بازدید 5074

سید حسن نصرالله: داعش را آمریکا ایجاد کرد

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد نهاد اطلاعاتی آمریکا برای فروپاشی ملتها و ارتشها گروههای مسلح تکفیری صهیونیستی را مدیریت و حمایت می کند.
کد خبر: ۱۰۴۱۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰ 19 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از شبکه تلویزیونی العالم، دبیر کل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اعیاد شعبانیه و روز ولات بزرگ جانباز عالم حضرت ابوالفضل العباس (ع) گفت: ما در برابر گروه‌های مسلح تکفیری تروریستی قرار داریم که نهاد اطلاعاتی آمریکا برای فروپاشی ملت‌ها و ارتش‌ها آنان را ایجاد کرده است و آنان را مدیریت و حمایت می‌کند.

سید مقاومت گفت: هر روز واقعیت گروه‌های مسلح تروریستی تکفیری و هویت آنانی که از این گروه‌ها حمایت می‌کنند آشکارتر می‌شود، این شواهد غیر از اعترافاتی است که در گذشته به دست آمده است.

وی افزود: امیدواریم مردم لبنان و منطقه هم زمان با گرفتاری‌های روزانه خود، آنچه را که روز گذشته فاش شد و از طریق برادرانمان در صنعاء به رسانه‌ها هم راه یافت با دیده عبرت بنگرند، در این زمینه شاهد زنده وجود دارد که رئیس نهاد اطلاعاتی آمریکا، به یکی از سرکردکان معروف القاعده که در دوران رئیس جمهور سابق یمن، در صنعاء زندانی بود توجه داشت، او با رئیس جمهور یمن تماس برقرار کرد و از او خواست این فرمانده عالی القاعده را آزاد کند. یعنی در شرایطی که از افغانستان تا دیگر مناطق خاورمیانه شعار مبارزه با القاعده را سر می‌دادند، خواستار آزادی این فرمانده شده بود و آن فرمانده نیز آزاد و پس از مدتی به عامل اساسی بسیاری از عملیات القاعده تبدیل می‌شود و آمریکا نیز پس از پایان بهره برداری هایش، او را کُشت.

سید حسن نصرالله همچنین افزود: اسناد جدید نشان می‌دهد آمریکا رهبران داعش را از داخل زندان‌های عراق جذب و سپس آنان را از زندان آزاد کرد.

لبنان در قلب بحرانی واقعی و ملی قرار دارد

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه با بیان اینکه جنگ‌های اسرائیل علیه لبنان بخشی از دلایل بحران اقتصادی و معیشتی امروز لبنان است تاکید کرد لبنان در قلب بحرانی واقعی و ملی قرار دارد.
وی ابعاد این بحران را اقتصادی، اجتماعی، مالی و سیاسی خواند و گفت: کسانی هستند که برای برافروختن شعله جنگ داخلی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به این که اطلاعاتی وجود دارد که ثابت می‌کند طرف‌های خارجی و برخی از طرف‌ها در داخل در پی ایجاد جنگ داخلی در لبنان هستند افزود: ما در داخل برای رفتارمان نیاز به سقف داریم، سخنم درباره راه حل‌ها یا ابزار فشار است، به نظر می‌رسد برخی این سقف را ندارند، خواسته ما این است که چنین سقفی باید بنا شود و ما نیز بدان پایبند خواهیم بود. یعنی در هیچ شرایطی نباید به این سقف رسید، اما آن سقف چیست؟ وقوع جنگ و درگیری داخلی همان سقف مورد نظر است. اما برخی در پی ایجاد جنگ داخلی در لبنانند.

دبیر کل حزب الله لبنان حل مشکلات لبنان را وظیفه همه لبنانی‌ها دانست و افزود: در داخل کسانی هستند که از بحران کشور برای محبوبیتشان بهره برداری می‌کنند. حزب الله با این هدف مسلح نشده است که بتواند دولت تشکیل دهد، یا اوضاع اقتصادی و مالی را سامان دهد و کشور را اصلاح کند. برخی در پی تسویه حساب‌های داخلی در لبنانند و هیچ توجهی به حل مشکلات ندارند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: نظام سیاسی ما از مشکلاتی چند ده ساله رنج می‌برد که حل آن برای یک یا دو سال میسر نیست.

وی گفت: آنانی که از بحران لبنان برای برانگیختن جنگ و تسویه حساب‌های داخلی بهره می‌برند همانانی هستند که حزب الله را مسئول بحران امروز در کشور می‌دانند.

سید مقاومت همچنین افزود: سلاحی که بتواند سبب بروز جنگ داخلی در کشور شود در خانه بسیاری از لبنانی‌ها وجود دارد، هم زمان برخی گروه‌های داخلی و خارجی برای چنین جنگی در لبنان تلاش می‌کنند.

مامور تشکیل کابینه مسئولیتش را بپذیرد

وی همچنین گام اول در حل مشکل لبنان را تشکیل کابینه دانست و در عین حال هشدار داد، مسیر کلی برای حل مشکل مسیری طولانی است.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه تاکید کرد به مامور تشکیل کابینه‌ای متشکل از سیاستمداران عملگرا (نخست وزیر) توصیه می‌کنم مسئولیت کارش را بپذیرد و اجازه ندهد کسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند. اگر کابینه متشکل از افراد متخصص، حمایت گروه‌های سیاسی را نداشته باشد هرگز قادر نخواهد بود کشور را نجات دهد و برای کشور تصمیم گیری کند.

دبیر کل حزب الله گفت: ما هم با تشکیل کابینه‌ای متشکل از افراد متخصص موافقیم، اما باورمان این است چنین کابینه‌ای دوام نخواهد داشت و نخواهد توانست کشور را نجات دهد. بسیاری از مقامات لبنانی از ترس واشنگتن، حاضر نیستند با چین، روسیه و ایران تعامل اقتصادی داشته باشند. بخش اعظمی از مسئولیت حفظ ارزش لیره (واحد پول داخلی لبنان) بر عهده رئیس کل بانک لبنان (بانک مرکزی) است. پیشنهاد تهران درباره خرید فرآورده‌های نفتی از ایران با لیر لبنان همچنان به قوت خود باقی است. آمریکا نیز از لبنان می‌خواهد تا عضوی از محور آمریکایی اسرائیلی باشد.

وی افزود: در چارچوب رایزنی‌ها برای تشکیل کابینه تسهیلاتی ارائه کرده ایم (امتیازاتی داده ایم)، اگر رئیس جمهور و مامور تشکیل کابینه (نخست وزیر) در نشست دوشنبه پیش رو، درباره ساختار کابینه توافق کنند ما نیز موافقتمان را اعلام می‌کنیم. مسئولیت نخست وزیر مأمور تشکیل دولت این است که شرایط را جمع و دولت به وظایفش عمل کند.

سید مقاومت همچنین تصریح کرد: از همه گروه‌های سیاسی می‌خواهیم از توانمندی‌های داخلی و روابط خارجی خود برای حل بحران کشور استفاده کنند. همه کسانی که با بازرگانان یا کشور‌ها ارتباط دارند، باید از این ارتباط برای نجات ملت لبنان از بحران استفاده کنند.

وی تاکید کرد ما به عنوان حزب الله برای تشکیل کابینه یا حل اوضاع اقتصادی، معیشتی، توسعه، مالی، اصلاحات کشور و. در قاموسمان استفاده از سلاح وجود ندارد، وقتی از مبارزه با فساد می‌گوییم مقصود ما مبارزه مسلحانه نیست. وظیفه داریم سقف مطالباتمان را در لبنان بر این هدف متمرکز کنیم که به سمت جنگ داخلی نرویم، در هر حال کشور با بحران سیاسی و معیشتی بزرگ روبروست و در چنین شرایطی وظیفه داریم با مسئولیت ملی و اخلاقی رفتار کنیم.

مسدود کردن خیابان‌ها بحران را عمیق‌تر می‌کند

سید مقاومت در ادامه سخنان خود به مناسبت سالروز ولادت بزرگ جانباز عالم حضرت ابوالفضل العباس (ع) افزود: اعتراض حق لبنانی هاست، اما مسدود کردن خیابان‌ها نه تنها به حل بحران کمک نمی‌کند بلکه بحران را عمیق‌تر خواهد کرد.
وی گفت: آنانی که خیابان‌ها را مسدود می‌کنند در واقع به اقدامات مشکوکی روی می‌آورند که می‌تواند کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار دهد.

دبیر کل حزب الله گفت: هر چند سفارت خانه‌های خارجی بر ارتش لبنان فشار می‌آورند، اما من از ارتش می‌خواهم خیابان‌هایی را که مسدود شده اند باز کند. کشور در معضل تشکیل کابینه، به راه حل قانونی نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار