بازدید 27308
۵
بسته ویدیویی «تابناک»

تسویه حساب خونین صدام حسین در حزب بعث / نطق مصدق در شورای امنیت سازمان ملل / پروپاگاندای شوروی برای غائله آذربایجان / سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا / اشغال چکسلواکی در آغاز جنگ جهانی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۹۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ 08 March 2021

تسویه حساب خونین صدام حسین در حزب بعث / نطق مصدق در شورای امنیت سازمان ملل / پروپاگاندای شوروی برای غائله آذربایجان / سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا / اشغال چکسلواکی در آغاز جنگ جهانی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


نطق مصدق در شورای امنیت سازمان ملل

در جریان ملی شدن صنعت نفت، انگلیس پرونده نفتی ایران را به شورای امنیت سازمان ملل نیز کشاند. در شورای امنیت، محمد مصدق، سخنرانی تاریخی کرد که بخش منتشر شده از این سخنرانی را در «تابناک» می بینید.

 


اشغال چکسلواکی در آغاز جنگ جهانی

در سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم بدون حضور یا نماینده‌ای از چکسلواکی؛ آلمان، ایتالیا، فرانسه و انگلستان با بخشیدن چکسلواکی به آلمان سعی در راضی کردن هیتلر و اجتناب از جنگ داشتند. چکسلواکی بعد از فورپاشی امپراتوری اتریش-مجارستان مستقل شده بود و با خیانت فرانسه و انگلستان که قوی‌ترین متحدان آن بودند چاره دیگری جز تسلیم شدن در برابر آلمان نداشت. در پانزدهم مارچ ۱۹۳۹ هیتلر امیل هاکا رئیس‌جمهور چکسلواکی را به برلین فرا خواند و خبر حمله آلمان را به او داد و تهدید کرد که با نیروی هوایی پراگ را بمب‌باران خواهد کرد و از او خواست، به ارتش چکسلواکی دستور تسلیم شدن بدهد. هاکا که در این جلسه سکته قلبی کرده بود با توان تیم پزشکی بیدار نگه داشته می‌شد و نهایتا چکسلواکی را تسلیم کرد.

 


تسویه حساب خونین صدام حسین در حزب بعث

صدام حسین در سال ۱۹۷۹ اعضای ارشد حزب بعث عراق را فرامی‌خواند و در جلسه‌ای اعلام می‌کند که توطئه‌ای علیه خود کشف کرده است و قصد دارد با آن مبارزه کند. رهبر این توطئه مشهدی نام دارد و در برابر اعضای حاضر شروع به خواندن نام همدستان خود می‌کند. نیرو‌های امنیتی عراق که رهبری آن‌ها را برادرخوانده صدام به عهده داشت، تمام آن‌ها را از جلسه خارج کرده و نهایتا از بین ۶۶ متهم یک سوم آن‌ها اعدام می‌شوند. بسیاری باور دارند، این لحظه‌ای است که عراق به یک دیکتاتوری واقعی تبدیل می‌شود و سلطه صدام بر عراق تکمیل می‌شود. در این ویدیو تصاویر این جلسه را که در آن صدام در کمال آرامش هر گونه مخالفت سیاسی را کامل سرکوب می‌کند، می‌بینید.

 


پروپاگاندای شوروی برای غائله آذربایجان

غائله آذربایجان که در منابع غربی بحران ایران در سال ۱۹۴۶ خوانده می‌شود، اشاره به وقایعی دارد که در خلال سال‌های ۱۳۲۶–۱۳۲۵ در ایران دارد که منجر به تشکیل حکومت خلق آذربایجان و جمهوری مهاباد در استان آذربایجان و شهرستان زنجان شد. در پایان جنگ جهانی دوم قرار بود که پس از تسلیم آلمان اشغال ایران توسط روسیه و انگلیس پایان پذیرد ولی در عمل شوروی ارتش سرخ را از شمال ایران خارج نکرد و دست به تشکیل حکومت خلق آذربایجان و جمهوری مهاباد زد. قوام السلطنه نخست وزیر وقت ایران به کمک آمریکایی‌ها عملاً دست به فریب کرملین زد و با پیش کشیدن امتیاز نفت شمال که به قرارداد قوام-سادچیکف معروف بود و همچنین همزمانی با فشار و تهدید آمریکا، شوروی از خاک ایران عقب نشست و هر دو حکومت به سرعت سقوط کردند. قوام به روس ها وعده امتیاز نفت شمال ایران را داده بود؛ اما با توجه به اینکه مجلس حاضر به تصویب قانونی در زمان اشغال نبود، از روسیه خواست آذربایجان را تخلیه کنند تا مجلس ملی این توافق را تصویب کند. بعد از خروج نیروهای شوروی از ایران، قوام از نخست وزیری استعفا نمود و روس ها را از تمامی قول هایی که به ایشان داده بود بی نصیب گذاشت. این ویدیو تصاویر پروپاگاندای شوروی پس از اشغال و تلاش برای تجزیه ایران از طریق تشکیل حکومت دست نشانده در آذربایجان است.

 


سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا

همه از شرارت‌های موسولینی در جنگ جهانی دوم خبر دارند؛ اما حقیقت کمتر گفته شده این است که او به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تسلط داشته و در یک فیلم خبری از فاکس در سال ۱۹۲۹ موسولینی به عنوان اولین شخصیت خارجی که فیلم مصوتی از او گرفته شده است، حرف می‌زند و دوستی خود با میلیون‌ها شهروند آمریکایی را اعلام می‌کند. جدای از طعنه تاریخی این اعلام دوستی که با آغاز جنگ جهانی دوم به لطیفه‌ای تلخ شبیه است، نکته جالب این سخنرانی استفاده موسولینی از عبارت Make America great (به شکوه رساندن آمریکا) است که بعد‌ها با اضافه کردن واژه "دوباره" Make America great again شعار کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده شد. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵
اگر خودمحتاری آذربایجان باقی مانده بود الان کی از مناطق پیشرفته در آسیا بود. خدا لعنت کنه قوام و رژیم پهلوی را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
تو بر چه اساسی در این قسمت نوشتی"الان کی از مناطق پیشرفته در آسیا بود"؟بر چه اساسی؟نکته بعد اینکه آذربایجان به آب های آزاد متصله؟کدوم یک از مناطق خارج از ایران و اطراف و نزدیک آذربایجان یکی از مناطق پیشرفته در آسیاست؟اصلا بر روی زمین چند کشور پیشرفته وجود دارند که به آب های آزاد متصل نیستن؟خجالت نمی کشی اونطور در این قسمت نظر دادی؟
مرسي قوام كه به خاطر وطن استعفا داد
قابل توجه مسولين كه بزرگترين اشتباه هم بكنند حاضر به استعفا نيستند
روسیه ورژن تغییر یافته شوروی سابق است در مرام انها وفای به عهد وجود ندارد همیشه در موقع از پشت خنجر میزنند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر