بازدید 10650

حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن برای لغو آزمون وکالت

این آزمون که از گذشته تا کنون محلی برای ورود علاقه مندان حقوق خوانده به حرفه وکالت بوده، از حساسیت‌های بسیاری برخوردار بوده، اما شاید بتوان گفت حساس‌ترین و پرحاشیه‌ترین سال برگزاری این آزمون مربوط به سال ۹۹ بود.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 09 March 2021

کانون‌های وکلای دادگستری بر اساس ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مکلف هستند، هر ساله آزمونی تحت عنوان جذب کارآموزان وکالت برگزار کنند. این آزمون که از گذشته تا کنون محلی برای ورود علاقه مندان حقوق خوانده به حرفه وکالت بوده از حساسیت‌های بسیاری برخوردار بوده، اما شاید بتوان گفت حساس‌ترین و پرحاشیه‌ترین سال برگزاری این آزمون مربوط به سال ۹۹ بوده است.

به گزارش «تابناک»، در اطلاعیه اولیه سازمان سنجش قرار بود این آزمون در ۲۸ آذر سال جاری برگزار شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط خاص حاکم بر کشور و همراه شدن زمان این آزمون با یکی از موج‌های افزایش همه گیری این بیماری و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حدود بیست روز قبل از گزاری آزمون لغو آن اعلام و طبق اعلامیه رسمی سازمان سنجش تاریخ ۲۲ اسفند ماه برای برگزاری آن تعیین شد. البته از زمان لغو آزمون کانون‌های وکلا تا زمان حال آزمون‌های متعددی همچون آزمون استخدامی کشور، آزمون دوره‌های دکترا و آزمون دوره تشریحی ورود به قضاوت برگزار شده است.

امروز صبح علی رغم اینکه فرایند توزیع کارت ورود به جلسه این آزمون در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده بود در خبری شوکه کننده اعلام شد که با وجود برگزاری آزمون‌های متنوع و متعدد دیگری این آزمون برگزار نخواهد شد و زمان دیگری برای آن مشخص خواهد شد. فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش درباره علت تعویق این آزمون گفت: با توجه به اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها در بیشتر استان ها، آزمون مذکور در تاریخ ۲۲ اسفندماه برگزار نمی‌شود. این اظهارات در حالی منتشر شد که علی رغم اصرار برخی از داوطلبان برای تعویق آزمون به جهت شرایط کرونایی حاکم بر کشور از سوی مقامات رسمی اعلام شد که برای برگزاری این آزمون تمامی تمهیدات در نظر گرفته شده و آزمون در موعد مقرر برگزار خواهد شد.
 
برگزاری آزمون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعلی مشکل ساز خواهد بود 

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره این رخداد و علت لغو آزمون اظهار داشت: آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران در سال ۹۹ که قرار بود روز جمعه ۲۲ اسفند ماه برگزار شود، با اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر محدودیت تعداد حوزه‌های امتحانی این آزمون، تمرکز آزمون در مراکز استان‌ها و تراکم داوطلبان در هر حوزه، آزمون مذکور در تاریخ ۲۲ اسفندماه برگزار نمی‌شود.

جهانپور تاکید کرد: حسب اطلاع در این آزمون، بیش از ۸۱ هزار و ۵۰۸ داوطلب در ۳۱ حوزه امتحانی متمرکز در مراکز استان‌ها باید شرکت کنند که مطابق نظر کارشناسی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در سطح ارزیابی ریسک فعلی همه گیری کرونا در اغلب استان‌ها این تردد و تراکم در حوزه‌های امتحانی در استان‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تناسبی ندارد و مشکل ساز خواهد بود لذا موضوع به سازمان سنجش کشور اعلام شده و آزمون مذکور به تعویق خواهد افتاد. این موضوع تابع شرایط خاص هر آزمون بوده، از این آزمون‌های احتمالی دیگری که ممکن است در روز‌های آتی در پیش باشد لزوما ارتباطی به آزمون وکالت نداشته و حسب مورد بر اساس شرایط، ابعاد و نحوه برگزاری، قابل برگزاری خواهند بود.

آزمون وکالت ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ برگزار می‌شود

در ادامه واکنش‌ها سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد این سازمان بر اساس مصوبه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و دستورالعمل‌های اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آماده برگزاری این آزمون در روز جمعه ۲۲ اسفند ماه بود که در روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه با اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌های بیشتر در اکثر استان‌ها و ضرورت تغییر شرایط برگزاری آزمون از قبیل اضافه کردن شهر‌ها و حوزه‌های امتحانی جدید، سازمان سنجش آموزش کشور به لحاظ رعایت اصول فنی و اجرایی جهت تامین الزامات وزارت بهداشت و امکان نداشتن اعمال آن‌ها در این بازه زمانی محدود، چاره‌ای جز تعویق آزمون نداشت. در ادامه این اطلاعیه آمده است: مسئولان و همکاران اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران هیچ تقصیری نداشته و نهایت تلاش و رایزنی خود را انجام دادند تا این آزمون سر موعد مقرر برگزار شود. سازمان سنجش آموزش کشور ضمن عذرخواهی از متقاضیان، اعلام کرد که این آزمون به جای ۲۲ اسفندماه ۹۹ در روز جمعه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

در قبال جسم و روح جوانان مسئول هستیم

اما بر اساس پیگیری‌ها، مشخص شد هیچ یک از مسئولان اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از این ماجرا اصلا خبر نداشته و حتی آن‌ها هم مانند داوطلبان این آزمون از این تصمیم ناگهانی شوکه شده و به دنبال جوابی برای پاسخ به سوالات مهم داوطلبان هستند. در نخستین واکنش رسمی به اظهارات مقامات سازمان سنجش و وزارت بهداشت دکتر جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در اظهار نظری ـ که بیشتر بیانگر اعلام عدم تقصیر در این ماجرا بود تا تعیین تکلیف داوطلبان ـ در صفحه رسمی این اتحادیه در اینستاگرام گفت: این اتحادیه هر ساله طبق قانون اخذ کیفیت پروانه وکالت مکلف است، یک بار آزمون را برگزار کند و این آزمون باید گرفته شود و آزمون نباید به تعویق بیفتد، چون سازمان سنجش مجری است و تمام مسائل اجرایی با آن سازمان است، سوالات آماده است و کارت‌ها چاپ شدند و جمعه آزمون برگزار می‌شود و نهایتا هدف ما برگزاری آزمون است. از یک طرف دی ماه آزمون استخدامی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر و در جمعه هفته پیش آزمون دکترا با ۱۸۰ هزار نفر را برگزار نمود؛ حالا چرا درمورد آزمون وکالت این کار را انجام می‌دهند؟ ما در قبال جسم و روح جوانان مسئولیم، ولی حقیقت قضیه این است برگزاری آزمون یک امر ضروری است.»

حاشیه‌های پر رنگ‌تر از متن

سال ۱۳۹۹ یکی از پرتلاطم‌ترین سال‌های برای جامعه وکالت کشور بود، به گونه‌ای که در این سال، شاهد تقابل این نهاد با نهاد‌های بیرونی به اشکال مختلف بودیم. ایجاد معاونت نظارت بر وکلا، تهیه پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلا توسط قوه قضاییه و همچنین تصویب طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که بر اساس آن وکالت در زمره کسب‌وکار‌ها محسوب شده و دچار تغییر و تحولاتی خواهد شد، برخی اقداماتی بوده که هر یک به نوعی موجب تحدید استقلال این کانون‌ها شده است.
 
وقتی هفته گذشته مسئولان اسکودا و کانون وکلای دادگستری مرکز بر عدم شمول طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ بر کانون‌های وکلا و عدم اجرای این قانون و حتی شکایت از آن را مطرح کردند، شاید تصور نمی‌شد که دود اختلافات و تقابل‌های این چنینی قرار است در چشم حدود ۸۰۰۰۰ شرکت کننده این آزمون برود و لذا در همین ارتباط، برخی از فعالان صنفی جامعه وکالت معتقدند تعویق ناگهانی این آزمون هم باید در ادامه حاشیه ‌های سال جاری برای این نهاد ارزیابی کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲
نباید دکتر مالکی رییس کانون وکلای مرکز مانند رییس سابق و ردصلاحیت شده کانون وکلای مرکز از موضع بالا و طلبکارانه به نهادهای مسئول و قوه قضاییه برخورد نماید زیرا دودش به چشم وکلا خواهد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی تبدیل شده به مرکزی مملو از وکلای کانون که علیه قوه قضاییه وارد عمل میشوند
مگه مملکت بازیچه دست کانون وکلا و نظام پزشکی و امثال اینها است که هر کاری دلشان بخواهد بکنند؟
واقعا متاسفم که کرونا بهانه ای شده برای . . .
واقعا از دروغ خسته شدیم ...
مگر از 15 اسفند تا 22 اسفند چه تغییری در وضعیت کرونا حاصل شده ؟
مگر از یک هفته قبل نمیشد افزایش تعداد حوزه های برگزاری آزمون رو به سازمان سنجش ابلاع کرد . . .
چرا روز سه شنبه صبح حوزه ها تعدادشون کافیه و کارت ورود به جلسه میاد روی سایت سازمان سنجش اما ظهر . . .
لطفا برای شخصیت مردم ارزش قائل باشید
امروز توی این کشور به شعور بیشکاز 80 هزار نفر توهین شد
واقعا گریه داره وضعیت مدیریت این کشور
واقعا متاسفم که کرونا بهانه ای شده برای . . .
واقعا از دروغ خسته شدیم ...
مگر از 15 اسفند تا 22 اسفند چه تغییری در وضعیت کرونا حاصل شده ؟
مگر از یک هفته قبل نمیشد افزایش تعداد حوزه های برگزاری آزمون رو به سازمان سنجش ابلاع کرد . . .
چرا روز سه شنبه صبح حوزه ها تعدادشون کافیه و کارت ورود به جلسه میاد روی سایت سازمان سنجش اما ظهر . . .
لطفا برای شخصیت مردم ارزش قائل باشید
امروز توی این کشور به شعور بیشکاز 80 هزار نفر توهین شد
واقعا گریه داره وضعیت مدیریت این کشور
متاسفانه کانونهایی مثل کانون وکلا و کانون کارشناسان رسمی محلی برای ایجاد شغل برای بازنشستگان و ذی نفوذان و افرادی شده که با طرح مسائل استقلال و یا اشباع شدن بازار کار نمی گذارند افراد جوان و با استعداد جذب کار شده و با شکستن انحصار قیمتهای نجومی وکالت و کارشناسی شکسته شود و همگی به راحتی به وکیل دسترسی داشته باشند تا این همه پرونده بدون مشورت ارزان قیمت در ابتدای کارهای حقوقی تشکیل و دادگستری ها مملو از پرونده نشود انشااله در این خصوص با تفسیر قانون اصل 44 و تسری آن به قانون جذب وکلا توسط مجلس شورای اسلامی این انحصار پایان یابد و امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع مناقشه دار با درایت مسئولان و مجلس با اتمام انحصار کانون وکلا و نه اتمام استقلال که این امر به هیچ وجه نافی استقلال این کانون نیست پایان پذیرد .
خخخخخخ. بازی درآوردن کانون وکلا در دهن کجی به مجلس و مصوبات اخیر در کسب و کار اعلام کردن و مبارزه با انحصار کانون وکلا
خخخخخخ. بازی درآوردن کانون وکلا در دهن کجی به مجلس و مصوبات اخیر در کسب و کار اعلام کردن و مبارزه با انحصار کانون وکلا
جالبه که هزاران نفر التماس کردن که آزمون دکترا به تعویق بیفته ولی ستاد کرونا 15 اسفند کنکور دکترا رو برگزار کرد. اما ظرف یک هفته به این نتیجه رسیدن که برگزاری آزمون وکلا باید به تعویق بیفته. انتظار دارن به همه حرفها هم اعتماد کنیم. بی اعتمادی رو با این نوع تصمیمات خود مسئولین ایجاد می کنن.
قند توي دل مافياي انحصار وكالت آب ميشه!!!!
باسلام و احترام
ان شاالله با تصميم شوراي محترم نگهبان مبني بر اعلام كسب وكار بودن شغل وكالت ، اين اخرين ازمون جذب وكيل و رهايي دانش آموختگان حقوق از هزارتوي جذب وكيل باشه . به اميد خدا
يه مردونگي كنيد يك فكري هم درمورد مافياي انحصار پزشكي كنيد كه به مراتب از انحصاروكالت بدتره!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار