بازدید 6727
۱
ابوالقاسم رئوفیان:

بداخلاقی سیاسی ریشه در خودشیفتگی افراد دارد

فعال سیاسی اصولگرا بی‌توجهی به اخلاق سیاسی و الزامات رقابت‌های انتخاباتی را نشئت گرفته از روحیه خودشیفتگی و خودبزرگ‌بینی افراد دانست و گفت: این روحیه دقیقاً در نقطه مقابل مشی ولایی و انقلابی است که رهبر معظم انقلاب با تأکید بر توسعه و گسترش ادب و اخلاق اسلامی ترسیم کردند؛ توصیه‌ای که دلالت بر اصالت سیاست توأم با معنویت در الگوی مردمسالاری دینی دارد.
کد خبر: ۱۰۳۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ 07 March 2021

بداخلاقی سیاسی ریشه در خودشیفتگی افراد دارد

به گزارش تابناک، ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با ایکنا درباره چرایی روند صعودی بداخلاقی‌های سیاسی میان مسئولان و جریان‌های سیاسی کشور گفت: عدم رعایت الزامات رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی، در حالی که چند ماهی بیشتر به برگزاری انتخابات باقی نمانده، کاملاً مشهود است که نشئت گرفته از خودشیفتگی و خودبزرگ‌بینی‌هایی است که در درجه اول به وسوسه‌های نفس اماره برمی‌گردد.

وی افزود: این روحیه خودشیفتگی است که ما را در مسیر انحراف از مشی ولایی و انقلابی واقعی قرار می‌دهد. خط مشی‌ای که رهبر معظم انقلاب درباره گسترش ادب و اخلاق اسلامی ترسیم کردند کاملاً شفاف و مبتنی بر اصالت سیاست توأم با معنویت است که رعایت اخلاق، حفظ حیثیت و آبروی دیگران و ممنوعیت تخریب رقبا به قیمت رأی‌آوری خود، از جمله مصادیق آن است.

رعایت اخلاق انتخاباتی؛ ملاک ولایی بودن

رئوفیان اظهار کرد: اگر شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی برنامه و هنری برای اداره امور کشور دارند باید آن را برای جامعه تبیین کنند و توجه مردم را به توانمندی‌های خود جلب کنند. در حالی که متأسفانه بیشتر شاهد تخریب و تضعیف دیگران و بازی کردن با حیثیت رقبا برای کسب قدرت هستیم و قطعاً بر مبنای نگاه دینی این نوع کسب قدرت به جلب الطاف الهی منجر نمی‌شود زیرا خودخواهی جایگزین خداخواهی شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اگر کسی از ولایت دم می‌زند و خود را تابع منویات رهبری معرفی می‌کند نمی‌تواند خلاف این توصیه‌ها عمل کرده و اخلاق را در رقابت‌های سیاسی زیر پا بگذارد. اتفاقاً مردم، به ویژه در این دوره از انتخابات، هوشمندانه با این رفتارها برخورد می‌کنند. این رفتارهای غیراخلاقی نخ‌نما شده و مردم کسانی را که حرف و عمل آنها با هم همخوانی ندارد قابل اعتماد نمی‌دانند.

وی ابراز کرد: این افراد هدف از رقابت را کسب قدرت به هر وسیله می‌دانند و در اینجا خدمت اصالت ندارد و خود قدرت مطلوبیت دارد. در حالی که قرآن، کلام و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بر مذمت کسب قدرت بما هو قدرت تأکید کرده‌اند. امروز باید به گونه‌ای عمل کرد که کسانی که داعیه مسئولیت‌پذیری دارند و بعد از آن به گونه دیگری عمل می‌کنند بیش از این موجبات بدبینی مردم به نظام را فراهم نکنند.

مردم از نامزدها برنامه مطالبه کنند

رئوفیان درباره اینکه عده‌ای جلب مشارکت مردم و ایجاد شور انتخاباتی را منوط به وجود سطحی از حاشیه‌سازی و رفتارهای هیجانی و بعضاً غیراخلاقی از سوی نامزدها می‌دانند، گفت: اینکه با روشی در عرصه رقابت‌های انتخاباتی شور و نشاط در مردم ایجاد کرد که مشارکت مردم را تقویت کند تفاوت زیادی با جلب مشارکت مردم از طریق هیجانات کاذب و فضای غبارآلود دارد. کسانی که به دنبال این هستند تا با رفتارهای غیراخلاقی رأی مردم را به سمت خود جلب کنند، در فضای سالم رقابتی مزیتی برای عرضه ندارند و لذا می‌خواهند با شلوغ کردن فضا و گل آلود کردن آب رقابت‌های سیاسی از آن ماهی خود را بگیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: چنین رقابتی هیچ نسبتی با فرهنگ ایرانی اسلامی مردم، الگوی مردمسالاری دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی ندارد. مردم باید از نامزدهای انتخاباتی مطالبه برنامه کنند و نگذارند که نامزدها به سمت تخریب همدیگر حرکت کنند و قطعاً مردم تفاوت بین نامزد برنامه‌محور و نامزد وعده‌محور، که اغلب این وعده‌ها هم سر خرمن است، را به خوبی تشخیص می‌دهند.

آسیب خلأ تداوم نظارت‌ بر صلاحیت‌های اخلاقی

رئوفیان درباره اهمیت توجه نهادهای نظارتی به رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزدها پس از مرحله تأیِید صلاحیت‌ و حتی در دوران ریاست جمهوری یا نمایندگی مجلس گفت: به اعتقاد من این ایراد به قانون وارد است. نباید پس از تأیید صلاحیت یا انتخاب رئیس جمهور یا نماینده مجلس، نسبت به تداوم یا عدم تداوم صلاحیت‌های اخلاقی در دوره چهارساله یا هشت ساله افراد نوعی سکوت یا عدم حساسیت وجود داشته باشد و نهادهای نظارتی باید سازوکار لازم را برای بررسی تداوم صلاحیت افراد بررسی کنند.

وی با بیان اینکه مردم به وعده‌ها و شعارها رأی می‌دهند نه چهره و تیپ نامزدها، گفت: اگر فردی خلاف وعده‌هایش عمل کرد و آز آنها عدول کرد بالاخره باید با مجازات و تنبیهی مواجه شود تا افراد احساس نکنند پس از تأیید صلاحیت یا رسیدن به منصب ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و نمایندگی شوراها نظارت خاصی متوجه رفتارها و گفتارهای آنان نیست و از این طریق هزینه بی‌توجهی به وعده‌ها و شعارها بالا رفته و نامزدها هم دیگر به راحتی هر وعده و قولی به مردم نمی‌دهند.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در پایان اظهار کرد: در واقع جدیت نهادهای نظارتی در رصد رفتار و گفتار نامزدها در این دوران سبب کاهش چشمگیر بداخلاقی‌های سیاسی در دوران انتخابات می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
التَّکَبُرُ علی المتکبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَیْنِهِ. تکبر در برابر شخص متکبر عین تواضع است. نهج البلاغه / حکمت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل