی رسیده اند و کرونا دیگر تاثیری بر آنها ندارد.

سه موج شدید

کم کم ترس ها فرو ریخت و خیلی‌ها، دست از جانشان شستند بدون اینکه بدانند پای کرونا را به خانه و زندگی خود باز کردند تا جایی که در یک سال سه موج سخت کردستان را در برگرفت.

کردستان که ماه‌های آخر سال ۱۳۹۹ را با رنگ آبی و زرد پشت سر می گذاشت، در آخرین روزهای اسفند دیواندره‌اش نارنجی شد و در تعطیلات عید سقز و بانه هم تغییر رنگ دادند تا بر خلاف رسم و آداب کردها مهمان پذیر عذر مهمانانان را بخواهد و دیدار را به فرصتی عاری از کرونا، موکول کند حالا خبر می‌رسد قروه هم نارنجی شده است.

تنها در یک سال هزار و ۱۰۱ خانواده کردستانی عزادار عزیزانشان شدند، یعنی در هر روز به طور متوسط سه مرگ بر اثر کرونا در استان ثبت شده است و این غیر از تمامی آنهایی است که بدون آزمایش و بستری در بیمارستان قربانی این ویروس شدند.

حالا نوع جهش یافته کرونا هم وارد کشور شده و بر اساس آخرین اظهارات مسوولان، مرگ و میر ناشی از آن ۵۰ درصد بیشتر از کرونای عادی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: از ابتدای سال جدید چهار بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

فرزین رضاعی افزود: در روز اول فروردین تعداد بیماران جدید شناسایی شده در استان ۶۵ بیمار بود که این تعداد در روز دوم ۹۶ و در روز سوم به ۹۹ بیمار افزایش یافت و این نشان دهنده سیر صعودی بیماری و زنگ خطر جدی است.

وی اضافه کرد: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی هم از ۱۴۳ نفر در روز نخست نوروز به ۱۵۲ بیمار در روز سوم عید افزایش یافته است.

خسته اما پرتلاش

نگاهی به روزهای شلوغ کادر بهداشت و درمان نشان می‌دهد پرستاران در خط مقدم قرار دارند، این افراد طی روزهای اخیر با انبوهی از تماس و مراجعه‌ها مواجه بوده و هستند چرا که بسیاری از افراد جامعه با کوچک‌ترین علائم شبیه به کرونا که همان علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا است خواستار انتقال به مراکز درمانی و مراقبت هستند.

پرستارها، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند که خطر ابتلای خود آنها را افزایش می‌دهد، حالا اگر این پرستار در بخش‌های ویژه و قرنطینه باشد، خطر بیشتر در کمین اوست، این فرشتگان سفید پوش به نسبت بقیه کادر سلامت کشور در معرض خطر بیشتری هستند.

جانفشانی سپیدپوشان روزهای خاکستری کرونا، از خودگذشتگی‌های پرستاران، خواندن مجموعه ای از شعرهای ناتمام است چرا که پرستاری از آن دست شغل هایی است که تنها با عشق می توان در آن ماند و ادامه داد اگر چه ورود به این رشته در دانشگاه و پرستاری خواندن مانند دیگر رشته های تحصیلی است و آنچنان تفاوتی ندارد، اما اشتغال به آن و پرستار ماندن تنها به واسطه عشق و علاقه به این حرفه می تواند ادامه پیدا کند.

این روزها مشکلات و کاستی‌ها در بخش پرستاری بسیار است و کمتر کسی از آنها اطلاع دارد پرستاری حرفه‌ای است که بیشترین شاغلان آن را زنان تشکیل می دهند و به لحاظ سختی و سنگینی کار اساساً با شغل‌های دیگر قابل مقایسه نیست بسیاری از مادران پرستار، بشدت گرفتار ناهماهنگی‌های شغلی­‌شان با رسیدگی به فرزندان و همسرشان بخصوص در ایام بحران کرونا هستند.

کادر درمان و پرستاری این روزها با شیوع ویروس کرونا بیش از ظرفیت و توان خود در حال خدمات رسانی هستند و با وجود همه خستگی‌ها، می گویند تا آخر ایستاده‌اند.

با وجودی که بارها و بارها مسوولان به ویژه در استان کردستان از مردم خواسته‌اند که در خانه‌ بمانند و در سطح شهر تردد نکنند اما این روزها میزان ترددهای شهری افزایش یافته و این امر مسوولان، جامعه پرستاری و پزشکی را که بیش از توان خود در مراکز درمانی تلاش می‌کنند، نگران کرده است.

آنها دومین عید خود را هم در بیمارستان و در کنار تخت بیماران سپری می کنند، رحیمی از پرستاران تازه کاری است که همزمان با کرونا کارش را آغاز کرده و کادر رسمی نیست.

سال تحویل را در کنار خانواده نبود و عید را به دیدن پدر و مادرش هم نرفت، از او پرسیدم مگر واکسن نزده؟ اما جواب واضح بود، واکسن تا تاثیر کامل چند ماهی وقت دارد و هنوز نمی توان به آن اطمینان داشت و باید چند ماهی از تزریق فاز اول و دوم آن بگذرد.

از دلتنگی‌هایش که پرسیدم، بغض در گلویش همه جوابی شد که قرار بود بشنوم.

از روزی که با عشق حرفه پرستاری را انتخاب کرد با همه وجودش صبوری را به جان خرید و می دانست روزهایی هست که باید از جانش بگذرد تا جان دیگران به خطر نیفتند.

از دردهای نادیدنی ایام کرونا، روزهایی بود که در بیمارستان عرق خستگی از سرورویشان در آن لباس‌های مخصوص جاری بود و این سوتر بیرون از بیمارستان، گروهی از مردم بدون توجه به توصیه‌های بهداشتی، به دل کرونا می‌زنند و اصلا عین خیالشان نیست که کادر درمان بیشتر ازیک سال است خسته شده و در روزهایی که بیماران امیدی به بهبودی نداشتند، سلامت را به آنان هدیه دادند.

او از مردم عاجزانه می‌خواهد که توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، این خواسته همه آنهایی است که این روزها جز رنج مریض‌داری و پرستاری، نگران بحرانی شدن کرونا در استان هستند.

این روزها همه پزشکان و دیگر کادر درمانی خسته هستند، کاش با استفاده از ماسک، رعایت کمی فاصله از هم، خط کشیدن دور دورهمی‌ها و عمل به توصیه‌های بهداشتی، کمی از بار گران و سنگینی که به دوش دارند، کم کنیم.

۹۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا ویروس در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه شنبه سوم اسفند ۱۴۰۰ در کردستان شناسایی شد.

در حال حاضر ۱۵۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۶۷ نفر به سنندج، ۳۰ نفر به سقز ، پنج نفر به مریوان، پنج نفر به قروه ، ۱۰ نفر به بیجار ، هشت نفر به کامیاران ، هفت نفر به دیواندره و ۲۰ نفر به بانه اختصاص دارد.

۲۳ نفر بیمار مبتلا به کرونا در بخش ویژه (آی سی یو) بستری هستند.

از ابتدای شیوع کرونا در کردستان تاکنون یک هزار و ۱۰۱ بیمار مبتلا به کرونا در استان جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۴۴۲ نفر در سنندج، ۱۸۹ نفر در سقز، ۷۳ نفر در قروه، ۷۰ نفر در کامیاران، ۹۰ نفر در بانه، ۶۳ نفر در دیواندره، ۵۰ نفر در بیجار، ۱۰۳ نفر در مریوان، ۱۸ نفر در دهگلان و سه نفر در سروآباد جان ‌باخته اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
لطفاً بنویسید هدیه مدیریت دولت چون ترددهای غیر بومی را ممنوع نکرد حالا چرا دولت محترم همه جوره میخواهد به کشور و مردم فشار وارد کند جای تامل است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
کاه اگر از خودت نیست، کاهدون که از خودته. حالا دولت و مسئولین بی کفایتند، تو و امثال تو باید وجدان داشته باشید و سفر نرید. والله
انگار یاد گرفتند که زور بالا سرشون باشه، خودتون رعایت کنید
اصلا تحمل حتی نیم ساعت پوشیدن دستکش ساده یکبار مصرف ندارم چگونه هر روز، کار در این لباس های محافظتی را تحمل می کنند!؟
عیدی مسئولین به کادر درمان چی بوده؟ پاداش؟ ممنوعبت سفر؟ محدودیت ها؟ همش مردم مردم
تیتر کاملا اشتباهی است
*** کرونا عیدی دولت تدبیر و امید به کادر درمان ***
دولت همه کاره است چرا سفر ها رو ممنوع نکرد
اصلا همش تقصیر مردمه !
همه چی تقصیر مردمه!
البته در کشورهای دیگه تقصیر ناکارآمدی و بی عرضگی دولتهاشون هست! از جمله آمریکا و انگلیس و ...
بهتره بگیم کرونا عیدی مسئولان بی تدبیر به کادر درمان که بجای مسدود کردن راهها خوشحال از جریمه های یک میلیونی همه جاده ها رو باز گذاشتن
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
تایید
هدیه مسولان
نزدن واکسن عیدی مسوولان به مردم
زورتون به مردم میرسد پس مقصر عدم واکسیناسیون عمومی کیه؟ حتما اونم تقصیر مردمه نمیرند واکسن بخرند
به جای چرت وپرت گفتن واکسن وارد کنید.
یکسال و اندی ، مردم تاوان بی تدبیری دولت بی لیاقت را داره میدن . دولت هم بجای حل معضل کرونا ، فقط به فکر درآمد از طریق جریمه هاست ....
کرونا عیدی مسولین به کادر درمان هم هست.چرا؟
چون با این سرمایه و پولی که هست میشد بهترین واکسن رو تهیه کرد برای مردم.قطعا اگر تصمیم خرید بود میشد خرید.مردم خسته شدن از نشستن توی خونه.چرا همه چیز مقصرش مردمن؟
صحبت یروز و دورز که نیست.والا دوتاماشین خارجی توخونمه و فاصله ام تا خونه پدریم ۳ساعته اما از بهمن ماه ۸۸تا الان فقط یک بار رفتم بهشون سرزدم.توی عید همین الانم تو خونه نشستم و تکون نخوردیم.اما همسایه هامون اکثرا رفتن دیدوبازدید.نتیجه این میشه که ما افسرده میشیم و اونها یامریض میشن یا نمیشن.ولی افسرده شدن قطعیه و همه میدونیم تبعات افسردگی چیه
سنگ پای قزوین میگن گرون شده
باور کنید خیلی از مراجعین به بیمارستان ها در آنجا مبتلا می شوند. بیمه های سلامت و تامین اجتماعی عامل اصلی مراجعه مردم و مبتلا شدن آنها هستند. به ارژانس ها مراجعه کنید همه نوع مریضی آنجا توسط آمبولانس ها آورده می شودو هیچیک از کادر درمان قبل ورود چک نمی کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر