بازدید 4500
در نشست رسانه‌ای بايا صورت گرفت:

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات كشور با امكان اعتبارسنجي تامين‌كنندگان و مجهز به موتور جست و جو كار خود را آغاز كرد.
کد خبر: ۱۰۳۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶ 24 February 2021

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل شركت دانش پارسيان، دكتر ابراهيم ابراهيم باي، ايده پرداز، سرمايه‌گذار و مديرعامل شبکه آنلاین خرید و فروش کالا و خدمات(بايا)، در مراسم رونمايي از اين پلتفرم با اشاره به اين كه بازارسازي، بازاريابي و فروش، لجستيك و توزيع، ارزيابي و رتبه‌بندي تامين كنندگان كالا و خدمات از فعاليت‌هاي اصلي بايا به شمار مي‌رود، بيان داشت: نحوه عملكرد شبكه خريد و فروش كالا و خدمات بر پايه پنج روش استوار است كه عبارت از خدمات آنلاين، ارايه خدمات آنلاين توسط خدمت‌دهنده، هماهنگي آنلاين و مراجعه خدمت گيرنده به خدمت دهنده، هماهنگي آنلاين و مراجعه خدمت دهنده به خدمت گيرنده و در نهايت فروش و ارسال است. هدف از ايجاد و راه‌اندازي اين طرح براي مصرف كنندگان ساخت محیطی مناسب به منظور دسترسي به کالا و خدمات با کیفت و قیمت مناسب و برای تامین‌کنندگان کالا و خدمات توسعه بازار، تجاری‌سازی ایده‌ها، توسعه بازارهای محلی و صادرات عنوان شده است. اين شبكه در واقع بستر و زيرساختي است كه امكان مبادله كالا و خدمات ميان کسب و کارها (B2B) و فروش کالا و خدمات به مشتریان نهایی (B2C) را فراهم مي‌كند. مشتريان بايا به طور كلي اعم از خريداران، دريافت‌كنندگان خدمت، توليدكنندگان، فروشندگان، ارايه دهندگان خدمات، مشتريان ويژه و كارآفرينان هستند.
هدايت و راهبري فاز مطالعاتي بايا كه به معناي ضروری، واجب، لازم و بایسته است در سال 1395 و توسط شركت دانش پارسيان آغاز شد كه فعاليت اصلي آن در حوزه دولت الكترونيك و طراحي سامانه‌هاي مبتني بر كلان داده‌ها نظير سامانه سيب سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است. پس از دوبار بازبيني در سال 1399 آماده‌سازی سامانه‌های نرم‌افزاری به پایان رسید و در پایان شهریور ماه سال 1399 نيز كمپین تبلیغاتی آن به راه افتاد. سپس ثبت‌نام تامين كنندگان در آبان ماه آغاز شد و سرانجام در بهمن سال جاري كار خود را آغاز كرد. در پي به بررسي و تشريح جزييات بيشتر اين سكوي ايراني و آنلاين خريد و فروش مي‌پردازيم.

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

• تامين كنندگان كالا و خدمات

مديرعامل بايا در اين نشست با خاطرنشان ساختن اين مهم كه تنوع و گستردگي ، قيمت منصفانه، كيفيت بالا و امكان خريد اعتباري از ويژگي‌هاي اصلي فروش كالا و خدمات در اين بازار همه چيز فروش آنلاين است، گفت: حوزه‌های اصلی خرید و فروش کالا در اين شبكه شامل بازارهای محلی، بازارهای دور، بازارهای مواد اولیه و هم‌چنین بازار کالاهای بادوام است. در حوزه خدمات نيز کلیه مشاغل خدماتی با ثبت نام و تشکیل پنل اختصاصی مي‌توانند جزئیات و نحوه ارائه خدمات را براي مشتري تشريح كنند. دسته‌بندي اين خدمات شامل بيمه و حقوقی، بازرگانی، مالی، باربری و حمل و نقل، سلامت و زیبایی، نصب، تعمیر و نگهداری، نظافت، آموزش، مشاوره، تاسیسات و ساير است. فعالان بخش خدمات بایا به ويژه در بخش سلامت و آموزش، دارای مجوزهاي لازم براي تایید صلاحیت هستند و قیمت ارائه خدمات آنها نيز تحت نظارت واحدهای صنفی قرار دارد.

• موتور جست و جوي بايا

از جمله نقاط عطف پلتفرم بايا در مقايسه با نمونه‌هاي مشابه در اين بازار، طراحي و ايجاد يك موتور جست وجوست كه باعث بروز تحول در بازار آنلاین کالا و خدمات شده است. موتور جست و جوي اين شبكه با توجه به گسترگی و تنوع جغرافیایی، اين امكان را فراهم مي‌سازد تا ضمن جست و جو کردن نام خدمت یا کالای مورد نیاز، فهرست کاملی از مجموعه‌های ارائه دهنده آن نمايش داده شود. در پلتفرم ياد شده تامین کنندگان بر اساس نوع و کیفیت ارائه کالا و خدمات رتبه بندی و حوزه‌های فعالیت آنها نيز در جزئی ترین ابعاد متمایز می‌شود و از منظر فني، الگوریتم هاي موتور جست و جوي بايا در دوره های زمانی کوتاه مدت به روز می‌شوند.

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

• ساز و كارهای مالی پلتفرم

مالك و سرمايه‌گذار بايا با ذكر اين كه حدود سرمايه‌گذاري دو هزار ميليارد توماني بر روي اين شبكه انجام شده است، منابع اصلي را مشتریان سراسر کشور، برند، پلتفرم، تجربه، دانش تخصصی و نيز مجوزهای لازم دانست و گفت: شرکای کلیدی بایا شامل کاربران پلتفرم، تامین کنندگان، شرکت های دانش بنیان، بانک‌ها، سرمایه گذاران، شتاب دهندگان، شرکت های اطلاع رسانی و تبلیغاتی و شرکت های لجستیک و حمل و نقل هستند و جریان درآمدی بایا از مسیرهای کمیسیون فروش کالا و خدمات، حق اشتراک ماهیانه و ارائه خدمات ویژه به مشتریان تامين مي‌شود. بايا در حال حاضر، مشغول انجام اقدامات لازم به منظور عرضه‌ی بخشي از سهام شركت در بازار بورس اوراق بهادار كشور است و به زودي عنوان اين شركت در تابلوي شركت‌هاي بورسي مشاهده خواهد شد.
وي در خصوص ميزان كارمزد دريافتي از تامين كنندگان كالا و خدمات در بايا تصريح داشت، این شبکه بسته به نوع کالا و خدمات، بين نیم تا سه درصد از تامین‌کنندگان دریافت می‌کند كه در مقايسه با پلتفرم‌هاي مشابه بسيار ناچيز است و از این مبلغ به مشاغل خانگی، روستایی و دانش‌بنیان نیز تخفیف‌هایي ارايه مي‌شود. تا کنون بیش از یک میلیون تقاضا ثبت شده است و به طور روزانه نيز يك هزار و 200 متقاضي براي تامين‌كنندگي اعلام آمادگي نموده‌اند كه استان‌های تهران، خراسان و البرز در صدر جدول قرار دارند. هم‌چنين با توجه به نامشخص بودن بخشي از هزينه‌هاي ارايه خدماتي نظير مبل‌شويي، مبلغي نيز به عنوان هزينه اشتراك ماهيانه، جايگزين كميسيون مي‌شود.

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

• هدف‌گذاری در حوزه بهداشت و سلامت

از جمله نقاط هدف گذاري شبكه هوشمند كالا و خدمات بايا با توجه به بروز پاندمي كرونا، حوزه بهداشت و سلامت است كه هدف آن تامین، حفظ و ارتقای سلامت شهروندان است. اين خدمات شامل ويزيت آنلاين، ايجاد پرونده الكترونيك، تجويز اقدامات لازم به صورت آنلاين، رژيم درماني و اصلاح سبك زندگي، دانستني‌هاي سلامت و فلوچارت بررسي علايم بيماري است. در حوزه پزشکی و سلامت، کلیه فعالان دارای مجوز مربوط در این بخش شامل متخصصین و فوق تخصص های پزشکی، پزشکان عمومی، دندانپزشکان، مشاوران روانشناس و پیراپزشکان دارای پروانه از مراجع ذیصلاح و همچنین موسسات پزشکی و پیراپزشکی از جمله کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، دی‌کلینیک‌ها، بیمارستانها، داروخانه‌ها و غيره مجاز به فعالیت هستند.

• راهبردهاي ناوگان حمل و نقل كالا

چگونگي ارسال سفارش‌هاي كسب و كارهاي آنلاين، همواره يكي از دغدغه‌هاي تجارت الكترونيكي در كشور است كه متوجه ذينفعان يعني صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي و مشتريان است.
به گفته ابراهيم بای، استراتژی بایا در محدوده مكاني و زماني سفارش به سه بخش محله ای، شهری، بین شهری و بین المللی تقسيم مي‌شود و وظيفه حمل و ارسال كالا به منظور انجام هر چه بهتر فرآيند، طی تفاهم‌نامه‌اي با پيك بادپا برون‌سپاري شده است. اما دستاوردي كه محدوده مكاني سفارش براي تامين كنندگان به همراه دارد اين است كه چنانچه یک مشتری خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود را به دلیل فقدان آن در فروشگاه های محلی از مسافت های دورتري سفارش بدهد، تامین کنندگان محلی از فقدان آن کالا یا خدمت مطلع می شوند و مي‌توانند آن را به مجموعه خود اضافه کنند.

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

• نقشه راه بايا

دكتر ابراهيم بای، مالك بايا در خصوص نقشه راه و چشم انداز اين شبكه با اعتقاد به اين كه در گام نخست مي‌بايست سهم تجارت الکترونیکی مناسبی در کشور شکل بگیرد تا بعد رقابت در آن ایجاد شود، تبيين داشت، ما بازار آفلاين كشور را رقيب خود مي‌دانيم و درصدديم طی سه سال، حدود سه درصد به سهم تجارت الکترونیکی ایران بيافزاييم. ضمن اين كه بر اساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده به نظر مي‌رسد تا پايان سال 1400، ميزان تراكنش‌هاي انجام شده در بايا به 10 ميليون تراكنش رشد پيدا كند. پلتفرم بايا كه براي كاربري چند زبانه طراحي شده است، به زودي به زبان‌هاي انگليسي، عربي، تركي و اردو به ارايه خدمت مي ‌پردازد و پس از آن اسپانيولي، فرانسه، چيني و آلماني در دستور كار گروه توسعه و توليد محتوا قرار دارد.

رونمايی شبکه هوشمند خرید و فروش کالا و خدمات با دسترسی به بازارهای محلی

نويسنده/ پريسا خسروداد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر