رفع ایرادات بودجه با طعم اعتراض نمایندگان به گرانی‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی امروز به بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداختند که مردم، هر روز با افزایش قیمت کالا‌های اساسی مواجهند و همین موجب انتقادات فراوان نمایندگان به تغییر مدام نرخ‌ها شده است.
کد خبر: ۱۰۴۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱ 14 March 2021

هادی سامع: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی امروز به بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداختند که مردم، هر روز با افزایش قیمت کالا‌های اساسی مواجهند و همین موجب انتقادات فراوان نمایندگان به تغییر مدام نرخ‌ها شده است.

به گزارش «تابناک»؛ جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس بعد از یک هفته تعطیلی جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برای بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات پارلمان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تشکیل شد؛ نشستی که بیشتر از هر چیزی، متاثر از گرانی‌های فزاینده آن هم در شب‌های منتهی به سال نو بود.

در ابتدای نشست، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس در مورد ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ این توضیح را داد که «میزان ایرادات به لایحه بودجه سال آینده نسبت به سال‌های گذشته تفاوتی نکرده، به طوری که تعداد آن در سال ۹۷، ۱۳ مورد، در سال ۹۸، ۱۹ مورد و در بودجه ۱۴۰۰، ۲۰ مورد بوده است.»

بعد از این توضیحات، مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان شد و جهت تامین نظر شورا برخی از بند‌ها را اصلاح کرد.

به موجب این اصلاحات، وزارت نفت مکلف شد تا مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان مواد اولیه قیر وی. بی (وکیوم باتوم)، نفت خام را ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار دهد. همچنین وزارت نفت موظف شد تا میعانات گازی را با استفاده از ضمانت بانکی به فروش برساند، به طوری که از وصول به موقع منابع حاصل از فروش به شرکت‌های داخلی پتروشیمی اطمینان حاصل شود.

اختصاص اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای تأمین گاز مایع مناطق محروم و تکلیف به بانک‌های دولتی مکلف به بخشودگی جرایم تسهیلاتی کشاورزان تا سقف دو هزار میلیارد ریال و همچنین اختصاص یک میلیون تومان جهت خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزندان متولد ۱۴۰۰ از جمله اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه است.

مجوز مجلس به وزارت نیرو برای نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور از جمله مناطق کمتر توسعه یافته و طرح‌های نیمه تمام تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال، تعیین حداقل عوارض ورودی خودرو‌های سواری به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آن‌ها در سال آینده، افزایش ۱۰ درصدی حق الامتیاز و حق السهم دولت از اپراتور‌های ارائه دهنده خدمات پس از پایان قرارداد فعلی آن‌ها، مجوز به وزارت دفاع برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی راهبردی دفاعی در سال ۱۴۰۰ تا مبلغ دو هزار میلیارد تومان و اجازه به دستگاه‌های اجرایی جهت احداث مجتمع‌های اداری در شهرستان‌ها تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان از دیگر مصوبات اصلاحی مجلس در بودجه است.

همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف شد تا پایان آذرماه ساز و کاری فراهم کند که اصالت کلیه اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی با اولویت دارو‌ها و تجهیزات و ملزومات تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از طریق نسخ الکترونیک با استفاده از سامانه پایش (کنترل) اصالت و رهگیری دارو قابل پایش و نظارت باشد؛ علاوه بر این، سازمان ثبت اسناد مکلف شد با همکاری سازمان امور اراضی نسبت به ثبت اراضی کشاورزی با شرایط تعبیه شده اقدام کند.

تنها در یک مورد مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد که مربوط به اختصاص ۸۹ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی است.

در خلال بررسی ایرادات شورای نگهبان، تعدادی از نمایندگان در قالب تذکراتی از وضعیت بازار و گرانی‌های اخیر انتقاد کردند. در این باره محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: شاهد تصمیمات خاص در جلوگیری از صادرات محصولات کشاورزی به بهانه تنظیم بازار هستیم. این اقدامات به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی صورت گرفته و به جای مدیریت بازار به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. آقای رئیس جمهور باید اختلاف بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بانک مرکزی را در این زمینه مدیریت و مرتفع کند، زیرا این اختلافات مشکل آفرین خواهد بود.

در پاسخ به این تذکر محمدباقر قالیباف رییس مجلس تاکید کرد، «امروز وضع تنظیم بازار، کمبود کالا‌ها و افزایش قیمت‌ها فشار مضاعفی به مردم آورده است.» او گفت که فردا کمیسیون اقتصادی جلسه‌ای را درباره تنظیم بازار برگزار کند و گزارش آن روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه در صحن برای مردم قرائت می‌شود.

مصطفی نخعی نماینده نهبندان نیز خطاب به رئیس جمهور گفت: معیار ارزیابی قیمت‌ها کف بازار است نه آنچه در زیرنویس شبکه‌های تلویزیونی، جلسات و محافل شما گفته می‌شود مردم از وضعیت افسارگسیخته قیمت‌ها به خصوص در آستانه شب عید ناراضی و نگران هستند. بسیاری از اجناس و کالا‌ها در بازار به وفور پیدا می‌شود، اما متأسفانه قیمت‌ها لحظه‌ای در حال افزایش است و این دلیلی جز سوء مدیریت و عدم برخورد جدی با واسطه‌ها ندارد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کالا‌های اساسی باعث شده قشرهای متوسط جامعه به زیر خط فقر سقوط کنند، گرانی‌ها سفره مردم به ویژه طبقات محروم و مستضعف جامعه را روز به روز کوچک و کوچکتر کرده است؛ مبادا برخی آقایان مشغول جلسات انتخاباتی شوند و مردم را در آستانه شب عید فراموش کنند، بدانید کارد سیاسی‌کاری‌ها، دعوا و کشمکش‌های سیاسی و سوء مدیریت‌ها به استخوان ملت رسیده است.

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه نیز گفت: باید رئیس جمهور از صادرات محصولات کشاورزی و آسیب وارد شده به کشاورزان جلوگیری کند. هزاران تن میوه وارد مرز‌ها شده، اما بخشنامه آمده که صادرات میوه محدود شد. از سوی دیگر، اعلام شده که بخشی از این مازاد میوه سیب به تهران ارسال شود، اما میادین میوه و تره بار معرفی نشده است.

بعد از طرح تذکرات نمایندگان، علی نیکزاد نایب رییس مجلس گفت که جلسه بعدی پارلمان سه شنبه (۲۶ اسفند) جهت بررسی ایرادات احتمالی شورای نگهبان به لایحه بودجه تشکیل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
جالبه دولت ناکارامد تر از اینه که چارتا قیمت مرغ و گوشت و میوه و لبنیات رو نمیتونه شب عید کنترل کنه
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
بیچاره نمایندگان نمی دانند هیچ کاره این مملکت هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
جناب دولت کاره ای نیست.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
چرا از همسان سازی بازنشستگان دیگه حرفی نیست. هر چی که خواستید چندین برابر گران کردید آقایان سیر نشدید!
بعله
یادم نرفته نماینده ای که به گرانی خودرو اعتراض داشت رو
هنوز بازداشته یا ختم بخیر شد؟
نمایندگان اعتراض دارن به گرانی؟ قرار بود این مجلس بیاد و ضعف مجلس قبلی رو جبران کنه و دولت رو به سمت و سویی ببره که کشور درست مدیریت بشه! ولی ظاهرا فقط در چند تا شعار و دشمنی با دولت و برجام خلاصه و تمام شد!!!
اقا به خدا خدا مجلسی ها هم میدانند مشکل کجاست
کارگر و بالطبع بازنشسته تامین اجتماعی بدبختترین قشر جامعه هستند سالها در کارگاهها و شرایط سخت آب و هوایی و معادن و انواع و اقسام مواد خطرناک مثل موادی که در صنعت لاستیک سازی استفاده میشه و بعضا کارگرانی که آرزوی بازنشستگی رو به گور میبرند و از عرق جبین آنها هر ماه مقادیری کسر و به سازمان تامین اجتماعی منتقل میشه و اموال آنها میشه حکایت خرج که از کیسه میهمان بود حاتم طایی شدن آسان بود و بدهکار گردن کلفتی مثل دولت میاد چمبره میزنه روی دارایی آنها و حال که بعد از این همه سال قرار است حق به حقدار برسه بایستی از هفت خوان رستم رد شد و شورای نگهبان هم مصداق همان خوان هفتم است
مجلسی ها الان به دنبال انتخابات ریاست جمهوری در سطح کلان و انتخابات شوراها در حوزه خود هستند و دغدغه گرانی و مشکلات مردم را ندارند.کسی دل اش برای مردم غرق در فقر ایران نمیسوزد
رفع ایرادات بودجه با طعم اعتراض نمایندگان به گرانی‌ها:
دولت که ارزشی برای ایرادات با گرانی یا بی گرانی قائل نیست. لجاجت نهاتی ندارد، مردم هم بیشتر متضرر میشوند.
نماینده ها .............خودشون دونه دونه رای به گرانی ها میدهند وتصویب میکنند ........ ......سنگ مردم را به سینه نزنید که یکی از عوامل بدبختی مردم شما ده پانزده درصدی ها هستید ....
مجلس در گرانی ها نقش به سزایی دارد مجلس تمام مایحتاج عمومی را برای انتخابات ریاست جمهوری گروگان گرفته است
خسته نباشند نمایندگان.
قرار به اعتراض صرف باشه پس فرق مردم عادی و نمایندگان مجلس چیه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل