بازدید 23450

کمتر از ۲۴ ساعت تا تعیین تکلیف نوروز ۱۴۰۰؛ چرخش چشمگیر رای وزارت بهداشت!

نظر کلی مسئولان، برگزاری سفر‌های نوروزی است؛ این را چند روز پیش معاون کل وزارت بهداشت مورد تاکید قرار داد و گفت: «از آنجایی که دو سال است به دلیل سیل و کرونا تعطیلات نوروزی نداشته ایم و همچنین موسم تعطیلات تابستانی امسال هم محدودیت‌های کرونایی در دستور کار قرار داشت، مردم خسته شده و فشار‌های مزمن افزایش یافته و لذا مسئولان مایل به انجام سفر‌ها هستند»؛ نظری که حالا به نظر تغییر کرده!
کد خبر: ۱۰۳۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸ 05 March 2021
تابناک اجتماعیتا ساعاتی دیگر تکلیف سفر‌های نوروزی مشخص خواهد شد؛ تصمیمی که وزارت بهداشت سهم مهمی در اتخاذ آن دارد و به نظر می‌رسد رای متفاوت و محکمی برایش تدارک دیده است.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله دو هفته تا پایان سال ۱۳۹۹ و در شرایطی که مهم‌ترین تعطیلات سالانه ایرانیان در پیش است، بار دیگر نوروز در فهرست دستورکار‌های ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته و امید می‌رود که برخلاف هفته‌های گذشته، تعیین تکلیف شود؛ تصمیمی که بسیاری از مردم چشم انتظار اعلان آن هستند تا بر اساسش برای هفته‌های آینده شان تصمیم گیری کنند.

نخستین بار چند هفته قبل بود که پیشنهادی ویژه برای برگزاری تعطیلات در ستاد ملی اعلام وصول شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت که وزارت گردشگری ارائه داده بود. بر اساس آن پیشنهاد، مسافرت‌ها در چهار دسته کلی قرار می‌گیرد که دو دسته از آن‌ها بی اشکال است و می‌شود تسهیلش کرد، یک دسته دیگر پراشکال است و می‌توان مانعش شد، اما دسته آخر، به رغم اشکالات بزرگی که دارد، مانع شدن از انجامش هم ممکن نیست.
 
کمتر از ۲۴ ساعت تا تعیین تکلیف نوروز ۱۴۰۰؛ چرخش چشمگیر رای وزارت بهداشت!

دسته اول، مسافرت‌هایی هستند که با تور‌ها و با برنامه ریزی قبلی انجام می‌گیرد و می‌شود پروتکل‌های بهداشتی را در آن‌ها به اجرا درآورد، دسته دوم سفر‌هایی هستند که مردم برنامه ریزی می‌کنند و به اقامت در هتل ها، اقامتگاه‌های بومگردی و امثال آن‌ها منتج و پروتکل‌ها در آن‌ها اجرا می‌شود و بی اشکال یا دست کم، کم اشکال هستند و دسته بعدی، سفر‌هایی هستند که مردم برنامه ریزی می‌کنند و به نیت اقامت در چادر در مقصد است که پراشکال است و می‌شود مانع از انجامش شد.

اشکال، اما آنجایی خودنمایی می‌کند که جز این سفرها، نوع دیگری از سفر‌های نوروزی در کشورمان انجام می‌شود که مردم خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلا‌ها و جا‌های دیگری بروند که تحت نظارت نیست. مسافرتی که نمی‌شود مانع از انجامش شد، مگر آنکه تردد بین شهری ممنوع شود که در این صورت سه دسته دیگر از مسافرت‌ها هم غیرممکن خواهد شد. پاشنه آشیلی که مانع از تصویب پیشنهاد فوق و تعیین تکلیف نوروز گردید و شرایط پیچیده‌ای آفرید.

این در حالی است که نظر کلی مسئولان، برگزاری سفر‌های نوروزی است؛ این را چند روز پیش ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در گفتگو با رسانه ملی مورد تاکید قرار داد و گفت: از آنجایی که دو سال است به دلیل سیل و کرونا تعطیلات نوروزی نداشته ایم و همچنین موسم تعطیلات تابستانی امسال هم، محدودیت‌های کرونایی در دستور کار قرار داشت، مردم خسته شده و فشار‌های مزمن افزایش یافته و لذا مسئولان مایل به انجام سفر‌ها هستند، ولی سلامت مردم مهم‌تر از انجام سفر است.

قرار گرفتن مسئولان در دو راهی مجاز یا غیرمجاز اعلام کردن سفر‌های نوروزی، مورد تاکید وزیر بهداشت نیز بود که پریروز گفت: «امیدواریم مردم نوروز کم خطری را طی کنند، اما از حالا بار و بندیل سفر را نبندید، زیرا اصلا معلوم نیست چه وضعیتی داریم و تدارک سفر را حتی در ذهن هم تصور نکنید، ولی اگر اسفند بی‌خطری را طی کنیم، می‌گوییم با چه پروتکل‌هایی می‌توانید به سفر بروید.»
 
کمتر از ۲۴ ساعت تا تعیین تکلیف نوروز ۱۴۰۰؛ چرخش چشمگیر رای وزارت بهداشت!

همه این‌ها در حالی است که می‌دانیم ستاد ملی در نشست فردای خود قرار است وضعیت تعطیلات نوروزی را تعیین تکلیف نماید. دستور کاری که موجب شده وزیر بهداشت بار دیگر در این باره اظهار نظر نماید و بگوید: «صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند. ولی ناچاریم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم.

یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پرازدحام و تردد‌های بی رویه و درهم آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش یافته سرکش به شدت نگران کننده است. به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید، اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد وزیر بهداشت و همکارانش با انجام سفر‌های نوروزی به کل مخالف هستند، در حالی که پیشتر نظر متفاوتی در این باره اعلام می‌کردند و همانقدر که نگران بودند، موافق برگزاری این تعطیلات نیز بودند؛ تغییری که می‌تواند تاثیری جدی بر رای ستاد ملی بگذارد و مانع از برگزاری سفر‌های نوروزی شود، مگر در شهر‌های آبی که مدتی است شمارشان رو به کاهش گذاشته و بعید نیست تا عید، تعداد آن‌ها از امروز نیز کمتر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
بریم سفر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
ما که مسافرت نمیریم برای احترام به کادر بهداشت و زحماتی که می کشند و برای سلامتی خودمون. حتی دید و بازدید عید رو هم انجام نمی دیم تا سال های بعد زنده باشیم و در کنار هم. شمارو بخدا رعایت کنین مطمئن باشید تا حالا کسی از این که خوشی هاش رو محدود کرده نمرده!
بابا پنجعلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
منم میام
متاسفانه تردد با جمل و نقل های عمومی آزاد است. اگر قرار است مسافرت انجام شود ایمن ترین وسیله خوذرو شخصی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
بابا اون گذاشتن برای کار واجب مثل کار یا غیره، نه سفر تفریحی
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
ایمن ترین سفر فقط باخودرو شخصی هست ولی باید یک فکری هم به حال اونایی که وسیله شخصی ندارن بکنن
جرات تصمیم گیری هم ندارن فقط میگن خواهش میکنیم مردم مسافرت نرن. بعد از یه طرف مسافرت با خودروی شخصی ممنوعه ولی با قطار و هواپیما و اتوبوس آزاد. چرا؟ چون فروش بلیت براشون درامد داره ولی سفر با ماشین شخصی ممنوعه که از جریمه ها درامد داشته باشن. کلا فقط به فکر پول دراوردن هستن نه به فکر مردم و ریشه کنی کرونا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
اتوبوس برای کارهای مهم گذاشتن نه برای سفر و.... مگه اصلا میشه به نظرت با اتوبوس و قطار جز یه مقصد که اغلب برای کار و... هست هم تفریح بشه
تعداد زیادی از مردم رعایت نمی‌کنند و اکثرا هم همینها هستند که نق میزنند و طلبکارند
والله یکماه پیش که بحث تعطیلات نوروزراکردیدمن کامنت گذاشتم که به احتمال زیادکروناجهش پیداکرده!وازمردم میخواهندکه عیدرااصلابرگذارنکنندکه خوب تابناک نظرم راسانسورکرد!!
سفرها برای شادابی و نشاط مردم جهت شرکت در انتخابات آتی است
پاسخ ها
بهلول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
کی رای می ده
آزمون دکترا امروز برگزار شدوفاصله صندلی ها در تمام حوزها بسیارکم بود!!!!آقای وزیر بهداشت واقعا این هم از شما برنمی آید؟؟سازمان سنجش که....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
چرا در امتحان ثبت نام کردید؟
خواهشا این حریرچی را از ستاد کرونا بذارید کنار
کلی مشکلات رفع خواهد شد
پارسال قرنطینه را مسخره کرد
جلوی دوربین آب دماغ گرفت
عرق خشک کرد
با دست جلوی عطسه و سرفه گرفت و
هر هفته نظر متناقض جدیدی تو بوق و کرنا کرد
حریرچی بزرگترین دوست ویروس کرونا ست
برکنارش کنید .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
اون نظرش که گفت قرنطینه متعلق به قرون وسطی و جنگ جهانی و وبا است منو گرفته
هنوز نفهمیدم چطور وبا با قرنطینه کنترل می شد
لاک داون داک داون گفتناش بماند
کاش کمی روان حرف می زد اقلا متوجه کلماتش می شدیم
چه دشمنی شما با مردم دارید که تا تعطیلی میشه کرونا اونجا زیاد میشه ومردم نباید برند مسافرت؟ چرا در ۲۲ بهمن عنوان نکردید مردم از خونه ها بیرون نیایند چرا از همین الان کشور رو دوهفته تعطیل نمیکنید تا اروم بشه
بهترین راه سفر با خودرو شخصی هست. برای ۲ هفته تعطیلات هر هفته مختص خودزو زوج یا فرد باشه . ریتورانها فقط بیرون بر داشته باشن . مراکز خرید سر بسته و مراکز تفریحی و پارکها و.... کلا تعطیل باشه . با این سرایط هر کس خواست بره سفر . هم سفر رفته هم کمی پروتلکها اجرا شدن .
مثل تمام کشورهای دنیا رفت آمد ممنوع شود درست است مردم خسته شدند درست است عده‌ای از درآمد های مسافرتی بی نصیب میشوند ولی واقعا جان هموطنان عزیز بیشتر ارزش دارد آدم وقتی میبیند عزیزی در گیر این ویروس میشود و دارد زجر میکشد روح و روان آدم بهم ریخته میشود واقعا فارغ از هر داستانی بیایم برای جان عزیزان مان ارزش قائل شویم
این ویروس در عرض یکی دوماه بومی میشود و عموم مردم یک منطقه نسبت به آن ایمنی گله ای پیدا میکنند اما مصیبت از آنجا آغاز میشود که ویروس بومی شده مثلا خوزستان در تهران ظهور کند ویا ویروس بومی شده قم در گیلان پیدا شود ویا ویروس بومی شده عراق در ایران خودنمایی نماید / منع سفرهای بین استانی هم میتواند انتقال این ویروسها را کم کند وهم مردم خسته از خانه نشینی را تا حدودی درمان نماید لذا بنظر بنده سفرهای بین شهری آزاد باشد وبین استانی ممنوع
پول چه دردی می خوره مردم بشینم خونه شاید از کرنا در امان ماندن کابرن بااین گرونی والله بشینین خونه دور خانواده خودتون
ورودی و خروجی شهرهای آبی و زرد تست کرونا بگیرن!
احتمالا خود و دوستانشان میخوان برن سفر
میخواستیم به حرف مسئولین گوش کنیم الان گدای سر کوچه بودیم
چطور كنكور با شركت دهها هزار دكتر رو بدون اشكال اعلام كردين ولي نوبت سفر كه شد دايه مهربانتر از مادر شدين ؟
مگر ستاد کرونا سخنگو نداره که همه اظهار نظر می‌کنند. اگر آقای رئیسی سخنگو هستند آقای حریرچی پرا اظهارنظر می‌فرمایند آن هم متناقض
تو را بخدا این موازی کاری را حذف کنید. خسته شدیم
ستاد مبارزه با کرونا که فشل است! مردم باید خودشان آگاه باشند و به سفر نروند...
میخام برم دریاکنار دریاکنارهنوز قشنگه
اگر برنامه واکسیناسیون از الان مشخص بود، می‌توانستید از مردم بخواهید که مثلا شش ماه دیگر صبر کنند و انگاه تعطیلات سراسری اعلام کنید.
بهترین راه حل جلوگیری کردن از انجام هرگونه سفر است. چه هوایی چه زمینی با تور یا شخصی فرق نمیکنه. سفر ممنوع بشه تا اوضاع دوباره وخیم نشه
از 28 اسفند تا 15 فروردین ممنوعیت خروج از منزل بگذارند و ادارات و همه جا تا 15 ام تعطیل باشد تا زنجیره کرونا کاملا قطع شده و از ابتدای سال بعد به زندگی عادی برگردیم. بهترین فرصت قرنطینه است.
ما از کرونا خسته شدیم نه از مسافرت نرفتن. پس بهتره مسافرت نرویم تا بساط این کرونا زودتر برچیده بشه
من با نظر دوستان کاملا موافقم دولت بابت این‌محدودیتها کلی حیب مردم را خالی کرده
ترو خدا قم رو هم ببندین
اینا فقط میخوان ملت را جریمه کنند وگرنه چه کسی هواپیما و قطار و اتوبوس رو آزاد میزاره خودور شخصی رو مینده؟
واقعا تصمیمی برای ریشه کنی کرونا تو این کشور نیست . کرونا 60 هزار نفر کشته ولی سایپا سالانه 40 هزار نفر به تنهایی با پراید می کشه . پس نتیجه اینکه مسوولان به فکر ما نیستند خودمون به فکر همدیگر باشیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل