بازدید 20821
۵
توقف بلند مرتبه سازی در پایتخت

ساخت ۱۲۵۰۰ ساختمان روی گسل‌های تهران

عضو شورای شهر تهران با اشاره به توقف بلند مرتبه سازی در پایتخت گفت:صدور مجوز اضافه طبقه در منطقه یک پایتخت به صفر رسید.
کد خبر: ۱۰۳۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴ 28 February 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت ساخت و ساز در پایتخت اظهارداشت: توقف چرخه شهر فروشی پروژه مدیریت شهری بوده و اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفته است.

وی گفت: فقدان یک برنامه برای اقتصاد شهر‌ها حتی قبل از پیروزی انقلاب و بعد از اتمام جنگ تحمیلی باعث شد که درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی تبدیل به یک استراتژی اقتصاد سیاسی کشور و اداره امور شهر‌ها شودکه هنوز هم فقدان این نگاه تداوم دارد. شیوه تامین درآمد شهر‌ها تحت تاثیر اقتصاد سیاسی که همان اقتصاد نفتی بود در شهر‌ها به سمت اقتصاد زمین و مسکن رفت و باعث شد نظام حکمرانی کشور و اداره امور شهرها، استراتژی شهرفروشی را به عنوان رویکرد غالب انتخاب کنند.

وی فقدان چارچوب و برنامه‌ای برای اقتصاد شهر، عدم تعریف درآمد‌های پایدار قانونی برای شهرها، خودکفا اعلام کردن کلانشهر‌ها بدون پیش بینی شیوه صحیح کسب درآمد و تاخیر در تصویب و ابلاغ طرح‌های توسعه شهری را از عوامل توسل مدیریت‌های شهری به درآمدزایی از هر شیوه‌ای عنوان کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهر‌ها نهادینه شود، اظهار داشت: شهرفروشی در تمامی ابعاد یعنی تغییر کاربری و تراکم فروشی بی ضابطه با هدف درآمدزایی که نگاه کالایی به شهر دارد و شهر را فقط بستر کالبدی می‌داند و سازمان اجتماعی و شهروندان شهر را رها کرده است. بارگذاری در باغات انبوه و پراکنده برای کسب درآمد نیز در راستای شهر فروشی انجام شده است.

سالاری در خصوص تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی تحت تاثیر درآمدزایی به جای توجه به کیفیت در مدیریت‌های شهری گذشته گفت: در دوره گذشته که مغایرت‌های طرح تفصیلی و طرح جامع را بررسی می‌کردیم، احمدی نژاد در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح تفصیلی شهر تهران، دو میلیون نفر جمعیت را به شهر تهران اضافه می‌کند و اجازه بارگذاری در باغات انبوه کن، فرحزاد و سوهانک را صادر می‌کند. کلیه اراضی و املاک زمین شهری در کل مناطق که قرار بود برای سرانه‌های خدماتی استفاده شود و کاربری لکه سفید داشت نیز تبدیل به پهنه m و r برای فروش شد.

وی ادامه داد: مصوبه برج باغ که شورای دوم تصویب کرده بود، در شورای عالی شهرسازی و معماری به دستورالعمل ماده ۱۴ و جایگزین ۲ بارگذاری هفت و نیم درصد می‌شود. کل بافت فرسوده ۳۲۶۸ هکتار بوده که ۱۴ هزار هکتار بافت ناپایدار که در طرح جامع نبوده، با پیشنهاد شهرداری تهران به طرح تفصیلی اضافه می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به تداوم برج سازی در منطقه ۲۲ در سند طرح تفصیلی منطقه، بیان کرد: در طرح تفصیلی یکپارچه سال ۹۱ بندی به نام ۲۹-۱۶ اضافه می‌شود، این در حالیست که قرار بود با ابلاغ طرح تفصیلی، تمام مصوبات گذشته و بخشنامه‌ها لغو شود و مردم بصورت شفاف در سامانه شهرسازی حقوق مکتسبه را ببینند، اما با آمدن بند ۲۹-۱۶، بلند مرتبه سازی بالای ۲۱ طبقه تمدید شد و هیچ گروهی از نخبگان، کارشناسان، جامعه مدنی و شوراییان و دولت و نهاد‌های نظارتی اعتراضی نمی‌کنند، چراکه تمام استراتژی به سمت شهرفروشی و ساخت و سودآوری رفته است.

اضافه طبقه در سال ۹۹ در منطقه یک به صفر رسید

وی با اشاره به درآمدزایی از شورا‌های معماری و شورای توافقات مناطق اظهار داشت: در شورا‌های معماری مناطق بیش از ۸۰ درصد تصمیم گیری‌ها فراتر از طرح تفصیلی بوده و شهرفروشی به معنای واقعی را رقم زده است. سال ۹۱ در منطقه یک ۱۲۴۰ اضافه طبقه داده می‌شود، در حالیکه این رقم در سال ۹۹ به صفر می‌رسد.

سالاری به فروش اراضی سرانه‌های خدماتی برای درآمدزایی اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش تلفیق حسابرسی سال ۹۳، ۲۲ میلیون متر مربع از اراضی ناشی از قاعده ۷۰-۳۰ که شهرداری باید برای خدمات در نظر می‌گرفته در راستای درآمدزایی فروخته می‌شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ساخت و سودآوری درتقابل با کیفیت را بخش دیگری از چرخه شهرفروشی عنوان کرد و ادامه داد: گسیل دادن منابع درآمدی ناشی از شهرفروشی به سمت مگاپروژه‌ها بدون توجه به آثار و تبعات آن‌ها برای کسب جایگاه در سپهر سیاسی و خرید اعتبار با استفاده از چرخه پول پاشی، خودرو محور کردن شهر و نهادینه شدن رویکرد انعقاد قرارداد‌های گسترده بدون نیازسنجی آن‌ها که تبدیل به سونامی قرار داد‌های پیمانکاری شده بود و غافل شدن از کیفیت زندگی، منجر به مغفول ماندن هویت و معنا و ابعاد نرم افزاری شهر شد.

ساخت ۱۲۵۰۰ ساختمان روی گسل

وی با اشاره به اینکه موارد ذکر شده موجب می‌شود که به یکباره مردم شهر‌ها متوجه می‌شوند که این رویکرد علی رغم جذابیتی که داشته و ایجاد اشتغال کرده و بنگاه‌های اقتصادی و صنعت مسکن و صنایع وابسته را فعال کرده، اما تبعات سوئی را به همراه داشته است، تصریح کرد: کاهش سرانه‌های خدماتی و تنزل کیفیت زندگی، از بین رفتن درختان و میراث طبیعی شهر، از بین رفتن قنات‌ها و میراث تاریخی، از بین رفتن عرصه‌های عمومی، از دست دادن دارایی‌های پایدار شهر و بدهکار شدن شهرداری، افزایش ترافیک علیرغم ایجاد بزرگراه‌های شهری و افزایش آلودگی هوا، غالب شدن خودرو محوری بر انسان محوری، عدم توجه به ایمنی شهری و ساختمان‌های آنها، ساخت ۱۲۵۰۰ ساختمان روی گسل که البته همه آن‌ها پرخطر نیستند و... از تبعات رویکرد شهرفروشی است. این روند موجب می‌شود که چرخه شهرفروشی ادامه پیدا کند برای اینکه درآمد کسب شود تا تبعات جبران شود.

باز گشایی معابر نفوذ ناپذیر به مساحت ۱۷۰ هزار مترمربع

وی ادامه داد: توجه به تاب آوری و بازآفرینی شهری، گام دیگر ما در این دوره بود که در همین راستا نسبت به تسهیلگری در احیا، بهسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده از طریق تغییر پارادایم‌ها و رویکرد درجاسازی و تخریب و نوسازی به بازآفرینی جامع نگر و حفظ هویت، خاطرات و رویداد‌های محله ها، شناسایی ۱۱۶۸ هکتار بافت‌های فرسوده مغفول مانده جهت بازآفرینی، فعال سازی ستاد بازآفرینی شهر تهران و کمیته‌های آن با اولویت محلات غیر برخوردار و فرسوده و تغییر نگاه از مگا پروژه‌ها به سمت بر طرف کردن مشکلات محلات و تامین خدمات محله‌ای از جمله تعویض و جابجایی ۱۵۰۰ عدد چراغ برق، اصلاح شبکه‌های فرسوده، باز گشایی معابر نفوذ ناپذیر به مساحت ۱۷۰ هزار مترمربع، ۱۲ پروژه ایجاد فضای سبز به مساحت ۴۰ هزار مترمربع، نصب شیر‌های آتش نشانی و ...، اجرای پروژه‌های بهسازی محیطی جهت کیفیت بخشی به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد از جمله ۵۰ پروژه با مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع در محلات غیر برخوردار، طراحی و اجرای ۷ میدانگاه بالغ بر ۶۰ هزار متر مربع، احداث پارکینگ محله‌ای معادل ۲۴۰۰ فضای پارک، تهیه طرح‌های متعدد بازآفرینی شهری دربافت‌های فرسوده و ناکارآمد از جمله پروژه شارباغ، فداییان اسلام، کوره‌های آجر پزی منطقه ۱۹، اراضی منطقه ۱۸ از جمله اقدامات است.

وی بیان داشت: توجه به توسعه محلات با تهیه اسناد توسعه محلی و تعریف پروژه‌های کوچک مقیاس محله‌ای در مقابل تعریف مگا پروژه‌های سخت افزاری از جمله طراحی شهری محلات کن به مساحت ۱۰۷۲ هکتار و فرحزاد به مساحت ۲۱۱ هکتار و نفرآباد به مساحت ۱۳ هکتار و ده‌ها محله دیگر و تصویب بیش از ۱۲۰۰ پروژه توسعه محله‌ای در سال ۱۳۹۹ که در حال اجراست، ایجاد نهضت ایمن سازی ساختمان‌های عمومی شهر و ایجاد سامانه برخط پایش ساختمان‌های خطرساز، ایجاد پروانه مقاوم سازی و بهسازی لرزه‌ای با رویکرد ایمن سازی شهر، صیانت از هویت محلات قدیمی و کاهش هزینه‌های ایمن سازی توسط اقشار کم برخوردار از برنامه‌های دیگر است

ارتقاء کیفیت محیطی شهر با تصویب حدود ۳۰ طرح موضعی

این عضو شورای شهر تهران در خصوص توجه به ظرفیت‌های کیفی طرح تفصیلی در این دوره گفت: طرح تفصیلی، دو بخش ظرفیت دارد، یکی ظرفیت‌های کمی که بارگذاری و درآمدزایی است و دیگری ظرفیت‌های کیفی که طرح‌های موضعی و موضوعی است که در گذشته مورد غفلت قرار گرفته بودند، اما در این دوره مورد توجه قرار گرفتند و اکنون ۸۰ درصد توجه کمیسیون ماده ۵ به طرح‌های موضعی و موضوعی و کیفیت است.

تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ با رویکرد صیانت از فضای سبز و کاهش بارگذاری

وی ادامه داد: تصویب طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ با رویکرد صیانت از فضای سبز و باز و تامین سرانه‌های خدماتی و کاهش بارگذاری، تهیه و تصویب طرح‌های موضعی متعدد جهت ارتقاء کیفیت محیطی شهر که در این بخش حدود ۳۰ طرح موضعی از جمله طرح ۵۷۰ هکتاری فداییان اسلام، طرح ۱۳ هکتاری نفرآباد و دوشان تپه، شارباغ و... که تامین سرانه‌های خدماتی را بدنبال دارد، تهیه شد. تهیه دستورالعمل اراضی توسعه نوسازی شهر تهران که در این بخش ۵۷۵۰ هکتار اراضی توسعه ذخیره مغفول مانده بود و همچنان تحت بارگذاری قرار می‌گرفتند که در این دوره شهرداری و کمیسیون ماده ۵ آن‌ها را برای تامین خدمات تعیین تکلیف کردند.

سالاری افزود: انجام مطالعات و تهیه طرح‌های موضوعی متعدد از جمله TDR، TOD و بانک زمین، انجام مطالعات آسیب شناسی و تحقق پذیری طرح تفصیلی، تصویب برنامه عملیاتی ساماندهی زیرپهنه‌های حفاظت ویژه در حدود ۱۷۲۹ هکتار که ۱۷۰۳ هکتار فضای کالبدی با خط حریم بلاتکلیف مانده بود با رویکرد تفرجگاهی و گردشگری تعیین تکلیف شد، برنامه ریزی به منظور عملیاتی شدن زیست شبانه، خیابان کامل، حذف طرح‌های تعریض غیر ضرور در راستای انسان محور کردن شهرو... از دیگر اقدامات مدیریت شهری پنجم در توجه به ظرفیت‌های کیفی طرح تفصیلی است.

سالاری انضباط بخشی به حوزه شهرسازی را از دیگر اقدامات مهم این دوره دانست و گفت: ۷۱ درصد پروانه‌های صادره از آغاز طرح تفصیلی ۹۱ تا مرداد ۹۷ به تعداد ۱۰۸ هزار پروانه دارای انحراف اضافه طبقه، سطح اشغال و تراکم بودند و همچنین در فاصله سال‌های ۸۹ الی ۹۱ سالانه بیش از ۳۰ هزار پروانه با مساحت ۱۸ میلیون مترمربع در هر سال صادر شده که در سال ۹۹ این عدد به کمتر از ۱۰ هزار پروانه و مساحت‌ها کمتر از ۶ میلیون مترمربع در سال رسیده است. در سال ۹۱ صرفا در منطقه یک ۱۲۴۰ مورد اضافه طبقه داده شده که در سال ۱۳۹۹ این عدد به صفر رسیده است.

وی بارگذاری طرح تفصیلی بر روی سامانه شهرسازی جهت توقف فروش تراکم فراتر از طرح تفصیلی، برخورد با تخلفات پروژه‌های بزرگ مقیاس ساختمانی، پیشگیری از تخلفات ساختمانی با افزایش جرایم تخلفات در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، تهیه دستورالعمل تبصره ۷ ماده صد برای الزام عوامل شهرداری و مهندسین ناظر به پیشگیری از تخلفات ساختمانی، پیگیری و ساماندهی و تعیین تکلیف گود‌های پرخطر شهر تهران، برخورد با ساخت و ساز‌های متخلفانه در حریم شهر تهران، جلوگیری از بارگذاری‌های انبوه در قلمرو‌های عمومی مانند پادگان ۰۶ و بوستان ولایت، جلوگیری از سونامی مال سازی و بلند مرتبه سازی‌های بی قاعده در پایتخت، ساماندهی تعیین عوارض ساخت و ساز شهری مبتنی بر مرغوبیت مکانی پارسل‌های شهرو ... را به عنوان دستاورد‌های این حوزه اعلام کرد.

تهیه سند راهبردی مدیریت منطقه تاریخی تهران

وی ادامه داد: تهیه سند راهبردی مدیریت منطقه تاریخی تهران، تملک و احیاء تعداد قابل توجهی از بنا‌های تاریخی و ارزشمند، ایجاد نهضت سرمایه گذاری در احیاء بنا‌های تاریخی و ارزشمند، ساماندهی و بازپیرایی راسته‌ها و گذر‌های تاریخی شهر، ایجاد بانک بنا‌های تاریخی و ارزشمند شناسایی شده در شهر تهران از اقدامات ما در این دوره برای صیانت از میراث تاریخی بوده است.

سالاری همچنین لغو مصوبه برج باغ و جایگزینی مصوبه خانه باغ در باغات پراکنده، تعیین تکلیف طرح موضعی باغات انبوه و آغاز ساماندهی آنها، طرح‌های موضعی ۱۰۷۲ هکتار باغات کن و ۲۱۱ هکتار فرحزاد هم، تملک باغات متعدد در مناطق غیر برخوردار شهر در راستای افزایش سرانه‌های فضای سبز و ایجاد پارک‌های محلی را به عنوان دستاورد‌های دوره پنجم در راستای صیانت از میراث طبیعی و باغات شهر عنوان کرد.

وی ادامه داد: انتشار عمومی اطلاعات حوزه شهرسازی و معماری، سیستمی کردن فرآیند‌های ارائه خدمات شهرسازی و معماری، ایجاد سرویس‌ها و پلتفرم‌های متعدد برای ارائه خدمات آنلاین به شهروندان، انتشار عمومی اطلاعات قرارداد‌های پیمانکاری از اقدامات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای هوشمند سازی و شفافیت است.

سالاری افزود: اصلاح فرآیند استفاده از خدمات کارگزاری‌ها و فرآیند صدور هولوگرام، اصلاح آیین نامه نحوه واگذاری املاک شهرداری و آیین نامه نحوه سرمایه گذاری، شناسایی و بازپس گیری املاک واگذار شده غیر قانونی، اصلاح فرآیند‌های ذی حسابی و حسابرسی در شهرداری، ایجاد خزانه متمرکز در حوزه مالی و اقتصاد شهری و جلوگیری از پول پاشی بی حساب و کتاب، اصلاح فرآیند تعریف پروژه‌های شهری مبتنی بر نیاز سنجی و جلوگیری از سونامی قرارداد‌های غیر ضروری در شهر تهران و کاهش جدی هزینه‌ها از دیگر اقدامات مدیریت شهری پنجم در راستای تحقق حقوق عمومی و کیفی سازی شهر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
خودتون مجوز میدین،انجام میدین...، بعد خودتون طرح اشکال و انتقاد به وظیفه ای که انجام ندادید،میکنید!؟ شما چه موجوداتی یا بهتر بگم جانورانی هستید!؟ شرف، وجدان، دینداری کیمیاهایی هستن که در بین اکثر مسئولین و مدیران دولت،شوراها،نهادها یافت نمیشه!
سلام پدر ما می خواستند ساختمان پنج طبقه بسازیم نذاشتند حالا روبرویی های ما ما دوازده طبقه ساخته تن کل باغ را برج کرده اند در یک کوچه پس کوچه. گوشی دیگه خوب آنتن نمی ده باید برم سر کوچه جواب گوشی بدم واقعا چی بگم البته افرادی نمی دانم بدون سند و مدارک خریداری هم کرده‌اند وسکنی گزیده اند.
مرتبه سازی های ایشون رو بیاید در تهرنپارس مشاهده کنید. فقط میتونند شعار بدهند و خودشون هفت خط روزگار هستند.
ساخت ساختمان های بلند مرتبه بروی گسل یا هر محل دیگری در همه جای دنیا انجام می‌شود در ساختمان‌های بلند مرتبه اولین کار آزمایش خاک هست سپس اقدام به طراحی براساس نوع خاک می‌گردد و حتی موقعیت زمین شناسی می‌گردد چرا افرادی که هیچ تخصصی در زمینه ساختمان ندارند در رابطه باساختمان صحبت می‌کنند یک ایرانی در ژاپن فرود گاه بر روی آب طراحی کرده اگر آنجا بود ند که این افراد چه می‌گفتند فرودگاه روی آب چرا با جان مردم بازی میکنید ایکاش روزی برسد هر کس در زمینه که تخصص دارد صحبت کند ای کاش
اینها که گفتی یعنی چه ؟؟؟ پنج سال قبل پول فاضلاب منطقه 7 (خ شریعتی - خ بهار شیراز پلیس ادیبی کلیم کاشانی و ...) را گرفته اید و لوله گذاری معابر انجام شده چرا در این 5 سال هیچ اقدامی برای اتصال واحدهای مسکونی به سیستم فاضلاب انجام نشده -چرا در همین منطقه و چند کیلیومتر وزارت ارتباطات وقتی درخواست ADSL به مرکز تلفن خ مرودشت داده می شود چند سال در نوبت بایدمنتظر بمانی و دلیل ان را عدم همکاری شهرداری در اجازه کابل کشی عنوان می کنند چرا فکری به حال آلودگی صوتی بزرگراه صیاد نمی شود چرا فکری به حال ترافیک مطهری شرقی نشده است و چرا های دیگر این چیزی ایست که ما می فهمیم حالا شما صد تا طرح دیگر تصویب کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر