بازدید 12936
بسته ویدیویی «تابناک»

مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد / فوران کوه وزوویوس و خرابی دهکده ترزینو / کمپین چهار آفت یا کمپین گنجشک در چین / هشت وسیله نقلیه تاریخی عجیب / جنگ چین و ژاپن به روایت تصاویر واقعی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 27 February 2021

مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد / فوران کوه وزوویوس و خرابی دهکده ترزینو / کمپین چهار آفت یا کمپین گنجشک در چین / هشت وسیله نقلیه تاریخی عجیب / جنگ چین و ژاپن به روایت تصاویر واقعی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


کمپین چهار آفت، یا کمپین گنجشک در چین

یکی از اولین اقداماتی که مائو در سیاست یک گام بزرگ به جلو انجام داد کمپین چهار آفت یا کمپین بزرگ گنجشک بود. در این اقدام مائو تسه‌دونگ رهبر چین کمونیست به مردم دستور داد که چهار آفت را ریشه کن کنند، موش‌های صحرایی که بیماری را منتقل می‌کردند، مگس‌ها، پشه‌ ها و گنجشک‌ ها. ادعای او این بود که گنجشک ‌ها با خوردن غلات باعث زیان می‌شوند. اما کشتن تعداد بالای گنجشک‌ها منجر به افزایش جمعیت ملخ‌ها شده و این به نوبه خود باعث آفت بیشتر محصولات کشاورزی شد. که گمان می‌رود تاثیر زیادی روی قحطی بزرگ چین داشت که منجر به مرگ 20-45 میلیون نفر در چین شد.

 

 

فوران کوه وزوویوس و خرابی دهکده ترزینو

آتشفشان وزوویوس یکی از معروف‌ترین آتشفشان‌های دنیا در ایتالیاست که تنها آتشفشان اروپای قاره‌ای به حساب می‌آید که در صد سال اخیر فعال بوده است. معروف‌ترین فوران این کوه فوران سال 79 میلادی آن است که باعث نابودی پمپئی، هرکولانيوم و نوکرانیوم و اوپلونتیس و استابیا شد انفجار به حدی بود که ساکنین این شهرها در لایه‌ای از خاکستر و گل فرورفتند و تا امروز در همان وضعیت باستانی نگاهداری شده‌اند.

 


مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد

بی‌شک امروزه قطعات باقی مانده‌ از دیوار برلین، یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت آلمان است. اما این دیوار چند دهه پیش شاهد فرار افراد زیادی بوده که می‌خواستند از برلین شرقی به برلین غربی بروند. وینفرید و سابین، زوج جوانی بودند که برای فرار به برلین غربی زندگی‌شان را به خطر انداختند. وینفرید مهندس جوان و ماجراجویی بود که تصمیم گرفت با بالنی که خودش ساخته بود از آلمان شرقی فرار کند. این زوج چندین ماه روی بالن کار کردند تا اینکه بالاخره در مارس 1989 میلادی یعنی حدود هشت ماه قبل از فروپاشی دیوار برلین، تصمیم به فرار شبانه می‌گیرند. زوج جوان در نیمه‌های شب شروع به پر کردن بالن می‌کنند اما یک نفر آنها را می‌بیند و پلیس را خبر می‌کند. آنها تنها 30 ثانیه وقت داشتند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که وینفرید با بالن پرواز کند و سابین در برلین شرقی بماند. زن جوان در حالیکه در بوته‌ها مخفی شده بالن را می‌بیند که اوج می‌گیرد. پس از عزیمت ناگهانی بالن،‌ هدایت آن به دست باد می‌افتد. وینفرید هیچ کنترلی روی بالن ندارد. او روی جارویی نشسته که به بالن متصل است. بالن ارتفاع می‌گیرد و تا 5000 متر صعود می‌کند. درجه هوا در این ارتفاع منفی 20 درجه سانتیگراد است. در نهایت بالن در منطقه‌ای موسوم به «تسهلندورف» در برلین فرود می‌آید. تا مغز استخوان وینفرید یخ زده بود. او قطعا از نظر جسمی و روانی از پا درآمده بود. سعی کردیم بفهمیم بالن چگونه پرواز کرده و چه مسیری را طی کرده و به این نتیجه رسیدیم که وینفرید احیانا از بالن سقوط کرده است چون دیگر نتوانسته خودش را نگه دارد. بعداز ظهر جسدش در یکی از باغهای کنار دریاچه پیدا شد. داستان غم‌انگیز فرار وینفرید سرخط روزنامه‌های برلین می‌شود. سابین در برلین شرقی توسط «اشتازی» سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی به زندان می‌‌افتد اما بعد از چند هفته آزاد می‌شود... چند ماه بعد دیوار برلین سقوط کرد. این روایت را درباره این مرد می‌بینید و می‌شنوید.

 

 

هشت وسیله نقلیه تاریخی عجیب

در این ویدیو جالب، هشت وسیله نقلیه عجیب و جذاب که هیچ وقت از مرحله نمونه اولیه خارج نشدند یا تولید آن‌ها متوقف شده را ببینید. که تداعی‌گر فیلم‌های علمی تخیلی قدیمی است و انسان را به این فکر می‌اندازد، که چه تعداد از تکنولوژی های برتر امروزی قرار است باقی مانده و چه تعداد به جمع داستان‌ها و قصه های تخیلی خواهند پیوست؛ اختراعات جذابی مانند جت پک، یک موتور تک چرخ حتی قایق بادبانی که روی زمین حرکت می‌کند.

 


جنگ چین و ژاپن به روایت تصاویر واقعی

در پی سال‌ها سیاست امپریالیستی ژاپن این کشور از سال 1937 تا 1945 با کشور چین وارد جنگی شد که بعدها با حمله ژاپن به آمریکا به قسمتی از جنگ‌ جهانی دوم تبدیل شد و نهایتا با بمب‌باران هسته‌ای ژاپن توسط آمریکا و تسلم شدن آن به پایان رسید. این جنگ بزرگ‌ترین جنگ آسیا در قرن بیستم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار