جعفر قادری» اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

رییس جمهور آینده باید یک اقتصاددان با برنامه باشد

کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ با شعارهای اقتصادی وارد آوردگاه انتخابات می شوند براین اساس باید فردی سکاندار دستگاه اجرا شودکه علاوه بر ارائه برنامه بتواند همگرایی کامل در ساختار قوه مجریه ایجاد و از همه ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کند.
کد خبر: ۱۰۳۶۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵ 23 February 2021

نگاه به خارج و عدم توجه به ظرفیت و توانایی ها داخل را از نقاط ضعف مسئولان اجرایی توصیف می کند و در عین حال براین باور است: دولت با همین مدل اقتصادی پیش رود، مشکلات برطرف نمی شود.

هنگامی که از او پیرامون انتخابات 1400 سوال می کنم می گوید: کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ با شعارهای اقتصادی وارد آوردگاه انتخابات می شوند براین اساس باید فردی سکاندار دستگاه اجرا شودکه علاوه بر ارائه برنامه بتواند همگرایی کامل در ساختار قوه مجریه ایجاد و از همه ظرفیت ها به نحو مطلوب استفاده کند.

پس ازارائه برنامه، تیم محوری را یکی از دیگر الزامات دولت سیزدهم می داند و اظهار می کند: کاندیدای ریاست جمهوری باید گزینه ای باشد که از شیخوخیت لازم برخوردار باشد و قابل پذیرش جناح ها و جریان های همسو باشد و از این توانایی برخوردار باشند تا بتوانند در موج اقتصادی که در این دوره در فضای انتخابات شکل گرفته احاطه پیدا کنند و باعث مشارکت گسترده مردم در انتخابات شوند.

«جعفر قادری» اقتصاددان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس این اظهارات را در گفتگو با خبرنگار ما مطرح کرد،او که سابقه حضور در ادور گذشته مجلس را دارد در این دوره نیز توانست آرای مردم شیراز را کسب کند و باردیگر بر کرسی سبز بهارستان تکیه بزند و هم اکنون یکی از اقتصاددانان مجلس یازدهم شناخته می شود.

با توجه به انتخابات پیش رو و رویکردهایی که داوطلبان و احزاب در این دوره اتخاذ خواهند کرد به سراغ او رفتیم تا دورنمایی از انتخابات ریاست جمهوری و برنامه هایی که می تواند منجر به افزایش مشارکت مردم شود ارائه دهد.
آنچه پیش رو دارید متن گتگو با این نماینده مجلس است:

*چرا دولت فعلی نتوانست کارها و اقدامات ملموسی جهت حل مشکلات اقتصادی انجام دهد؟

برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم اشاره کرد. نخست آنکه دولت خود را به توانمندی ها و ظرفیت های خارجی متکی کرده است و آن ها[طرف مقابل] ممکن است جناحی را بر جناح دیگر مقدم بشمارند اما به هیچ وجه خواستار موفقیت ما نیستند.

ثانیا: دولت، دولتِ فعال، پرتلاش و پیگیری نبوده است که بتواند از شرایط به نحو مطلوب استفاده کند.

ثالثا: مقداری ناهماهنگی درون دولت وجود داردکه این ناهماهنگی ها به دولت اجازه نداده است از ظرفیت های بوجود آمده در مباحث و موضوعات اقتصادی استفاده کند.

*یعنی معتقد هستید اگر نگاه دولت به خارج از کشور نبود و مدیریت صحیح اعمال می‌شد، مشکلات اقتصادی برطرف می شد؟

امروز هیچ راهی جز برگشت به توانمندهای داخلی وجود ندارد، مشکلات تورم، رکورد و اشتغال قابل‌حل است اما با این مدل اقتصادی دولت حل نمی‌شود. وقتی تفکر اقتصاد مقاومتی وجود نداشته باشد مشکلات به وجود می‌آید زیرا نباید نگاه‌ها به بیرون باشد.

* به اعتقاد شما، با برنامه هایی که دولت فعلی در پیش گرفته است، مشکلات حل نمی شود؟
اگر دولت به همین مدل اقتصادی خود ادامه دهد قطعاً مشکلات بیشتر می‌شود و اگر موانع تولید برداشته شود قطعاً تولیدکننده کارهای خوبی انجام می‌دهد.

*سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را داریم و از هم اکنون شاهدیم برخی کنشگران سیاسی و اقتصادی بر برنامه محوری و معرفی اعضای کابینه بخصوص تیم اقتصادی از سوی کاندیداها به مردم در زمان تبلیغات انتخابات تاکید دارند، به نظر شما ارائه برنامه و معرفی کابینه بخصوص تیم اقتصادی به چه اندازه می تواند در میزان مشارکت مردم تاثیرگذار باشد؟

مععتقدم اگر کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ در همان ابتدا اعلام کنند چه برنامه هایی برای اداره کشور دارند می تواند در تشویق و ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات خیلی مؤثرتر باشد.

*چرا، علت آن را در چه می دانید؟

به دلیل آنکه تعیین چارچوب ها و خطوط کلی برنامه های اقتصادی می تواند کمک کند و مردم را برای حضور در انتخابات امیدوار کند و زمینه برای مشارکت بیشتر مردم را فراهم کند.

*با توجه به مشکلات و معضلات موجود، رییس جکهور آینده باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اگر یک اقتصاددان در راس قوه مجریه داشته باشیم که بتواند اجماع و اتفاق ایجاد کند موثر است، کارهای کلی و کلان موضوعی نیست که یک فرد بتواند به تنهایی انجام دهد، مهم این است رئیس جمهور آینده بتواند اجماع ایجاد کند و انعطاف داشته باشد و بتواند از ظرفیت های نیروهای اقتصادی استفاده کند و در ساختار اداری کشور بتواند یک همگرایی و هماهنگی ایجاد کند و همه ظرفیت ها را بکار بگیرد، در غیر این صورت خود او به تنهایی «علامه دهر» هم باشد نمی تواند کاری انجام دهد.

*پس حضور یک اقتصاددان و تیم اقتصادی قوی، می تواند در باز کردن گره های موجود موثر باشد؟
درست است که مباحث اقتصادی در این دوه از سوی همه کاندیداها مطرح خواهد شد اما آنچه مهم است، اجماع سیاسی و استفاده از ظرفیت ها و نیروهای کاردان و کارآمد اقتصادی در دولت آینده است.کسانی موفق هستند که ثابت کرده باشند برای کشور برنامه اقتصادی و تیم اقتصادی به کمک همه ظرفیت ها دارند.

*این طور که برداشت کردم،حضور یک اقتصاددان با اجماعی که باید در عرصه سیاسی و مدیریتی کشور ایجاد کند را برای دولت آینده کارگشا می دانید، این گزینه باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا بتواند این اجماع را شکل دهد؟

باید گزینه ای باشد که از شیخوخیت لازم برخوردار باشد و قابل پذیرش جناح ها و جریان های همسو باشد و بتواند حرف آخر را بزند و بتواند یک موج را ایجاد کنند که در این ایجاد موج، بتوانند مسائل و مشکلات اقتصادی را حل کنند .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر