بازدید 2729

كوفي عنان: كاش دولتمردان براي حقوق بشر و مبارزه با فساد رقابت مي‌كردند

دبير كل سازمان ملل در مورد اينكه پيش‌بيني مي‌كند كدام تيم قهرمان جام جهاني 2010 شود گفت: قاره آفريقا چند تيم خوب در اين مسابقات دارد. شايد روياي من اين باشد كه يك تيم آفريقايي در ديدار نهايي جام جهاني حضور داشته باشد. ايتاليا، اسپانيا، برزيل و آرژانتين از تيم‌هاي قدرتمند جام جهاني هستند و انگليس هم شانس قهرماني دارد؛ اما نمي‌توانم پيش بيني كنم كه كدام تيم قهرمان مي‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۸ 11 June 2010
دبير كل سابق سازمان ملل گفت: آرزو دارم سران كشوران و دولتمردان مانند جام جهاني در حقوق بشر، مبارزه با فساد و دموكراسي با يكديگر رقابت مي‌كردند.

به گزارش فارس، كوفي عنان با سايت فيفا گفت و گويي در مورد اولين ميزباني يك كشور آفريقايي در جام جهاني انجام داد.

دبير كل سابق سازمان ملل در مورد اينكه آيا در زمان مسئوليتش با سپ بلاتر؛ رئيس فيفا در مورد ميزباني آفريقاي جنوبي بحث كرده بود يا نه گفت: مي‌دانم بلاتر از ديدگاه‌هاي من در مورد اينكه ميزباني يك كشور آفريقايي مي‌تواند به بسط و گسترش مسايل اقتصادي، اجتماعي و حتي سياسي در اين منطقه كمك كند استفاده كرده است. اين رويداد حتي مي‌تواند زمينه ساز استفاده جوانان از امكانات ورزشي شود. اميدوارم پس از جام جهاني نيز مردم اين منطقه درس‌هايي از اين مسابقات ياد بگيرند، اينكه بر اساس قوانين بازي كنند و بازي جوانمردانه را پذيرا باشند.

دبير كل سابق اهل غنا در مورد اينكه زماني گفته بود فيفا از سازمان ملل بزرگتر است اظهار داشت: آن زمان منظورم اين بود كه فيفا سازمان عمومي‌تري نسبت به سازمان ملل است. در سازمان ملل 192 كشور عضو هستند؛ اما فيفا 209 كشور را در عضويت خود دارد و هر 4 سال نيز مسابقاتي برگزار مي‌شود كه توجه تمام جهان را به خود جلب مي‌كند. مردم نسبت به آن تعصب دارند و جايگاه تيم كشورشان در آن مسابقات را هم مي‌دانند.

وي ادامه داد: آرزو دارم اين توجه در جاهاي ديگر هم وجود داشت و سران كشوران و دولتمردان در حقوق بشر، مبارزه با فساد و دموكراسي با يكديگر رقابت مي‌كردند. مردم هم مي‌دانستند كشورشان در اين زمينه‌ها چه اقدام‌هايي انجام مي‌دهد. در پس ميزباني جام جهاني تلاش مي‌كنيم مردم به موضوع‌هاي ديگر هم توجه داشته باشند.

كوفي عنان در مورد اينكه برخي از مردم آفريقاي جنوبي مي‌گويند بهتر نبود كه به جاي اين همه هزينه براي ميزباني جام جهاني اين پول‌ها در جاهايي ديگر هزينه مي‌شد گفت: مزايايي ميزباني جام جهاني نبايد با سود اقتصادي محاسبه شود. مزاياي جام جهاني و سود اقتصادي آن در درازمدت مشخص مي‌شود. فوايد ميزباني جام جهاني را شرح داده‌ام.

وي افزود: اگر ما جاده، خط آهن و انرژي و سازماندهي خوبي داشته باشيم كشورهاي آفريقايي مي‌توانند با خود و حتي كشورهاي ساير قاره‌هاي جهان ارتباط خوب و تجارت داشته باشند. مي‌دانم برخي از مردم آفريقاي جنوبي اين سوال را مي‌پرسند كه اين همه هزينه براي جام جهاني فايده‌اي دارد؟ اما بايد گفت كه جام جهاني آنها را در كنار يكديگر قرار مي‌دهد و به همه جهان خواهند گفت ما ملت رنگين‌كمان هستيم و به راستي در كنار يكديگر قرار داريم و اين مسئله ارزشمند است.

عنان در پاسخ به اين سوال كه آيا يك طرفدار فوتبال است يا نه گفت: بله من يك طرفدار فوتبال هستم و به آن علاقمندم. زمان جواني هم در تيم‌ دانشگاه فوتبال بازي مي‌كردم و هافبك راست بودم. يك قهرمان هستم اما اكنون بر روي صندلي راحتي فقط مسابقات را تماشا مي‌كنم اميدوارم يك تيم آفريقايي در ديدار نهايي جام جهاني امسال حضور داشته باشد.

عنان در مورد تيم ملي غنا كه تيم كشور خودش است گفت: ما تيم خوبي داريم اما نفرات آن كمي جوان هستند زيرا برخي از بازيكنان با تجربه به دليل مصدوميت نتوانستند در اين مسابقات حاضر شوند. با اين حال بازيكنان غنا با انگيزه و شجاع هستند و اميدوارم موفق شوند.

دبير كل سازمان ملل در مورد اينكه پيش‌بيني مي‌كند كدام تيم قهرمان جام جهاني 2010 شود گفت: قاره آفريقا چند تيم خوب در اين مسابقات دارد. شايد روياي من اين باشد كه يك تيم آفريقايي در ديدار نهايي جام جهاني حضور داشته باشد. ايتاليا، اسپانيا، برزيل و آرژانتين از تيم‌هاي قدرتمند جام جهاني هستند و انگليس هم شانس قهرماني دارد؛ اما نمي‌توانم پيش بيني كنم كه كدام تيم قهرمان مي‌شود.

دبير كل سابق سازمان ملل همچنين با اشاره به نقش بازيكنان و تاثير آنها بر زندگي جوانان عنوان كرد: جوانان بسياري از آنها الگو برداري مي‌كنند. در صورت احترام آنها به قوانين، هم‌تيمي‌ها و بازيكنان رقيب مي‌توانند پيام مشخصي به جوانان بدهند. فوتبال يك بازي گروهي و شگفت انگيز است. بازي گروهي كه در آن بازيكنان به طور انفرادي مي‌درخشند اما اين درخشش هرگز نبايد باعث شود كه آنها تصور كنند از هم‌تيمي‌هاي خود برتر و بزرگتر هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار