بازدید 12487

محموله ۳۷۵ هزار دوزی واکسن «کوواکسین» در راه ایران/ مجموع واکسن‌های وارداتی به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز می‌رسد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان می‌گوید: تا کنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه و ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین وارد شده و با رسیدن محموله دوم کواکسین، واردات از هند هم به ۵۰۰ هزار دوز خواهد رسید که مجموعا یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز واکسن می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۱۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 17 March 2021
تابناک اجتماعیتا فردا دومین محموله واکسن هندی کرونا به کشورمان وارد خواهد شد؛ محموله‌ای که حجم واکسن وارداتی کشورمان را به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز خواهد رساند.

به گزارش «تابناک»؛ محموله دوم واکسن «کوواکسین» شامل ۳۷۵ هزار دوز، امروز از هند به مقصد تهران ارسال خواهد شد؛ این خبری است که ساعاتی پیش به نقل از سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان منتشر شد و گامی جدی در مسیر تحقق واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در کشورمان پیش از پایان سال محسوب می‌شود.

این در حالی است که پیش از این، محموله ۱۲۵ هزار دوزی این واکسن تحویل کشورمان شده و با تحویل محموله دوم، سهم واکسن‌های هندی وارد شده به ایران به نیم میلیون دوز خواهد رسید. عددی قابل توجه که احتمالا به زودی رشد چشمگیری خواهد داشت، چون هندی‌ها زیرساخت بسیار خوبی برای تولید واکسن دارند و این مهم را از گذشته با تولید بیش از ۶۰ درصد واکسن‌های مصرفی در جهان ثبات کرده اند.
 
محموله ۳۷۵ هزار دوزی واکسن «کوواکسین» در راه ایران/ مجموع واکسن‌های وارداتی به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز می‌رسد

نکته‌ای که با تامل در خاستگاه کوواکسین نیز به چشم می‌خورد؛ واکسنی که بر پایه روش «ویروس غیرفعال» ـ که به اشتباه، ویروس کشته هم گفته می‌شود ـ و در شرکت «بهارات‌بیوتک» هند ساخته شده و ماحصل همکاری شورای تحقیقات پزشکی هند و موسسه ملی ویروس شناسی این کشور است. یکی از شانزده واکسن تولیدی باهارات که تحقیقات اخیر نشان داده در مقابله با ویروس‌های جهش یافته نیز موثر است.

بدین ترتیب، واردات دومین محموله از این واکسن به کشورمان را می‌توان به فال نیک گرفت و چشم انتظار تداوم آن در آینده بود. تداوم واردات واکسن‌های با کیفیت خارجی که تا عبور واکسن‌های وطنی از فاز‌های آزمایشی و رسیدن به تولید انبوه، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در کشورمان از جمله کادر درمان به کمک آن‌ها صورت خواهد گرفت.

این مسیری که از مدتی پیش و با واردات واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شده و بعد با واردات محموله دو واکسن دیگر تداوم یافته است. مسیری که قرار است تا تولید واکسن‌های ایرانی ادامه پیدا کند و آن گونه که هدف گذاری شده، قرار است در گام نخست به واکسیناسیون بیش از یک میلیون نفر از گروه‌های پرخطر در سال جاری منجر شود.

اما تا کنون چند دوز واکسن به کشورمان وارد شده است؟ این سوالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان در پاسخ به آن به «تابناک» می‌گوید: تا کنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک از روسیه و ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین وارد شده و با رسیدن محموله دوم کواکسین، واردات از هند هم به ۵۰۰ هزار دوز خواهد رسید که مجموعا یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز واکسن می‌شود.

محموله ۳۷۵ هزار دوزی واکسن «کوواکسین» در راه ایران/ مجموع واکسن‌های وارداتی به یک میلیون و ۱۷۰ هزار دوز می‌رسدوی در ادامه می‌افزاید: با این تعداد واکسن، می‌توان ۵۳۵ هزار نفر را کامل واکسینه کرد؛ یعنی تزریق دو دوز واکسن به ۵۳۵ هزار نفر. افزون بر آن، می‌توان به ۱۰۰ هزار نفر دوز اول واکسن را تزریق کرد تا بعد از مدتی آماده دریافت دوز دوم واکسن شوند و واکسیناسیون شان کامل گردد.

جهانپور با تاکید بر این که از میان واکسن‌های وارداتی، تنها واکسن روسی اسپوتنیک است که دوز‌های اول و دومش تفاوت دارند، می‌گوید: واکسن اسپوتنیک در دوز اول و دوم تفاوت‌هایی در تولید دارد که ناشی از بهره بردن از دو نوع متفاوت آدنوویروس در تهیه آن‌ها برای اثرگذاری بالاتر واکسن است و بنابراین، دوز اول واکسن درپوش ابی رنگ دارد و دوز دوم درپوش قرمز. این در حالی است که کوواکسین و سینوفارم این گونه نیستند و دوزهایشان فرقی با هم ندارند.

وی در ادامه در خصوص واردات ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی «سوبرانا ۰۲» می‌گوید: بحث واردات آن واکسن جداست و جزء واکسن‌های وارداتی قرار نمی‌گیرد، چون برای مطالعه بالینی به کشورمان منتقل شده و به زودی فاز سوم آزمایش انسانی آن با مشارکت انستیتو پاستور کشورمان آغاز خواهد شد.
 
هندی ها اگرچه به نظر ورود چندان سریعی به عرصه تولید و توزیع واکسن در جهان نداشتند و از چند کشور جا ماندند، اما اکنون با صادرات واکسن کووید19 به بیش از 71 کشور جهان، بار دیگر در مسیر اثبات توانمندی خود در عرصه تولید واکسن در جهان هستند.
هندی ها اگرچه به نظر ورود چندان سریعی به عرصه تولید و توزیع واکسن در جهان نداشتند و از چند کشور جا ماندند، اما اکنون با صادرات واکسن کووید19 به بیش از 71 کشور جهان، بار دیگر در مسیر اثبات توانمندی خود در عرصه تولید واکسن در جهان هستند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
امیدوارم آن ماشین در گوشه تصویر به این معنا نباشد که واکسن ها در پارکینگ یا فضای باز انبار شده اند چون تا جایی که می دانم واکسن کرونا باید در تمام مراحل تحویل و انتقال در دمای یخچال نگه داری شود.
ورودواکسن درکشورماقطره قطره نیست بلکه ملکول ملکول یااتم اتم وبطورکلی بسیارخنده دارویاگریه آوراست
ﻛﻲ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻴﺸﻪ ﻭاﻛﺴﻴﻨﺎﺳﻴﻮﻥ ﺁﻗﺎﻳﺎﻥ.ﺑﺎ اﻳﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﭼﻬﺎﺭ ﺳﺎﻝ ﻃﻮﻝ ﻣﻴﻜﺸﻪ
لطفا یک امار بدهید چه تعداد از کادر درمان و سالخوردگان و بیماری های خاص به تفکیک شهرهای بزرگ
از آن ۶۷۰ هزار دوز واکسن وارداتی استفاده کردند ؟
چرا همه اخبار و اطلاعاتتان مشکوک و بو دار و غیر قابل باور است ؟
چند نفر رو تا حالا واکسن زدین؟ این واکسنایی که ادعا میکنین وارد شده کجاست؟
این خبر که دادار دودور نداره جمعیت هشتاد و خورده ای میلیونی فقط یک میلیون و صدو هفتاد هزار دپز واکسن
واکسن خریدن ایران مثه میوه خریدن من شده اقا ۲ تا روسی ۴ تا هندی ۳ تا چینی
چیکار دارسد میکنید تمام جهان دارن واکسن میزنن شما تازه دارید بررسی میکنید
خجالت بکشین چرا واکسن استاندارد و شفاف خریداری نمیکنین؟
این همه آمار، فقط نمیدونیم کیا میزنن این واکسن ها رو. همه دنیا به ریز اعلام میکنن روزانه چند نفر از چه گروهی در چه شهری واکسن گرفتن. کشور ما، خدا میدونه چه بلایی سر واکسن ها داره میاد. خوش به حال ناصر خسرو، آقا زاده ها و اعضای فامیل، دوستان کشورهای همسایه ...
شديم موش آزمايشگاهي شرق و غرب
جای تاسف است که کشورماکه اغلب صادرکننده واکسن به بسیاری ازکشورهای دنیابوداکنون بعلت کم لطفی مدیران بخصوص دربخش داروودرمان بهترین نخبگان علمی مایا
بامهاجرت به کشورهای پیشرفته صنعتی میدان راخالی و
یاازکارهای علمی وتحقیقاتی کنارکشیده اندونتیجه آن محتاج شدن
به واکسن های خارجی بااثروعوارض نامشخص است که آنهم
برای ارسالش نازمیکنندتاجائیکه مابخاطرداریم درقرن اخیراین
اولین باراست که داروئی روسی یاکره ای رسماًواردمیشود
شبیه طنز تلخ بود
بعداز این همه مدت یک میلیون ؟!!!!
انشالله تا سال 1405 همه واکسن میزنیم!!!!!!
چرا نمیگی ملت ایران را می خواهید موش آزمایشگاهی آسترازینکا کنید؟
شما که گفتید تاعید دو میلیون واکسن فقط از روسیه وارد میکنیم پس چی شد دیدید بابا...........
دیگه هر کشوری میخواد واکسنش رو تست کنه 200 -300 هزار تا میفرسته ایران بعد از تست با کشورهای دیگه قرارداد میبنده مثل روسیه
شهر فرنگه از همه رنگه چینی هندی روسی کوبایی ایرانی سوئدی
اون همه گفتند واکسن وارد کنید. این همه اخبار از واردات واکسن تازه شده یک میلیون . هر شخص دو دوز لازم داره که میشه ۵۰۰ هزار نفر واکسینه . میدونید که اثر بخشی واکسن هم کمتر از ۶ ماهه؟
دارید بازی میکنید در حالی که مردم بازی بازی میمیرند
صبخ تا شب همتون فقط دارین آمار میدین این همه واکسنی که میگین وارد شده کو؟ به کی تزریق شده؟
میدونین چرا ایران در واکسیناسیون از امارات و ترکیه جا موند؟
چون اجازه آزمایش واکسن چینی روی مردمش رو نداد اون ها هم کشور هایی که اجازه داده بودن رو برای ارسال واکسن در اولویت قرار دادن مثل ترکیه!

میدونین چرا ایران اجازه نداد؟ کامنت های بالا رو بخونید متوجه میشین!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار