بازدید 18825

اقدام جالب توجه مجلس برای مقابله با کاسبان «کنکور»؛ ستودنی، اما سرسری!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصمیمی گرفتند که سال هاست بسیاری از ایرانیان چشم انتظارش هستند؛ نظارت بر موسسات کنکوری. اتفاقی که با وضع مالیات برای این موسسات کلید زده شد و می‌تواند نقطه عطفی در داستان کش‌دار کنکور باشد که قرار بود سال‌ها پیش بساطش برچیده شود، اما هنوز پابرجاست و افق روشنی برای حذف آن وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ 03 March 2021
تابناک اجتماعیپس از سال‌ها سر دادن شعار‌های مقابله با مافیای کنکور، بالاخره یک گام جدی در این خصوص برداشته شد؛ اقدامی قابل تقدیر از مجلس که البته انتقاداتی هم به آن وارد است.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی که مدتی است مشغول بررسی لایحه بودجه سال آتی هستند، روز گذشته تصمیمی گرفتند که سالهاست بسیاری از ایرانیان چشم انتظارش هستند؛ نظارت بر موسسات کنکوری؛ اتفاقی که با وضع مالیات برای این موسسات کلید زده شد و می‌تواند نقطه عطفی در داستان کش‌دار کنکور باشد که قرار بود سال‌ها پیش بساطش برچیده شود، اما هنوز با قوت در ورودی پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی میان داوطلبان ایستاده و خودنمایی می‌کند.

صحبت درباره معدود رشته‌های دانشگاهی است که متقاضیان پرشماری دارد و به همین دلیل، تنها راه انتخاب از میان آنها، برگزاری کنکور است. آزمونی بسیار دشوار و حساس که خواب از چشم بسیاری از داوطلبان و خانواده هایشان می‌رباید و کماکان از دید بسیاری از کنکوری‌ها و خانواده شان بهترین راه برای کاهش فشار آن، بهره جستن از کتاب‌های ویژه، آزمون‌ها و کلاس‌های مرتبط است که موسسات رو به افزایش کنکوری ارائه می‌دهند.

البته پیمودن این مسیر به معنای تحمل عذابی طولانی مدت و از آن مهم تر، صرف هزینه‌هایی هنگفت است که به باور برخی، یکی از دلایل مهم پابرجا ماندن کنکور در کشورمان است. هزینه‌هایی که از جیب خانواده‌ها به حساب‌های بانکی موسسات کنکوری سرازیر می‌شود و برچیدن کنکور معنایی جز قطع این واریزی‌ها ندارد و لذا مطابق خواست و میل مالکان این موسسات نیست. مجموعه‌هایی که چند سالی است با عنوان مافیای کنکور از ایشان یاد می‌شود، اما انتساب این صفت به ایشان هم موجب نشده واکنشی نشان دهند.
 
اقدام جالب توجه مجلس برای مقابله با کاسبان «کنکور»؛ ستودنی، اما سرسری!

این در حالی است که بحث‌های فراوانی درباره مبالغ هنگفت سود این موسسات مطرح می‌شود که از عجایب روزگار، در زمره انتشارات کمک درسی قرار گرفته و در نتیجه، موظف به پرداخت مالیات هم نیستند؛ رویه‌ای که از دو سه هفته بعد تغییر خواهد کرد، چون با تصویب مجلس، از سال ۱۴۰۰ هر موسسه فعال در این حوزه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان درآمد، از پرداخت مالیات معاف است و بایستی برای مبالغ بیش از این مالیات بپردازد.

دریافت مالیات از این موسسه‌ها بی شک اتفاقی جالب توجه و شایسته تقدیر است، به ویژه اگر بدانیم در همه این سال‌ها که بحث حذف کنکور مطرح و در مقاطعی به شدت داغ هم شده است، معافیت مالیاتی ایشان بی هیچ خدشه‌ای ادامه یافته است. عدم دریافت مالیات از موسسه‌هایی که به رغم درآمد‌های هنگفت، ظاهرا آنقدر نفوذ و قدرت داشته اند که لقب مافیا بگیرند و از کمترین میزان نظارت مالی هم قسر در بروند و مصون بمانند. شرایطی که قرار است تغییر کند و این تغییر را مجلس یازدهم رقم زده است.

این در حالی است که تامل کوتاهی بر مصوبه مجلس، نیمه خالی لیوان را هم عیان می‌کند. اینکه این تصمیم نه بر پایه مطالعات دقیق و کارشناسی، که صرفا بر اساس برخی گزاره‌های تایید نشده اتخاذ شده است: «هیچ آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد. وزیر وقت آموزش و پرورش در آبان ۱۳۹۷ گفت، گردش مالی موسسات کنکور ۱۵ هزار میلیارد تومان به صورت رسمی و ۴۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیررسمی است؛ ۴۰ هزار میلیارد تومان یکی از برآورد‌های پایین در همان سال بوده است.

با توجه به گذشت دو سال و چهار ماه از این موضوع و محاسبه تورم آبان ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و در مجموع عددی نزدیک به ۹۰ درصد تورم، ۸۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی کنکور است. برخی می‌گویند تعداد داوطلبان کم شده، اما این گونه نیست، تعداد داوطلبان نسبت به سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده، به خصوص در رشته تجربی شاهد این افزایش بودیم.»

این تقریبا شالوده و اساس اطلاعاتی است که مجلسی‌ها با استناد به آن، تصمیم گرفتند که یقه مافیای کنکور را بگیرند و آن‌ها را موظف به پرداخت مالیات کنند؛ مالیاتی که مشخص نیست چه میزان خواهد شد، چون مشخص نیست درآمد این موسسات چقدر است و همه چیز بر پایه حدس و گمان است، نه حسابرسی و نه حتی پژوهش و تحقیق. پژوهشی که مجلس ابزار لازم برای انجام را دارد و می‌توانست با ماموریت دادن به مرکز پژوهش هایش، به نتایج معتبری در خصوص آن دست پیدا کرده و بر اساس آن نتایج، مالیات وضع نماید.

اتفاقی که رخ نداده و در نتیجه، مشخص نیست مالیات دریافتی از این موسسات چه میزان خواهد بود و با آن چه باید کرد، در حالی که می‌شد به کمکش ایده‌هایی برای عادلانه‌تر کردن کنکور به اجرا درآورد و گام موثر دیگری در مسیر اصلاح کنکور برداشت یا حتی صرف پروژه‌هایی مانند حذف کنکور در کوتاه مدت نمود. فرصتی که بعید است امسال دست دهد، چون نمایندگان از مبحث مالیات موسسات کمک آموزشی در لایحه بودجه سال آتی گذشته اند و بازگشت به آن، تقریبا غیرممکن و شائبه آفرین است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
از جیب موسسات که نیست از جیب دانش آموز است!
مردم منتظرش بودند!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
این دوستان مجلسی می خواهند هزینه تحریم را از جیب ملت بپردازند.
بله در نهایت این مردم هستند که باید پول مالیات را بدهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
مجلس دنبال درآمد برای دولت بعدی است.
تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
مگه بقیه موسساتی که مالیات می دهند، از جیب چه کسی مالیات را تامین می کنند؟
پزشکا با قانون مجلس قبلی مبنی بر استفاده از کارتخوان چقد مالیات پرداخت کردن اینا هم همون رو میدن!!
مطمئن باشید اگه مالیات هم بدن اونو از دانش آموزا میگیرن حالا ببین سال بعد چقد میکشن رو شهریه شون
حذف کنکور فقط به نفع رانت خواران خواهد بود تا راحتتر از حالا بچه هایشان را وارد هر دانشگاهی و رشته ای خواستند بکنند. بالاخره باید روشی برای انتخاب وجود داشته باشد و مصاحبه جایگزین کنکور سراسری شده و خوش به حال متقلبین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دوست عزیز کجای کاری؟
اونا نیازی به حذف یا بودن کنکور ندارن. کافیه بری میزان ظرفیت دانشگاههای مهم و میزان پذیرفته شدگان رو مقایسه کنی تا ببینی بیشتر از 100درصد ظرفیت، بدون کنکور و همینجوری می رن رشته ها و دانشگاههای مهم.
برچه مبنایی میگه 200 میلیون؟
این ها مراکز تبدیل به نابود کننده تلاش دانش آموزان نخبه تبدیل شده اند ... روش های حل سوالات در کمتر از 1 دقیقه با فنون خارج از ارزش علمی و یک نوع تقلب در سوالات کنکور ...
دانش آموزانی که نخبه هستند و سوالات را یکی یکی زمان می گذارند و حل می کنند با دانش آموزی که فقط پول داده و راه حل میانبر آنرا یاد گرفته است در رقابت است !!!
درآمد موسسات کنکوری (موسوم به مافیای کنکور) محرمانه هست اما غیرشفاف نیست. منابع درآمدی این موسسات کاملا روشن هستند.
1. فروش کتب کمک آموزشی: این کتب در چاپخانه های رسمی و با تیراژ مشخص، انتشار می یابند و قیمت فروش بر روی جلد آنها درج می شود (=>کاملا شفاف)
2. برگزاری آزمون: ثبت نام این آزمونها در سامانه های اینترنتی انجام می شود و پرداخت هزینه از طریق سیستم بانکی انجام می شود، با ایجاد دسترسی به این بانک های اطلاعاتی می توان همه ی اطلاعات را به دست آورد. (=>کاملا شفاف)
3. برگزاری کلاس و مشاوره: در این بخش نیز فعالیت ها کاملا شفاف است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما منشأ فساد جای دیگری است،
1. تغییرات مکرر کتب درسی باعث می شود که کتابهای کمک درسی سالهای گذشته در سالهای بعدتر قابل استفاده نباشند
2. طرح سوالات کنکور متناسب با رویه های این موسسات انجام می شود (احتمالا تحت نفوذ و فشار آنها)، بنابراین بدون کلاس کنکور شاید احتمال کسب نتیجه مناسب در کنکور ناممکن باشد. (مستند به اظهارات یکی از طراحان کتب درسی طی روزهای گذشته)
3. ضعف آموزش های جانبی برای خانواده ها، اگر آموزش و پرورش از طریق تلویزیون و اینترنت نسبت به آموزش والدین اقدام می کرد، آنها می توانستند بخشی از آموزش فرزندان خود، در حوزه های که دانش آنرا دارند بر عهده گیرند. ولی الان شرایط به شکلی است که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی، از ارائه آموزش تکمیلی ریاضیات فرزندش عاجز است و لاجرم باید او را به کلاس های خارج از مدرسه بفرستند.
((امیدوارم نظرم را منتشر کنید هر چه باشد چند دقیقه وقت صرف نوشتن آن کرده ام.))
چین رسماً اعلام کرد فقر را ریشه کن کرده است. در 8 سال گذشته در آخرین فاز مبارزه با فقر، سالی 10 میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شدند. در ایران هم در 8 سال گذشته، سالی 10 میلیون نفر زیر خط فقر رفتند.....
خیلی راحت بار مالیاتی رو روی دوش مردم می اندازند
واقعا خسته نباشید
اگر شرافتی در کار بود، یک آموزش کامل و حرفه ای به صورت مجازی در اختیار همه قرار می گرفت تا یک دانش آموز در دورترین و محرومترین نقاط کشور به این آموزش دسترسی رایگان داشته باشد و اون موقع کاری از دست این باند مافیایی بر نمی آمد.
باسلام
بهترین روشی که در حال حاضر می تواند به برگزیدن شایسته سالاری منتهی شود راهی جز کنکور در کشور ما وجود ندارد. تنها سازمانی که هنوز می شود روش حساب باز کرد سازمان سنجش است که برای فقیر و غنی فرقی نمی کند هرکه بیشتر تلاش کند و استعداد داشته باشد و درس بخواند رشته ای که دوست داشته باشد قبول می شود ... ولی در صورت حذف کنکور خواهید دید چقدر پارتی بازی در مدرسه ها و گرفتن نمره با پول و پارتی رواج پیدا می کند و عملا کنکوری که فقط برای یکسال قرار است انجام شود تبدیل به کنکوری برای چند سال می شود که هم استرس دانش آموزان را بیشتر و گسترده تر می کند و هم اون مافیایی که می گویید فرصت بیشتری پیدا می کند تا در چند سال آخر مدرسه کلاس بیشتر و پول بیشتری پارو کند
عزیزان مشکل از کنکور نیست مشکل اینه که دانشگاه ما خیلی جلوتر از صنعت فشل ما حرکت می کند و توانایی یرک کردن صنعت و کشیدن آنرا ندارد اصل موضوع در کشور ما کاربردی نبودن درس و تحصیلات و عدم همخوانی با صنعت و بطن آن دارد
خواهید دید که با حذف کنکور چقدر گرفتاری ها، فشارها و مشکلات بیشتر خواهد شد
آنوقت دیگر هیچ دانش آموزی که در روستا و نقاط دورافتاده و محروم درس میخوانند و استعداد خوبی هم دارند از پس آزمونهای سال های اواخر مدرسه بر نخواهند آمد و پارتی هم ندارند که وارد دانشگاه و رشته مورد نظر خود شوند
هدف این است که تحصیلات را در کشور خصوصی کنند و دولت شانه از زیر بار تحصیل و دانشگاه خالی کند و بسپارد به پولدارها.. بلی هرکه در شهرها با امکانات بیشتر و کلاس های خصوصی برای چندسال هزینه کند و در مدارس و دانشگاه آشنا داشته باشد و از رانت آن برای قبولی فرزند خود در رشته های پرطرفدار و دانشگاه خوب بهره مند شوند
همه خواهیم دید این مطلب را آرشیو کنید و سالها بعد به آن رجوع کنید... تشکر از تابناک
پاسخ ها
نگین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
آقا شایان به نظرتون با وجود سهمیه ها بازم عدال برقرار میشه؟؟
عدم عدالت در کنکور را باید زیرمجموعه ی عدم عدالت در کل جامعه دانست شما الان نگاه کنید ببینید درآمد یک پزشک چند برابر درآمد یک مهندس و چند برابر یک معلم است اگر با یک کارگر مقایسه کنیم می بینیم درآمد یک هفته ی بسیاری از پزشکان از درآمد 30 سال حقوق آنان بیشتر است یک مربی مهد که اتفاقا لیسانس یا فوق لیسانس هم هست چطور خوب اینه که تقاضا برای پزشکی بسیار بالا میره و شما نمیتونی کنکور رو برداری پس موسسات کنکوری هم خواهند بود به نظر شحصی من باید ورودی رشته های پزشکی و پیرا پزشکی که الان به نسبت خیلی کم است بسیار زیاد شود و بعد خود به یک تعادل می رسد و زمینه ی حذف کنکور فراهم می شود
اغلب نمایندگان مجلس هیچ گاه کنکور سراسری شرکت نکرده اند و اگر هم شرکت داشته اند نتیجۀ مطلوبی نگرفته اند. لذا تصمیمشان در مورد کنکور علمی و سنجیده نخواهد بود. نمایندگان اگر واقع بین باشند در خواهند یافت که عامل اصلی روی آوردن داوطلبان به موسسات کنکوری، ضعف آموزشی مدارس است. طبعا معلمی که خود از صافی کنکور موفق بیرون آمده باشد و از نظر مالی فراغ خاطر داشته باشد تمام ریزه کاریهای درسی را به دانش آموزان منتقل خواهد کرد و داوطلبان دیگر نیازی به کلاسهای کنکور بیرون از مدرسه نخواهند داشت. نکته ی دیگر در دو سه سال اخیر ضعف تالیف کتابهای درسی است که موجب گسست آموزشی در انتقال مفاهیم درسی می شود و این خود دلیلی دیگر است که دانش آموز را برای یادگیری بهتر و کاملتر مطالب به کلاسهای کنکور می کشاند.
موسسه قلم چی برای کنکوراش از هر کی هر چی دلش می خواد می گیره اصلا شفاف سازی نیست امسال از ما برای کنکورها ۳میلیون وسیصد گرفتند وبعد همه ازمون ها انلاین برگزار شده که هزینش خیلی کمتره بعد حالا تو عید هم می خوان اردوی انلاین برگزار کنن دوباره می خوان یک میلیون وسیصد بگیرن برای اردوی انلاین باید مسئولان توجه کنند وجلوی دریافت این هزینه ها رو بگیرن وهر چه زیاد گرفتند رو به مردم بر گردونن نباید بذارن هر کاری دلشون خواست بکنن
قبل از اینکه نمایندگان از خواب بیدار شوند، مالک موسسه قلمچی با زیرکی آن را وقف عام کرده و آب پاکی را روی دست این قبیل قوانین و مقررات ریخته
با اجرای این قانون کلاسهای کنکور از حالت رسمی خارج شده و به صورت مجازی و خصوصی فعالیت می کنند.

وای بر ملتی که تصمیم گیران و مدیران شان از آنها عقب تر باشند.
شما وقتی از کسی مالیات میگیری یعنی روش کسب درآمدش رو قبول داری و این که می‌خوان کنکور حذف بشه و یا یک اقدام قابل تحسین در راستای حذف مافیای کنکور هستش گول زدن مردم هستش
شلان دختر من در یکی از این موئسسلت لموزشی کنکور ثبت نام کرد حدود چهارده میلیون پول گرفتن و بعد از این که سی دی های اموزشی وقت گیرشان را فرستادند ودخترم متوجه شد کهداصلا از طریق موسسه پشتیبانی نمیشه وقتی اعتراض کرد بهش گفتن تو باید هشت ملیون دیگه واریز کنی تا ما ما مشاوره ی تخصصی برات بدیم
ما که بد کلاهی سرمون رفت
البته پول دار نبکدیم ولی چون فقط یک بچه داشتیم خواستیم موفق باشه
کاش یکی بود جلوی این کلاهبردارها را میگرفت
تشکرررر از الان صندوق بزنیم برای اضافه شهریه های موسسات تخت اختیار صاحبان نفوذ ... بابا ملت یکی به این به اصطلاح نمایندگان بگه ...چرااااا کنکور باید باشه که چنین حق خوری هابی صورت بگیره ... کی باید مردم از دست قوانین کارشناسی نشده راحت بشن.... این همه حقوق از جیب ملت می گیرید پس چه خدمتی می کنید آقایون پیشانی نشان شده به مهر بهشت ؟؟؟!!!
اینکه میخواهند کنکور را حذف کنند جز پارتی بازی چیزی نداره چرا که کسانی که پارتی دارن دانشگاه های خوب میرن وکسایی که استعداد دارن بد بخت میشن
خو یعنی الان این به نظر موثره؟
پکیجی که امسال بود 10 میلیون رو میکنن 15 یا 20 میلیون واسه سال اینده.
اونا سود خودشون رو دارن و سال آینده هم سودشون رو بیشتر میکنن هم مالیاتشون رو هم از ملت میگیرن.

دردی از فقیر دوا نمی کنه بماند (با عذر و بخشش) بدبخت تر هم میشه.
واسه پولدار که فرقی نمی کنه.
مشکل اصلی رشته پرطرفدار و بسیار کم ظرفیت پزشکیه که همه رو برا کنکور به صف کرده. همه میخان پزشک شن . جامعه هم به شدت کمبود پزشک داره ولی ظرفیت پذیرش تو وزارت بهداشت برا این رشته خیلی کمه . در چنین فضایی بستر مناسی برای موسسات کنکور وجود داره
خب موسسات اونوقت مالیات روهم میکشن روشهریه دیگه.
فقط منتظرن از آب گل آلود ماهی بگیرن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل