بازدید 6809

رایزنی گوترش و ظریف درباره برقراری صلح در یمن

دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه با تشریح آخرین اقدامات سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن، خواستار تداوم تلاش‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن شد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴ 02 March 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امشب (سه‌شنبه) با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی درباره اوضاع یمن گفتگو کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در تماس تلفنی با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح آخرین اقدامات سازمان ملل به منظور پایان دادن به جنگ یمن و برقراری صلح عادلانه و آغاز گفتگو‌های سیاسی در یمن، خواستار تداوم تلاش‌های برجسته جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح در یمن شد.

* تأکید ظریف بر لزوم پایان جنگ، رفع محاصره و ارائه کمک‌های انساندوستانه به مردم یمن

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با اعلام حمایت ایران از تلاش‌های سازمان ملل برای برقراری صلح عادلانه در یمن، بر لزوم پایان جنگ، رفع محاصره و ارائه کمک‌های انساندوستانه به مردم یمن تأکید کرد.

ظریف همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد با انجام گفتگو‌های درون یمنی و تشکیل دولت فراگیر شاهد استقرار و ثبات این کشور باشیم.

* آمادگی ایران برای همکاری با گریفیتس

گفتنی است، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در سفر اخیرش به مسکو در نشست خبری با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود به اوضاع یمن اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همکاری بین‌المللی این معضل انسانی و بزرگ‌ترین شرایط دردناک انسانی در قرن حاضر به پایان برسد و شاهد آتش بس و گفتگو بین گروه‌های یمنی باشیم. ما از نقش مثبت روسیه استقبال کردیم. ایران حاضر است با «گریفیتس» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و دیگران همکاری کند که گروه‌های مختلف یمنی را به پای میز مذاکره بیاورند و به یک حکومت مشترک بین همه یمنی‌ها براساس همکاری و همراهی به جای جنگ و خونریزی بینجامد. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، جمهوری اسلامی ایران که بعد از تهاجم نظامی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی به یمن در فروردین ماه ۱۳۹۴، پیشنهادی چهار ماده‌ای را ارائه کرد، در این سال‌ها از تلاش برای حل و فصل سیاسی این بحران دست نکشید. ایران همواره در این پنج سال از کشور‌های جنگ طلب خواسته که به جنگ و محاصره یمن پایان داده و راه حل مسالمت آمیز را مدنظر قرار بدهند.

در همین راستا و در دو ماه اخیر رایزنی‌هایی در راستای حل و فصل سیاسی این بحران از سوی مقامات ایرانی صورت گرفت و در سفری هم که «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در بهمن ماه سال جاری به تهران داشت، گفتگو‌هایی در این خصوص انجام شد از جمله وی با ظریف دیدار و گفتگو کرد.

از سوی دیگر در هفته‌های اخیر، «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه با «دفلیچه» نماینده ایتالیا و همچنین با «پیتر سمنی بی» نماینده ویژه سوئد در امور یمن گفتگو کرد. 

لازم به ذکر است، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ۲۳ فروردین ماه سال جاری نیز در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات در یمن به رایزنی پرداخته بودند. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی