بازدید 23916
نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

آیا دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند؟

اگر سال ۹۲ تا ۹۶ را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که دولت نرخ ارز را سرکوب کرد و این نرخ متناسب با نرخ تورم رشد نکرد و شاید یکی از دلایلی که نرخ دلار رشد چشمگیری در سال‌های ۹۷ تا ۹۸ داشت، همین مساله بود.
کد خبر: ۱۰۳۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ 27 February 2021
تابناک اقتصادیدو روز پیش بود که دوباره درباره قیمت دلار، این بار توسط رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار نظری شد و ایشان طی صحبت‌های تاکید کرد که از نظر اقتصادی، نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست و دولت این کار را کرده است. خبرنگار تابناک اقتصادی در گفتگو با نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران به بررسی ابعاد این اظهارنظر‌ها در مورد قیمت ارز پرداخته است.
 
آیا دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند؟

سال‌هاست که مساله تامین کسری بودجه توسط دولت از طریق افزایش نرخ ارز و فروش آن در بازار آزاد از سوی بسیاری از رسانه‌ها مطرح، ولی هر بار این موضوع به نوعی از سوی دولت تکذیب می‌شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته، اما اظهارات مهمی از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور مطرح شد که گمانه زنی‌ها درباره موضوع تامین بودجه دولت از طریق افزایش نرخ ارز را به نوعی تایید می‌کرد.

محمود واعظی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان در مورخه ۷ اسفند ۹۹ با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آن‌ها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

همین اظهارات واعظی کافی بود تا بلافاصله رسانه‌ها آن را به تیتر یک تبدیل کنند و واکنش‌ها به این صحبت‌ها آغاز شود.

مهمترین واکنش به این صحبت‌ها توسط عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت. وی طی یک یادداشت اینستاگرامی نوشت: از نیمه سال ۹۷، بانک مرکزی سیاست ارزی خود را بر مبنای صیانت از ذخایر خود و همزمان تامین منابع لازم برای واردات کالا‌های اساسی و دارو قرار داد.

در دوسال گذشته، این سیاست نشان داد که با موفقیت کشور را از میانه بزرگترین جنگ اقتصادی تاریخ به سلامت عبور داد. در این میان، فشار زیادی، از ناحیه تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی بر مردم عزیزمان وارد شد، اما اینکه، بدون سیاست‌های بانک مرکزی در این دوره، چه سرنوشتی در انتظار متغیر‌های اصلی اقتصاد مانند نرخ ارز و تورم بود، قابل تصور نیست.

بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد که نرخ ارز باید توسط سازوکار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای تعیین شود و انتظار دارد با تصحیح انتظارات و تخلیه اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

بار‌ها گفته ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را ـ علی رغم برخی مرارت ها ـ به کار بردم تا نیاز‌های بودجه‌ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند. بازار ارز، یک بازار حساس و تخصصی است. در اولین جلسه حضور در هیات دولت قبل از انتصاب و در اولین جملات خود از آقای رئیس جمهور و اعضای محترم دولت درخواست کردم، اگر به انتصاب اینجانب رأی می‌دهند، با این شرط همراه باشد که در خصوص مسائل ارزی، اعلام سیاست‌ها را به بانک مرکزی واگذار کنند و قطعاً این بهترین کمک مسئولین محترم به بانک مرکزی و نیز ثبات در بازار‌های پول و ارز است.

گفتنی است که بعد از انتشار این اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور، حتی خود وی نیز به آن واکنش نشان داد و گفت که حرف هایم نادرست برداشت شده است. وی افزود: بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچ گاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخداد‌های تلخ در دوران مسئولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار بر شهروندان بوده است؛ آنچنان که در آینده‌ی نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.

واعظی ادامه داد: تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در این سه سال، با هدف کاهش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و خصوصا جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کنترل تورم بوده است؛ لذا هر گونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد، قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. چنین فرضیه‌ای البته جفا به همه عزیزان و دست‌اندرکارانی که برای مقابله جهش نرخ ارز کوشیدند نیز هست.

حالا پرسش این است که این اظهارنظر‌ها درباره نرخ ارز چه تاثیری بر روند تجارت خواهد گذاشت و رقم کنونی و واقعی نرخ دلار با توجه به تمام جوانب چقدر باید باشد؟

عباس آرگون، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: متاسفانه در کشور ما مشکل این است که افراد در حوزه‌های غیرتخصصی اظهارنظر می‌کنند و این اظهارات تاثیراتی روی بازار‌ها می‌گذارد. حل این مشکل هم این گونه است که افراد اجازه دهند متخصصین در این باره نظر بدهند و یا اظهارنظر را به نهاد مسئول بسپارند.
 
آیا دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند؟
 
وی ادامه داد: نرخ ارز نیز به عنوان مهمترین و موثرترین متغیر اقتصاد کلان است که تاثیر زیادی بر سایر متغیر‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم، اشتغال، صادرات و واردات و ... دارد.

آرگون افزود: یکی از مسائلی که دولت‌ها با آن مواجه هستند کنترل نرخ ارز می‌باشد که برای ایجاد یک فضای مناسب اقتصادی، جلوگیری از تورم و فراهم آوردن شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی موثر است.
 
وی اظهار داشت: نوسان شدید نرخ ارز هم بیانگر عدم تعادل و بی ثباتی در اقتصاد است و این مسئله می‌تواند یکی از ریسک‌های مهم بنگاه‌های اقتصادی به شمار رود و جریان‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی را تحت تاثیر خودش قرار دهد.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران ادامه داد: به دلیل آنکه دولت اصلی‌ترین عرضه کننده ارز در اقتصاد است، همواره بر نرخ ارز تاثیرگذار بوده و کسی منکر این مساله نیست. اگر شما سال ۹۲ تا ۹۶ را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که دولت نرخ ارز را سرکوب کرد و این نرخ متناسب با نرخ تورم رشد نکرد و شاید یکی از دلایلی که نرخ دلار رشد چشمگیری در سال‌های ۹۷ تا ۹۸ داشت، همین مساله بود. به دلیل واقعی نبودن نرخ دلار در آن سال‌ها، شاهد خروج سرمایه از کشور بودیم.

آرگون با اشاره به معایب سرکوب نرخ ارز گفت: واردات بیشتر توجیه پیدا خواهد کرد، صادرات سرکوب خواهد شد و تولید داخلی زیان خواهد دید و توجیه اقتصادی ندارد و سرمایه نیز خارج خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که همان گونه که دولت در پایین نگه داشتن نرخ ارز در سال‌های ۹۲ تا ۹۷ تاثیر داشت، آیا در بالا بردن نرخ نیز موثر بوده است، گفت: شاید این تاثیر مستقیم نبوده باشد، اما غیرمستقیم دولت تاثیر داشته است. دلیل هم این است که دولت بخاطر محدودیت منابع ارزی و تحت تاثیر شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار گرفتن، عرضه‌ای به مانند قبل نداشته و این در حالی است که تقاضا به قوت خود باقی بوده است؛ بنابراین در زمانی که دلار پایین و غیرواقعی بود، دولت به دلیل عرضه بیشتر مقصر بود و هم اکنون هم که دلار بالاست، باز هم دولت بخاطر عرضه کمتر مقصر است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به اینکه این اظهارنظرات و اعلام قیمت‌های مختلف برای دلار از سوی مسئولین چه تاثیری بر اقتصاد خواهد گذاشت، گفت: قطعا تاثیر منفی می‌تواند داشته باشد. نرخ ارز باید بر اساس مکانیزم بازار تعیین شود.

آرگون با اشاره به ماجرا‌های بورس گفت: مسئولین نباید اظهارنظر‌های غیرتخصصی داشته باشند و به نوعی این اظهارات به مردم خط بدهد که به کدام مسیر بروند. به هر حال، اگر بازار را به حال خود رها کنند و هر کجا که انتفاع باشد، مردم سرمایه‌های خود را به آن سمت خواهند برد. در حوزه ارز نیز به نظر من، باید نهاد‌های تخصصی مانند بانک مرکزی و افراد حاضر در این حوزه‌ها اظهارنظر کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که نرخ واقعی ارز اکنون چقدر است، گفت: واقعیت این است که نباید نرخی را اعلام کرد؛ باید نرخ توسط سازوکار بازار و بدون دخالت تعیین شود. مثلا برخی‌ اعلام می‌کنند نرخ ۲۱ هزار تومان باشد. این نرخ بر چه مبنایی گفته می‌شود و چرا این نرخ ۱۸ هزار تومان و یا ۲۵ هزار تومان نباشد؟ بهترین نرخ، نرخی است که توسط بازار و سازوکار آن تعیین شود. ممکن است مثلا سازوکار و عرضه و تقاضا به گونه‌ای باشد که امروز نرخ ۲۰ هزار تومان و فردا این نرخ ۱۸ هزار تومان باشد. اگر امروز ما شاهد توسعه صادرات، فروش نفت و دسترسی به منابع ارزی باشیم و این ارز در بازار  واقعی و نه به صورت سرکوب نرخ ارز، عرضه شود، قطعا قیمت اُفت خواهد کرد.

وی در انتها درباره وضعیت کنونی بازار ارز گفت: جو حاکم بر بازار کنونی به گونه‌ای است که همه انتظار کاهش را دارند و این به دلیل پیش بینی‌هایی است که درباره توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی، دسترسی به منابع ارزی و برداشته شدن تحریم‌ها و فشار‌های حداکثری دارند.

آرگون افزود: برای تجارت مهمتر از خود نرخ ارز، موضوع ثبات نرخ ارز و پیش بینی پذیری آن است؛ ثباتی که در واقع همراه با پیش بینی پذیری آن باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۹
با تمام وجود میگم بله .دولت با دستکاری دلار و بورس و خودرو و طلا جبران کمبود بودجه را کرده و همه این باصطلاح نظرات کارشناسی و شواف های تلوزیونی فقط برای سرگرمی ملت همیشه در صحنه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
خود واعظی معاون رئیس جمهور صراحتا و شفاف دیروز گفت
که بله این کار عمدی دولت بوده و هست
نیازی به طرح سوال نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
بنده هم با تمام وجود میگم کسانی که دور دوم به روحانی رای دادید و کلا تمام کسانی که بدون تحقیق و بررسی و از روی جوزدگی رای میدهید....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
در زمان جنگ ۸ ساله، دولت کشور و جنگ را کلا با سالی ۷ میلیارد دلار بسیار خوبتر
از دولتهای بعدی که حتی تا سالی ۱۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتند اداره کرد
پس چطور میشد که با نصف جمعیت الان و هزینه جنگ ، کشور را بخوبی اداره کرد ؟
متاسفانه، هر دولتی در ۸ ساله خودش دلار را ۵ برابر قیمت اولیه تحویل دولت بعدی داده است
این سیستم قابل اصلاح نیست
رای بی رای
ناشناس
| Canada |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
یک عنوان از کرامات دولتهای ایران را فراموش کرده اید و آن هم اتخاذ عمدی سیاستهای تورم زاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
این است تـدبــیر این دولت
واضحه روحانی می خواست رای بیاره دور اول نرخ رو زوری تعیین کرد دولت بعدم هی زدن تو سر مردم که وای ما چقدر خوبیم نرخ ارز رو نگه داشتیم
اصلاحات همینه دیگه کلا مردم رو به خودش بدهکار می دونه
دوست عزیزمون جناب نوبخت میگن از ما متشکر باشید که حقوقتون رو به موقع میدیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
اصلاحات همینه؟ مگه پول رو فقط اصلاحات میخوره که شما اصولگراها همین نیستید؟ ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
یک جوری میگی اصلاحات گویی اصولگراها ایران رو سوئیس و ژاپن کرده بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
روحانی: جوری قیمت ها رو بالا بردیم که کسی نفهمید!
مکان: پشت شیشه ی ماشین در حال نظرسنجی از صورت مردم
پ ن پ! تابناک چو دانی و پرسی خطاست
دولت قیمت دلار را دستکاری نمی کند بلکه تمام قیمت دلار دست دولت است و بقیه گفتمان دولت و دستگیرهای ارزی جز یک بازی نیست قسط دولت از همان اول چون درامد ارزی نداشت این بازی را شروع کرد که هزینه های کشور را از داخل جور کند تا شاید رئیس جمهور بعدی امریکا راهی را باز کند که همین هم شد ولی بعد از این هم مشخص است که دولت بعدی چه سیاستی را پیش می گیرد
دیگر اعتراف از این واضح تر اقای سخنگوی دولت فرمودند
نرخ ارز ۲۷ نشد بلکه ۳۲۰۰۰ تومان را هم ۳ هفته تجربه کرد در ابان ماه.
بس کنید.
اقایان دولتی نمیگفتند هم عقل انسان متوجه موضوع نمیشد؟؟؟؟
الان هم عقل انسان میگوید اقایون وحشتناک پول بدون پشتوانه برای پرداخت حقوقها چاپ کرده اند بعد پس فردا دوباره یکی از دولتی ها گفت پول بدون پشتوانه چاپ کردیم نگویید چرا!!!!!!!
نرخ ارز یعنی موزی که دست مصرف کننده میرسد
نرخ ارز یعنی قیمت کنجاله و نهاده ها
امروز رفتم روغن زیتون بگیرم شیشه روغن زیتون۳۷۰۰۰ تومانی ۴۵۰ گرمی را زده بود ۹۵۰۰۰ تومان!!!!!!!اینها است نرخ ارز و گرانی های جدید که ایجاد شده و گرنه عدد کاغذی دلار روی یک عددی باشد ولی اقلام در بازار عدد دیگری باشد خوب میشود فریب.
اگر روزنه ای اقتصاد ایران با جهان بازکند خواهید دید نرخها چه وضع بدتری خواهد شد چون الان اقای همتی تقاضا را سرکوب کرده و هیچ تبادل مالی نمی گذارند راجب به کالاهای بسیاری انجام شود و فقط مایحتاج اصلی و مواد اولیه را دارند ثبت سفارش میکنند .
نه تنها این دولت بلکه دولت قبل نیز دلار را دستکاری کرده اند و این بدعت گذاری از دولت قبل اتفاق افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
8 ساله هی میگید دولت قبل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
اون یک دانه منفی هم فکر کنم احمدی نژاد داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
معجزه هزاره سوم که یکشبه دلار هزار تومان را به چهار هزار تومان رساند
گرانی ها روزبه روز داره شدیدترمیشه
مملکت را به امان خدارها کرده اند
هیچ کنترل ونظارتی درکارنیست
هرکی هر کاری دلش میخواد داره میکنه
عدم نظارت و سو مدیریت مشکل اصلی کشور هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
کاش به امان خدا رها کرده بودند
من موندم کجای این خبر تازگی داره
شما اول بگو چرا ما باید همیشه تورم نجومی داشته باشیم؟ چرا باید سیاستمون جوری باشه که همیشه توو تحریم و دعوا باشیم؟ مگه بقیه کشورهای مسلمون که مردمشون توو رفاه و آسایش زندگی میکنن برده و نوکر کسی هستن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
اونی که به نظر این بنده خدا منفی داده از رانتخوارای مملکته که از گرونی سود میبره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
دقیقا برای منم سواله چرا مالزی تورم خیلی خیلی کمتر از اینجاست، البته ظریف از قول ما مردم فرمودن خودمون انتخاب کردیم مثل مالزی نباشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
خخخخ الان مالزی هم با اندونزی دعوا داره هم سنگاپور امارات که دختر امیرشون تو زندانه ترکیه بت کردها روسیه و سوریه و همیشه با اتحادیه اروپا و خصوصا یونان دعوا داره عربستان هم که همیشه شاهزادهاشون کله ی هم رو زیر آب می کنن و ترس این هست هر لحظه یه موشک هوار شه سرشوناین تازه خوباش بوذ خخخخ
از روزی که ایران صاحب نفت شده دولتها نرخ ارز را دستکاری می کنند و چهار سال اول نرخ را پایین نگه می دارند و چهار سال بعد رها می کنند. حرف اقتصاد دانها هم به گوش کسی نمی رود . البته تحلیلهای انها هم همه از روی مدلهای غربی است که اصلا در کشور ما کارایی ندارد زیرا رفتار اقتصادی مردم ما اصلا بر اساس اقتصاد بازار نیست . مردم ما عکس اقتصاد بازار عمل می کنند یعنی تقاضایشان برای کالایی که در حال گران شدن است بیشتر می شود و بالعکس. برای اقتصاد ایران باید دروس اقتصادی جدید نوشت اما در دانشگاههای ما هنوز جزوه های دهها سال قبل غرب تدریس می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
علم اقتصاد مثل فیزیک هست چیزی رو نمیشه جابجا کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
پس تدبیر و امیذ چی شد؟ این همه زبان بلدی دنیا کجا یهو آب رفت؟
یعنی شک داشتین تا حالا؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
امریکا بانک مرکزی مستقل است در ایران زیر نظر دولت است
همون موقع من گفتم که به یک نفر در ایران برای 2 بار رای ندهید تا طرف مجبور باشد برای گرفتن رای کار کند و قیمتها را ثابت نگه دارد ولی کسی گوش نکرد و فریب اصلاح طلب جماعت را خوردند
پاسخ ها
پیلا پیلا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
اون وقت اصلا دیگه همین ذره ای هم که قرار است کار کنه کار نمیکنه!
دولت یارانه ها را حذف کنه و دلار را به نرخ 10 هزار تومان برگردونه تا به مردم هم فشار نیاد و خود دولت هم کسری نیاره..
یعنی واقعا نمیدونیستی؟ یا شک داشتی؟
خود دولت می گه دستکاری می کنیم و قیمت را تعیین کرده ایم . اونوقت شما چی رو سوال کرده اید ؟>>>
آیا دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند؟
شک نکنید
واعظی خودش گفت ... حالا میپرسی آیا دولت .....؟؟؟؟؟؟؟؟
بجای طرح مسائل و تشریح دلایل ک واضحه ما از رسانه ها و خبرگزاری ها انتظار داریم ک پیگیر خسارتهای وارده به مردم در بازارهای سرمایه بشه
شاخص بالاترین قیمت ارز و کمترین ارزش پول ملی نشان از میزان کارآمدی و مدیریت است.
دلار در 42سال از 7 تومان به 32000تومان رسید.
دلار در دولت روحانی از 10000تومان به 32000تومان رسید.
خودتان قضاوت کنید.
اگر کمی مدیریت داشتند ارزش پول ملی ما باید حداقل دوبرابر میشد یعنی هردلار 3.5تومان که نشان میدهد تقریبا یک میلیون درصد ارزش پول کشور را کاهش دادند...
طرف در یک سالن پانصد نفری حرفی میزنه و درست روز بعد میگه من نگفتم...!
برای جبران کسزی پرداخت ها دولت دست به چنین کاری زد قیمت دلار را بالا برد وچاره ای به جز اینکار نداشت فشار ناشی از تحریمها وتعدد تصمیم گیری وعدم برنامه ریزی شفاف ومنسجمم وروزمرگی در اداره کشور که امروز اینکار بکنیم وفردا چه خواهد شد را خدا میداند وپایین آوردن ارزش پول ملی وفشار بر اقشار کم در آمد دست مایه این کارها وهرج ومرج اقتصادی شد در زمانی که اقتصاد ما تکیه بر در آمدهای ناشی از فروش نفت و قیمت دلار دارد ساده لوحی است که دولت بتواند برنامه درستی در جهت مهار تورم واقتصاد کشور داشته باشد ونیتجه چنین وابستگی اقتصادی این شده در طی امسال هرروز قیمت تمام کالاها وسایر خدمات عمومی ساعت به ساعت تغییر کند سئوالهای این چنینی جواب روشنی دارد وجای تعجب است بعد از درز خبر از طرف مسئولی دولت سعی در کتمان آن دارد باید دعا کنیم که چند ماه باقیمانده از این دولت نیز با حواشی کمتری به پایان برسد شاید افراد مسئول آینده امور کشور با درک واقعیت موجود اقتصادی تکانی به خود دهند واز پس رفتها و بحران ناشی از تزلزل ارزش پول ملی وفشار ناشی از آن بر مردم بکاهند که واقعا دیگر تاب تحملی بر اقشار مختلف مردم ناشی از این تورم وافسارگسیختگی اقتصادی نمانده است .
والا بسه دیگه ، اینقدر با اعصاب ملت بازی نکنید به خدا این کارها تاوان داره
همه دولت ها اقدام به پمپاژ نقدینگی در جامعه کردن. با همین فرمون جلو بریم 2 سال دیگه پراید میشه 400 میلیون! نکنید آقایان، بجای اینکه سیاست انقباضی در پیش بگیرید سیاست انبساطی دارید که مثل سم مهلک برای شرایط تورمی امروزه
فقط در این دولت نبوده. بررسی کنید ببینید اول انقلاب قیمت دلار چن بوده. الان چن هست. این اتفاق در همه دولت ها افتاده
ایران هر لحظه در حال شکست رکوردهای ونزوئلا است
پیش بینی می شود سال 1400 رتبه اول ابرتورم دنیا را از ونزوئلا کبیر پس بگیریم
توجه کنید پس 1400
برای خرید یک کیلو خیار باید یک و نیم کیلو ریال (تومان ایران) نیاز هست
لذا زنبیل مناسب برای جابه جایی این حجم از پول را آماده کنید
آیا دولت قیمت دلار را دستکاری می‌کند؟ :
صد در صد. صد در صد. صد در صد
ن بابا دولت نه ارز رو دستکاری میکنه، نه بورس رو دستکاری میکنه، نه از قیمت گذاری بنزین مطلعه بنده خدا
خدا را شکر بالاخره یکی پیدا شد آدرس صحیح بده
دولت بی اختیار کاره ای نیست فقط مشکلات را به آن منتصب می کنند
دولت برای جبران کسری بودجه هر کاری که بگید کرد، بورس را نابود کرد، سپرده های بانکی را داغون کرد، نوسانات پی در پی در ارز به وجود آورد، از همه مهمتر شروع به ثبت نام های بی برنامه و افزایش بی رویه نرخ خودرو ها کرد ...
فکرنکنم کسی این مسئله روندونه چندسالی هست که بانک مرکزی ودولت این بازی روراه انداخته
صد در صد شک نکنید
واقعا چه سوالی مطرح کردید
اظهر من الشمسه
ریا نباشه کار من بوده
شرمنده دولتم هستم که نتوانستم بیشتر کسری بودجه را از جیب مردم بردارم
شما تازه فهمیدید مردم خیلی وقته می دانند!!!!!!!!!!!!!!!!!1
دولت واسه اینکه بتونه کسری بودجه رو جبران مجبوره اینطوری جیب مردم رو خالی کنه دوم اینکه بانک مرکزی واسه اینکه زیر شاخه هاش که بانک های خصوصی هستن رو با کمبود بودجه دچار نشن قیمت دلار و .... و دست کاری میکنن این همه وام های ملیاردی میدن و پس نمیگیرن از یه جایی باید جبران بشه که اونم جیب مردم هست
اولا نرخ دلار به ریال محاسبه دارد طبق محاسبات قیمت دلار 18 هزارتومانه نه 35 هزار که رسید
دوما دولت ها همه در ایران از طلا دلار مسکن و ... از مردم نوسان میگیرند و این منبع درآمده
سوما پاسخ بدید چه شد عراق 8 سال جنگ داشت بعد جنگ کویت بعد جنگ با آمریکا بعد تغییر حکومت بعد داعش الان هر روز انفجار در پایتخت ولی ارزش پولش اینه که هست ما فقط جنگ داشتیم و سازندگی دلار 7 تومانی شد 35 هزار تومان ؟
به معنی ساده این کار رو کرده تاحقوقهاراسروقت بده به معنی کارشناسی دولت داشته ازهمه مالیات 80درصدی میگرفته
نرخ ارز بالا نرفته، با برکت شده ! قبلا با یک بسته ی صد دلاری حداکثر حقوق 20 کارمند را می شد پرداخت کرد. الان به برکه الله می توان به راحتی حقوق 50 کارمند را پرداخت کرد.
دیگه از این مستقیم تر هم میتونه مگه بگه!!!؟؟؟؟؟
عمده دلار دست دولت است. صرافی ملی هم که قیمت را می دهد. دولت هم که کسری بودجه دارد و ریخت و پاش. واضح است که دلار افزایش می یابد...... بیچاره مردم همیشه در صحنه.....
با سلام
بطور قطع یقین دستکاری قیمت دلار توسط دولت بوده و به هیچ وجه غیر از دولت کسی اینقدر در افزایش قیمت دلار برای پوشش کمبودهای خود دهالت ندارد . دولت ها یاد گرفته اند تا برای گم کردن رد پا ، هر باز افزایش قیمت را به یکی نسبت بدهند . ...
جهان سوم از این بهتر نمیشه
در ایران دولتی وجود نداره تا کاره ای باشه
جالبه! در انتهای یک تحلیل و اظهار نظر میگویند:
...مسئولین نباید اظهارنظر‌های غیرتخصصی داشته باشند...
امان از این پیانوی تک کلیدی عرضه و تقاضا
من یک بار شنیدم سازی بنام تک تار ( درمقابل دو تار و سه تار و تار و ...) هم داریم. اما قطعا دسته همین تک تار هم اکتاو بندی شده تا نوایش موسیقایی باشد نه زخمه زنی های تکراری و یکنواخت گوش خراش بی خاصیت !
ایت نوا دو نیم موج دارد:
نیم موج اول: زیر دیگ بازار را شعله ور کنید (تا برای ما بجوشد)
نیم موج دوم : زیر دیگ بازار را خاموش کنید (تا روی ما سر نرود)
سلام عامل اصلی تورم وهمه چیزدولت است
اگر قیمت مایحتاج عمومی را با دلار ازاد که قیمت ان بیست و پنج هزترتومان است بسنجید متوجه خواهید شد که قیمت دلار بیش از این هاست هنوز با پایین نگه داشتن قیمت دلار گرانی را به مایحتاج عمومی انتقال داده اند
مگه هزاران سکه رو پیش فروش نکردن با افتخار وهمین جناب جهانگیری ابراز خرسندی هم میکردند.البته خب به جاش سلطان سکه رو اعدام کردند والحمدالله قیما سکه به یک میلیون رسید
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی