بازدید 12378
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به «تابناک»

ملاک بررسی صلاحیت‌ها قانون است، نه ملاحظات انتخاباتی/ تبلیغ زودهنگام کاندیدا‌ها حتما در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود/ منع قانونی برای کاندیداتوری نظامیان نداریم

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از دوستان مجلس و اعلام نظرات پیرامون ایرادات غیررسمی شورای نگهبان تصریح کرد: از دوستان مجلس می‌خواهیم نظرات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می‌کنیم. شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است، اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.
کد خبر: ۱۰۴۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹ 13 March 2021

هنوز درباره بودجه 1400 اعلام نظر رسمی نکردیم/ گلایه کدخدایی از مجلس برای علنی کردن نظرات غیررسمی شورا

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از دوستان مجلس و اعلام نظرات پیرامون ایرادات غیررسمی شورای نگهبان تصریح کرد: از دوستان مجلس می‌خواهیم نظرات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می‌کنیم. شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است، اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی «تابناک»؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه با ارائه گزارشی از بررسی موضوعات مطرح در شورای نگهبان اظهار کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در شورا بررسی کردیم و ایراداتی بر آن وارد شد که برای رفع اصلاحات به مجلس ارسال شد.

شورا هنوز درباره بودجه ۱۴۰۰ اظهارنظر رسمی نکرده

وی افزود: نامه‌های دیوان عدالت اداری نیز بررسی و به دیوان ارسال شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از دوستان مجلس و اعلام نظریات پیرامون ایرادات غیررسمی شورای نگهبان تصریح کرد: از دوستان مجلس می‌خواهیم نظریات غیر رسمی ما را علنی نکنند؛ ما خودمان صلاح بدانیم اعلام نظر می ‌کنیم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان هنوز درباره بودجه سال ۱۴۰۰ اعلام نظر رسمی نکرده است؛ اما در مجموع ۱۵ مورد مغایرت با اصل ۵۲ و ۱۷ مورد مغایرت با اصل ۵۵ داشتیم.

ابهاماتی در بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد که باید رفع شود

وی تاکید کرد: در برخی از بندها نیز ابهاماتی وجود داشت که باید این ابهامات برای ما رفع شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هنوز کار شورای نگهبان درباره بودجه ادامه دارد و ما هنوز نظر رسمی خود را به مجلس اعلام نکردیم.

کدخدایی با بررسی ۶۳ مصوبه در سال ۹۹ در شورای نگهبان اظهار کرد: هیات‌های نظارت‌ ما در سراسر کشور تشکیل شده است و ما برای انتخابات پیش‌بینی‌های لازم را انجام دادیم و تعرفه‌های انتخابات چاپ شده است و نظارت لازم بر روند انتخابات وجود دارد.

بررسی صلاحیت‌ها فقط بر اساس قانون

وی با بیان اینکه شورای نگهبان محدودیتی درباره دریافت ارسال گزارش ندارد افزود: بسیاری از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد مردمی است، اما درباره تبلیغات ما باید به استناد قانون عمل کنیم که قانون در این راستا ضعیف است؛ اما ما در روند بررسی صلاحیت این موضوع را لحاظ می‌کنیم و براساس قانون در جهت مشارکت حداکثری نیز تلاش خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات در بیش از یک روز تصریح کرد: در این باره قانون باید اصلاح شود اما درباره برگزاری جلسات با وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات فعالیت خود را آغاز کردیم و در این راستا صندوق های رای‌گیری ۱۵ درصد افزایش یافته است.

کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای تایید نامزدهای انتخابات خاطرنشان کرد: ما براساس قانون در روند تایید صلاحیت‌ها وارد عمل می‌شویم. از این رو در هر دوره انتخابات تعداد کاندیداها متفاوت بوده است.

حضور چهره‌های نظامی در انتخابات منعی ندارد

وی درباره اینکه منع قانونی برای حضور چهره‌های نظامی در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود ندارد تاکید کرد: صرف نامزد شدن در انتخابات منع قانونی نداشته و در دوره های گذشته نیز این روال وجود داشته است؛ البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی، خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است. 

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه مصلحت اندیشی از سوی شورای نگهبان در روند بررسی صلاحیت‌ها وجود ندارد، گفت: اینکه اصلاح قانون انتخابات به این دوره می‌رسد به دوستان مجلس ارتباط دارد و ما در این باره علی‌رغم دوستان مجلس که از زبان ما اظهارنظر می‌کنند، نظری نداریم.

واکنش به اظهارات حدادعادل درباره ردصلاحیت احمدی‌نژاد

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورا به اظهارات حداد عادل درباره صلاحیت احمدی نژاد گفت: من پاسخ دادم و لازم نیست تکرار کنم. حتی بنده نمی دانم افرادی که ثبت نام می کنند یا خواهند کرد، شورا درباره آنان چه نظری دارد؛ باید منتظر ماند و دید بررسی شورا چیست؛ نظر جمعی شورا ملاک است. نسبت به افراد قانون حکم‌ کرده و ما برای هر دو نوع انتخابات بررسی صلاحیت داریم و در همان دور افراد بررسی صلاحیت می شوند و منوط به رفتار افراد و گزارش هاست و تا زمانی که کسی ثبت نام‌ نکند، نمی توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

کدخدایی با بیان اینکه زمانی که روند ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شود، ما درباره کاندیداها اعلام نظر خواهیم اظهار کرد: ما طبق سیاست‌های کلی انتخابات درباره بررسی صلاحیت‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

ثبت‌نام سران قوا برای انتخابات منعی ندارد

وی با بیان اینکه منعی برای ثبت‌نام سران قوا در انتخابات وجود ندارد، افزود: به جز مجریان و ناظران انتخابات، هیچ منعی برای حضور افراد در انتخابات دیگر وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه ملاک برای شورای نگهبان، قانون و شرع مقدس است، تصریح کرد: درباره بودجه ما هنوز اعلام نظر رسمی نکردیم؛ از این روی، باید منتظر باشیم.

اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری با دست باز عمل می‌کنیم، فقط حرف است

کدخدایی در پاسخ به سوال «تابناک» درباره اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها انتخابات ریاست‌جمهوری با دست باز عمل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ما در بررسی صلاحیت طبق قانون عمل خواهیم کرد و بر این اساس تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: فعالیت‌های تبلیغاتی که افراد قبل از انتخابات انجام می دهند، طبق نقص قانونی است که همواره وجود داشته و متاسفانه هنوز هم وجود دارد و باید رفع شود، اما اگر حضور افراد در عرصه انتخاباتی پیش از ثبت‌نام به منزله تبلیغات باشد قطعا در روند بررسی صلاحیت‌ها این موضوع لحاظ خواهد شد.

در پایان این نشست کدخدایی از نسخه انگلیسی سایت شورای نگهبان رونمایی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۳۳
صندوق ها اضافه میشوند ولی رای دهندگان نه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
همون نظامی ها فقط رای میدهند به مافوق شان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
چاره ای نیست باید رای داده بشه دوست عزیز
هی نگید رای بی رای
در رای ندادن هیچ منفعتی نیست
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
برای نظامیان که اهمیت ندارد!
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
در پاسخ به نظر دوستی که فرموند چاره ای نیست و باید رای داد عرض کنم که رای دادن باعث تغییر نخواهد شد چون رئیس جمهور محترم اختیارات لازم را برای تحقق شعارهایش ندارد خواسته های مردم این است که وضع اقتصادی نرمال شود ارتباط با کشورها برقرار شود و تحریمها برداشته شود دلار کاهش یابید و.. تصمیم گیری در این خصوص در حد اختیارات رئیس جمهور نیست بنابراین بن بست است و رای هم داده شود باز با رئیس جمهوری طرف خواهیم بود که می گوید اختیاری ندارم
اول میزان اختیارات رئیس جمهور باید مشخص شود
وگرنه همین جناب روحانی 4 ماه دیگه روی کاره اختیاری داشت می توانست تغییری ایجاد کند
رئیس جمهور اختیاراتی ندارد هم خاتمی هم احمدی نژاد و هم روحانی به این مساله اذعان داشته اند
تغییراتی باید در قانون اساسی ایجاد شود
رای دادن و ندادن از نظر من باعث تغییر و رسیدن مردم به خواسته هایشان در شرایط فعلی نخواهد شد
موید باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
ناشناس ۱۳:۳۳
همون منفعت رای دادن های قبلی فعلا زخمش خوب نشده!!
فقط یک نظامی میتونه این کشور که اقتصادش صنعتش بهم ور شده را نظم بده نه یک حقوق دان...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
دوست من نصف بیشتر اقتصاد کشور دست نظامی ها هست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
خدا شفات بده
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
مگر مملکت در دست نطامیان نیست !
همه افراد مهم که نطامی بوده اند.
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
شما یک کشور را در طول تاریخ نشان دهید که یک نظامی توانسته رشد و توسعه در انجا ایجاد کند . البته نمونه های موفق کشور گشایی زیاد هست . ولی رشد و توسعه نه
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
راست میگه چون قدرت زیادی دارن نظامی ها و بهونه ای ندارن
20 درصد تعرفه رای بیشتر چاپ نکنید. مردم شرکت نمی کنند. اتلاف پول است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
حداکثر 10 درصد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
کمی دست و دلبازی به خرج دادید. همانند انتخابات مجلس در بهترین شرایط حد اکثر 12 در صد.
درود
صف های انتخابات خلوت هستند هزینه از بیت المال نکنید صندوق اضافه کنید
منی که تو این سالها ...سال به سال از نظر رفاه اجتمایی و زندگی نرمال عقب افتادم
چرا باید رای بدهم
از طلا بودن پشیمان گشته ایم .....مرحمت فرمایید ما را مس کنید
مگر امام نفرمودند نظامیان وارد سیاست نشوند.
مردم بیچاره دنبال سیانور هستن که خودشون رو راحت کنن تا شرمنده زن و بچه نشن!
اونوقت این حضرات کجااان؟؟؟!!!!
سلام..آنهایی که طرف تقاضای اقتصاد شعار تبلیغاتی خود می کنند.الفبایی اقتصاد را بلد نیستند‌کشور به ناکجا آباد‌می برنند.جز فقر و فلاک و تورم سر به فلاک چیری دیگری نیست.اگر راست می گویید حتی یک برنامه طرف عرضه‌اقتصاد ارائه بدهید.بخاطر همین می خواهم کاندید شوم اگدچه می دانم انتخاب نمی شوم ولی برای اینگونه افراد بگویم امروز ما مشکل عرضه تولید داریم نه تقاضا.بنده با ۷۲ رشته فعالیت اقتصاد با برنامه خواهم آمد.من اصلاحات‌ارضی نوع دوم اجرا می کنم‌هنوز ۲۰ درصد زمین قانون اصلاحات ارضی صورت نگرفته است.بنده اصلاحات صنعتی اجرا می کنم و هم اصلاحات معادن نفتی‌.اما اصلاحات بخش خدمات هم بخش سوم من است آدم ها بدون تولید بودجه دولت را می بلعند.نیاز به اصلااحات در بخش است‌.من قبل ورود با ۱۲۰ برنامه می آید و قبل ورود وزیران انتخاب می کنم.چون نمی خواهم کارچاق بیایند.من یک میلیون و چهارصدهزار بهره بردار بدون زمین را زمین دار می کنم.من یارانه را حذف و فرزندان یارانه بگیر را شغل و استخدام در تولید خواهم کرد.انحصارگر و رانت خوار در دولت من حذف می شونند.
عمرا رای بدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقایان شورای نگهبان ملت چه گناهی کردند
نمیشه همین آقای کدخدایی کاندیدا بشه


بعدشم ما بهش رای بدیم



واقعا زحمت های ایشون در شورای نگهبان ستودنیست ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
جدی گفتی یا متلک داری میندازی؟
فرمایشات امام راحل مهم است ایشان گفته اند نظامیان در سیاست دخالت نکنند ولی امروزه همه جا نظامیان فرمان می دهند
عمرا رای بدم
انتخابات خداحافظ
والله رای بی رای ....چرا نمی خواهید بفهمید ؟؟؟!!!!
مگه محسن رضایی قالیباف نظامی نبودن
به جان بچه هام قسم من که همیشه در تمام انتخابات شرکت می کرده ام .... این بار رای نخواهم داد نه خودم و نه خانواده ام ...رای بی رای ...تا جایی هم که بتونم تبلیغ می کنم که اطرافیانم در انتخابات شرکت نکنند
ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺖ ﺳﺎﻟﮕﻲ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺭاﻱ ﮔﻴﺮﻱ ﻫﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﺩاﺷﺘﻢ ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ ﻣﺴﻴﻮﻝ ﺷﻌﺒﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺟﺎﻱ ﺑﺮاﻱ ﻣﻬﺮ ﺯﺩﻥ ﻧﺪاﺷﺖ ﺑﻌﺪﻱ ﻭﻗﺘﻲ ﺩﻳﺪﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺮ ﻣﻘﺒﻮﻟﻴﺖ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺸﻜﻠﻲ ﺣﻞ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺮﺩﻡ اﻓﺰﻭﺩﻩ ﻣﻴﺸﻮﺩ و ﺑﻪ ﻣﺴﻮﻟﻴﻦ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩر اﺿﺎﻓﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺑﻠﻮﻍ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺗﻲ ﺭﺳﻴﺪﻡ. ﻭ ﺗﺮﻙ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﭼﻮﻥ ﺭاﻱ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻴﭻ ﻭﻗﺖ ﺩﺭ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ و ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﺛﻴﺮﻱ ﻧﺪاﺭﺩ
فقط برای سپاه منعی ندارد .چون ارتشی ها هیچوقت کاندیدا نمی شوند .ضمنا واقعا چطور انتظار دارید مردم رای بدهند
اول اینکه رای بی رای، دوم اینکه هیچی باز هم رای بی رای
مگر امام نفرمودند نظامیان اعم از ارتشی و پاسدار نباید در سیاست دخالت کنند؟! چرا همه مسئولان امروز از نظامیان انتخاب می شوند ؟ مگر قالیباف با قانون آشنایی دارد؟ اگر از قالیباف در مورد حقوق امتحان در حد دبیرستان بگیرید مردود خواهد شد. بدبختی ایران اینست که در عرض ۴۰ سال گذشته قانونی ننوشته اند که عمری بیش از دو سال داشته باشد. کمبود قانون غوغا می کند و همه اختلاس‌ها.. از نبود قانون است و آقای قالیباف و تمام نمایندگان ما دنبال جنجال‌های جناحی اند . به همین خاطر مطمئن باشید چهل سال دیگر هم ایران درست بشو نیست
زهی خیال باطل
این بار مردم ایران انتخابات را تحریم کرده اند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل