بازدید 5869

طعنه محبی‌نیا به برخی کاندیداهای 1400

کد خبر: ۱۰۴۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 14 March 2021

محبی نیا گفت: کاندیدای 1400 باید رجل سیاسی و سیاستمدار باشد، اصل 115 قانون اساسی حدود کاندیدا را کاملا مشخص کرده است.

جهان بخش محبی نیا در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اصل 115 قانون اساسی محدودیت و قیدی که کاندیدهای ریاست جمهوری باید داشته باشند را مشخص کرده است. آنجا عنوان کرده است رئیس جمهور باید از میان رجل مذهبی و سیاسی انتخاب شود.

وی ادامه داد: دلیل اصلی این قید معطوف به تاریخ سیاسی ایران است. جامعه ایران در طول تاریخ از برخی سیاست مداران، دینداران ساده لوح و نظامیان خیانت های بزرگ و غیر قابل جبرانی دیده است.  پس تاکید کرده است کسی که می خواهد رئیس جمهور باشد باید هم رجل سیاسی و هم مذهبی باشد. ریاست جمهوری دومین جایگاه مهم کشور است و شاید نسبت به دو قوه دیگر برجسته تر هم است.

این استاد دانشگاه گفت: اگر فردی فقط عنوان سیاسی، نظامی، فرهنگی و یا حوزوی داشته باشد، اما در حوزه سیاست عملی یا مذهبی سرآمد نباشد؛ قطعا حق ورود به این عرصه را ندارد. در دنیا رسم بر این است که نظامیان حق ورود به سیاست را ندارند، در ایران هم چنین است؛ پس نمی توانند به سیاسی بودن شهره پیدا کنند یا در این زمینه کسب تجربه داشته باشند.

وی یادآور شد: درست است وقتی یک نظامی از ارتش یا سپاه انصراف می دهد، حق ورود به عرصه سیاسی را پیدا می کند ؛ اما آیا تجربه کافی در این زمینه را دارد؟ این صحبت بدان معنا نیست که کار نظامی فاقد اهمیت است؛ اتفاقا چون ارزش بالایی دارد شخیتی مثل امام خمینی(ره) می خواهند عرصه نظامی از سیاست و سیاسی کاری ها دور بماند.

محبی نیا گفت: وظیفه صیانت از قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است.این شورا با دو قید تفسیر قوانین و انطباق عدم مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی، مسئولیت صیانت از قانون اساسی را عهده دار است. پس اولین نهادی که باید با عدم ورود نیروهایی که ویژگی بارز سیاست و دیانت را ندارند مخالفت کند، شورای نگهبان است.

وی ادامه داد: البته بخشی از وظیفه دفاع و پاسداری از قانون اساسی در سوگند نامه رئیس جمهور و نمایندگان مجلس آمده؛ اما چون در قوانین عادی حوزه دفاعی و اجرایی آن مشخص نشده است؛ دستمان خالی است.

این فعال سیاسی گفت: چون انتخابات 1400 هم با چالش های جدی روبه رو است و هم برای نظام جمهوری اسلامی دارای اهمیت فراوان است؛ ما باید به قانون اساسی نگاهمان را عمیق تر و جدی تر کنیم. کسانی که برای ورود به عرصه رقابت از قانون اساسی عبور می کنند و به محدودیت قانون اساسی توجه نمی کنند، طبیعتا فردا اگر رئیس جمهور هم شوند به قوانین بی اعتنا خواهند بود.

وی خاطر نشان کرد: مسئله بعدی گرایش جامعه جهانی به نیروهای کار کشته است. اگر نگاهی به آمریکا و انتخاب بایدن یا روسیه و انتخاب پوتین و یا انتخاب روئسای جمهور دنیا بیندازیم، می بینیم 95 درصد افراد کسانی هستند که تجربه کافی در حوزه اجرا و سیاست عملی دارند. هرچند که ما قصد کپی برداری از نظام های سیاسی دنیا را نداریم؛ اما بهره گیری از تجارب دیگران امری دینی و بدیهی است.

محبی نیا در پایان گفت: ما در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مشکلاتی داریم که باید به دست افراد دارای صاحب معرفت دینی ، دانشگاهی و نخبگان حل شود. رئیس جمهور آینده برای حل مشکلات به هم افزایی و همبستگی چنین مولفه هایی نیاز دارد. خود این رئیس جمهور هم باید با تعهد به دین اسلام و سابقه سیاسی روشن و موفق بر مشکلات آتی مدیریت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار