بازدید 13734
یک فعال سیاسی در گفت‌وگو با «تابناک»

حضور چهره‌های نظامی در انتخابات منعی ندارد/ اصولگرایان اجماع نکنند، شکست می‌خورند

روز گذشته «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیدا‌هایی با سابقه سیاسی خواهد داشت؟» گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته است.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ 14 March 2021

حضور چهره‌های نظامی در انتخابات منعی ندارد/ اصولگرایان اجماع نکنند، شکست می‌خورند

این روز‌ها، اعلام حضور و کاندیداتوری چند تن از فرماندهان نظامی برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰ محل بحث و نقل محفل جمع‌ها و گعده‌های سیاسی و رسانه‌ای است، به نحوی که تاکنون گزارش‌ها و تحلیل‌های زیادی در این زمینه نگاشته شده و حتی آخرین بار روز گذشته در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان موضوع مورد پرسش قرار گرفت؛ هرچند تاکنون پاسخ‌های متعددی به این گزاره داده شده، باز هم شاهد مطرح شدن آن هستیم.

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیدا‌هایی با سابقه سیاسی خواهد داشت؟» گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته است.

همانطور که انتظار می‌رفت، سخنگوی شورای نگهبان در این خصوص عنوان کرد، «در ادوار مختلف افراد نظامی در انتخابات حضور داشتند و آنچه قانون لحاظ کرده عدم منع ورود این گونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند، قطعا منع شده است. صرف نامزد شدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.» مشکل اینجاست که برخی کاندیداتوری نظامیان با موضوع دخالت آن‌ها در انتخابات را اشتباه گرفته اند.

در همین زمینه، یک تحلیگر مسائل سیاسی که نزدیکی به جریان اصولگرایی دارد، پیرامون چگونگی پیروز شدن جریان اصولگرایی در انتخابات و حضور چهره‌هایی که سابقه نظامی داشته اند در عرصه گفت: اگر اصولگرایان در صورت حضور گزینه اصلاح‌طلبان در انتخابات اجماع نکنند، قطعا شکست می‌خورند.

«حسین کنعانی مقدم» از اعضای جبهه ایستادگی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» درباره ورود چهره‌های نظامی به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: حضور چهره‌های نظامی در بستر انتخابات هیچ منعی ندارد و چه بسا باعث پرشورتر شدن فضای انتخابات می‌شود.

وی درباره کاندیداتوری چهره‌هایی نظیر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در سال ۱۴۰۰، افزود: بدون شک حضور چهره‌هایی چون «محسن رضایی» که سابقه نظامی دارند و در عرصه انتخابات نیز حرف و عمل زیادی برای گفتن دارند در بهتر شدن برگزاری انتخابات تاثیر بسزایی دارد.

عضو جبهه ایستادگی با بیان اینکه حضور چهره‌های نظامی در انتخابات نیازمند مجوز مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: این موضوع ممکن است چالشی ایجاد کند که برخی فکر کنند این مجوز، نوعی تایید باشد که باید برای این چالش فکری کرد که مشکلی ایجاد نشود.

این تحلیگر مسائل سیاسی، با بیان اینکه گروه‌ها و جریانات سیاسی بسیاری از محسن رضایی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کردند خاطرنشان کرد: اصولگرایان برای موفقیت در مقابل رقیب دیرینه خود یعنی اصلاح‌طلبان، چاره‌ای جز اجماع نظر ندارند، در غیر این صورت، انتخابات به دلیل تعدد کاندیدا‌ها به مرحله دوم کشیده می‌شود و اصولگرایان باید در مقابل نتیجه شکست سر خم کنند؛ از این روی، وحدت برای این جریان امری واجب و ضروری است.

کنعانی مقدم تاکید کرد: اگر رقیبی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از سوی اصلاح‌طلبان و سایر جریانات نباشند، اصولگرایان در یک رقابت درون گروهی پیروز میدان خواهند شد.

وی در پایان گفت: اصولگرایان اگر رقیب جدی در انتخابات داشته باشند، در صورت عدم اجماع نظر بدون شک شکست می‌خورند؛ از این روی، این جریان باید با یک استراتژی شاخص و مشخص وارد عرصه انتخابات شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
امام خمینی موارد زیادی را فرمودند که متاسفانه هیچکدام عملی نشد. یکی از موارد اصلی عدم اشتغال روحانیون در پست های دولتی بود که الان شاهدیم در تمام پست های دولتی روحانیون حضور بسیار فعال دارند.
فرض کنید اصولگرایان پیروز شدن چه معجزه ای رخ خواهد داد ایا تاکنون هیچ اصولگرایی مسول دولت نبوده تا زمانی که تصمیمات متنوع درکشور گرفته میشود هیچ کاری پیش نخواهد رفت
آقا اون نظامیتونو بیارید بزارید رو صندلی ریاست جمهوری تمومش کنید دیگه . بازی درست کردید
من که رای نمیدم کلا . بزارید یک نظامی رای بیاره ببینیم چیکار میکنه .
اگه خوب بود که خداروشکر اگر بد بود دیگر زبانتان کوتاه .
انشالله که خیره
یا احمدی یا هیچ احدی
این بابا که خودش مثلا اصولگراست طوری ازاحتمال شکست اصولگرایان حرف میزند انگار واقعا قراراست انتخابات چندجناحی برگزار شود. درحالیکه ایندفعه حتی حق انتخاب میان دو جناح هم وجود ندارد وویک اصولگرا مقام مدیریت تدارکات را برعهده خواهد گرفت وارکان قدرت کاملا یکدست خواهدشد.
از جالبترین نکات انتخابات ریاست جمهوری ایندوره این است که رییس جمهورمشخص شده ولی هنوز کاندیداها مشخص نشده اند.
واقعا این همه شیفتگی برای خدمت جای شک و سئوال هست،چی داره ،شما از روز اول تشنگان قدرت بودید فقط اون روزها مردم نمیدونستند که باید حرف هاتون رو برعکس کنند ...
بس کن تابناک، رای بی رای
میبینیم خیلی ریز عکس اقای محسن رضایی هم گذاشتین که یعنی بازم بگین میخان کاندید شن ؟
تکراری نزارین خب
درود
اصول گراها خوب بین خودشون قرعه بکشند یکی بیشه پشت میز ریاست جمهوری چرا انتخابات اجرا بشه
ما که رای نمی دهیم
البته هرکس نشت پشت میز غرغر نکنه که من آبدارچی هستم
اینکه یک نظامی بیاید و با اقتدار و تدبیر مشکلات کشور راحل و فصل کند معنا ندارد, وضعیت کشور باید همچنان باید فشل و نابسامان بماند.
اگر حضور نظاميان در فعاليت هاي انتخاباتي(سياسي) منعي ندارد پس اين بند قانون اساسي را كه مي گه حضور آنها در فعاليتهاي سياسي ممنوع است را چه كنيم ؟
سياست يك بام و ......هوا كه نميشه !!!!
رای بی رای .
خیالتان راحت . اصول گراها این بار حتی شرکت هم نکنند رای میارن . ازمایشهای موشکی هم متوقف میشه . با کل جهان هم سازش میشه .
سابقه یک بحث است الان نظامی است یک بحث دیگر! کاش مصوب می شد طرف حداقل 2 سال هیچ ارتباطی با ارگان های نظامی نداشته باشد. چگونه مشاور نظامی می تواند کاندید شود
اصولگرایان از کی شکست بخورند؟ همشون که اصولگراند اینا حالا با پسوند یا پیشوند...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل