بازدید 15465

اتحاد اسرائیل و سه کشور عربی علیه ایران شکل می‌گیرد؟

به نوشته جروزالم پست، یکی از نشانه‌های اولیه اتحاد دفاعی احتمالی این است که اسرائیل به فروش هواپیما‌های جنگنده اف-۳۵ آمریکا به امارات اعتراض نکرد. این اقدام پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل در قالب طرح "توافق آبراهام/ ابراهیم" که سال گذشته با وساطت دولت ترامپ حاصل شد، صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹ 03 March 2021

اتحاد اسرائیل و سه کشور عربی علیه ایران شکل می گیرد؟

بین الملل تابناک: اسرائیل، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین درباره گسترش همکاری در مقابله با دشمنان مشترک خود، که آن را دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌دانند، مذاکره کردند.

جروزالم پست روز دوشنبه، یازدهم اسفندماه، به نقل از یک مقام مطلع نوشت که این موضوع غیررسمی مورد بحث قرار گرفته است. این کشورها متحدان آمریکا هستند. هر چهار کشور ایران هسته‌ای را یک تهدید بزرگ می‌دانند و با نگرانی به برنامه دولت بایدن برای پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ چشم دوخته‌اند.

به نوشته روزنامه جروزالم پست، خبر رایزنی اسراییل با سه کشور عربی برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی در پی نگارش مقاله  "ران لودر" رییس کنگره جهانی یهود در روزنامه انگلیسی زبان سعودی "عرب نیوز" درباره تشکیل یک ناتوی خاورمیانه ای ضد ایران اعلام می شود.

به نوشته جروزالم پست، عربستان سعودی مطبوعات آزاد ندارد و روزنامه عرب نیوز  متعلق به شاهزاده "ترکی بن سلمان آل سعود" پسر ملک سلمان و برادر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است و منعکس کننده دیدگاه های رسمی دولت سعودی تلقی می شود.

لودر در مقاله خود نوشت که بنا بر تماس های او با کشورهای عربی، این کشورها اسرائیل را تنها متحد قابل اعتماد علیه ایران و بالعکس می دانند. او نوشت: آنها (کشورهای عربی) نگران ناتوانی کشورهای غربی در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، ازسرگيري غني سازي اورانيوم در ايران و محدود کردن دسترسي بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به سايت هاي هسته اي ایران هستند.

لودر نوشت: با تهدیدات فوری ناشی از ایران و ضعف جهانی که در حال مبارزه با همه گیری ویروس کروناست، به نظر می رسد تنها مسیر قابل اتکای پیش روی اسراییل و سه کشور عربی، اتکا و اعتماد آنها به یکدیگر است... اسرائیلی ها و اعراب باید از فرصت استفاده و برای نجات خاورمیانه از فاجعه افراط گرایی و هسته ای شدن با هم كار كنند.

هفته گذشته شبکه خبری آی ۲۴ اسراییل گزارش داد که تل آویو در حال مذاکره با سه کشور عربی خلیج فارس در مورد ایجاد یک اتحاد دفاعی است.

دفتر نخست وزیر اسراییل در واکنش اعلام کرد این گزارش را تأیید نمی کند، اما اسراییل همیشه علاقه مند به ارتقای روابط با شرکای خاورمیانه ای خود است.

به نوشته جروزالم پست، یکی از نشانه‌های اولیه اتحاد دفاعی احتمالی این است که اسرائیل به فروش هواپیما‌های جنگنده اف-۳۵ آمریکا به امارات اعتراض نکرد. این اقدام پس از عادی سازی روابط امارات و بحرین با اسراییل در قالب طرح "توافق آبراهام/ ابراهیم" که سال گذشته با وساطت دولت ترامپ حاصل شد، صورت می‌گیرد.

اسرائیل هنوز روابط رسمی با عربستان سعودی ندارد؛ اما پس از توافق برجام بین ایران و قدرت های جهانی، به سه کشور جنوب خلیج فارس نزدیکتر شد؛ موضع مشترک اسراییل و این سه کشور مخالفت با برجام است.

اسراییل در ماه های گذشته تلاش کرده روابط خود را با کشورهای عربی کرانه خلیج فارس نزدیک کند.

منابع اسراییلی قبلا گفته بودند "بنیامین نتانیاهو" و" محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی در ماه نوامبر سال گذشته، مخفیانه در شهر " نیوم " عربستان سعودی در کرانه دریای سرخ دیدار کردند.

"گابی اشکنازی" وزیر امور خارجه اسراییل هم روز دوشنبه (دیروز) با "بدر بن حمد البوسعیدی" وزیر خارجه عمان گفتگو کرد.

اشکنازی در این باره گفت: "در مورد تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک و همچنین اهمیت حمایت از تلاش ها برای دستیابی به صلح و ثبات در منطقه تبادل نظر شد ... ما توافق کردیم کانال ارتباطی مستقیم خود را حفظ کرده و همکاری را بیشتر کنیم."

اسرائیل روابط رسمی دیپلماتیک با عمان ندارد، اما نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ در اقدامی بی سابقه به این کشور سفر کرد.

ائتلاف سازی علیه ایران و چشم انداز آن 

«قاسم محبعلی» مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح ابعاد و دلایل تشکیل ائتلاف چهارجانبه منطقه‌ای میان اسرائیل و سه کشور عربی اظهار کرد: مسأله به راه انداختن و تشکیل ائتلاف اسرائیل با کشورهای عربی علیه ایران، یک پرونده نسبتاً قدیمی به حساب می‌آید؛، به گونه‌ای که از زمان «دونالد ترامپ» قرار بود تا ائتلافی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اسرائیل تشکیل شود که در این میان آمریکا هم یکی از اضلاع مشارکت‌کننده آن به حساب می‌آمد. هدف این ائتلاف مقابله و مهار ایران بود که تیم ترامپ سعی کرده بود در همپوشانی خود با تل‌آ‌ویو با استفاده از تاکتیک ایران‌هراسی زمینه را برای تشکیل این ائتلاف هموار کند. از سوی دیگر، قرار بود اسم این ائتلاف به «ناتوی عربی» تغییر پیدا کند که این رخداد صرفاً در حد رسانه‌ صورت گرفت، نه در حوزه عملیاتی و اجرایی. قرار بود که مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی به این ائتلاف بپیوندند که قاهره با این اقدام مخالفت کرد.

وی ادامه داد: اصل ماجرا از این قرار بود که در دولت دونالد ترامپ، ایالات متحده و همچنین اعراب و رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که ایران تهدید مشترک آنها به حساب می‌آید؛ اما ائتلاف‌سازی علیه تهران مشکلاتی را مقابل خود داشت. نخستین مشکل این بود که اعراب و اسرائیل پنهانی با یکدیگر ارتباط داشتند و اگر قرار بر ائتلاف‌سازی علیه تهران بود، باید این روابط علنی می‌شد. به هر ترتیب روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی در تابستان امسال علنی شد و امارات و بحرین به عنوان پیش قراولان این موضوع، روابط خود را با تل‌آویو رسمیت بخشیدند؛ بنابراین، عادی شدن این روابط به نوعی باعث می‌شود تا طرح تشکیل ائتلاف چهار جانبه علیه تهران موانع خاصی در مقابل خود نداشته باشد. مسأله اینجاست که ارتباط اسرائیل با کشورهای عربی و در صدر آنها امارات متحده، از حد طبیعی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع می‌تواند روند را برای ائتلاف‌سازی علیه تهران تسریع کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: چهار ضلع این ائتلاف که متشکل از اسرائیل، امارات، بحرین و عربستان است به دنبال آن هستند تا در وهله اول با بنیان گذاشتن این ائتلاف چهارجانبه، ایران را آماج گیرند و در وهله دوم به آمریکا فشار بیاورند تا سیاست‌های واشنگتن علیه تهران خشن‌تر و کوبنده‌تر شود. از منظری دیگر باید توجه کرد که اعراب و اسرائیل معتقدند تیم بایدن همانند ترامپ، ایران را مورد فشار قرار نخواهد داد و به همین دلیل، می‌خواهند با تشکیل چنین ائتلافی حتی در فضای رسانه، موجب شوند تا ایران بیش از حد نتواند به سمت ایالات متحده برود. آنها به دنبال این هستند که اگر قرار است مذاکراتی میان واشنگتن و تهران انجام شود، باید با نظر اسرائیل و کشورهای حاضر در ائتلاف مذکور باشد و تمامی اینها نشان می‌دهد که آنها با کارت ضدیت علیه ایران در حال بازی کردن هستند.

محبعلی افزود: نکته اینجاست که فشار آمریکا بر عربستان به نوعی ریاض را به سمت تل‌آویو سوق خواهد داد و بدون تردید عربستان به دلیل مسائل داخلی و سیاست‌های سنتی‌اش، مایل به علنی کردن روابطش با رژیم صهیونیستی نیست. اما اگر فشارها در دولت بایدن به ریاض افزایش پیدا کند، شکی نیست این روابط علنی شود. ریاض سعی می‌کند از طریق لابی‌های خود در کنگره آمریکا به نحوی ایران را تحت فشار قرار دهد. از این منظر، باید بگویم که روابط اعراب و اسرائیل بیش از هر چیز یک روابط تاکتیکی به حساب می‌آید که من آن را «ازدواج مصلحتی» می‌نامم. در این میان معتقدم ائتلاف اسرائیل و اعراب به یک ائتلاف نظامی ختم نخواهد شد، ولی در هر سطحی که ائتلاف‌سازی انجام شود، یک تهدید ملی برای منافع ما نمایان خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش سطح روابط میان تهران و کشورهای عربی و منطقه به ضرر ما خواهد بود و پیشنهادم این است که دیپلماسی منطقه‌ای ایران مجدداً از سر گرفته شود. هر چقدر که اعراب منطقه از ناحیه ایران بیشتر احساس تهدید کنند، بدون تردید این موضوع به نفع اسرائیل خواهد بود و به همین دلیل است که می‌گویم باید سیاست‌های ما به سمت استقرار ثبات و آرامش برود. این اقدام می‌تواند در وهله اول اعراب را از اسرائیل دور کند و در وهله دوم حضور آمریکا در منطقه را کاهش بدهد و در آخر روابط ما با کشورهای منطقه را تنظیم کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
تابی جون این اتحاد نظامی عملا همین الان هم برقراره جون وقتی اسراییل با امارات و بحرین که‌در نزدیکی ایران هستند روابط سیاسی ایجاد کرده پس مسلما از این کشورها در مقابل ایران دفاع نظامی میکنه
اسراییل و دیکتاتوری های عربی از روزی که توسط انگلیس و غرب به وجود امدند روابط زیادی داشتند اما هیچگاه نه اسراییل به اعراب اعتماد میکند و اجازه رشد و قدرت و داشتن فناوری را میدهد و نه اعراب به اسراییل اعتماد میکنند و روابط را در حد همان ساختاری که غرب هفتاد سال پیش به انان تحمیل کرد حفظ میکنند ، اعراب و اسراییل گاو شیرده هستند و برای همین توسط غرب حفاظت میشوند و اگر روابطی وجود دارد بر پایه منافع غرب ساخته شده و همانگونه که در عمل همگان دیدند هیچگاه سلاح پیشرفته یا فناوری به اعراب داده نمیشود مثل پاتریوت ها ی بی خاصیت عربستان و اف ۳۵ هایی که با نواقص متعدد بازهم نخسه ای با اپشن ابتدایی تر ان هم به امارات داده نشد در ضمن روابط این کشورها دولتی و حکومتی است نه ملی و در سطح ملی هیچگاه دشمنیشان پایان نمیابد و حتا نمیتواند عادی شود چه رسد به دوستی و اتحاد ، هیچکدام از انها هم نگران اتم ایران نیستند انها نگرانند تبدیل شدن ایران به عنوان کشور پیشرفته و قدرت منطقه و با نفوذ و تاثیرات هژمون این قدرت باعث فروپاشی حاکمیت های نامشروع و فاسد و مزدور و جنایت کاری که هم باج میدهند و هم نوکری میکنند ، به دست ملتهای خودشان و منطقه اتفاق بیوفتد و انها ایران را مسئول فروپاشی خود توسط ملت میبینند و تمام این اقداماتشان و دروغ ها و تبلیغات و تهدیداتشان به خاطر اینست که از قدرت مند شدن ایران و به وجود امدن چنین شرایطی جلوگیری کنند و تاثیرات اقتدار ایران در منطقه را پایان خود میدانند نه اینکه ایران بخاهد با اتم یا سلاح دیگر به انها حمله کند ، انها مجبورند ضعف ها و ترس های خود را با این دروغ ها بپوشانند و بر علیه ایران تهدید و تبلیغ کنند تا از الگو شدن ان جلوگیری کنند و امریکا و غرب را هم وارد بازی کنند و هزینه های نجومی و رشوه دادن هایشان برای تخریب برجام به همین مسئله برمیگردد
با اتحاد هفت کشور از پس حوثی های بی دفاع بر نیامدند با سه کشور می خواهند از پس ایران بر بیایند مسخره است
ما زیر بار مشکلات اقتصادی کمرمان شکسته ولی هیچ مسئولی به فکر نیست
رفتنی هستند و عربستان دوست ما خواهد شد
آب که سربالا بره قورباغه هم ابو عطا میخونه.
مورچه چیه که کله پاچه اش باشه؟ اسراییل از پس غزه 5 میلیونی بر نیامده حالا بفکر بازی با دم شیر افتاده؟
یه ترقه ناقابل در دبی یا شارجه یا ابوظبی همه مرفهین بیدرد را فراری میده . موشک که جای حود داره. البته دشمن را هرگز نباید دست کم گرفت.
روابط با آمریکا میتواند قدرت سیاسی واقتصادی ایران را افزایش داده وایران را از چنگ سیاست سنتی فرسوده و فرسایشی نجات دهدودر این صورت ایران میتواند با افزایش ظرفیت دیپلماسی وافزایش قدرت چانه زنی خود به همه مسلمانان جهان کمک نمایدودر عین حات بتواند مانند یک سپر ایده ای همفکران خود را حمایت نماید ومانع تخریبشان شود وآنها را تحت نفوذ خود حفظ کند
این را کم داشتیم
راه حل ساده هست. با امریکا صلح کنید و به متحد آن تبدیل شوید و اجازه بدهید شرکت های امریکایی در ایران فعالیت کنند.
در این حالت تمام این تلاش ها بیفایده خواهند شد.
هیچ گزینه ساده و کم هزینه دیگری وجود ندارد.
چاره اش صلح ایران و امریکا هست. نظر دادم ولی درج نشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر