بازدید 16857
۴
بسته ویدیویی «تابناک»

عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / فاجعه آبرفان / رئیس علی‌ دلواری چه کسی بود؟ / گزیده‌ای از سخنان گوبلز، وزیر پروپاگاندای هیتلر / شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 01 March 2021

عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ / فاجعه آبرفان / رئیس علی‌ دلواری چه کسی بود؟ / گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


شوخی نیکسون و برژنف در اوج جنگ سرد

پس از جنگ جهانی دوم، نگرانی در مورد تبدیل درگیری‌های ایدئولوژیک بین نظام سرمایه داری و کمونیسم به یک جنگ تمام عیار باعث شد، هر دو طرف با توسعه تسلیحاتی تلاش کنند پیروزی خود در این جنگ را تضمین کنند. این منجر به تولید گسترده سلاح‌های هسته‌ای به عنوان قوی‌ترین سلاح بشر و همچنین راه‌هایی برای جلوگیری از آن مانند موشک‌های ضدبالستیک شد. این مسابقه تسلیحاتی که خود دست کمی از جنگ نداشت، منجر به شکل‌گیری دوره‌ای در تاریخ بشر شد که جنگ سرد نامیده می‌شود. دوران جنگ سرد و رقابت تسلیحاتی و اطلاعاتی، فضایی پر از بی‌اعتمادی در سیاست بین‌المللی ایجاد کرد که در اثر آن هر یک از طرفین نگران حمله پیش‌دستانه طرف دیگر به دنبال راه‌هایی برای پیش‌بینی و جلوگیری از این نوع حمله بودند. پیمان موشک‌های ضدبالستیک، پیمانی بین شوروی و آمریکا بود که استفاده از موشک‌های ضدبالستیک را محدود می‌کرد هدف از امضای این پیمان اجتناب از شکل‌گیری یک مسابقه تسلیحاتی برای بدست آوردن قدرتمندترین قدرت دفاعی علیه یک تهاجم موشکی بود. حین امضای این قرارداد، نیکسون، رییس جمهور آمریکا با برژنف، دبیرکل حزب کمونیست شوروی شوخی می‌کند که به خوبی نشان دهنده روحیه حاکم بر دوران جنگ سرد است. تصاویر این شوخی را در ویدیو تابناک ببینید.

 


گزیده‌ای از سخنان گوبلز وزیر پروپاگاندای هیتلر

پاول یوزف گوبلز سیاست‌مدار نازی (ناسیونال سوسیالیست) آلمانی بود که از سال ۱۹۳۳ تا زمان شکست آلمان در جنگ جهانی دوم وزیر پروپاگاندا آلمان نازی بود. او پس از رسیدن به مقام وزارت به سرعت توانست تمام رسانه‌ها را به کنترل خود درآورده و از آن‌ها برای جذب حمایت مردم آلمان از حزب نازی بهره ببرد. او تا آخرین لحظه جنگ به هیتلر وفادار بود، هیتلر در ۳۰ آوریل سال ۱۹۴۵ خودکشی کرد، در وصیتنامه او گوبلز به عنوان صدراعظم بعدی معرفی شده بود؛ البته گوبلز تنها یک روز پس از هیتلر صدراعظم آلمان بود و بعد از آنکه شش فرزند خود را با سیانور مسموم کرد، به همراه همسرش خودکشی کرد. در این ویدیو گزیده‌ای از سخنرانی‌های او را با زیرنویس فارسی ببینید.

 


عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟

عماد فایز مغنیه که به اختصار عماد مغنیه خوانده می‌شد و به حاج رضوان شهرت داشت، از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود که در ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در انفجار دمشق در عملیات مشترک سی آی‌ای و موساد ترور شد. واشنگتن پست مدت‌ها بعد از وقوع این ترور، انجام این عملیات مشترک را تایید کرد. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، بمبی که باعث کشته شدن فرمانده پرسابقه حزب‌الله شده، مدت‌ها پیش در میدان مشق سیا در کارولینای شمالی آزمایش شده بود. مغنیه جزو اهداف اصلی سی آی‌ای بود و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای خبری که منتهی به دستگری مغنیه شود، ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. در گزارش واشنگتن پست تاکید شده بود که دستور کتبی این عملیات را جرج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا صادر کرد و دادستان کل، مدیر اطلاعات ملی و مشاور امنیت ملی آمریکا آن را تأیید نمودند؛ اما عماد مغنیه که بود و چگونه ترور شد؟ در این موشن گرافی به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

 


فاجعه آبرفان

در اکتبر ۱۹۶۶ در دهکده معدنی آبرفان در ولز بریتانیا یک کوه ضایعات معدن زغال سنگ لغزید و مدرسه دهکده را به زیر خود فرو برد. در این فاجعه ۱۱۶ بچه و ۲۸ بزرگ سال کشته شدند. دلیل آن تجمع آب در میان ضایعات در اثر باران و چشمه‌های زیر آن بود که باعث لغزش توده ضایعات به سمت دهکده شد. تحقیقات هیات مدیره زغال سنگ ملی را به عنوان مقصر معرفی کرد و لرد رابنز به خاطر ارائه اطلاعات گمراه کننده راجع به اطلاع از وجود چشمه‌های زیر کوه ضایعات مورد انتقاد قرار گرفت. در کل هفت کوه ضایعات در اطراف دهکده بود که پس از ریزش یکی از آن‌ها در این قاجعه، باقی آن‌ها پس از تلاش بسیار اهالی و مقاومت دولت به خاطر هزینه سنگین منتقل شدند.

 


رئیس علی‌ دلواری چه کسی بود؟

رئیس‌علی دلواری مبارز مشروطه‌خواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دوره جنگ جهانی اول بود. او در آغاز جنگ جهانی اول که ایران از شمال به اشغال روسیه و از جنوب به اشغال انگلیس درآمد، با انگلیسی ها جنگید و کشته شد. این ویدیو روایت تاریخی از این قهرمان ایرانی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۴
به جان مادرت قسم اصلا مهم نیست کی بود
1000بار از ازدلواری ومغنیه صحبت شده وسریال ساخته شده اگر خبری مهم تر ندارید از ناکارامدی سایت هست نه اینکه الان بعد چندین وچند سال بنویسید عماد مغنیه کی بود دلواری کی بود
مغنیه هرکه بود برای کشورش بود
رئیسعلی دلواری اصالتاً از مردم تورک اردبیل بود که به جنوب ایران و اطراف خلیج مهاجرت کرده بودند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر