بازدید 11056
۲

روایت کیهان از برخورد صداوسیما با تخلف روبیکا

پرونده رسانه روبیکا به‌عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشینی، اقدام به انتشار تیزر مذکور کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ 04 March 2021

به گزارش «تابناک» خبر آنلاین نوشت: کیهان در حالی به انتشار خبر ساترا در خصوص ویدئوکلیپ ساسی مانکن پرداخته است که به نظر می‌رسد هیاهوی ساترا در این خصوص بیشتر با هدف تسلطش بر پلتفرم‌هاست حالا چه پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال باشد چه شبکه‌های اجتماعی یا پیامرسان.
کیهان ‌در شماره روز پنجشنبه خود نوشت: پیرو انتشار تیزر موزیک ویدئو هنجارشکنانه یکی از خوانندگان غیرمجاز در برخی رسانه‌ها و ابراز نگرانی خانواده‌ها، سازمان ساترا( صداوسیما)با استناد به مقررات محتوایی و نقض صریح دستورالعمل حفاظت از حقوق کودکان، طی ابلاغیه‌ای، انتشار آن را به هر نحو در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ممنوع اعلام کرد.
همچنین پرونده رسانه روبیکا به‌عنوان رسانه داخلی با بیشترین تخلف و بدون مجوز که علی‌رغم تذکر پیشینی، اقدام به انتشار تیزر مذکور کرده است به کمیته رسیدگی به تخلفات ساترا ارجاع شد.
به جز رسانه‌های خارجی از جمله اینستاگرام که برخلاف قوانین بین‌المللی ناظر به حفاظت از حقوق کودکان اقدام به انتشار این موزیک ویدئو کرده‌اند، از روز گذشته، با تذکر ساترا موارد تخلف از معدود رسانه‌های داخلی به‌صورت فوری حذف شد.
گفتنی است عوامل تهیه کلیپ یادشده دارای سوابقی روشن در ارتکاب جرائم غیراخلاقی دارند.
این در حالی است که بررسی خبرنگار خبرآنلاین از جستجوی هشتگ‌های مرتبط با این ویدئو در سرویس روبینو که شبکۀ اجتماعی روبیکا با کارکردی شبیه اینستاگرام است و پیام‌رسان روبیکا، نتایج و پستی را به کاربر نشان نمی‌دهد و عبارت "نتیجه ای برای «کلیدواژه» یافت نشد" به کاربر نمایش داده می‌شود و به نظر می‌رسد هشتگ‌های مرتبط با این ویدئوکلیپ در روبیکا مسدود شده است. 
ساترا که در یک ماه اخیر حمله‌های مختلفی به روبیکا  بر سر مسائل مختلفی چون بهای غیر ترجیحی اینترنت مصرفی داشته، این بار و به عنوان جلوگیری از انتشار این ویدئوکلیپ در پلتفرم‌های داخلی پرونده روبیکا را  به کمیته تخلفات ساترا فرستاده است.

اگرچه اختلاف میان ساترا و پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال‌های خانگی در هفته های گذشته به شدت بالا گرفته است .

 در هفته های اخیر در راستای گسترش تسلط همه ‌جانبۀ ساترا بر  VODها یا پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال خانگی ، جدل های بسیاری میان ساترا و این پلتفرم ها رخ داده  که حالا این اختلافات با موزیک ویدئوی خواننده ای لس آنجلسی ، وارد فاز تازه‌ای شده است.

ساترا انتشار این موزیک ویدئو را فرصتی ایده آل دیده برای نظارت بر پیام‌رسان‌ها و بطور کلی پلتفرم‌ها !
از سوی دیگر روزنامه جام‌جم در گزارشی با عنوان مسوولان فرهنگی ایده‌ای عملگرایانه برای مقابله با مواجهه کودکان با چنین آثاری ندارند به بررسی گسترده این موضوع پرداخته است.
ساترا در حالی به پلتفرم‌های داخلی برای کنترل و جلوگیری از انتشار کلیپ یکی از خوانندگان غیرمجاز توسط کاربران، اخطار داده است که میزان بازدید این کلیپ و موسیقی و پست مربوط به آن تا ساعت 18 روز پنج‌شنبه 14 اسفند، از دو صفحه رسمی در اینستاگرام به بیش از 30 میلیون بار رسیده است.

سوالی که قبلاً نیز مطرح شده این است که آیا تنها با جلوگیری و مسدودسازی انتشار این کلیپ در پلتفرم‌های بومی، توسط کاربران، می توان امید داشت که راهکار موثری برای مقابله با هنجارشکنی‌های اینچنینی اعمال شده است؟ و بکارگیری این حجم از هیاهوی رسانه‌ای برای اعلام تخلف در پیام‌رسان بومی از سوی نهادی که اجازه صدور حکم تخلف برای پیام‌رسان‌ها را ندارد   ما را به مقصودمان که حفاظت از کاربران در برابر محتوای نامناسب است می‌رساند؟ 
 اگرچه عده ای همچنان این انتقاد را به ساترا وارد می دانند که خلاصه کردن پروسه مقابله فرهنگی با چنین هجمه هایی فقط راهکاری برای شانه خالی کردن از مسئولیت است.

مسئولیت فرهنگ‌سازی و تولید محتوای جذاب، سرگرم‌کننده و مفید برای کاربران ایرانی که به اصلی‌ترین موضوع انتقادی به سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی در کشور بدل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
روبیکا متعلق به از ما بهتران ضدا وسیما جمهوری اسلامی است
اینقدر سریع عمل می کنید چشم نخورید فقط خواجه حافظ شیرازی موضوع را نمی داند که خوشبختانه شما جلوی این کار را گرفتید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر