بازدید 13242
بسته ویدیویی «تابناک»

انفجار بمب در نماز جمعه تهران هنگام خطبه‌ رهبری / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا / تصاویر کمیاب اولین پرواز برادران رایت

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷ 05 March 2021

انفجار بمب در نماز جمعه تهران هنگام خطبه‌ رهبری / چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران / کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا / تصاویر کمیاب اولین پرواز برادران رایت

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


انفجار بمب در نماز جمعه تهران هنگام خطبه‌ رهبری

منافقین در ۲۴ اسفند ۱۳۶۳ در شرایطی که آیت الله خامنه‌ای در مقام ریاست جمهوری خطیب نماز جمعه تهران بودند، در صفوف نماز جمعه در دانشگاه تهران بمب‌گذاری کردند که به شهادت چند تن منجر شد؛ اما با ایستادگی مردم، مراسم نماز جمعه ادامه یافت. این لحظات و همچنین بیانات امام خمینی درباره واکنش آیت‌الله خامنه‌ای و نمازگزاران به این حادثه تروریستی را در تابناک می‌بینید.

 


چهارده هفته پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران

سفارت آمریکا در تهران در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ توسط گروهی از دانشجویان نزدیک به جریان‌هایی که اکنون عمدتاً به عنوان اصلاح طلب شناخته می‌شوند، تصرف شد. این اتفاق منجر افزایش بحران در روابط ایران و آمریکا شد که از زمان همراهی آمریکا با شاه رو به وخامت نهاده بود. تصاویری که در ادامه می‌بینید، در ۲۷ بهمن ۱۳۵۸ یعنی چهارده هفته پس از تسخیر سفارت آمریکا ثبت شده است. این تصاویر را که شرایط آن مقطع را تا حدودی به تصویر می‌کشد، در تابناک می‌بینید.

 


کشتار بی‌رحمانه صبرا و شتیلا

از حدود ساعت ۶ بعدازظهر ۱۶ سپتامبر تا ساعت ۸ صبح ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ گروه نظامی الشباب وابسته به حزب فالانژ لبنان عملا زیر چشم متحدان اسرائیلی خود بین ۷۶۲ تا ۳۵۰۰ غیرنظامی را در اردوگاه پناهندگان شتیلا در محله صبرا کشتند. گروه الشباب توسط ایلی حبیقه تشکیل شده بود، یک شخصیت برجسته حزب فالانژ که رئیس اطلاعاتی نیرو‌های لبنان و افسر رابط موساد نیز بود؛ هرچند باور می‌رود، حبیقه از سر کینه شخصی به خاطر کشته شدن نامزد و خانواده‌اش توسط شبه نظامیان فلسطینی در کشتار دومار (که به نوبه خود انتقام کشتار کارانتینا بود) دستور این کشتار را داده باشد، با این حال انگیزه این کشتار را انتقام ترور بشیر جمیل رئیس‌جمهور وقت لبنان از حزب فالانژ (معروف به کتائب) ـ که گمان می‌رفت توسط شبه نظامیان فلسطینی انجام شده باشد ـ عنوان کردند. از آنجا که این کشتار در محدوده تحت کنترل نیرو‌های دفاعی اسرائیل انجام شده بود، کمیته تحقیقاتی کاهان ـ که به دستور دولت اسرائیل برای بررسی این واقعه تشکیل شد ـ نیرو‌های دفاعی محلی را به دلیل سهل‌انگاری و دست کم گرفتن واکنش فالانژ‌های مارونی لبنان به ترور بشیر جمیل مقصر اعلام کرد. در این ویدیو تصاویری از کشته شدگان این کشتار ناجوانمردانه، اعتراض یاسر عرفات و مراسم خاکسپاری بشیر جمیل را ببینید. (اخطار: این ویدیو حاوی صحنه‌هایی دلخراشی است که مناسب بینندگان حساس نیست)

 


زلزله ۱۹۲۳ که توکیو را با خاک یکسان کرد

ژاپنی‌ها به واسطه زندگی در یک کشور پر از آتشفشان و آشنا به زمین لرزه و سونامی از دیرباز با فاجعه این بلایای طبیعی آشنا هستند. توکیو پایتخت این کشور بار‌ها ویران شده است و این ملت صبور و کوشا هر بار آن را از نو ساخته‌اند. در زمین‌لرزه بزرگ کانتو که با قدرت ۷.۹ ریشتر در ساعت ۱۱:۵۸ دقیقه یک سپتامبر ۱۹۲۳ رخ داد، تکان‌های زمین بین ۴-۱۰ دقیقه ادامه پیدا کرد. قدرت این زمین لرزه به حدی بود که در اثر آن مجسمه بزرگ بودا در کاماکورا با ۹۳ تن وزن و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز زلزله چند متر جابجا شده است. تصاویری از قبل و بعد این زلزله بزرگ ـ که عمق خرابی باورنکردنی در اثر این زلزله را نشان می دهد ـ در ویدیو تابناک ببینید.

 


تصاویر کمیاب اولین پرواز برادران رایت

در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ و در چهار مایلی جنوب کیتی هاوک کارولینای شمالی برادران رایت، اولین بار یک پرواز کنترل شده را با یک هواپیمای موتوری سنگین‌تر از هوا انجام دادند؛ هرچند آن‌ها اولین افرادی نبودند که یک هواپیمای آزمایشی را ساخته و با آن پرواز کرده باشند، با این حال برادران رایت، مخترع کنترل‌های هواپیما هستند که پرواز با هواپیما‌های بال ثابت را ممکن کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار